اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

جاسک پایتخت اقتصادی و گردشگری جنوب‌شرق ایران می‌شود

فرماندار شهرستان جاسک گفت: جاسک با داشتن حدود ۲۵۰ کیلومتر مرز آبی و پتانسیل های بی نظیر، می‌تواند تاثیر بسزایی در توسعه همه جانبه و توانمندی کشور داشته باشد.

جاسک پایتخت اقتصادی و گردشگری جنوب‌شرق ایران می‌شود

محمد رادمهر صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: جاسک با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد نه تنها ظرفیت توسعه‌ای برای مردم و شهروندان خود دارد بلکه پتانسیل‌های بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاران از اقصی نقاط کشور جهت تمرکز ظرفیت‌های ملی و حتی بین‌المللی دارد.

نماینده عالی دولت در شهرستان جاسک اظهار داشت: با توجه به فراهم شدن بسترهای توسعه اقتصاد دریا محور، لذا علاوه بر معیشت مردم و اشتغالزایی جوانان این شهرستان، می‌توان در بعد فرامنطقه‌ای نیز پذیرای چندین هزار نیروی انسانی در این شهرستان باشیم.

 

محمد رادمهر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اشتغال یکی ازمحوری ترین و ابتدایی‌ترین نیازها برای اسکان مردم در نوار ساحلی محسوب می‌شود، توسعه فعالیت‌های شیلاتی شامل سایت‌های پرورش میگو، تولید ماهی در قفس، پرورش میگوی مولد و تولید لارو میگو و همچنین صید و فعال کردن صنایع وابسته به آن، با توجه به فراهم شدن زیر ساخت‌های موجود در جاسک می‌تواند بیشترین توجیه اقتصادی را داشته باشند که در این زمینه بحمدالله در سال‌های اخیر کارهای خوبی در این شهرستان انجام شده است.

رادمهر در ادامه افزود: با توجه به وسعت این شهرستان در بحث کشاورزی، جاسک ظرفیت‌های بسیار مهم و خوبی دارد که از این لحاظ هم در بحث صنعت گلخانه و هم کشت‌های زراعی و محصولات باغی با توجه به مرغوبیت خاک آن، شرایط مناسب آب و هوایی و امکان صادرات دریایی محصولات کشاورزی این منطقه پتانسیل‌های کم نظیری دارد که در کنار سایر موقعیت‌های آن در بحث اقتصاد مقاومتی از این مهم می توان بیش از پیش برای اقتصاد و ارتزاق کشور بعنوان یک بازو از آن بهره گرفت.

فرماندار شهرستان جاسک با تشریح توانایی‌های این شهرستان گفت: با توجه به مسئله مهم اقتصاد دریا محور، این خطه با ظرفیت‌های طبیعی، مهم و ارزشمندی که دارد می‌تواند به عنوان یکی از موتورهای محرکه اقتصاد کشور ایفای نقش کند.

 

محمد رادمهر افزود: با توجه به پیگیری‌ها و دیدگاه توسعه محور نماینده عالی استان، بحمدالله شهرستان جاسک به عنوان پایتخت اقتصادی و گردشگری جنوبشرق ایران تبدیل شده است.

وی یادآور شد: موقعیت طبیعی جاسک به گونه‌ای است که در طول دریای عمان و خلیج فارس تنها جایی که خطوط کشتیرانی بین المللی کمترین فاصله را با سرزمین‌های اصلی پیدا می کنند همین سواحل جاسک است.

فرماندار جاسک ادامه داد: بندر جاسک کمترین فاصله را با خطوط کشتیرانی بین‌المللی دارد به طوری که شناورها برای تردد در آب های دریای عمان باید به سواحل ایران نزدیک شوند که این یک امتیاز محسوب می شود و به همین دلیل منطقه آزاد تجاری صنعتی جاسک یکی از مناسب ترین انتخاب‌های کشور است.

فرماندار و نماینده عالی دولت در شهرستان جاسک ابراز امیدواری کرد:  موقعیت جاسک از لحاظ استراتژیک بسیار مهم و انکارناپذیر است این راهبرد ملی اهداف متنوعی در حوزه‌های امنیت ملی و دفاعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، رویکردهای توسعه‌ای و محرومیت زدایی، تجاری همچنین در بحث‌های انرژی، صنعت، زیست محیطی، حمل و نقل، کشاورزی و حتی پژوهشی و تحقیقاتی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در آب‌های بین‌المللی تحریم معنی ندارد؛ و آبهای این منطقه یک نقطه عطفی برای کشور ما از لحاظ مناسبات تجاری، صادرات و واردات از طریق دریا است که موقعیت آب‌های جاسک از لحاظ دسترسی به آب‌های آزاد برای کشورمان قابل ملاحظه است و این در بحث اقتصاد دریا محور یک امتیاز برای ایران محسوب می‌شود.

محمد رادمهر در ادامه افزود: جاسک پتانسیل‌های ارزشمندی در بحث انرژی و پتانسیل‌های کشف نشده ظرفیت‌های دریایی، صنایع غذایی و دارویی دریا، بانکرینگ کشتی‌ها، صید آبزیان، صنعت توریسم، حمل نقل، تجارت، صادرات و واردات، نقش دریا در بحث‌های علمی و پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان، توسعه سواحل مکران که در اقتصاد دریا تاثیرگذار است.

فرماندار جاسک تصریح کرد: جاسک پتانسیل‌های گردشگری و توریستی بسیار زیادی دارد. به مقوله گردشگری، بایستی  به عنوان یک صنعت نگاه کنیم، صنعتی بالقوه که می‌تواند موتور محرک قوی برای توسعه اقتصاد جنوبشرق کشور باشد و آنرا به صنعتی بالفعل تبدیل کند، با توجه به پتانسیل های بالفعل و بالقوه این شهرستان لذا با برنامه ریزی دقیق می‌توانیم این صنعت را به عنوان صنعتی کمکی درآمدزا و پویا برای بهبود وضعیت اقتصادی کشورمان تبدیل کنیم.

وی در ادامه افزود: جاسک قطب تولید میگوی پرورشی کشور است. پرورش این آبزی به عنوان برگ برنده‌ای برای اقتصاد مقاومتی شناخته می‌شود.

وی گفت: بخش خصوصی در اقتصاد کشور بسیار مهم و تاثیرگذار است و در بحث صنایع پسین و پیشین صنعت دریا و اقتصاد دریا و این زنجیره که در بحث اشتغال و معیشت مردم، اقتصاد مقاومتی، ارزآوری و صادرات بسیار می‌تواند در خروجی اقتصاد دریا کمک حال کشور باشد لذا ما می‌توانیم با اتخاذ سیاست‌ها و رویکردهای تشویقی ورود سرمایه گذران و بخش خصوصی را تسهیل کنیم.

نماینده عالی دولت در شهرستان جاسک گفت: جاسک در جنوب‌شرقی هرمزگان به عنوان هلال طلایی این استان با تاریخ کهن، سالانه پذیرای هزاران گردشگر است.

وی در ادامه یادآور شد: جاذبه‌های بی نطیر دریای جاسک، مرز‌های دریایی و هم مرزی با کشورهای حاشیه آبهای این شهرستان پهناور و همچنین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی جاسک را به یکی از شهرستان‌های مهم در بحث توریست و گردشگری داخلی خارجی تبدیل کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: با بهره گیری از بخش اعظمی از اقتصاد دریایی از طریق جذابیت های توریستی دریا و امکانات و زیرساخت های گردشگری ساحلی و دریایی می توان، از پتانسیل لازم برای ایجاد برخی امکانات مرتبط با تفریحات دریایی و ساحلی برخوردار شد قابلیت های زیادی برای ایجاد انواع تفریحات دریایی داریم.

وی ادامه داد: فعالیت‌های صیادی در سواحل جاسک نیز از دیگر جذابیت‌های گردشگری این منطقه ساحلی به شمار می‌رود که امیدواریم بیش از پیش با ایجاد زیرساختهای لازم گردشگری، شرایط ورود گردشگران به این مناطق زیبا فراهم شود.

وی گفت: یکی مهمترین عوامل اهمیت این شهرستان، آب‌های آن و ذخائر نفتی و همچنین سواحل آن است به طوری که این منطقه را بعنوان یکی از مهمترین قطب های نفتی ایران نام نهاده‌اند.

رادمهر در ادامه بیان داشت: قطب عظیمی از ذخائر نفت در این شهرستان است که بسیاری از این ذخایر کشف نشده است. لذا از این منظر بخش بسیار قابل توجهی از اقتصاد دریا در قالب این مهم است که با رویکرد توسعه بیش پیش این مهم ما در بحث اقتصادی حرکت رو به جلو خواهیم داشت. هر چند که اقتصاد ما باید اقتصاد غیر نفتی باشد اما از توسعه این مهم نیز نبایست غافل شویم.

رادمهر در ادامه گفت: اقتصاد دریا محور از رویکردهای مورد توجه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است و دولت تدبیر و امید این مهم را بطور جد در دستور خود قرار داده است و با توجه به نگاه توسعه محور دکتر همتی استاندار هرمزگان به ظرفیت های این منطقه و برنامه ریزی دقیق وی برای سرمایه گذاری، توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و توریستی جاسک لذا این شهرستان در آستانه تبدیل شدن به قطب اقتصادی و گردشگری دریایی ایران قرار گرفته است.

نماینده عالی دولت در جاسک تشریح کرد: در بحث بازار مصرف، آب‌های این شهرستان یکی از کریدورهای بین‌المللی است که در ارزآوری و اقتصاد کشور نقش بسیار اساسی دارد. امروز حجم زیادی از صادرات ایران به بازارهای مصرف از طریق آب‌های جاسک صورت می‌گیرد. لذا در بحث اقتصاد دریا ترانزیت و حمل نقل آبی مسئله مهمی است که توجه بیشتر به آن درآمدزایی، اشتغال و ارزآوری را برای کشور به دنبال دارد.

وی در ادامه افزود: هر حرکت بزرگی لازمه آن مطالعه، شناخت و معرفی، فرهنگ سازی آن در جوامع مربوطه می‌باشد. لذا ما با داشتن زیرساخت‌های فرهنگی و ایدئولوژیک هدف مورد نظر راحت‌تر به مقصود می‌رسیم که بحمدالله این مهم طی سال‌های اخیر با برنامه‌ریزی‌های دقیق نماینده عالی دولت در استان مورد حمایت و پیگیری مجدانه قرار گرفته است.

نماینده عالی دولت در شهرستان جاسک تصریح کرد: یکی از مهمترین و ممکن‌ترین راه‌های رشد و توسعه در مسیر صادرات کالاهای غیر نفتی و کاهش وابستگی به نفت، توجه به صنعت اقتصاد دریایی است که هم از حداقل ارزبری برخوردار بوده و هم از توان ایجاد رقابت بزرگ در بازاهای هدف جهانی برخوردار است.

رادمهر در ادمه افزود: کاهش وابستگى به نفت یکى از الزامات و ابعاد اقتصاد مقاومتى است که با تحریم‌های ظالمانه ازسوی استکبار جهانی، ضرورت توجه به اقتصادی پویا و فعال اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

انتهای پیام/۸۸۰۵۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول