اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

از مطالباتی که وصول نشد تا بدعهدی‌های پی در پی/ بخوانید از درد دل‌های سرمایه‌گذار بندرلنگه‌ای+فیلم و عکس

سرمایه‌گذار بندرلنگه‌ای از طلب چند صد میلیونی خود از شهرداری و به‌ تبع آن بسته شدن دو کارگاه بلوک‌زنی خود و همچنین عدم همکاری شورای شهر این بندر در خصوص زمین تجاری که 15 سال بلاتکلیف مانده گلایه کرد.

از مطالباتی که وصول نشد تا بدعهدی‌های پی در پی/ بخوانید از درد دل‌های سرمایه‌گذار بندرلنگه‌ای+فیلم و عکس

خبرگزاری فارس - بندرلنگه، فتح‌الله میرکمانداری: در این روزهای سخت کرونایی، شاید این ویروس دلیل عمده رکود اقتصادی در برخی از مشاغل بندرلنگه است، اما این رکود اقتصادی مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه از دیرباز بر این شهر سایه افکنده، طی این سال‌ها عدم حمایت برخی دستگاه‌های دولتی و مسؤولان شهری از سرمایه‌گذاران، دست‌اندازها و بروکراسی اداری منجر به کوچ تجار، بارزگانان و سرمایه‌گذران زیادی از این شهر و تعطیلی شرکت‌های بازرگانی، تجاری، گردشگری و یا صنعتی در بندرلنگه شده است و هنوز سرمایه‌گذارانی نوپا برای کسب مجوز و یا تسهیلات لازم اندر خم یک کوچه‌اند.

 

 

قاسم حاجی‌زاده یکی از همین دست سرمایه‌گذران بومی بندرلنگه است که به نیت رونق گردشگری و اشتغالزایی از سال  92 اقدام به راه‌اندازی مجتمع تفریحی گردشگری با اشتغال به کار 20 نیرو در حوالی روستای «بارچاه» بخش مرکزی این شهرستان نموده، اما پس از گذشت مدتی با توجه به شرایط بد اقتصادی به‌وجود آمده، عدم حمایت برخی دستگاه‌ها و جذب سرمایه لازم، این مجتمع رنگ تعطیلی به خود گرفته است.

 

 

این سرمایه‌گذار با گلایه از شهرداری بندرلنگه بابت طلب چند صد میلیونی و به‌ تبع آن بسته شدن دو کارگاه بلوک‌زنی خود و همچنین عدم همکاری شورای شهر در خصوص زمینی واقع در بلوار معلم کوی کنوک به بهانه احداث خیابان که 15 سال بلاتکلیف مانده، با خبرنگار فارس در بندرلنگه به گفت‌وگو نشست.

حاجی‌زاده با اشاره به احداث مجتمع تفریحی گردشگری در ورودی روستای بارچاه، اظهار کرد: از سال 92  ساخت‌ این مجتمع بر روی زمینی به متراژ یک هکتار که شخصأ خریداری نمودیم آغاز و سال 94 به اتمام رسید و در آغاز 20 نفر نیروی کار داشتیم که به مرور زمان مجبور به تعدیل این نیروها شدیم تا اینکه نیروی ما به صفر رسید و این مکان تعطیل شد.

 

 

وی افزود: از ارگان‌های دولتی نتوانستیم جذب سرمایه کنیم  تا جان تازه‌ای به این مجموعه بدهیم و تمام هزینه‌هایی که برای این مکان شده یا شخصی هست یا به‌صورت وام‌هایی با سود 30 الی 40 درصد و کلأ همه این تسهیلات به این صورت گرفته شده و در قبال ساخت این مجتمع هیچ تسهیلات دولتی دریافت نکردیم و ما نیز نتوانستیم بدون جذب سرمایه، این مکان را رونق دهیم.

این سرمایه‌گذار بندرلنگه‌ای در بخش گردشگری اضافه کرد: در سال 97 از اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با ما تماس گرفتند و اذعان داشتند که در این رابطه می‌توانیم به شما کمک کنیم و پرسیدند که آیا برای رونق کارتان تسهیلات می‌خواهید؟ گفتیم بله که پس چند ماه دوندگی و هزینه‌های جاری، از آن اداره کل گفتند که تهسیلات شامل حال شما نمی‌شود.

وی گفت: به‌منظور جذب سرمایه و رونق کار تقاضای تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت برای ایجاد سالن چندمنظوره جهت برگزاری سمینارها، نشست‌ها، اجتماعات در این مجتمع داریم، تا سال 94 حدود دو میلیارد و نیم  در این مکان هزینه کردیم ولی هیچ تسهیلات گردشگری نتوانستیم دریافت کنیم در حالی که دولت برای طرح توسعه گردشگری در روستاها وام با سود 4 درصد در نظر گرفته است و اگر از این دست تسهیلات به ما به‌عنوان کارفرما داده شود اشتغالزایی مناسبی برای تعداد زیادی ایجاد خواهیم کرد.

حاجی‌زاده گفت: ما باید جلوگیری کنیم از تعطیل شدن واحدهایی که در این زمینه سرمایه‌گذاری کردند چراکه این سرمایه‌ها به‌علت عدم حمایت از بین می‌روند و به مرور زمان هیچ بهره‌برداری از این فضا نمی‌شود و خود به خود تخریب می‌شوند، باید کاری کنیم این فضاها دوباره رونق و جان تازه بگیرند و بتوانیم اشتغال‌زایی مضاعف کنیم. امسال بنا به فرموده مقام معظم رهبری سال «جهش تولید» نام‌گذاری شده است و اگر بتوانیم این جهش را در همین اشتغال ایجاد شده انجام بدهیم خیلی بهتر از این است که به‌دنبال ایجاد واحدی دیگر باشیم و کلنگ‌زنی کنیم  چراکه کار جدید بودجه  خاصی می‌خواهد و از نو باید شروع کنیم ولی اینجا حدودأ 80 درصد کار انجام شده و من سرمایه‌گذار پول گذاشتم و هزینه کردم، اگر امروز می‌خواهیم از فرمایشات مقام معظم رهبری استفاده کنیم باید حتی‌الامکان همین‌ها را در جهت جهش تولید و اشتغال مضاعف رونق دهیم.

 

 

در ادامه به اتفاق این سرمایه‌گذار بومی بندرلنگه به محل کارگاه بلوک‌زنی رفتیم که مشخص بود مدت زیادی است که دیگر هیچ بلوکی در آن تولید نشده و در حال حاضر تعطیل است.

وی در خصوص این کارگاه اضافه کرد: از سال 77 استارت کار را زدیم. کار خوبی بود و رونق داشت و 5 نفر کارگر در این واحد صنعتی مشغول به کار بودند و این کار تا سال 95 ادامه داشت.

حاجی‌زاده گفت: ما از سال 91 با شهرداری بندرلنگه همکاری داشتیم و در کنار بلوک‌زنی، مصالح ساختمانی هم می‌فروختیم، به ناگاه از سال 95 هیچ دریافتی از شهرداری نداشتیم که تاکنون حدود 800 میلیون تومان از شهرداری طلبکار هستیم و همین باعث شده نتوانیم به کار خودمان ادامه بدهیم و هرچه پیگیر طلبان هستیم می‌گویند باید صبر کنید در صورتی‌که تورم هست و قیمت همه چیز بالا رفته است.

این سرمایه‌گذار یادآور شد: بلوکی که قبلأ قیمتش هزار تومان بود الان 5هزار تومان شده، آیا این برگشت پول با قیمت هر بلوک 5 هزار تومان هست؟ اگر برویم شکایت کنیم می‌گویند از روزی که دادخواست دادید مورد قبول هست ولی اگر از بانک وام بگیریم یا بدهی به مالیات داشته باشیم آن سود از روز اول حساب می‎شود، چطور سود من از روزیکه شکایت می‎کنم باید باشد ولی مال دولت باید از روزیکه خودش حساب می‎کند؟. من از شهرداری طلب دارم اما آنها هیچ ضمانتی پیش من برای دریافت کالا نداشته‌اند ولی اگر من بخواهم وام بگیرم، ضامن، سفته و هزار و یک مدرک از ما می‌گیرند، الان بیش از 9 ماه هست که یک هزار تومانی به من ندادند باید چیکار کنم به چه کسی پناه ببرم که پول ما را بدهند. از این وضعیت خسته شدم ورشکست شدم و باعث شده نتوانم کار کنم و همه سرمایه را به خاطر این کار از دست دادم.

 

 

حاجی‌زاده در ادامه گزارش ما را به سمت زمینی درست در روبروی گمرک بندرلنگه برد که قرار بوده روزگاری تبدیل به یک ساختمان چند طبقه شود.

وی در خصوص این زمین و اینکه قرار بوده بر اساس طرح تفضیلی سال 63 خیابانی از این زمین عبور کند، گفت: مسیر خیابان پیشنهادی بر اساس نقشه تفضیلی سال 63، از بلوار امام شروع و به بازار قدیم بندرلنگه ختم می‌شد و جالب اینجاست این خیابان 14 متری آخرش بن‌بست است و حال، شهرداری بندرلنگه اعلام می‌کند که توانایی خرید این زمین را ندارم که خیابان احداث کنم و کار انجام بدهم و شورای شهر هم همین جواب را می‌دهد، جالب اینجاست من این زمین را سال 84 خریدم و 85 تقاضای پروانه ساخت 15 طبقه اداری تجاری و مسکونی دادم و شهرداری بندرلنگه به واسطه اینکه این خیابان از اینجا رد می‌شود، می‌گویند نمیتوانم به شما مجوز دهم، یک قانونی در شهرداری هست که می‌گوید اگر شهرداری یک طرحی داشته باشد و ظرف 5 سال نتواند انجام بدهد باید به مالک زمین بدون قید و شرط  پروانه ساخت را بدهد.

 

 

وی ادامه داد: اکنون حدود 15 سال گذشته حدود 3 برابر زمانیکه در قانون هست ولی به ما مجوز ساخت نمی‌دهند، من گله دارم از شهراری و شورای شهر و مقامات استانی چراکه هر چه نامه‌نگاری می‌کنم جواب می‌دهند که ما می‌خواهیم خیابان را احداث کنیم و به شما پروانه نمی‌دهیم.

حاجی‌زاده یادآور شد: دو راه حل هست یا خیابان احداث کنید یا به ما مجوز بدهید، نه شهرداری نه شورای شهر هیچ کدام اقدامی نمی‌کنند که گره‌گشای کار ما باشد، ما باز هم نامه‌نگاری کردیم و پیگیر شدیم، از شهرداری با ما گفتند حدود 6 ماه کمیسیون ماده 5 انجام نشده در استان اما با پیگیری‌های من حدود دو هفته پیش که با رئیس شورا و مدیرکل استان دکتر صادقی‌پور صحبت کردم و او گفت؛ که حدود 4 ماه هست که این کمیسیون دارد انجام می‌شود در صورتی که شهرداری بندرلنگه خبر نداشت.

 

 

این سرمایه‌گذار در ادامه بیان کرد: گله من اینجاست که چرا من با ید 15 سال صبر کنم نه مجوز می‌دهند و نه پول ما را، باید چکار کنیم، بنده به‌عنوان سرمایه‌گذار می‌خواهم در بندرلنگه کار کنم اگر این ساختمان چندطبقه ساخته شود نیروی کار بسیاری جذب و اشتغالزایی زیادی صورت می‌گیرد و شاهد رونق این خیابان اصلی شهر هم خواهیم بود.

وی یادآور شد: در سال 93 توانستیم از شهردار وقت یک مجوز دستور نقشه بگیریم برای 14 طبقه، 4 مغازه داشتیم تخریب کردیم بعد از چند روز شهرداری گفت، نمی‌توانید بسازید و بیایید دوباره پیگیری کنید جالب است در سال 98 دوباره شهردار وقت مجوز 12 طبقه و دستور نقشه را دادند و دو روز بعد همان دستور خودشان را باطل کردند و ما عملأ همین‌طور گرفتاریم و هزینه می‌دهیم بابت کاری که خیلی راحت در گذشته نیز انجام می‌شد، حال مسؤولان شهری ظرف 15 سال نتوانستند تصمیم بگیرند که یک خیابان را احداث یا حذف کنند حال چطور می‌خواهیم تصمیم‌های کلان بگیریم و کارهای بزرگ انجام دهیم، شورا و شهرداری نتوانستند تکلیف خیابانی که 36 سال سن دارد را از سال 63 تا به امروز مشخص کنند. آیا نباید به سرمایه‌گذار در جهت رونق این شهر کمک کرد؟

انتهای پیام/88028

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول