اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

ساخت فصل جدید «حکایت های کمال» از تابستان/ ورود قصه‌ به مبارزات مردمی پیش از انقلاب

کارگردان سریال «حکایت‌های کمال» گفت: بخشی از فصل‌های دو و سه به ماجرای مبارزه‌های قبل از انقلاب برمی‌گردد و قیام پانزده خرداد یکی از اتفاق‌هایی است که در فصل دو و سه این سریال به آن خواهیم پرداخت.

ساخت فصل جدید «حکایت های کمال» از تابستان/ ورود قصه‌ به مبارزات مردمی پیش از انقلاب

** خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: در همه کشورهای دنیا تولید و ادامه دادن سریال ها امری طبیعی است و اغلب سریال هایی که با استقبال خوبی از سمت مردم روبرو می شوند، در دستور کار قرار گرفته و برای تولید فصل های بعدی شان برنامه ریزی می شود. در ایران اما تا به حال سریال های محدودی شامل این موضوع شدند، پایتخت یکی از این سریال ها است و در ادامه ستایش، زیر آسمان شهر، دیوار به دیوار، دردسرهای عظیم و هوش سیاه از این تعداد بودند که برخی به نسبت فصل یک کیفیت بالاتر و برخی از نظر کیفی پایین تر از فصل نخست شان بودند.

سال گذشته سریال تحت عنوان «حکایت های کمال» برای شبکه دو ساخته و به پخش رسید، سریالی که اقتباسی از کتابی به همین نام و نوشته محمد میرکیانی بود. شخصیت اصلی این سریال پسری به نام کمال بود که در کشاکش زندگی و در جامعه دهه ۵۰ فراز و فرودهای بسیاری داشت.

از همان ابتدای نگارش و با توجه به اینکه قصه های کمال بیش از ۱۰۰ قسمت به نگارش در آمده و در قالب کتاب به چاپ رسیده، این سریال پتانسیل ادامه دار شدن را داشت اما بنا به دلایلی تاخیری در تولید آن صورت گرفت. حالا و بعد از گذشت تقریبا یک سال از تولید فصل اول این سریال، قرار است فصل دو و سه آن نیز با همان گروه قبلی و با تغییرات جزئی در ترکیب بازیگران تولید شود.

تا به حال ۳۴ قسمت از این سریال به تولید و پخش رسیده است و در ادامه مخاطبان شاهد ۷۰ قسمت در قالب دو فصل خواهند بود. «قدرت الله صلح میرزایی» کارگردان این سریال درباره ادامه تولید و قصه هایی که قرار است در فصل های بعدی «حکایت های کمال» به تصویر کشیده شود، با ما گفت و گو کرد.

 

** تولید ادامه سریال «حکایت های کمال» به کجا رسید؟

- انشاله بزودی و بعد از عقد قرارداد فیلم نامه کار وارد مرحله پیش تولید می شود. نویسنده هایمان همان افرادی هستند که فصل یک را به نگارش  درآورده بودند. آقای امیرجهانی و گروهشان (آزاده محسنی، نسیم عرب امیری و ...) کار نگارش این سریال را در فصل دو و سه به عهده خواهند داشت.

** تصویربرداری از چه زمانی آغاز می شود؟

- در خوش بینانه ترین حالت ممکن دو ماه دیگر و تا پایان تابستان ضبط را شروع می کنیم.

** با توجه به وضعیت شیوع مجدد کرونا تاخیری در تصویربرداری ندارید؟

- الان که همه پروژه ها با رعایت پروتکل بهداشتی مشغول کار هستند و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم.

** به طور معمول سریال هایی که در بیش از یک فصل های ساخته می شوند به دلیل قرار گرفتن در برهه های زمانی متفاوت، با برخی از بازیگران خداحافظی کرده و تعدادی بازیگر نیز به کار اضافه می کنند. در مورد ادامه حکایت های کمال نیز به این شکل است؟

- تعدادی از بازیگرانمان تغییر می کنند اما اغلب شان همان بازیگران قدیمی هستند که در فصل یک به ایفای نقش پرداخته بودند. همچنین قرار است تا بازیگران جدیدی نیز به این سریال اضافه شوند.

** شخصیت های اصلی چطور؟ کمال و خانواده اش همان بازیگرهای قبلی هستند؟ یا آنها هم ممکن است تغییر کنند؟

- آقای پاک نیت و محمدرضا شیرخانلو از بازیگرانی هستند که در ادامه این سریال نیز بازی خواهند کرد.

 

** قصه فصل دوم از چند سال بعدتر از فصل یک روایت می شود؟

- شاید دو سه سال بعدتر از زمانی باشد که فصل یک را روایت کردیم.

** در این مدت زمانی یکسالی که بین تولید این سریال وقفه افتاد، شیرخانلو که الان نوجوان شده تفاوتی در ظاهرش دیده  نمی شود که با نقش و سالی که در آن هستید تضاد داشته باشد؟

- نه. اتفاقا این یکی دو سال باعث شد که ما دقیقا به همان سنی که محمدرضا باید در آن سن باشد نزدیک تر شویم. از آنجایی که او در سن رشد و بلوغ است الان از نظر جثه ای دو سه سال بزرگتر از قبل شده است.

** یکی از مسائلی که در مورد تولید ادامه سریال ها مطرح است استفاده از لوکیشن و دکور است. با توجه به اینکه آقای شایانفر بارها در مصاحبه هایش این را ذکر کرده که ما یک شهرک به نام حکایت های کمال در شهرک غزالی ساختیم و برای تولید ادامه این سریال در فصل های بعدی نیازی به طراحی و ساخت دکور نخواهیم داشت، آیا دکورسازی هایتان ادامه دارد؟ یا از همین دکورها استفاده خواهید کرد؟

- باید بدانید که برای تولید فصل اول این سریال چندماهی گروه صحنه و دکور ما مشغول ساخت و ساز بودند و یک شهرک که شامل چند خانه به طور کامل و خیابان و مغازه و میدان و ... است را ساختیم و بعید می دانم دیگر نیازی به ساخت و ساز در همین فضا داشته باشیم، اما اگر قصه به سمتی رود که مجبور باشیم باید بسازیم.

 

** شما در فصل یک به قصه های کتاب «حکایت های کمال» نوشته محمد میرکیانی پای بند بودید و تقریبا بر اساس آنها پیش می رفتید. در فصل جدید چطور؟ چقدر به متن های آقای میرکیانی وفادار می مانید؟

- از همان ابتدای فصل یک هم به متن های آقای میرکیانی وفادار بودیم و در ادامه هم به همین روش پیش خواهیم رفت.

** در فصل یک قصه های این سریال طوری بود که بیشتر حول محور خانواده کمال و ارتباط آنها با همسایه ها پیش می رفت.  اتفاق های بیرونی در قصه شما کمرنگ بود در این فصل چطور است؟

- درست است در فصل قبل شاهد اتفاق هایی بودیم که بین یک خانواده و بیشتر میان همسایه ها می افتاد اما در این فصل اتفاق های بیرونی نمود بیشتری در داستان اصلی ما دارد و به متن اصلی قصه وارد می شود.

 

** اتفاق های بیرونی در آن سالها به چه برهه ای برمی گردد؟

- بخشی از فصل های دو و سه که در قالب ۷۰ قسمت قرار است ساخته شود به ماجرای مبارزه های قبل از انقلاب برمی گردد و قیام پانزده خرداد یکی از اتفاق هایی است که در فصل دو و سه این سریال به آن خواهیم پرداخت. همچنین نوع زندگی مردم در آن سالها و نوع درگیری شان نیز از محوریت فصل های بعدی ما است.

** یعنی به طور کامل به این بخش ها ورود می کنید؟

- بله، اما بدون شعار. اتفاقا در نقدهایی که درباره حکایت های کمال همان زمان پخش نوشته می شد خوانده بودم که این سریال مسائل روز جامعه را بدون شعارزدگی بیان می کند. چراکه مخاطب ما بسیار باهوش است و به محض دیدن شعار در یک اثر نمایشی به سرعت آن را پس می زند و دیگر مخاطبش نخواهد بود.

** و چقدر مخاطب برایتان اولویت دارد؟

- ما برای مردم کار می کنیم و اگر نظر آنها برایمان مهم نباشد پس برای چه کسانی داریم کار می سازیم. من برخلاف برخی از دوستان که معتقدند برای دل خودشان کاری را می سازند، اینطور فکر نمی کنم و از ابتدا تا انتهای کارهایم، مخاطب در صدر توجهم قرار دارد. در همه جای دنیا هم به همین شکل است و اکثر سریال های خارجی با توجه به استقبال مخاطب از آن ساخته و ادامه پیدا می کند که نمونه هایش در این چند سال شاهد این مطلب است.

 

** به نظر شما مردم کدام بخش این سریال را دوست داشتند؟

- اغلب مردمی که مخاطب این سریال بودند روی بار نوستالژی آن تاکید داشتند و استفاده از آکسسوار صحنه و خانه های قدیمی و حتی بازی هایی که در قدیم بین بچه ها مرسوم بوده است را دوست داشتند. آنهم بچه هایی که در حال حاضر و در عصر کنونی هیچ بازی ندارند و همه بازی های آنها در گوشی های تلفن همراه خلاصه شده است به همین خاطر دیدن و تماشای چند نوجوان که با هم بازی می کنند یکی از جذابیت های این سریال برای این گروه سنی بود. همچنین از خودگذشتگی و مبارزه هایی که مردم در آن زمان انجام می دادند یکی از محوریت های دوست داشتنی سریال شد.

** در این زمینه بازخورد مثبت از بچه هایی که مخاطب سریال بودند، داشتید؟

- چرا یکی از دوستانم همان زمان با من تماس گرفت و خواست تا کل دی وی دی های این سریال را به او بدهم چونکه دوست داشت تا این بازی های قدیمی مثل الک دولک، هفت سنگ و ... را برای فرزندانش اجرا کند. از طرفی مردم با دیدن این سبک سریال ها خودشان را در گذشته می بینند و برای بچه های امروزی این مهم است که با دیدن زندگی و قصه های کمال آنهم در سی سال پیش لذت می برند. حتی یادم است زمانی که حکایت های کمال پخش می شد شلوغی های خیابان ها ادامه داشت اما با این حال مردم و در خانه هایشان این سریال را دنبال می کردند.

** هر کدام از سوژه هایی که می فرمائید شاید به تنهایی بتواند بار یک سریال مجزا را به دوش بکشد. اما شما همه اینها را در قالب یک سریال آوردید.

- ما برای نگارش این سریال حدود یک سال زمان گذاشتیم و کار راحتی نبود.

 

** اما نمی توان به طور صریح گفت به خاطر اینکه نوستالژی های زیادی در این سریال دیده می شده مردم آن را دوست داشتند.

- بله درست است و من منکر این نیستم که قصه های کتاب حکایت های کمال قصه های داستانی خوبی است. علاوه بر این حتی خیلی از دوستان می گفتند که پلان هایی که برای این سریال گرفتید پلان های سینمایی بوده است. چونکه من بیشتر سابقه کارگردانی در سینما دارم و به همین خاطر بخشی از این سریال نیز به همان سمت رفته است.

** در حال حاضر چند قسمت از این سریال تولید و پخش شد؟

- ۳۴ قسمت در قالب فصل یک پخش شد و ما از همان ابتدا قرارداد ۱۰۵ قسمت را نوشته بودیم و تصمیم داشتیم که این سریال در سه فصل و پشت سرهم ساخته شود که خب بنا به دلایلی تاخیری در این میان افتاد و ۷۰ قسمت باقی مانده را بنا داریم در دو فصل آینده مقابل دوربین ببریم.

 

** این تعداد قسمت ها مربوط به دو فصل است؟

- بله فصل دو و سه.

** چقدر زمان از نظر تولیدی به خود اختصاص می دهد؟

- بستگی به شرایط تولیدی دارد. همان زمان برای اغلب سکانس ها حدود ۳۰۰ هنرور داشتیم که خب هماهنگی و مدیریت اینها زمان زیادی می برد و اگر با همین فرمان پیش رویم زمان زیادی را از نظر تولیدی می برد.

** این دو فصل از نظر زمانی چه تفاوتی با هم دارند که فصل بندی شده است؟

- به هر حال برای فصل بندی کردن هر اثری  منطق و اصولی وجود دارد و کارگردان و تهیه کننده به همراه نویسنده روی این فصل بندی ها مترکز می شوند. در اینجا هم ما بر اساس تحولات موجود در قصه فصل بندی کردیم که در پایان هر فصل قصه هایمان به نتیجه گیری مشخصی می رسند. برای مثال در فصل یک ساواک را به قصه وارد کردیم و در پایان فصل مامورهای نیروی انتظامی نوری را دستگیر کرده و بردند.

** در این فصل بندی برهه های مختلف زمانی خواهید داشت یا اینکه پشت سر هم روایت می شود؟

- بله تقریبا دو سه سال بعد از قصه ای است که در  فصل اول به تصویر کشیده شده است و همانطور که گفتم شخصیت کمال نیز بزرگتر شده است و این گذر زمان منطقی درمی آید.

 

** جمله پایانی.

- ضمن تشکر ویژه از مدیران وقت سیما آقایان علی عسگری، کرمی و ... از صداوسیما درخواست دارم تا روی کیفیت تولید سریال ها تمرکز بیشتری داشته باشند تا سریال هایی که درخور نگاه مخاطبان است را تقدیم حضور آنها کنیم.

به گزارش فارس،‌ محمود پاک نیت، شهره لرستانی، حمید ابراهیمی، محمدرضا شیرخانلو، سولماز غنی، علی مسلمی، شهرام عبدلی، بیژن بنفشه خواه، یوسف صیادی، امیر نوری، فلورنظری، بیتا خردمند، سیروس میمنت، مهرداد ضیایی، مختار سائقی، اکبرسنگی، آرش نوذری، داریوش سلیمی، سعید پیردوست، عباس محبوب، بهشاد مختاری، حسین چنگی، فریده دریامج، تقی زنجانی، حمید صفایی و شهربانو موسوی، به همراه هنرمندان خردسال امیرحسین کافتری، همراز اکبری و محمدحسین بلوکات و جمعی از بازیگران سینما و تئاتر در این سریال بازی کردند.

 

این سریال روایتی از دهه ۴۰ است و اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته محمد میرکیانی محسوب می شود که قهرمان داستان یک نوجوان به نام کمال است.صلح میرزایی تاکنون سریال‌های «پنجره»، «رخصت» و «دختری به نام آهو» را برای تلویزیون ساخته است. سریال «هست و نیست» جدیدترین سریال محسن شایانفر در حوزه تهیه‌کنندگی هم زمستان گذشته به کارگردانی حسین سهیلی زاده از شبکه دو پخش شد.

سایر عوامل اصلی پروژه عبارتند از: نویسندگان: نسیم عرب امیری، آزاده محسنی، کریم خودسیانی، سید حسین امیرجهانی، دستیار تهیه:علی اصغررضایی، مدیر تصویربرداری:ناصرمحمودکلایه، تصویربردار:ناصربیک زاده، صدابردار:وحیدسلطانی، طراح هنری: غفار رضایی، طراح صحنه: فرهادعزیزی فرد، طراح لباس: مهناز نوروزی، طراح گریم:بابک شعاعی، آهنگساز: فردین خلعتبری، صداگذاری و میکس: محمود موسوی نژاد، جلوه های ویژه: حمیدرسولیان، طراح بدلکاری: علیرضافتحی، دستیار کارگردان: امیر سلیم خانی، مدیر تولید: سعیدکنگاورنظری، برنامه ریز: حامدصلح میرزایی، تدوین: شادی شایانفر، امورمالی: ابراهیم تفرشی،منشی صحنه: بیتا ارسطویی، مدیرتدارکات: مهدی آقامحمدی، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: فرامرز بیات و مشاور رسانه‌ای: هادی داداشی.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول