اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

ساخت مسکن باعث کنترل قیمت‌ در بازار می‌شود/ طرح مسکن مهر باید به‌نحو مطلوب ادامه پیدا می‌کرد

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: تولید و ساخت مسکن به‌صورت انبوه، علاوه بر این‌که موجب کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن می‌شود، باعث اشتغال‌زایی در این حوزه نیز می‌گردد، طرح مسکن مهر طرحی موفق بود که باید به‌نحو مطلوب ادامه پیدا می‌کرد.

ساخت مسکن باعث کنترل قیمت‌ در بازار می‌شود/ طرح مسکن مهر باید به‌نحو مطلوب ادامه پیدا می‌کرد

لطف‌الله سیاهکلی، نمایندهٔ مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین در رابطه با راهکار فوری مشکل مسکن گفت: مسکن یک امر قطعی و یکی از نیازهای اساسی است، یعنی نمی‌توان در این‌باره تصمیم ناگهانی و فوری گرفت.

وی افزود: در گذشته ما شاهد طرح موفقی به‌نام مسکن مهر بودیم، هنر پروژهٔ مسکن مهر این بود که زمین رایگان و ارزان در اختیار مردم قرار داد و تولید انبوه شد و همین امر باعث شد افراد با آوردهٔ 10 الی 15 میلیون تومان صاحب‌خانه شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اکنون در استان ما زمین‌های درجهٔ دو بسیار زیادی وجود دارد که در آن‌ها کشاورزی انجام نمی‌شود و می‌توان این زمین‌ها را به ساخت مسکن اختصاص داد.

نمایندهٔ مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طی روزهای اخیر وزیر راه و شهرسازی به استان قزوین سفر کرد و کلنگ احداث مسکن ملی را به زمین زد که در این طرح قرار است حدود چهار هزار و 500 واحد مسکن در استان ساخته شود.

وی عنوان کرد: زمانی‌که این طرح در استان ما انجام شود، مسکن از رونق می‌افتد و مردم صاحب مسکن ارزان قیمت می‌شوند، بنابراین یکی از راه‌حل‌های مشکل گرانی مسکن که در حال حاضر مردم درگیر آن هستند، تولید و ساخت مسکن به این طریق است.

مسکن مهر باید با همان شتاب جلو می‌رفت

سیاهکلی بیان کرد: کشور ما با توجه به دارا بودن زمین به میزان مناسب، نیروی کار ارزان و مصالح با قیمت مناسب نسبت به کشورهای دیگر، نباید در زمینهٔ مسکن دچار مشکل باشد، اما متأسفانه برخورد سیاسی با موضوع اقتصادی، موجب می‌شود مردم ما در حوزهٔ مسکن دچار مشکل شوند.

این نماینده مجلس در ادامه تأکید کرد: لازم بود طرح مسکن مهر با همان شتابی که داشت، جلو می‌رفت و دولت‌های بعدی که آمدند، به‌جای آن‌که این طرح را تعطیل کنند، آن ‌را رفع نقص می‌کردند.

این مسؤول اضافه کرد: متأسفانه دولت پس از تعطیل کردن پروژهٔ مسکن مهر، دیگر ساخت مسکن نداشت و به دلایل سیاسی مسکن مهر را تعطیل کرد؛ این مسائل به مردم لطمه می‌زند و امروز شاهد این هستیم که دود این کار به چشم مردم رفته است.

برای رفع مشکل مسکن، تولید مسکن را بالا ببریم

سیاهکلی تولید مسکن را یکی از راه‌حل‌های رفع مشکل فعلی مسکن عنوان کرد و گفت: اکنون در شرایطی قرار داریم که در زمینهٔ مسکن به‌راحتی می‌توان تصمیمات خوبی گرفت تا تولید مسکن در کشور صورت بگیرد و مردم به‌عنوان نیاز اولیهٔ خود صاحب مسکن شوند، زمانی‌که این فعالیت‌ها انجام نمی‌شود رانت ایجاد می‌گردد، زیرا زمانی‌که عرضه و تقاضای مسکن هم‌خوانی نداشته باشند مشکلاتی در این زمینه ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: در برخی مباحث ما در عرضه و تقاضا نمی‌توانیم عرضه را افزایش دهیم و محدودیت‌هایی داریم، اما خوش‌بختانه این محدودیت‌ها در زمینهٔ مسکن وجود ندارند و از قضا اگر در زمینهٔ مسکن تولید انبوه داشته باشیم ده‌ها شغل ایجاد می‌شود و چرخ مشاغل زیادی به حرکت در می‌آید و هزاران نیروی کار مشغول فعالیت می‌شوند.

نمایندهٔ مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در ادامه به بحث اشتغالزایی در تولید مسکن اشاره کرده و بیان کرد: تولید مسکن، اشتغالزایی را در پی دارد و باعث به کار افتادن چرخ تولید مصالح ساختمانی می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: در ساخت و تولید مسکن بیش از صد نوع فعالیت صورت می‌گیرد که این امر در شرایط فعلی می‌تواند باعث ایجاد اشتغال در کشور شود؛ ما موظفیم این چرخ تولید را راه بیندازیم که در این زمینه با وزیر مسکن صحبت‌هایی صورت گرفته و به حول و قوهٔ الهی کلنگ این پروژه در قزوین زده شده است که به عقیدهٔ بنده می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

نباید به دلایل سیاسی، طرح‌های موفق قبلی را تعطیل کنیم

سیاهکلی در ادامه به بحث مالیات بر واحدهای خالی اشاره کرده و مطرح کرد: زمانی‌که مسکن روی بورس باشد و تولید انبوه آن کلید بخورد، افرادی‌که خانه‌های خالی دارند نمی‌توانند آن‌ها را به‌صورت خالی نگه دارند، زیرا متضرر می‌شوند و ناچارند وارد چرخه شوند؛ ضمن آن‌که ما باید برای خانه‌های خالی با دقت مالیات ببندیم و عوارض بیاوریم، هم‌چنین از برخی ابزارهای قانونی نیز باید استفاده کنیم که واحدهای خالی در چرخهٔ مصرف قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: ما از طرح اقدام ملی مسکن حمایت می‌کنیم و اگر نیازمند قوانین خاص هم باشد حتماً آن قوانین را ایجاد خواهیم کرد، زیرا ما در زمینهٔ تولید مسکن به این شکل، نمونهٔ خوب و موفق قبلی را در مسکن مهر مشاهده کرده‌ایم و بسیار عجیب است که کارهای موفق گذشته را به‌دلیل برخوردهای سیاسی تعطیل کرده‌ایم، زیرا لازم است اگر کار و فعالیتی موفق بوده آن را به‌نحو مطلوب ادامه بدهیم.

نمایندهٔ مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: عجیب است که وزیر مسکن در سال‌های قبل چند بار به مجلس رفته و اعتقاد خود را گفته که به ساخت مسکن اعتقادی ندارد و متأسفانه نمایندگان مجلس مجدداً به او رأی اعتماد داده شده و او را بر کار گمارده‌اند.

این مسؤول اظهار کرد: متأسفانه در باب مسائل اقتصادی، تصمیمات سیاسی گرفته می‌شود، این در حالی است که در باب مسکن و معیشت نباید تصمیمات سیاسی گرفته شود، بلکه باید تصمیمات تخصصی در این زمینه اخذ شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: متأسفانه ما همه چیز را از زاویهٔ سیاست نگاه می‌کنیم که این نادرست است، زیرا اقتصاد دستوری و فرمان‌بردار نیست، به این معنا که این‌گونه نیست که فرمان صادر کنیم و فردا مسکن ارزان شود یا فرمان صادر کنیم و مردم صاحب مسکن شوند، بلکه امور تخصصی نیاز به تصمیمات تخصصی دارد و افراد متخصص-نه افراد سیاسی- باید در مورد آن صحبت کنند.

در آینده دوباره ثبت نام طرح ملی اقدام مسکن را خواهیم داشت

سیاهکلی به دیدگاه نادرست موجود در زمینهٔ مسکن اشاره کرده و خاطرنشان کرد: در این ایام در حوزهٔ مسکن علمی رفتار نشده است، بلکه رفتار سیاسی در این حوزه موجب شده که مسکن به این وضعیت دچار شود و مردم به سختی بیفتند؛ لازم است هر امری به متخصصان آن حوزه سپرده شود و از نگاه سیاسی به حوزهٔ مسکن پرهیز شود.

نمایندهٔ مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در ادامه ابراز کرد: مجلس یازدهم به حوزه‌های معیشت، مسکن و مسائل اقتصادی، علمی و تخصصی می‌نگرد، بنده معتقدم که ما در راه تولید مسکن در استان قزوین مانعی نخواهیم داشت و به حول و قوهٔ الهی به‌زودی این مشکل را حل خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: اکنون 6  هزار نفر در طرح اقدام ملی مسکن در استان قزوین ثبت‌نام کرده‌‌ند، در صورتی که برای 10 هزار نفر ظرفیت فراهم شده است، از این 6 هزار نفر نیز شاید نیمی از آن ها شرایط احراز را نداشته‌اند، بنابراین ما هنوز در این زمینه ظرفیت داریم.

سیاهکلی در پایان بیان کرد: ما در آینده مجدداً در استان قزوین ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن را خواهیم داشت که بی‌شک این اقدام از رشد قیمت مسکن و فشار به اقشار گوناگون جامعه جلوگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول