اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نماینده عراقی: بغداد برای توافق با اربیل نیازی به میانجی‌گری «پلاسخارت» ندارد

نماینده پارلمان عراق با اشاره به عدم رعایت انصاف در گزارش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل به کشورش، تصریح کرد که بغداد برای گفت‌وگو و توافق با اربیل نیازی به میانجی‌گری وی ندارد.

نماینده عراقی: بغداد برای توافق با اربیل نیازی به میانجی‌گری «پلاسخارت» ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کاطع الرکابی» نماینده ائتلاف دوله القانون به ریاست «نوری المالکی»، امروز (پنجشنبه - ۹ ژوئیه)، با اشاره به گزارش‌های مغرضانه و ناقص متعدد فرستاده ویژه سازمان ملل به عراق، به پیشنهاد میانجی‌گری او میان اربیل و بغداد واکنش نشان داد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم» تصریح کرد: به طور کلی، هیچ‌گاه رابطه عراق با هیأت‌های دیپلماتیک سازمان ملل به ویژه «جنین پلاسخارت» فرستاده سازمان ملل به این کشور، که در کلیه گزارش‌های خود در حق عراق و دولت آن، منصف نبوده، مثبت ارزیابی نمی‌شد.

الرکابی افزود: ما به مرحله جدایی میان خود و منطقه کردستان نرسیده‌ایم که بخواهیم از فرستاده سازمان ملل یا غیر او، بخواهیم که میانجی‌گری کند و همه امید داریم که گفت‌وگوها میان دولت مرکزی و اربیل مثبت باشد.

این نماینده عراقی توضیح داد: حل کلیه اختلافات با منطقه کردستان در قانون اساسی و قانون نفت و گاز نهفته است که در صورت تصویب، همه چیز پایان خواهد یافت. در این صورت ما نیاز نداریم که کسی بین ما وارد شود و مداخله کند. ما امیدواریم که دولت منطقه کردستان روابط با بغداد را درک کند. ما نمی‌خواهیم که نمی‌خواهیم که به حقوق آنها یا ما تعدی شود.

این در حالی است که روز گذشته «شیراز حسن» عضو پارلمان منطقه کردستان درباره پیشنهاد پلاسخارت مبنی بر کمک به اربیل در دستیابی به توافق با بغداد گفت: سازمان ملل در این مسأله کاملا بی‌طرف است و دخالت آن در این امر، کاملا طبیعی و به نفع مذاکرات است به ویژه‌که دولت فدرال، مطالباتی غیرقانونی دارد.

وی افزود: منطقه کردستان از سازمان ملل خواسته تا به عنوان میانجی‌گر مداخله کند و پیچیدگی‌های مذاکرات کنونی را حل و فصل کند. ضمن اینکه کردستان عراق درباره امضای توافق‌نامه جامع با بغداد، کاملا خوش‌بین است اما این امر باید بر اساس قانون اساسی و به دور از ادبیات غالب و مغلوب صورت گیرد.

فرستاده ویژه سازمان ملل به عراق، سه‌شنبه پیش به نخست‌وزیر منطقه کردستان پیشنهاد کرد که برای دستیابی توافق با بغداد، به اربیل کمک کند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول