اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

لزوم انجام مطالعات جامع مجموعه تاریخی قلعه‌بختک پیش از هرگونه عملیات کاوش/ هشدار درباره عملیات ساخت‌وساز در محدوده قلعه بختک

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی بر لزوم انجام مطالعات جامع مجموعه تاریخی قلعه‌بختک پیش از هرگونه اقدام عملیاتی برای کاوش تأکید کرد.

لزوم انجام مطالعات جامع مجموعه تاریخی قلعه‌

به گزارش خبرگزاری فارس از ملکان، احمد حمزه زاده امروز در جلسه شورای راهبردی پایگاه میراث ‌فرهنگی قلعه بختک لیلان با تأکید به اینکه انجام هرگونه کاوش باستان‌شناسی در مجموعه تاریخی قلعه‌بختک لیلان منوط به اجرای مطالعات جامع علمی و پژوهشی و همچنین اخذ مجوز باستان‌شناسی از پژوهشگاه باستان‌شناسی است، اظهار داشت: پیش از انجام هرگونه اقدام باستان‌شناسی در این مجموعه می‌بایست مطالعات پایه‌ای انجام و مجوز باستان‌شناسی از پژوهشگاه باستان‌شناسی اخذ شود تا براساس نتایج آن وضعیت عرصه‌هایی که نیاز به آزادسازی و انجام عملیات باستان‌شناسی دارند مشخص شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عملیات باستان‌شناسی پیشین در این مجموعه از جمله اقدامات لازم برای ثبت این پایگاه به عنوان پایگاه ملی میراث فرهنگی بود، افزود: به دنبال کاوش‌های باستان‌شناسی انجام‌گرفته در این مجموعه، آثار ارزشمندی چون برج‌ها و دیوارهای خشتی کاوش و پدیدار شده که لازم است تا برای مصون ماندن از هرگونه آسیب‌های طبیعی، اقدامات اصولی مرمتی و حفاظتی آغاز شود.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی به انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی برای انجام مطالعات علمی و پیشبرد اهداف باستان‌شناسی در قلعه‌ بختک اشاره کرد و گفت: لازم است تا در راستای انجام مطالعات دقیق و علمی همچون مجموعه ربع رشیدی، با دانشگاه‌های معتبر داخلی و همچنین خارجی تفاهم‌نامه‌هایی مشترک منعقد شود تا اهداف حفاظتی و صیانتی از این مجموعه به نحو احسنت انجام شود.

وی در ادامه از شهرداری ملکان خواستار جلوگیری از اجرای هرگونه عملیات ساخت‌وساز در محدوده مجموعه تاریخی قلعه ‌بختک لیلان شد و گفت: با توجه به اینکه این مجموعه تاریخی خارج از محدوده شهر اما در حریم شهری قرار گرفته است، لذا از شهرداری لیلان می‌خواهیم تا از صدور مجوز هرگونه ساخت‌وساز در حریم مجموعه تاریخی قلعه‌بختک خودداری کند.

حمزه‌زاده تاکید کرد: در خصوص پیشنهاد شهرداری ملکان مبنی بر ایجاد فضای سبز در مساحتی بالغ‌بر ۲هزار مترمربع در محدوده این مجموعه تاریخی، با توجه به اینکه عرصه این مجموعه ملی است، از این رو پیشنهاد مذکور باید در شورای فنی مطرح و نتیجه ابلاغ شود.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول