اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

جامعه در برابر شایعات تهدیدپذیر است

امام‌جمعه ساوه گفت: متأسفانه جامعه ما در برابر شایعات تهدید پذیر است لذا ترویج سواد رسانه‌ای با برگزاری کارگاه و... به‌تنهایی قابل انجام نیست و باید در ابعاد مختلف به ترویج فرهنگ استفاده از آن پرداخت.

جامعه در برابر شایعات تهدیدپذیر است

به گزارش خبرگزاری فارس از ساوه حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی در هفتاد و پنجمین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه بر لزوم ترویج حق شنوی در جامعه اشاره کرد و اظهار کرد: اینکه عادت کنیم فقط نکات مثبت را بشنویم درخور جامعه نیست و برای پیشبرد اهداف می‌بایست ضمن شنیدن صحبت‌های مخالف، این نظرات را نیز تحمل کنیم.

وی ترویج و تحمل تفکر انتقادی را از راه‌های پیشرفت جامعه دانست و گفت: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و بحث  نشست با افراد در قالب پرسش و پاسخ باید در بین نهادها، ارگان‌ها و دستگاه‌ها نهادینه شود تا مردم بتوانند به‌صورت صریح حرف خود را بزنند. 

امام‌جمعه ساوه در ادامه از عدم توجه به سواد رسانه‌ای در کشور گلایه کرد و گفت: متأسفانه در کشور ما بیشتر به بحث فیلترینگ توجه شده تا سواد رسانه‌ای لذا باید یادآور شویم که اگر سواد رسانه‌ای مردم بالا بروند و افراد قدرت انتخاب داشته باشند نیازی به فیلترینگ و اعمال محدودیت‌ها نخواهد بود. 

حسینی تصریح کرد: در عصر امروز تکنولوژی به حدی رشد داشته که نمی‌توان مانع دسترسی مردم به انواع محتوی شد بنابراین باید سبک زندگی را به سمت تفکر و فرهنگ‌سازی در خصوص رسانه‌ها و فضای مجازی سوق دهیم.

وی آشنا کردن مردم به شگرد برخی رسانه‌ها در تأثیرگذاری اخبار را یکی از موضوعات مهم در بحث فضای مجازی دانست و افزود: در حال حاضر بعد رسانه از اهمیت بالایی برخوردار است و شاهدیم که علاوه بر تأثیرات اجتماعی و فرهنگی، اثرات اقتصادی نیز بر جامعه می‌گذارد و دشمن از این ابزار برای جنگ روانی در جامعه بهره می‌برد.

امام‌جمعه ساوه افزود: متأسفانه جامعه ما در برابر شایعات تهدید پذیر است لذا ترویج سواد رسانه‌ای با برگزاری کارگاه و... به‌تنهایی قابل انجام نیست و باید در ابعاد مختلف به ترویج فرهنگ استفاده از آن پرداخت.

فرماندار ساوه نیز در این نشست بر لزوم شناسایی موانع توسعه سواد رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: اگر موانع رشد و تقویت بنیه فکری را پیدا کنیم و با ارائه آموزش‌های لازم در راه توسعه سواد رسانه‌ای قدم برداریم به نتایج مثبتی دست خواهیم یافت.

علی میرزایی افزود: با بهره‌مندی از سواد رسانه‌ای و توجه به این موضوع که چه کسی پدیدآورنده فلان رسانه است و هدفش از انتشار مطالب چیست باورپذیری بهتری نسبت به موضوع پیدا خواهیم کرد که این امر با فرهنگ‌سازی و آموزش امکان‌پذیر خواهد بود.

معاون استاندار و فرماندار ساوه با تأکید بر اینکه شناخت پیام‌های خوب و بد در فضای مجازی برای افراد کمی سخت شده است تصریح کرد: رسانه باید دارای یک هویت و شناسنامه مشخص باشد و افرادی که با این رسانه‌ها سر و کار دارند با تحلیل پیام‌های آن خوب را از بد تشخیص دهند.

وی تولید محتوی در رسانه‌های مجازی شهرستان ساوه را قابل قبول دانست و گفت: هیچ‌گاه با نقد مخالفت نکرده‌ایم همان‌طور که در رسانه‌های شهرستان بارها از فرماندار و دیگر مسئولین نیز نقدهایی شده اما مخالف هرج و مرج هستیم چراکه ایجاد هرج و مرج خصوصاً در رسانه‌های بی شناسنامه برای جامعه مضر خواهد بود

میرزایی در ادامه به تأسیس رادیو ساوه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دکل مورد نیاز نصب شده است و اقدامات فنی لازم نیز برای راه‌اندازی این رادیو که خلأ آن احساس می‌شد در حال سپری شدن است.

در ادامه این جلسه رئیس دادگستری ساوه گفت: در حال حاضر در نقطه‌ای هستیم که فضای مجازی در حال راهبری است و بعضاً برای افراد مسیر مشخص می‌کند لذا باید در دو بخش تولید محتوی و نحوه استفاده از آن برنامه‌ریزی کرد.

هادی ملکی افزود: متأسفانه ما فضای مجازی را بعنوان اوقات فراغت خود میدانیم و چون برنامه‌ای برای اوقات فراغت نداریم به‌ناچار از موبایل بهره‌مند می‌شویم لذا این رفتار در فرزندان ما نیز تأثیرگذار خواهد بود و اثرات منفی خود را در جامعه خواهد گذاشت.

وی بیشترین آسیب فضای مجازی را متوجه قشر جوان دانست و گفت: ارتباطات نامناسبی که از طریق فضای مجازی و برخی محتوی آن در اختیار افراد قرار می‌گیرد آسیب‌زا شده و موجب ترویج روش‌های زندگی غلط شده که این علاوه بر آسیب رساندن به جوانان و نوجوانان، خانواده‌های آنان را نیز درگیر کرده است.

رئیس دادگستری با تأکید بر اینکه فضای مجازی قابل فیلترینگ نیست تصریح کرد: در فیلترینگ تلگرام شاهد بودیم که افراد به استفاده از انواع فیلترشکن‌ها روی آوردند و به سبب آن آسیب‌هایی نیز در جامعه به وجود آمد.

گفتنی است در ادامه این نشست اعضای حاضر به ارائه پیشنهاد‌های و نقطه نظرات خود پرداختند و مصوبات جلسات قبلی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول