اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده اقتصاد کشاورزی/ سود هنگفت دلالان از خام فروشی محصولات

آذربایجان غربی با تولید سالانه نزدیک 7 میلیون تن محصولات کشاورزی یکی از قطب های مهم این بخش به شمار می رود اما نبود صنایع تبدیلی قابل توجه و رویکرد سنتی در این حوزه یکی از چالش های اساسی محسوب می شود.

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده اقتصاد کشاورزی/ سود هنگفت دلالان از خام فروشی محصولات

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، اقتصاد آذربایجان غربی با توجه به امرار و معاش 37 درصد از مردم استان از بخش کشاورزی، دارا بودن رتبه های برتر در زمینه تولید محصولات استراتژیک از جمله سیب، انگور، چغندرقند، عسل و سایر اقلام، بر پایه کشاورزی بنا شده است، اقتصادی که به دلیل غفلت از ظرفیت ها و توانمندی های کم نظیر در زمینه صنایع تبدیلی تاکنون چندان رونقی نداشته و سود چندانی عاید مردم این منطقه نکرده است.

نبود صنایع تبدیلی متناسب با میزان تولیدات در حوزه کشاورزی زحمات کشاورزان را هدر داده و باعث می‌شود سود اصلی عاید دلالی شود که این محصول را با قیمت ارزان از کشاورزان استان خریداری می‌کنند.

آذربایجان غربی با تولید سالانه ۱۱۵ هزار و ۷۰۰ تن کنسانتره از انواع میوه‌جات و تولید نزدیک 60 درصد از نیاز کشور در این بخش یکی از استان‌های پیشتاز بوده و با توجه به مزیت هم مرزی با سه کشور خارجی علاوه بر مصرف داخلی نقش مهمی در صادرات کنسانتره به کشورهای همسایه را ایفا می‌کند.

صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی که به فرآوری مواد نباتی، زراعی، باغی، شیلاتی، دام و طیور  می‌پردازد از جمله صنایعی است که می‌تواند نقش و تاثیر بسیاری در ابعاد مختلف بر بخش کشاورزی داشته باشد.

نقش صنایع تبدیلی و تکمیلی در توسعه بخش کشاورزی برای ایجاد ارزش افزوده بسیار حائز اهمیت است و توسعه صنایع تبدیلی در کاهش ضایعات، افزایش اشتغال‌زایی، توسعه صادرات، کاهش ریسک در بخش اقتصادی و … بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

این استان به دلیل دارا بودن توانمندی کم نظیر در بخش کشاورزی، قطب محرک صنایع تبدیلی کشور محسوب می‌شود، اما عدم برنامه ریزی و بی توجهی به نوسازی تجهیزات واحدهای فرآوری سبب شده بخش کشاورزی استان آذربایجان غربی در زمینه استفاده از این ظرفیت ها برای توسعه صنعت بخش کشاورزی لنگ لنگان جلو رود.

کاهش سرمایه گذاری در حوزه واحدهای فرآوری

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در این زمینه به خبرنگار فارس در ارومیه گفت: تاکنون 267 واحد صنعتی برای فعالیت در حوزه صنایع تبدیلی از این سازمان پروانه بهره برداری گرفته اند.

غلامرضا رضا بابایی اظهار داشت:  با توجه به متفاوت بودن واحد سنجش ظرفیت، ظرفیت اسمی این واحدها در مجموع 5 هزار و 993هزار تن است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تعدادی از واحدهای فعال این رشته از فعالیت صنعتی به صورت فصلی کار می کنند و همچنین موانع و مشکلات متعددی که واحدهای صنعتی با آن مواجه هستند،  نمی توان به صورت قطعی اعلام کرد که واحدها در طول سال با چه ظرفیتی فعالیت می کنند ولی ظرفیت  واقعی واحدهای فعال به طور متوسط حدود 40 تا 70 درصد ظرفیت اسمی می باشد.

این مسوول ادامه داد: با مقایسه میزان سرمایه گذاری  سال 1380  و میزان سرمایه گذاری سال ۹۰ در این بخش طی بازه زمانی 10 ساله، سرمایه گذاری در این حوزه در سطح استان سالانه رشد 60 درصدی داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: مجموع سرمایه گذاری در سال 98 و سه ماهه اول سال 1399 مبلغ 12 میلیون و 391 هزار  و 733 میلیون ریال می باشد  که متوسط سالانه سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی به 21 درصد کاهش پیدا کرده است.

بابایی به مشکلات پیش روی بخش صنایع تبدیلی استان اشاره کرد و اظهار داشت: کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، داشتن بدهی معوق به سیستم های بانکی، بیمه ای و دارایی، بالا بودن هزینه های تولید، سوء مدیریت،  رکود صنعت، فرسودگی ماشین آلات و پایین بودن تکنولوژی از جمله مشکلات پیش روی صنایع تبدیلی است.

وی اذعان داشت: در این بخش از فعالیت صنعتی میزان تولید و صادرات آن به سایر استانها و خارج از کشور چه به صورت محصول نهایی و چه به صورت مواد اولیه و محصول نیمه نهایی قابل توجه است و به نظر می رسد موفقیت یا عدم موفقیت در این حوزه مستلزم تعریف واحد و معیار سنجش در ابعاد زمانی و با در نظر گرفتن موانع و مشکلات اساسی گذشته و زمان حال است.

ارزش افزوده محصولات کشاورزی در گرو مدیریت اصولی تولیدات باغی و زراعی

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این خصوص به خبرنگار فارس در ارومیه گفت: صنایع تبدیلی ادامه تولید محصولات بخش کشاورزی است به طوری که پس از برداشت محصول کشاورزی صنایع تبدیلی می تواند به کمک کشاورزان بیایند و ارزش محصولات این قشر زحمت کش را درصد قابل توجهی بالا برده و آن‌ها را ترغیب به فعالیت بیشتر در این حوزه کند.

پرویز تومرایی تصریح کرد: هر محصول زراعی، باغی، دام، طیور و شیلات که در استان تولید می شود در ورود به صنایع تبدیلی ایجاد ارزش افزوده می کند که این ارزش افزوده قابل قیاس با خام فروشی نیست.

وی با اشاره به میزان تولیدات کشاورزی استان، افزود: ضرورت دارد حتما صنایع تبدیلی را در کشور فعال کنیم تا به توسعه مناسب در بخش کشاورزی برسیم.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: آذربایجان غربی قطب تولید انواع محصولات دامی، باغی و زراعی است و ضرورت دارد به موازات افزایش میزان تولید، صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان نیز توسعه یابد.

تومرایی با بیان اینکه در استان350سردخانه با ظرفیت 900 هزار تن فعالیت دارد، اذعان داشت: در صورت بهره گیری درست از این ظرفیت، می توانیم جلو فساد پذیری محصولات کشاورزی را بگیریم.

وی با بیان اینکه از نظر تعداد واحدهای فرآوری محصولات باغی در استان مشکلی نداریم، گفت: در بحث طیور، تولید زنجیره گوشت مرغ در قالب 5 زنجیره قوی را داریم که این زنجیره ها در کشور مطرح بوده و صفر تا 100 تولید و بازاریابی محصول را عهده دار هستند به طوری که در مقابل نوسانات بازار آسیب پذیری کمتری دارند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مدیریت اصولی تهیه مواد اولیه این واحدهای فرآوری را مورد تاکید قرار داد و گفت: این واحدها در تهیه مواد اولیه در تمام فصول سال با مشکل مواجه هستند، به طوری که محصولات باغی استان در زمان مشخصی برداشت می شود و به دلیل عدم ذخیره سازی مناسب، واحدهای فرآوری در برهه ای از سال با حجم بالای محصول مواجه می شوند و این امر سبب فصلی بودن فعالیت واحدهای فرآوری محصولات باغی شده است.

تومرایی با بیان اینکه می توانیم برای محصولات نهایی واحدهای فرآوری بازارهای جهانی ایجاد کنیم، افزود: سیب درختی که یکی از محصولات اصلی استان است، هر ساله با مشکلاتی در بازاریابی و فروش مواجه می شود که با دپوی به موقع آنها و ورود تدریجی به واحدهای فرآوری، می توان جلو فساد انواع محصولات کشاورزی استان را گرفت.

وی خواستار توجه جدی به بخش کشاورزی به ویژه حوزه صنعت بخش کشاورزی شد و اظهار داشت: با مدیریت اصولی می توانیم علاوه بر اینکه جلو فساد محصولات باغی استان را بگیریم، بلکه ارزش افزوده  محصولات کشاورزی استان را بالا ببریم.

 

آذربایجان غربی در زمینه اقتصاد کشاورزی موفق نیست

نماینده مردم تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص، با اشاره به عدم برنامه ریزی مناسب در حوزه صنایع تبدیلی گفت: آذربایجان غربی در بخش اقتصاد کشاورزی موفق عمل نکرده است.

 همتی با بیان اینکه در جذب سرمایه گذار بخش صنعت کشاورزی نیز موفق عمل نکرده ایم، تصریح کرد: سرمایه گذاران به دلیل مشکلات پیش رو از جمله بروکراسی‌اداری، تمایلی به سرمایه گذاری در این حوزه ندارند.

وی با بیان اینکه باید ظرفیت های بخش کشاورزی شناسایی و معرفی شوند، افزود: در این میان لازم است دستگاه‌های متولی امر برنامه ریزی داشته و بیش از پیش تلاش کنند.

نماینده مردم تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نظر گرفتن معافیت های مالیاتی و حمایتهای در راستای واگذاری تسهیلات می تواند وضعیت موجود را بهبود بخشد.

همتی یاداور شد: از سوی دیگر شاهد نوعی سومدیریت در ارایه مواد اولیه به واحدهای فرآوری بخش کشاورزی هستیم.

این مسوول اعلام کرد: مشکلات ارزی در زمینه صادرات انواع مشتقات محصولات باغی و زراعی نیز موضعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

تقویت ارتباط صنعت کشاورزی و دانشگاه برای رفع مشکلات پیش روی واحدهای فرآوری

عضو هیات علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه باید ارتباط صنعت و دانشگاه بیش از پیش تقویت شود، گفت: دانشگاه به آمارهای صحیح در حوزه صنعت کشاورزی استان دسترسی ندارد و برای بررسی وضعیت صنایع غذایی استان در شرایط حاضر باید آماری صحیح در دسترس دانشگاه قرار گیرد.

محسن اسمعیلی تصریح کرد: در شرایط فعلی توصیه دانشگاه برای رفع مشکلات علمی نخواهد بود.

وی افزود: وضعیت کشور از نظر ارزی مناسب نیست و در چنین شرایطی می طلبد که سیاست های خارجی تدبیری در راستای نوسازی ماشین آلات صنایع تبدیلی اقدام کنند.

مدیر برنامه ریزی و سنجش آموزش دانشگاه ارومیه ادامه داد: وضعیت فعلی، صنایع تبدیلی را تحت الشعاع قرار داده و این امر می تواند مضراتی به همراه داشته باشد.

اسمعیلی با بیان اینکه در این راستا باید دولت نقش حمایتی خود را ایفا کند، گفت: تامین به موقع نهاده های کشاورزی و مواد اولیه صنایع تبدیلی می تواند بخشی از این حمایت ها باشد.

وی با اشاره به ظرفیت های بخش کشاورزی استان و همجواری آذربایجان غربی با سه کشور، اظهار داشت: در این برهه زمانی، مسوولیت مهمی بر روی دوش سازمان صنعت، معدن و تجارت، استانداری آذربایجان غربی و جهاد کشاورزی است تا علاوه بر ایجاد بستر مناسب برای فعالیت واحدهای فرآوری، بتوانند کارهای زیربنایی انجام دهند.

عضو هیات علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه ارومیه اعلام کرد: استفاده از فن آوری نوین می تواند روز به روز ما را در بازارهای جهانی تقویت کند ولی اگر به فناوری نوین توجه نداشته باشیم، روز به روز بازارهای جهانی را نیز از دست خواهیم داد.

اسمعیلی با بیان اینکه باید در سند توسعه استان نسبت به صنایع تبدیلی و تقویت این صنعت نیز برنامه ریزی شود، اعلام کرد: تبادل نظر و اطلاعات دانشگاه با بخش صنعت می تواند راهگشای تمام مشکلات پیش روی صنعت کشاورزی باشد.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول