اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

احتمال لغو جشنواره موسیقی «رپ» در تونس/ موسیقی اعتراضی در آستانه تعطیلی؟

برگزاری جشنواره تابستانی موسیقی «رپ» تونس در هاله‌ای از ابهام است. این در حالی است که جشنواره یاد‌شده همزمان با سقوط بن‌علی دیکتاتور تونس پایه‌گذاری شد.

احتمال لغو جشنواره موسیقی «رپ» در تونس/ موسیقی اعتراضی در آستانه تعطیلی؟

خبرگزاری فارس ـ گروه هنر: موسیقی اعتراضی «رپ» در جریان انقلاب تونس در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ که به کناره‌گیری «بن علی» از قدرت و فرارش به عربستان سعودی منجر شد، طرفداران بسیاری پیدا کرد. چرا که حاوی ترانه های انتقادی بود و با روح انقلابی تونسی‌ها سازگاری داشت و از اولین نمونه‌های آن می‌توان به آهنگ «رئیس البلاد» اشاره کرد. این موضوع پایه‌گذار جشنواره «الراب» ‌در تونس شد.

طبق اعلام رایزنی فرهنگی کشورمان در تونس، حالا پس از حدود یک دهه از پایه‌گذاری این جشنواره، ستاد برگزاری جشنواره تابستانی موسیقی «الراب» (رپ) اعلام کرده: برگزاری این رویداد به دلیل تعیین تکلیف‌نشدن جوایز برگزیدگان دوره قبلی آن در هاله‌ای ابهام است.

بنابر گفته مدیر جشنواره، با توجه به اینکه هنوز بودجه کافی برای پرداخت بدهی‌های دوره گذشته و نیز اعطای جوایز برگزیدگان آن تأمین نشده، هنوز تصمیمی برای برگزاری دوره جدید آن اتخاذ نشده است.

پیش‌تر هم سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی سمفونیک جِم به دلیل ممکن نبودن حضور گروه‌های هنری از کشورهای مختلف به دلیل شیوع ویروس کرونا، از سوی وزارت فرهنگ تونس لغو شده بود. 

تعطیلی رویدادهای هنری موضوع جدید در تونس نیست، بر همین اساس، برخی هنرمندان تونسی برای تضمین آینده هنری خود در کنار کار هنری، مشاغل دیگری را هم انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال آنطور که العربیه خبر داده، لطفی عبدلی هنرمند تئاتر کافه‌ای در شهر عتیقه تونس افتتاح کرده یا لطفی بوشناق، خواننده و هنرمند فعال در حوزه کودک و نوجوان، استودیوی ضبط موسیقی تأسیس کرده است.

 

 

منتقدان هنری العربیه معتقدند که این موج با وجود امکانات محدود مالی این خوانندگان، که بیشتر آنها از محله‌های فقیر هستند، سنت‌های موسیقی کلاسیک تونس را متحول کرد و سبک‌های جدیدی در آواز را بنا گذاشت.

البته که انتقادهایی هم از ترانه‌های عجیب و غریب این سبک موسیقایی وجود دارد و طبق گفته الجزیره، برخی کارشناسان تونسی معتقدند این آهنگ‌های سخیف می‌تواند به سلامت اخلاقی جامعه آسیب برساند.

این در حالی است که اخیراً و با پایان ماه رمضان روزنامه العرب نوشته که، یک پروژه هنری تلویزیونی در سه فصل به نام موفما (MOOVMA) به کارگردانی الیاس باکار کارگردان تونسی برای ماه‌های رمضان سال‌های ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ ضبط می‌شود که به دنیای موسیقی هیپ هاپ در تونس و جهان عرب خواهد پرداخت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول