اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ابهامات مهم دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی در شیراز

مفادی در قرارداد و مصوبات پنجمین دوره از شورای شهر شیراز در مبحث دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی وجو د دارد که با علامت سوال‌هایی همراه بوده است.

ابهامات مهم دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی در شیراز

سرویس اقتصادی خبرگزاری فارس؛ شیراز| با رشد جمعیت و کاهش منابع سوخت‌های فسیلی بشر به سمت استفاده از موارد غیرسوختی حمل‌ونقل نظیر دوچرخه بیش از پیش سوق یافته تا با ارائه یک مدل حمل‌ونقل پایدار ضمن عدم تولید انواع آلاینده‌های محیط زیستی نظیر کربن دی‌اکسید، انسان‌ها کمی ورزش نموده، سرگرم شده و از مشکلاتی دیگر نظیر ترافیک و هدر رفتن انرژی و زمان رهایی یابند.

امروزه در دنیا دوچرخه‌های هوشمند و نسل چهارم جایگاهی مهم را در حمل‌ونقل شهرها و کشورهای پیشرفته باز کرده و در کشور ما و شهر شیراز نیز قدم‌هایی برداشته که البته با علامت سوال‌های بسیاری همراه است که گاهی از خود متن نیز پررنگ‌تر شده و زمزمه اتفاقاتی نه چندان درخورد سومین حرم اهل بیت(ع) به گوش می‌رسد.

 با مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی جای خود را در شهر شیراز باز کرده و دوچرخه‌های نارنجی به جزئی از نمای شهر شیراز بدل شدند اما مفادی در قرارداد و مصوبات پنجمین دوره از شورای اسلامی شهر شیراز وجود دارد که با علامت سوال‌هایی مواجه همراه بوده است

در اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه سال گذشته بود که با مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی جای خود را در شهر شیراز باز کرده و دوچرخه‌های نارنجی به جزئی از نمای شهر شیراز بدل شدند اما مفادی در قرارداد و مصوبات پنجمین دوره از شورای اسلامی شهر شیراز وجود دارد که با علامت سوال‌هایی همراه بوده و در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

چرا شرکت پاک‌چرخ ایرانیان؟!

اولین نکته سوال برانگیز در این قسمت از مصوبه شورا این است که نوشته شده: «شرکت پاک‌چرخ ایرانیان درحال حاضر تنها شرکت ثبت شده در ایران است که براساس بررسی و تحقیق به عمل آمده اقدام به بومی‌سازی دانش فنی سیستم دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی نسل چهارم در ایران کرده، درحالی‌که دانش مذکور تنها در اختیار کشورهای چین و آمریکا است»

حال سوال این است که این تحقیق چگونه انجام شده و استعلام گفته شده از چه مرجعی بوده؟ آیا همچون جریزه کیش امکان سپردن این پروژه به شرکت‌های دانش‌بنیان بومی استان و شهر شیراز نبود تا بدین‌وسیله مانع از خروج سرمایه از استان و همچنین حمایت از کسب و کارهای داخلی استان فارس شود؟

همچنین با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان فهمید که بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکای جنوبی از دانش دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی بهره‌مند هستند و تنها این دانش در اختیار چین و آمریکا نیست!

چگونه منحصر بفرد شد؟

در قسمت دیگری از مصوبه پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز آمده: «طبق تبصره دو ماده ۳۱ آیین‌نامه معاملات داخلی شهرداری تهران تسری یافته به سایر کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها، تشخیص منحصر بودن خدمات ارائه شده از سوی شرکت مذکور بعهده شهردار گذاشته شده»

در این ماده قانونی آیین‌نامه معاملات داخلی شهرداری تهران آورده شده: «ماده ۳۱. در موارد زیر معاملات بدون تشریفات مناقصه یا مزایده و حراج انجام خواهد شد»

۲. در مورد خرید اموال و خدمات و حقوق مالی که به تشخیص شهردار پایتخت منحصر به فرد باشد.

شرکت‌هایی حتی در داخل استان هستند که می‌توانند کلیه امور راه‌اندازی و بهره‌برداری دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی را اجرایی کنند پس خدمات شرکت پاک‌چرخ ایرانیان چندان منحصر بفرد نبوده که برای آن تشریفات لازم نادیده گرفته شده است

 

حال طبق آنچه که پیشتر گفته شده، شرکت‌هایی حتی در داخل استان هستند که می‌توانند کلیه امور راه‌اندازی و بهره‌برداری دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی را اجرایی کنند پس خدمات شرکت پاک‌چرخ ایرانیان چندان منحصر بفرد نبوده که برای آن تشریفات لازم نادیده گرفته شده است.

ابهام در نگارش نوع قرارداد مابین شهرداری شیراز و شرکت پاک‌چرخ ایرانیان

پیش از ورود به ابهام بعدی در قرارداد دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی در شیراز مابین شهرداری شیراز و شرکت پاک‌چرخ ایرانیان لازم است نگاهی به دو نوع قرارداد بیندازیم.

عموما قراردادها بر دو نوع هستند، bot و boo که با وجود تفاوت تنها یک حرف اما در مفاد تفاوت‌ها بسیار زیاد است و مهم‌ترین فرق آنها در انتقال تاسیسات پس از پایان دوره بهره برداری تجاری است.

در قراردادهای B.O.T در انتهای طرح تاسیسات به سرمایه پذیر منتقل میگردد و به زبان دیگر Transfer صورت می پذیرد اما در قراردادهای B.O.O تاسیسات پس از اتمام دروه بهره برداری تجاری متعلق به سرمایه گذار است و به زبان دیگر Owner تاسیسات سرمایه گذار است.

از آنجائیکه در B.O.T در انتهای طرح، انتقال تاسیسات صورت میپذیرد لذا معمولاْ ضمانت نامه انتقال در قرارداد تعریف می‌شود. همچنین سرمایه پذیر در خصوص طرح فنی در قراردادهای BOT بررسی بیشتری می‌کند زیرا در انتهای طرح تاسیسات را تحویل خواهد گرفت.

در مناقصات BOO کل قیمت فروش محصول سالانه شامل تعدیل می‌شود اما در مناقصات BOT قیمت شامل دو بخش تعدیل پذیر و تعدیل ناپذیر خواهد بود که صرفا بخش تعدیل پذیر شامل تعدیل سالیانه می‌شود.

حال پس از روشن شدن تفاوت قراردادها، درخصوص نوع قرارداد در مصوبه شورای شهر شیراز نوشته شده: «درقالب قرارداد سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری (bo) به شرکت پاک‌چرخ ایرانیان (سهامی خاص) واگذار نماید»

در حرکتی زیرکانه نوع قرارداد عینا ذکر نشده و تنها در پرانتز نوع قرارداد را bo نوشته و معلوم نیست کدام نوع عملیاتی خواهد شد و یا شاید دستشان را باز گذاشته‌اند تا در بزنگاه هرکدام را خواستند اجرایی نمایند.

ضمن اینکه پس از مشخص شدن دقیق نوع قرارداد، سوال‌هایی را درمورد چون و چرای آن به همراه خواهد داشت که تا معلوم شدن نوع قرارداد نمی‌توان سوالی را مطرح کرد اما ابهام بسیار است.

رقم ناچیز برای حسن انجام تعهد شرکت پاک‌چرخ ایرانیان

حال سؤال این است که تاکنون چه میزان از این مبلغ به این شرکت پرداخت‌شده است؟

در دومین بند از شرایط واگذاری پروژه دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی در شیراز در مصوبه شورای اسلامی این کلان‌شهر آمده که شهرداری به ازای هر نفر (برآورد اولیه ۷۵ هزار نفر) مبلغ ۱۳۹ هزار تومان به شرکت پاک چرخ پرداخت می‌کند یعنی حداکثر مبلغ 10 میلیارد و 425 میلیون تومان به شرکت پاک چرخ ایرانیان در برآورد اولیه پرداخت خواهد کرد. حال سؤال این است که تاکنون چه میزان از این مبلغ به این شرکت پرداخت‌شده است؟

نکته بعدی اینکه در بند ۴، میزان ضمانت‌نامه بانکی حسن انجام تعهد، مبلغ پنج میلیارد ریال یا معادل پانصد میلیون تومان تعیین‌شده که با توجه به رقم پرداختی اولیه ( ۱۰ میلیارد و ۴۲۵ میلیون تومان) این رقم برای تعهد حسن انجام بسیار کم و ناچیز برآورد می‌شود.

آیا بهتر و ممکن نبود با میزان هزینه‌ای که هرساله باید به شرکت پاک چرخ ایرانیان پرداخت شود، شهرداری و شورای شهر شیراز اقدام به خریداری دوچرخه‌ها و سایر زیرساخت‌های آن کنند تا پس از طی مدت‌زمان همکاری این شرکت، دوچرخه‌ها و سایر امکانات آن به اموال شهرداری شیراز اضافه شود؟

مردم منتظر پاسخ شورا و شهرداری شیراز

یکی از شعارهای مهم پنجمین دوره از شورای شهر شیراز شفافیت و اتاق شیشه‌ای بوده که هرچند در برخی موارد شفافیت شورا و شهرداری بوده‌ایم اما نقاط مبهم و گنگ بسیاری نیز در مصوبات و فعالیت‌های آنان به چشم می‌خورد که نیاز به پاسخگویی و شفاف‌سازی دارد.

مردم شیراز منتظر پاسخ شهرداری و شورای شهر شیراز پیرامون ابهامات مطرح‌شده در این گزارش هستند زیرا طبق شعار همین شورا، دانستن حق همگان است

مردم شیراز منتظر پاسخ شهرداری و شورای شهر شیراز پیرامون ابهامات مطرح‌شده در این گزارش هستند زیرا طبق شعار همین شورا، دانستن حق همگان است.

خبرگزاری فارس آماده انتشار توضیحات شهرداری و شورای شهر شیراز برای تنویر افکار عمومی است.

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول