اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

ساماندهی بورس مشکلات ارز و پولی کشور را برطرف نمی‌کند

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه ساماندهی بازار بورس نمی‌تواند مشکلات ارز و پولی کشور را برطرف کند، گفت: دولت بخشی از کمبود بودجه خود را از طریق بورس برطرف می‌کند لذا باید هیئت‌رئیسه مجلس در این حوزه به‌مانند ساماندهی بازار ارز و سکه ورود کرده و‌ با نظارت خود مشکلات را برطرف کند.

ساماندهی بورس مشکلات ارز و پولی کشور را برطرف نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سید کاظم دل‌خوش اباتری امروز در نشست خبری شبکه باران با اشاره به ارزیابی خود در خصوص بی‌توجهی به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس دارای ۱۵ کمیسیون تخصصی است که بعضی از این کمیسیون‌ها به‌مانند کمیسیون حقوقی و قضایی از مزیت‌های دیگر کمیسیون‌ها برخوردار نیستند ولی در شرایط فعلی نقش آن بسیار مهم است.

وی با اشاره به وظایف کمیسیون فضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در مبارزه با فساد اقتصادی، حل مشکل قضایی مردم و ایجاد امنیت قضایی بسیار نقش بسیار مهمی دارد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه مدرک تحصیلی نمایندگان تنها بخشی از دلایل عضویت آنان در کمیسیون‌های مختلف است، تصریح کرد: برای عضویت نمایندگان در کمیسیون ۱۵ گانه تخصصی مجلس سابقه عضویت نما در دیگر کمیسیون‌ها در ادوار مختلف مجلس، سابقه علمی آنان، نوع تحصیلات و گرایش‌های علمی ‌و نوع علاقه‌مندی افراد به‌طور دقیق بررسی‌شده و نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف عضو می‌شوند.

دل‌خوش از احتمال ادغام کمیسیون حقوقی و اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی خبر داد و بیان کرد: با توجه به شرایط موجود سعی داریم تا هیئت‌رئیسه آئین‌نامه مجلس تعداد عضویت کمیسیون‌ها ۱۹ الی ۲۳ نفر شده و احتمالاً در هفته آینده تکلیف کمیسیون‌ها مشخص‌شده و احتمال ادغام کمیسیون حقوقی و قضایی و اصل ۹۰ مجلس وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه تمامی قوانین بالادستی تعیین شده توسط مقام معظم رهبری در کمیسیون اقتصادی مجلس نوشته‌شده است، گفت: تمامی قوانین بالادستی به‌مانند مبارزه با قاچاق کالا و مالیات ارزش بر افزوده‌ قوانین را نوشته ‌شده است ولی فقط قوانین مربوط به بانک و آن‌هم به دلیل تخصصی بودن آن نوشته‌نشده است زیرا کارشناسان و متخصصان این حوزه باید تصمیم‌گیری کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با تأکید بر لزوم توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص پول ملی و منطقه‌ای تصریح کرد: مردم از مجلس یازدهم و دیگر قوا انتظار دارند در خصوص ایجاد اشتغال، ایجاد واحد پول جدید در منطقه برای معاملات و دوری از انجام معاملات با یورو و دلار اقدامات لازم را انجام دهند تا از این طریق از نابسامانی‌های بازار ارز جلوگیری شود.

دل‌خوش یکی از دلایل نابسامانی قیمت در کشور را در اختیار داشتن ۸۵ درصد ارز کشور توسط دولت دانست و بیان کرد: مردم در شدیدترین فشارهای اقتصادی هستند زیرا تنها ۱۵ درصد ارز کشور در اختیار تعاونی‌ها، بخش خصوصی و شرکت‌های پتروشیمی است لذا باید در این خصوص اقدامات لازم اندیشیده شود.

وی با اذعان به اینکه بودجه کشور همواره توسط یک سازوکاری تأمین می‌شود، گفت: فروش نفت، اخذ مالیات و عوارضی، فروش اموال دولتی، ارزی که در اختیار صادرکنندگان است، تأمین می‌شود که در به علت تحریم نفت ما فروش نرفته و دولت مالیات را به‌درستی اخذ نمی‌کند.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی بازار بورس را به آتش تشبیه کرد و افزود: در تمامی کشورهای‌ با اقتصاد در حال رشد، بورسشان در حال افت است ولی در ایران و‌ با این شرایط اقتصادی بورسمان در حال رشد بوده که جای تعجب دارد لذا از مردم درخواست دارم برای ورود به بازار بورس به‌دقت عمل کرده و از کارشناسان این حوزه بهره‌مند شوند.

دل‌خوش با اذعان به اینکه ساماندهی بازار بورس نمی‌تواند مشکلات ارز و پولی کشور را برطرف کند، بیان کرد: دولت بخشی از کمبود بودجه خود را از طریق بورس برطرف می‌کند لذا باید هیئت‌رئیسه مجلس در این حوزه به‌مانند ساماندهی بازار ارز و سکه ورود کرده و‌ با نظارت خود مشکلات را برطرف کند.

وی با انتقاد از عدم بازگشت ارز به کشور توسط عده‌ای از صادرکنندگان کالا تصریح کرد: متأسفانه عده‌ای از صادرکنندگان به علت عدم نظارت کافی توسط برخی از مسؤولان ارز را وارد کشور نکرده و مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند که در هیئت تطبیق مجلس در دوره گذشته گزارشات و تخلفات را اعلام کردیم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صادرات کالا برای کشور ارزآوری به همراه دارد، گفت: افزایش قیمت ارز در روند کاری واردکننده و تولیدکننده تأثیری ندارد ولی صادرات محصولات در این شرایط برای کشور ارزآوری به همراه دارد لذا دولت باید شناسایی کند که صادرات کدام محصول مفیدتر و ارزآوری بهتری دارد.

دل‌خوش با اشاره به نقش هیئت‌رئیسه مجلس در شناسایی و رفع مشکلات کشور بیان کرد: هیئت‌رئیسه مجلس باید به کمیسیون‌های تخصصی و وظایف خود برای حل مشکلات کشور و رایزنی با دولت را محول کنید تا از این طریق بتوانیم بر بازار ارز، خودرو و صنعت کنترل داشته باشیم.

وی با اشاره به تذکر خود به دولت در خصوص لزوم توجه به عدم واردات برنج در فصل برداشت گفت: در کشور یک‌میلیون تولید برنج نسبت به مصرف کم داریم ولی دولت را مکلف کردیم از واردات برنج در فضل برداشت جلوگیری کرده و یا این کار را پنج ماه پس از فصل برداشت انجام دهد.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی گریزی هم به مشکلات تأمین آب کشاورزی در صومعه‌سرا زد و تصریح کرد: سد منجیل تنها یک‌سوم زمین‌های شالیزاری گیلان را آب دهی می‌کند به‌طوری‌که از مجموع ۳۰ هزار هکتار مزارع موجود در صومعه‌سرا تنها ۱۱ هزار هکتار توسط کانال‌های این سد آب دهی می‌شود که با احداث سد جدید در این شهرستان آب کشاورزی بیش از ۳۰ روستا تأمین می‌شود.

دل‌خوش با اشاره به راهکارهای موجود برای حل مشکل آب کشاورزی در این شهرستان افزود: استفاده از آب تالاب، تهیه ۲۲ پمپ قوی آب، بازگشایی چاه‌های آب در چند نقطه، برق‌دار کردن چاه‌های دیزلی ازجمله مواردی است که میتواند در بهبود وضعیت آبی برای منطقه کمک کند.

انتهای پیام/۳۳۸۹/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول