اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هلند از روسیه به دلیل حادثه برای هواپیمای خطوط مالزی شکایت می‌کند

هلند اعلام کرد که قصد دارد از روسیه به دلیل حادثه سقوط هواپیمای خطوط مالزی که سال 2014 در شرق اوکراین اتفاق افتاد، ‌شکایت کند.

هلند از روسیه به دلیل حادثه برای هواپیمای خطوط مالزی شکایت می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «استف بلاک» وزیر امور خارجه هلند روز جمعه خبر داد که این کشور قصد دارد در دادگاه اروپایی حقوق بشر به دلیل حادثه سقوط هواپیمای MH17  از روسیه شکایت کند.

پرواز MH17 خطوط هواپیمایی مالزی روز 17 جولای 2014 (26 تیرماه 1393) در شرق اوکراین سرنگون شد. سرنگونی این هواپیما در بحبوحه درگیری‌ها در شرق اوکراین روی داد.

تمامی 298 مسافر این هواپیما که اغلب هلندی و مالزیایی بودند در این حادثه جان خود را از دست دادند.

بلافاصله پس از این حادثه، آمریکا و متحدان اروپایی‌اش بدون هیچگونه شواهدی مدعی شدند که روسیه مسئول این فاجعه است.

این ادعا به عنوان دستاویزی برای واشنگتن و بروکسل برای ارائه تحریم‌هایی علیه مسکو تبدیل شد این در حالی است که روسیه بارها این ادعا را رد کرده است.

پس از این حادثه تیم تحقیقاتی به رهبری هلند تشکیل شد که از اوکراین، بلژیک و استرالیا برای پیوستن به این تحقیق نیز دعوت شد اما روسیه را برای مشارکت در این تحقیقات دعوت نکردند.

در سال 2018، این تیم تحقیقاتی مدعی شد که هواپیما توسط سامانه موشکی باک سرنگون شده و این سامانه متعلق به یگان پنجاه‌وسوم موشک‌های ضد هوایی ارتش روسیه است. این تیم تحقیقاتی اعلام کرد که به کمک اطلاعات محرمانه‌ای که توسط مقامات هلند و روسیه فراهم شده و نمی‌تواند آنها را فاش کند به این نتیجه رسیده است. این تیم همچنین گفت که از تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی بدست آورده برای اثبات ادعای خود استفاده کرده است.

روسیه با هدف پاسخ دادن به این ادعا نیز تحقیقات مستقلی را آغاز و اعلام کرد سامانه باک که ادعا شده باعث سرنگونی هواپیمای مالزیایی شده توسط سایت اسلحه سازی «دولگوپرودنی» در سال 1986 ساخته و به ارتش اوکراین تحویل داده شده و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 نیز در آن کشور باقی مانده است. اگر چه تیم تحقیقات هلندی این شواهد را کاملا نادیده گرفته است.

پس از گذشته چند سال از حادثه سقوط، تیم تحقیقات هلندی سه شهروند روس و یک اوکراینی را مظنون اصلی سرنگونی این هواپیما اعلام کرده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول