اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

سوءاستفاده سودجویان از غفلت مردم برای تفکیک اراضی منطقه توس

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد گفت: برخی افراد سودجو از غفلت مردم سوء استفاده کرده و به تفکیک اراضی و واگذاری آنها پرداخته‌اند؛ با این افراد باید برخورد شود.

سوءاستفاده سودجویان از غفلت مردم برای تفکیک اراضی منطقه توس

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، سید مسعود ریاضی در مراسم افتتاح فاز ۳ جلوخان آرامگاه فردوسی و آغاز عملیات اجرایی اتصال آن به کهندژ که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر مشهد و شهردار و مدیران شهری برگزار شد، اظهار کرد:گستره این پروژه‌ها از آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی تا سه‌راهی شاهنامه است که چندین مرحله همچون ایده پردازی، طراحی، ایجاد نقشه، گرفتن مشاور و اجرا را شامل می‌شود‌.

وی با بیان اینکه برای ورودی شهر تاریخی توس، طرح پلازا شهری توسط مشاور در حال تهیه شدن است، افزود: مشاور طراحی فاز ۱ این پروژه را تمام کرده و طراحی فاز ۲ را در دستور کار خود قرار داده است.

ریاضی در ادامه به هبه زمین توسط اهالی روستای چهاربرج اشاره و تصریح کرد: در این زمین متحدثات ورزشی ایجاد خواهد شد؛ مشاور پروژه انتخاب‌ شده و مراحل تحویل زمین درحال طی شدن است که احتمال زیاد در اولین گام، گود چوخه در این زمین احداث می‌شود.

مرمت پل تاریخی کشف‌رود دیگر پروژه‌ای بود که ریاضی در این مراسم به آن پرداخت و افزود: مسابقه‌ای برای طراحی این پل درنظر گرفته شده که فراخوان آن انتشار پیدا کرده و اکنون در مرحله دریافت پیشنهادات است؛ امیدواریم این پروژه اجرایی و پل احداث شده روی کشف‌رود منظر مناسب‌تری پیدا کند.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد از همکاری تعریف شده بین شهرداری و میراث فرهنگی برای پروژه پردیس خبرداد و گفت: این پروژه در فضای بین جلوخان آرامگاه فردوسی تا هارونیه تعریف شده است.

ریاضی در ادامه به پروژه بازپیرایی جلوخان آرامگاه اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی این پروژه در آخرین روز کاری شهردار پیشین مشهد، آقای تقی‌زاده، آغاز شد و خوشبختانه علی رغم برخی محدودیت‌ها، با اهتمام آقای کلایی به سرعت پیش رفت؛ بدون شک چنانچه همراهی میراث فرهنگی نبود، این پروژه شکل نمی‌گرفت.

وی اشاره‌ای هم به دژ ۱۰۰۰ ساله کهندژ کرد و با بیان اینکه ۹۹ درصد مردم از وجود این بنای ارزشمند تاریخی آگاه نیستند، اظهارکرد: شهرداری مشهد به عنوان پروژه‌ای مشترک با میراث فرهنگی، دست به کار شد و ایجاد مسیر دسترسی از جلوخان به کهندژ در دستور کار قرار گرفت؛ با اجرای این معبر و ایجاد دسترسی، پرسپکتیو جدیدی مقابل گردشگر باز خواهد شد و آینده خوبی را رقم خواهد زد.

ریاضی در ادامه با بیان اینکه مذاکراتی برای تملک اراضی در پروژه سفالقان درحال انجام است که این فضا به پارک مفاخر تبدیل شود، گفت: مرمت دیواره باره نیز توسط میراث فرهنگی و با حمایت شهرداری مشهد درحال اجراست.

وی افزود: مدیریت شهری مشهد سعی دارد کمک‌هایی را برای بهسازی فضاهای داخلی آرامگاه فردوسی نیز داشته باشد.

ریاضی در ادامه صحبت‌های خود به حضور تاریخی و بازدید مقام معظم رهبری در ۲۰ تیرماه سال ۷۵ از توس و آرامگاه فردوسی اشاره کرد و گفت: رهبری در این بازدید، اقدامات انجام شده برای توس و فردوسی را ناکافی دانستند و از مدیران دولتی هم اهتمام بیشتری را مطالبه کردند.

وی خاطرنشان کرد: حدود 20 سال بعد، پیرو همین مساله توس به عنوان یک محدوده منفصل شهری به مشهد اضافه شد، ولی همچنان اقدام شایسته و بایسته‌ای روی زمین اتفاق نیفتاد.

ریاضی با بیان اینکه یکی از مهمترین نیازهای توس، طرح شهری است، افزود: مادامی که طرح شهری نباشد، شهرداری از هرگونه ساخت‌وساز جلوگیری کرده و با ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز مقابله می‌کند؛ در چنین شرایطی امکان پاسخگویی به شهروندان و ساکنان نیز وجود نداشته و نارضایتی عمومی از شهرداری را در پی دارد. آن هم در شرایطی که این عدم پاسخگویی به خاطر قصور سایر دستگاه‌هاست.

وی در ادامه با بیان اینکه همزمان با آغاز به کار شورای پنجم شهر مشهد، مشاوری برای تهیه طرح راهبردی گرفته شد و پس از کش‌وقوس‌‎های فراوان این طرح به تایید کمیسیون ماده 5 رسید، گفت: پس از گذشت یک سال و نیم، منتظر تصویب این طرح در تهران هستیم؛ هفته گذشته طرح پیشنهادی در کمیته فنی شورای عالی معماری و شهرسازی به تایید رسید و منتظر تصویب طرح در جلسه شورای عالی هستیم تا سپس طرح تفصیلی داشته باشیم.

ریاضی خاطرنشان کرد: تهیه طرح راهبردی مقدمه‌ای برای ثبت جهانی توس، جذب سرمایه‌گذار و از همه مهمتر پاسخگویی به ساکنانی است که چندین سال معطل و بلاتکلیف مانده‌اند.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر گفت: مخاطب اصلی فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 75، دستگاه‌های دولتی بودند، ولی متاسفانه در هیچکدام از جلسات برگزار شده برای طرح راهبردی توس در تهران، نماینده‌ای از استانداری خراسان رضوی حضور پیدا نکرد.

ریاضی در ادامه با بیان اینکه مدیریت شهری مشهد برای ثبت جهانی توس به تفاهمات خوبی با میراث فرهنگی رسیده بود و قرار شد مشاوری نیز در این زمینه معرفی شود، اظهارکرد: استاندار محترم قول پیگیری این موضوع را دادند و ما هم عقب‌نشینی کردیم، ولی احساس می‌شود که باید مسیری که پیشتر در دستور کار داشتیم را دنبال کنیم.

وی درخصوص طرح راهبردی توس هم گفت: در این طرح سه محور اساسی وجود دارد که نباید از دید مردم پنهان باشد؛ نخست اینکه با تایید کارشناسان، زمین‌های زراعی بزرگ‌مقیاس منطقه باید حفظ شود.

ریاضی تصریح کرد: طی روزهای اخیر که خبرهای تصویب طرح راهبردی توس مطرح شده، برخی افراد سودجو از غفلت مردم سوء استفاده کرده و به تفکیک اراضی و واگذاری آنها پرداخته‌اند؛ با این افراد باید برخورد شود و افرادی که به خرید زمین اقدام کنند، بدون شک متضرر می‌شوند.

وی با بیان اینکه منابع آب، برق و گاز و غیره پیش‌بینی شده در این محدوده برای 65 هزار نفر است، گفت: در حال حاضر این بافت حدود 40 هزار نفر جمعیت دارد که چنین طرحی، توس را به منطقه‌ای با بافت غیرمتراکم و فرهنگی تبدیل می‌کند؛ محور طرح فرهنگی بوده و بر مسائل فرهنگی تاکید دارد.

مجموعه کاملی از فعالیت‌های عمرانی در آرامگاه فردوسی تا نوروز ارائه می‌شود

در ادامه محمدرضا کلائی، شهردار مشهد  گفت: ما حداکثر توان خود در عمران توس را به کار بسته‌ایم و تا حدود زیادی مجموعه فعالیت‌ها توانسته موثر باشد.

وی ادامه داد: وضعیت فضای سبز در بولوار شاهنامه و جلوخان البته هنوز رضایت‌بخش نیست که امیدوارم تا ۱۴۰ روز دیگر وضعیت آن اصلاح شود.

کلایی بیان کرد: با توجه به وضعیتی که آرامستان شعرا دارد و دیگر امکان دفن بزرگان در آن نیست باید دغدغه‌های میراث را جدی بگیریم و مکانی برای مقبره بزرگان و شعرا در نظر گرفته شود. من از استادانی چون دکتر یاحقی درخواست کمک می‌کنم.

شهردار مشهد اظهار کرد: اقدامات میراث به ویژه برای باره توس جای تشکر دارد، اما تسهیل وضعیت برای پردیس لازم است و امیدوارم باز هم ما را یاری کنند.

وی افزود: تاکید دارم مسیر دسترسی کهن‌دژ تا ۱۴۰ روز دیگر تکمیل شود.

کلایی تصریح کرد: امیدوارم با مجموع فعالیت‌ها بتوانیم از بدهی‌مان به فردوسی کم کنیم. نباید میراث و ارزش‌هایمان را فراموش کنیم.

شهردار مشهد افزود: اقدامات را برای طرح تفصیلی شهر مشهد آغاز کردیم. امیدواریم طی ۱۴۰ روز طرح تفصیلی طراحی‌ و در شورا تصویب شود.

وی بیان کرد: تا نوروز مجموعه کاملی از فعالیت‌های عمرانی در آرامگاه فردوسی را ارائه می‌کنیم.

انتهای پیام/ 70071

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول