اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

آغاز تامین مالی پتروپالایشگاه از بورس در مرداد/تعلل صندوق توسعه ملی در تعیین تنفس خوراک

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: هر زمانی که هیئت امنای صندوق میزان تنفس خوراک را اعلام کند، وزارت نفت می‌تواند بلافاصله مجوزهای تامین مالی طرح‌های پتروپالایشی از بورس را صادر کند.

آغاز تامین مالی پتروپالایشگاه از بورس  در مرداد/تعلل صندوق توسعه ملی در تعیین تنفس خوراک

هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به مراحل اجرای آیین‌نامه قانون حمایت از صنایع پایین دستی صنعت نفت گفت: در مرحله قبلی 74 شرکت اطلاعات اولیه درباره نوع خوراک و مکان ساخت پالایشگاه را برای وزارت نفت ارسال کرده بودند. بعد از اتمام مهلت بارگذاری مطالعات فنی و اقتصادی، از این 74 شرکت، تعداد 42 شرکت اطلاعات مربوط به مطالعات فنی و اقتصادی پروژه‌ها را در تارنمای مربوطه بارگذاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: وزارت نفت به همراه شرکت پالایش و پخش در چند روز گذشته این اطلاعات را مورد بررسی قرار داد و بدین ترتیب از این 42 شرکت، توانمندی مالی 27 شرکت توسط بانک‌ها تایید شد. به عبارت دیگر از 42 شرکت، 27 شرکت هم اطلاعات مربوط به توانمندی مالی و هم مطالعات فنی و اقتصادی خود را تحویل وزارت نفت دادند.

فلاحتیان افزود: بنابراین از مجموع 74 شرکتی که برای ساخت پالایشگاه درخواست داده بودند، یک تعداد شرکت‌هایی هستند که تمام اطلاعات لازم را بارگذاری کردند که تعداد آنها 27 شرکت است. یک تعدادی هم شرکت‌هایی هستند که مطالعات فنی و اقتصادی‌شان توسط شرکت‌های معتبر تهیه شد، ولی سندی دال بر توانمندی مالی خود ارائه نکردند.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: دسته سوم هم شرکت‌هایی هستند که مطالعات فنی و اقتصادی طرح‌شان را شرکت‌هایی ناشناخته انجام دادند که مورد تایید وزارت نفت نیست. همچنین توانمندی مالی این شرکت‌ها تا حد کمی کمتر از مبلغ موردنظر بود و بدون سربرگ رسمی به مدارک الصاق شده بود. دسته آخر هم شرکت‌هایی بودند که نه مطالعات فنی و اقتصادی آن‌ها از شرکت‌های معتبر ارائه شده و نه توانمندی مالی آنها توسط بانک‌ها تایید شده است.

*مطالعات فنی و توانمندی مالی 24 طرح پتروپالایشی به تایید نهایی وزارت نفت رسید

وی در ادامه اظهار داشت: ما کار بررسی مدارک مربوط به مطالعات فنی و اقتصادی شرکت‌های دسته اول را آغاز کردیم. همچنین برای اینکه فرصت حداکثری برای بخش خصوصی ایجاد کنیم تا بتوانند، اطلاعات کامل‌تری درباره طرح‌شان در اختیار وزارت نفت را قرار دهند، یک هفته به عنوان فرصت نهایی تحویل مدارک اضافه کردیم و این مهلت تا 17 تیرماه تمدید شد.

فلاحتیان گفت: در این مدت شرکت‌هایی که مثلا تاییدیه بانکی آورده‌اند، ولی فاقد سربرگ است و مهر شعب شهرستان‌ها را دارد، می‌توانستند مستندات مربوط به توانمندی مالی خود را از شعب مرکزی استان خود یا ستاد بانک مربوطه در تهران دریافت کنند. همچنین شرکت‌هایی که مطالعات فنی و اقتصادی را خودشان یا شرکت‌های ناشناخته انجام داده‌اند می‌توانستند در این فرصت، این مطالعات را توسط شرکت‌های مهندسی مشاور معتمد صحه‌گذاری کنند.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت تاکید کرد: در مجموع پس از پایان مهلت تحویل مدارک، پس از بررسی اسناد و مدارک شرکت‌ها، مدارک مربوط به 24 طرح موردتایید وزارت نفت قرار گرفت و الان در مرحله بررسی این 24 طرح هستیم. ما در هفته آینده به صورت مکتوب به شرکت‌هایی که واجد شرایط هستند، اعلام پذیرش‌شان را رسما اعلام می‌کنیم و به شرکت‌هایی که رد شدند نیز دلایل رد شدن‌شان را اعلام می‌کنیم.

وی گفت: از بین این 24 شرکت، تعدادی از آنها وابسته به صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح، شستا، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و امثالهم هستند و به دلیل اینکه این شرکت‌ها ذی‌نفع واحد و سهام مشترک دارند ممکن است به دلایل حقوقی و قانونی تعدادی از این طرح‌ها از این 24 طرح حذف شود. در نتیجه ممکن است تعداد کل طرح‌های تایید شده توسط وزارت نفت به 22 طرح برسد که در این موارد وزارت نفت از نهادهای مربوط استعلام خواهد گرفت.

* می‌توانیم هر سال به یک طرح پالایشی 300 هزار بشکه‌ای تنفس خوراک بدهیم

فلاحتیان اظهار داشت: بعد از انجام مکاتبات با شرکت‌ها، ما منتظر اعلام سهمیه تنفس خوراک در سال‌های پیش رو توسط صندوق توسه ملی می‌شویم. در این راستا هیئت امنای صندوق توسعه ملی باید میزان تنفس خوراک در سال‌های آتی را مشخص کند تا وزارت نفت بتواند بر مبنای میزان تنفس خوراک تعیین شده، زمان‌بندی اجرای طرح‌های این 24 شرکت را انجام دهد، به گونه‌ای که صندوق توسعه ملی در ارائه تعهدات خود به این شرکت‌ها دچار مشکل نشود.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: طبق قانون تا سقف 2 میلیون بشکه نفت باید مجوز ساخت پالایشگاه صادر شود. لذا شما فرض کنید که اگر صادرات نفت را 2 میلیون بشکه در روز در نظر بگیریم، سهم 20 درصدی صندوق حدود 400 هزار بشکه خواهد شد و اگر سهم صندوق را 36 درصد در نظر بگیریم، این عدد به 720 هزار بشکه خواهد رسید.

وی افزود: بنابراین ما باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که هر پالایشگاهی که سالانه وارد مدار می‌شود بتواند بین 6 ماه تا یک سال از تنفس خوراک استفاده کند تا بازگشت سرمایه‌ش صورت بگیرد. بنابراین اگر هر سال یک پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای وارد مدار شود، همه تعهدات مربوطه قابل انجام است.

* تامین مالی طرح‌های پالایشی از بورس از نیمه دوم مردادماه آغاز می‌شود

فلاحتیان گفت: ما مکاتبات لازم را حدود 2 ماه قبل با دبیرخانه هیئت امنای صندوق توسعه ملی انجام داده‌ایم. از طرف صندوق توسعه ملی نیز مکاتبات لازم به دبیرخانه و جناب آقای نوبخت انجام شده است تا هر چه سریعتر هیئت امنا تشکیل جلسه بدهد و میزان تنفس خوراک هر سال را کتبا به ما اعلام کند تا وزارت نفت در مجوزی که برای سرمایه‌گذاران صادر خواهیم کرد، میزان تنفس خوراک را در نظر بگیریم.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: طبق آیین‌نامه دولت قرار بود بررسی مطالعات ارائه شده توسط شرکت‌ها از 18 تیرماه تا اواسط شهریورماه انجام شود و در این آیین‌نامه، دولت وزارت نفت را مکلف کرده است که ظرف 60 روز کاری بعد از تکمیل اطلاعات توسط متقاضیان، طرح‌های منتخب را اعلام کند، اما علیرغم اینکه ما 60 روز کاری برای تعیین تکلیف این طرح‌ها مهلت داشتیم، اما من امیدوارم این طرح‌ها بسیار زودتر تعیین تکلیف شود و تا 26 تیرماه مسئولیت وزارت نفت مبنی بر معرفی طرح‌های منتخب انجام شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر زمانی که هیئت امنای صندوق میزان تنفس خوراک را اعلام کند، وزارت نفت می‌تواند بلافاصله مجوزهای تامین مالی طرح‌ها از بازار سرمایه و بورس را صادر کند. من امیدوارم در صورت تعجیل هیئت امنای صندوق در برگزاری جلسه، عملیات جذب سرمایه‌های مردمی از بورس از نیمه دوم مردادماه آغاز شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول