اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یادداشت میهمان | ترور الهاشمی؛ قطعه دوم پازل آمریکا پس از ترور شهیدان المهندس و سلیمانی

بررسی ابعاد مختلف جنجال ترور سیاسی کارشناس برجسته امور امنیتی عراق، نشان می‌دهد که این اقدام، قطعه دوم پازل پروژه آمریکا در عراق پس از حمله تروریستی علیه فرماندهان مقاومت در دی‌ماه گذشته است.

یادداشت میهمان | ترور الهاشمی؛ قطعه دوم پازل آمریکا پس از ترور شهیدان المهندس و سلیمانی

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یادداشت میهمان؛ «حسین محمدی اصل»؛ به دنبال ترور هاشم الهاشمی تحلیل‌گر و کارشناس استراتژیک و اامنیتی عراقی، در شامگاه دوشنبه ۱۶ تیرماه، شاهد چیده‌شدن قطعات پازلی به ‌نسبت جدید بودیم که به دنبال تشدید تنش‌های داخلی در عراق و آغاز موج جدیدی از اعتراضات خیابانی بود اما بروز مشکل در روند کشته‌سازی، این برنامه را با شکست روبرو کرده است.

مقاومت بدون اسلحه!

گروهی از سیاسیون سرخورده از  شکست داعش، بعد از انتخاب الکاظمی به‌عنوان نخست‌وزیر برای عقده‌گشایی سیاسی، با طراحی و حمایت سفارت آمریکا در بغداد، پروژه‌ای را کلید زدند تا مقاومت عراق را در مقابل دولت قرار دهند و سپس با استناد به اتهام تقابل نیروهای مقاومت با دولت، ساختار مقاومت را از کشور عراق برچینند. به همین دلیل در یک برهه زمانی، تیتر اغلب صفحات عراقی، حول شعار «اسلحه باید در انحصار دولت باشد» می‌چرخد.

ظاهر این شعار بد نبود اما این انگاره را به ذهن متبادر می‌کرد که «ارتش و مقاومت عراق، دو کار متفاوت انجام می‌دهند»که این حرکت گروهی از مردم را ناخواسته به مقاومت بدبین می‌کرد. به تبع این اقدامات، عناصر آمریکا و گروه‌های مخالف عراقی لابلای شعار ادغام مقاومت با ارتش، «الحشد الشعبی» را از مردم عراق جدا و با قدرت‌های خارجی پیوند دادند و با این حرکت، گروهی از مردم، تحت تأثیر جو روانی منفی، به مقاومت پشت کردند که با توجه به تشنجات عراق و کشته‌شدن مردم و نیروهای مقاومت به دست عناصر آشوبگر، نیروهای الحشد هوشمندی به خرج دادند و فتنه ناکام ماند.

دستگیری فرماندهان الحشد الشعبی به بهانه تروریسم در راستای اهداف آمریکا

یکی‌دو هفته قبل، نیروهای ضد تروریسم دولت کاظمی طی یک حرکت سازماندهی‌شده با یورش به یکی از مقرهای الحشد الشعبی، تعدادی از افراد کتائب حزب‌الله عراق را محاصره و بازداشت کردند.

این اتفاق، از سوی مسئولان الحشد به‌شدت غیرقابل‌قبول بود به‌خصوص که می‌بایست این کار با دستور قضائی نه دستور نخست‌وزیر و توسط یگان حفاظت الحشد الشعبی یا حداقل این اقدام، با هماهنگی این یگان صورت می‌پذیرفت اما تبعات خاص خود را به بار آورد ازجمله هشدار برخی رهبران مقاومت عراق مانند شیخ قیس الخزعلی به نخست‌وزیر تازه‌کار مبنی بر اینکه هرگونه اقدام ضد مقاومتی بدون پاسخ نخواهد ماند.

 الکاظمی با این اقدام خود می‌توانست تابستان منطقه سبز بغداد را تبدیل به جهنم پایتخت کند زیرا نیروهای مقاومت در مسیر سفارت آمریکا بودند و از میانه‌ی راه برگشتند.

حمله به مرجعیت باهدف تهییج و تقویت شکاف در جامعه عراق

بلافاصله بعد از آزاد شدن نیروهای کتائب حزب‌الله از بازداشت پلیس عراق، حمله روزنامه شرق الاوسط عربستان سعودی به آیت‌الله سیستانی، مرجعیت اعلای شیعه در عراق بازی را وارد مرحله جدیدی کرد چرا که آنها بعد از شکست داعش، عمده ناکامی خود را از چشم فتوای جهاد کفائی مرجعیت نجف می‌بینند و لذا با نشر کاریکاتور موهن علیه این شخصیت مهم مذهبی به میدان آمدند.

آنها با این اقدام می‌خواستند دشمنان مرجعیت و جریانات ضد ایران را تحریک به تقابل بیشتر با علمای نجف و طرح اخراج آمریکا کنند واز ناحیه دیگر شکاف‌های ایجادشده در اجتماع و جریانات مرکز، پیرامون قدرت عراق را تقویت و به این موج تلاطم بخشند.

در این جریان بخش قابل‌توجهی از شخصیت‌های سیاسی و  دینی عراق به میدان آمده و اقدام خصمانه عربستان سعودی را محکوم کردند.

این قسمت از پازل، برای آمریکایی‌ها و عرب‌های تجزیه‌طلب، نقطه عطف تهییج بود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

استقرار سامانه دفاعی و آزمایش هدفند آن در سفارت آمریکا

از دیگرسو، انتشار خبر استقرار و آزمایش سامانه دفاعی آمریکا در سفارت این کشور در منطقه سبز بغداد که با هدف اصلی تحریک سازمان الحشد الشعبی برای نشان‌دادن واکنش نظامی و در نتیجه توجیه حضور نظامی آمریکا در بغداد صورت گرفت، کاملاً معکوس نتیجه داد و به تشدید نارضایتی شخصیت‌ها و احزاب سیاسی و شهروندان عراقی از حضور نظامیان خارجی در این کشور، منجر شد. 

اینجا شاهد یک مجموع اتفاقات فرعی هم بودیم که می‌خواهد ما را متوجه یک اتفاق اصلی کند.

ترور هشام الهاشمی جرقه تشنج یا ویترین شکست

 الهاشمی چندجانبه بازی می‌کرد و این بازی چندوجهی، جایی برای دفاع از شخصیت او باقی نمی‌گذاشت. الهاشمی از سال ۲۰۰۲ میلادی، علاوه بر تحلیل سیاسی، دستی هم بر فعالیت‌های امنیتی داشت. او وقت قابل توجهی را در تشکیلات علمای سلفی عراق و بعدها القاعده و ارتباط‌گیری با فرماندهان ارشد داعش گذرانده بود و برای آمریکا و انگلیس نقش مشاور و به قول خودش یک شخصیت اطلاعاتی را بازی می‌کرد.

حضورش به عنوان مشاور نظامی و امنیتی العبادی موقعیتش را قوام بخشید. شناسنامه‌اش مؤسسه مطالعاتی اوست که قطعاً دسترسی به اسنادش مفید است.

گفته می‌شود داعش قتل الهاشمی را بر عهده گرفته است و تأکید جمیع صاحب‌نظران عراق و ناظران بین‌المللی نیز بر دستگیری تروریست‌های تحت حمایت آمریکاست.

هاشمی الهاشمی طعمه کشته‌سازی 

ماجرای الهاشمی به‌عنوان یک کشته‌سازی ناشیانه، فرایند تابستان داغ عراق را منتفی کرد و می‌توان گفت آن اتفاقی که قرار بود بار دیگر، جمعیتی را با داعیه کشته‌شدن نخبه عراقی به میدان بیاورد و روند تجزیه عراق را دوام بخشد با شکست روبرو شده است البته این پایان ماجرا نیست؛ سعودی‌ها و آمریکایی‌ها تنها ترور شهید ابومهدی المهندس و شهید قاسم سلیمانی را دنبال نمی‌کردند بلکه در ماورای این ترورها و تداوم آنها، به دنبال زمینه‌چینی برای دو موضوع هستند اول آنکه چیزی به نام مقاومت در عرصه سیاسی امنیتی عراق نباشد و دوم آنکه دولتی آمریکایی بر عراق حاکم شود تا در سایه غارتگری آمریکا در عراق، امنیت رژیم اسرائیل و منافع عربستان سعودی نیز تأمین شود.

از ناامنی عراق، اروپا و ترکیه نیز بی‌بهره نخواهند بود و در این زمین بازی، نقش خود را ایفا می‌کنند.

با بررسی دقیق پازل تحولات منطقه آن چیزی که واضح است یک اجماع بین‌المللی برای جلوگیری از رشد هژمونی ایران در تقابل با استعماگران خارجی در سطح منطقه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول