اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

۱۵ دانشگاه جمهوری اسلامی در جدول دانشگاه های عصر طلایی جهان قرار گرفتند

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: ۱۵ دانشگاه جمهوری اسلامی ایران در جدول رتبه بندی دانشگاه‌های عصر طلایی جهان قرار گرفتند.

۱۵ دانشگاه جمهوری اسلامی در جدول دانشگاه های عصر طلایی جهان  قرار گرفتند

 جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با بیان اینکه  ۱۵ دانشگاه جمهوری اسلامی در جدول دانشگاه های عصر طلایی جهان  قرار گرفتند، گفت: نظام رتبه بندی تایمز ویرایش ۲۰۲۰ دانشگاه های عصر طلایی را منتشر کرد. در این سیستم، دانشگاه هایی که در فاصله سال های بعد از جنگ جهانی دوم یعنی بین ۱۹۴۵ و۱۹۶۷ تاسیس شده اند رتبه بندی می شوند. صفت بارز دانشگاه‌های عصر طلایی گسترش سریع و افزایش سرمایه گذاری در پژوهش‌های علمی است.

وی ادامه داد: این سیستم رتبه بندی دانشگاه‌های عصر طلایی از شاخص های کلی رتبه بندی تایمز استفاده می‌کند. این شاخص ها تحت عناوین اموزش ( محیط یادگیری)، پژوهش ( حجم، درامد، و شهرت و اعتبار )، استناد ( تاثیر پژوهش)، چشم انداز بین المللی ( اعضای هیات علمی، دانشجویان و پژوهش) و درآمد صنعتی ( انتقال دانش) گروه بندی شده است.

 مهراد افزود: جدول رتبه بندی دانشگاه‌های عصر طلایی شامل ۳۰۸ دانشگاه برتر جهان است که از آن، تعداد ۱۵۹ دانشگاه در آسیا و ۱۵ دانشگاه در جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که رتبه های اول تا دهم این ویرایش به ترتیب به دانشگاه سان دیه گو در کالیفرنیا، دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه چینی هنگ کنگ، دانشگاه ملی سئول، دانشگاه تیپ ساوت ولز استرالیا، دانشگاه موناش در استرالیا، دانشگاه وارویک در بریتانیا، دانشگاه علوم و فناوری چین، دانشگاه ایرواین در کالیفرنیا و دانشگاه برلین تعلق دارد.
 وی تصریح کرد: در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر نخست، از مجموع کشورهای اسلامی، عربستان سعودی با ۳ دانشگاه ملک عبدالعزیز تاسیس در سال ۱۹۶۷ با رتبه ۲۸، دانشگاه ملک فهد تاسیس در سال ۱۹۵۷ با رتبه ۷۷ و دانشگاه نفت و معدن ملک فهد تاسیس در سال  ۱۹۶۳ با رتبه ۹۲، نیجریه با یک دانشگاه شامل دانشگاه ایبادان تاسیس در سال ۱۹۴۸ با رتبه ۸۱، ترکیه با یک دانشگاه شامل دانشگاه حاجت تپه تاسیس در سال ۱۹۶۷ با رتبه ۸۴ و جمهوری اسلامی ایران با ۳ دانشگاه شامل دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاسیس در سال ۱۹۴۹ با رتبه ۸۵، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاسیس در سال ۱۹۵۸ با رتبه ۸۶ و دانشگاه صنعتی شریف تاسیس در سال ۱۹۶۶ با رتبه ۸۹ رتبه بندی شده اند، این در حالی است که رتبه این سه دانشگاه برتر جمهوری اسلامی ایران نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی بسیار بهتر شده و ارتقا پیدا کرده اند. دانشگاه های یاد شده در ویرایش ۲۰۱۹ در فاصله ای بین ۱۰۱ تا ۱۵۹ قرار داشتند.

 مهراد اضافه کرد: در رتبه‌های ۱۰۱ تا ۱۵۹ که اسامی دانشگاه ها در قالب دامنه تعریف شده است نام سه کشور اسلامی دیده می شود. از نیجریه دانشگاه لاگوس، از ترکیه دانشگاه فنی خاورمیانه و از جمهوری اسلامی ایران به ترتیب تنها دانشگاه های شهید بهشتی، علوم پزشکی شهید بهشتی، تبریز و علوم پزشکی تبریز در این رده قرار دارد.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری ادامه داد: دامنه بعد، رده های ۱۵۱ تا ۲۰۰ است که در آن به ترتیب از جمهوری اسلامی ایران دانشگاه شهید چمران اهواز، از مصر دانشگاه عین شمس، از عراق دانشگاه بغداد، سپس دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه غنا، دانشگاه اصفهان، دانشگاه علوم‌پژشکی اصفهان، دانشگاه اردن، دانشگاه کویت و دانشگاه شیراز موفق به کسب رتبه در جمع دانشگاه های عصر طلایی شده اند.

وی گفت:  در مجموعه دیگر که شامل رتبه های ۲۰۱ تا ۲۵۰ است، در بین کشورهای اسلامی دانشگاه اناندولو از ترکیه، دانشگاه اسیوت از مصر، دانشگاه Gadjah Mada از اندونزی، دانشگاه محمد پنجم از مراکش، دانشگاه Nsukka از نیجریه، دانشگاه پیشاور، انستیتو فناوری Sepuluh Nooember  از اندونزی و دانشگاه ارومیه به کسب رتبه های برتر نایل آمده اند.همچنین در مرحله آخر که رتبه دانشگاه ها در دامنه ای بین ۲۵۱ تا ۳۰۰ درج شده است به ترتیب اسامی دانشگاه الزهرا، دانشگاه انکارا، دانشگاه کشاورزی اندونزی، دانشگاه اژه ترکیه ، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه Brawijaya  از اندونزی مشاهده می شود.

مهرداد خاطر نشان کرد: نتایج رتبه بندی دانشگاه های عصر طلایی نشان می دهد هر چند که دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران عمری نسبتا جوان دارند اما در طی بیش از ۷۰ سال گذشته به طور موفقیت امیزی بر روی پایه های محکم و استواری بنا شده اند. ویرایش ۲۰۲۰ رتبه بندی دانشگاه های عصر طلایی حاکی از آن است که این دانشگاه ها با حفظ وجهه و اعتبار و با هدف هم افزایی میان بازیکنان پیشرو در آموزش عالی کشور و جهان به صورت جدی وارد عرصه های آموزش و ‌پژوهش های نوآورانه شده اند.

 وی افزود: موفقیت این دانشگاه ها در راستای اهداف اسناد بالا دستی، که به‌گواه شاخص های این سیستم رتبه بندی عملکرد مناسبی را از خود نشان داده اند ایجاب می کند که بودجه این موسسات با موفقیت های که کسب کرده اند متناسب باشد. مساعدت از محل اعتبارات ورود ۵ دانشگاه جمهوری اسلامی ایران به جرگه ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان موردی است که لازم است حداقل در مورد این دانشگاه ها که برای کشور افتخاری بزرگ آفریده اند مورد توجه جدی قرار گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول