اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

کمک 281 میلیارد تومانی نقدی و غیرنقدی مردم در طرح همدلی مؤمنانه

رئیس سازمان بهزیستی گفت: در طرح همدلی مؤمنانه در دوران شیوع کرونا، 281 میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی از سوی مردم به مددجویان پرداخت شده است.

کمک 281 میلیارد تومانی نقدی و غیرنقدی مردم در طرح همدلی مؤمنانه

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور امروز به مناسبت چهلمین سال تأسیس سازمان بهزیستی در نشست خبری مجازی با خبرنگاران اظهار داشت: در سال 59  این سازمان  توسط شهید فیاض بخش بنیانگذاری شد. طبق قانون این سازمان  وظیفه آن  ارائه خدمات به زنان، کودکان، افراد دارای معلولیت و نیازهای خاص و سالمندان است.

وی ادامه داد: 21 هزار نفر پرسنل در کل کشور فعالیت می‌کنند و شعار امسال هفته بهزیستی، بهزیستی در گام دوم ، شفافیت، تحول خدمت و سلامت اجتماعی در بستر خانواده است.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: یکی از محورهای ما موضوع شفافیت اسیت و سامانه شفافیت راه اندازی شده است و ستاد شفافیت آغاز به کار کرده است.یکی از این فعالیت‌ها قرار گرفتن سامانه املاک بهزیستی است.سامانه مشارکت‌های مردمی که فعالیت‌های مختلف در آنهاست و قراردادها و  تفاهم نامه ها در روی سامانه شفافیت قرار گرفته است.

قبادی دانا با بیان اینکه تمامی مددجویان تمام پرداخت‌های خود دسترسی دارند و همچنین عملکرد مالی ما در سال 98 برای اولین بار شفاف روی سامانه شفافیت قرار گرفت و اعتباراتی از تبصره 14 قانون برنامه و بودجه 2760 میلیارد تومان از هدفمندی یارانه که 99 درصد آن در سال 98 پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه  16 مورد مختلف پرداختی به صورت الکترونیکی پرداخت می شود. در سال 458 میلیارد تومان به صورت الکترونیکی مستمری مددجویان از محل اعتبارات سازمان پرداخت می شود.بعد از تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت کمک هزینه برای معلولان شدید و خیلی شدید دهک یک ، دو و سه و هر سه ماه مبلغی مقرر می شود که برای 191 هزار خانوار پرداخت می شود.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: برای کمک هزینه خانواده دارای 3 قلو به بالا و نیز دوقلو که در دهک 1، 2 و 3 درآمدی هستند پرداخت می‌شود که 9266 خانوار هستند و 47 میلیارد تومان در سال پرداخت می‌شود.

قبادی دانا افزود: برای حق پرستار معلولیت ضایعه نخاعی که 26 هزار و 185 نفر و 174 میلیارد تومان در سال پرداخت شد که سرانه 554 هزار تومان در هرماه است و 2.5 برابر افزایش داشته است.حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید 36 میلیارد تومان است. برای نگهداری کودکان و نوجوان برای 17 هزار خانوار که کودکان سرپرست غیر موثر را نگهداری می‌کنند که 132 میلیارد تومان  اختصاص و پرداخت شده است.

وی با اشاره به بودجه 71 میلیارد تومانی برای مراکز نگهداری  شیرخوارگان ، گفت: برای کودکان تا 13 سال ماهانه 650 هزار تومان و 925 هزار تومان ماهانه پرداخت می‌شود و بر روی حساب بانکی خیریه‌ای که نگهداری می‌کند شارژ می‌شود.برای کمک به نگهداری سالمندان و بیماران روانی 485 میلیارد تومان در نظر گرفته شده و پرداخت شد.

رئیس سازمان بهزیستی  بیان داشت: برای کمک هزینه مراقبت در منزل 50 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که برای مراکز درجه یک به ازای هر فرد 627 هزار تومان در هر ماه و در مراکز درجه 2، 562 هزار تومان برای 1314 مرکز انجام شده است.

قبادی دانا  با اشاره به اینکه 160 هزار تا 200 هزار تومان بسته بهداشتی برای افراد ضایعه نخاعی برای 27876 خانوار در نظر گرفته شد، گفت: حدود 15 هزار مهدکودک تحت پوشش بهزیستی قرار دارد.هزینه تحصیل دانشجویان تحت پوشش که در مراکز عالی غیر دولتی تحصیل می‌کنند پرداخت می‌شود و اکنون نیز برای دانشجویان تحت پوششی که در مراکز عالی دولتی تحصیل می‌کنند کمک هزینه در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در کل 4850 میلیارد تومان از بودجه سازمان بهزیستی بصورت الکترونیکی و متمرکز براساس کدملی اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت شده است و تقریبا 82 درصد کل بودجه به صورت شفاف و کاملا الکترونیکی برای جامعه هدف در حال پرداخت است.

رئیس سازمان بهزیستی یادآور شد: در طرح کمک‌های مومنانه در دوران شیوع کرونا 281 میلیارد تومان کمک نقدی و غیر نقدی از سوی مردم پرداخت شد و در 16 ماه گذشته نیز 2330 فقره جهیزیه برای زوج های جوان تهیه شده است.

قبادی دانا با بیان اینکه از سال 74 تاکنون 41 میلیون کودک غربالگری چشم شدند که حدود 400 هزار کودک از تنبلی چشم پیشگیری شدند.همچنین از سال 84، 11 میلیون نوزاد غربالگری شنوایی شدند و از ناشوایی و کم شنوایی 31 هزار نوزاد جلوگیری شد.

وی ابراز داشت: از سال 90 تاکنون سرپرستی بیش از 10 هزار کودک به خانواده‌های متقاضی فرزند خواندگی سپرده شده است و تلاش می‌کنیم پروسه فرزند خواندگی تسهیل شود و سامانه ملی این موضوع در حال فعالیت است و کسانی که متقاضی هستند در این سامانه ثبت نام کنند و کسانی که در یک استان دیگر هستند می توانند از فرزندان در نقاط دیگر انتخاب کنند.

رئیس سازمان بهزیستی ابراز داشت: از سال 81، 5 میلیون و 500 هزار نفر از آموزش‌های پیش از ازدواج بهره مند شدند و از سال 84 به بعد نیز 126 هزار و 202 واحد مسکونی با مشارکت دستگاه‌های دیگر به مددجویان داده شده است.

قبادی دانا با اشاره به واگذاری 25 هزار واحد مسکونی در 18 ماه اخیر، خاطر نشان کرد: بسیج سازندگی برای 5 هزار مددجو واحد مسکونی می‌سازد که 2 هزار واحد آغاز ساخت شده است.

مرگ 133 نفر از مددجویان در مراکز نگهداری 

قبادی دانا با اشاره به دوران شیوع کرونا و تمهیدات لازم برای مراکز نگهداری سالمندان و افراد دارای معلولیت، بیان داشت: نظارت  به مراکز نگهداری شبانه روزی و دیگر مراکز بیشتر شد و 80 دستورالمل تهیه شد و 1333 نفر مبتلا شناسایی شدند که از این تعداد 456 نفر در حال درمان بوده و 133 نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

احداث 20 هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن برای مددجویان 

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به برنامه احداث 20 هزار واحد مسکونی مددجویان توسط بنیاد مسکن، افزود: 14 هزار واحد مسکونی شروع به ساخت شده و 7 هزار واحد مسکونی تحویل داده شده است.همچنین تفاهم نامه ای برای ساخت 15 هزار واحد مسکونی برای مددجویان این سازمان انجام شده است که فاز اول با 1500 واحد آغاز شده است.همچنین برای خانوارهای 2 معلول به بالا سقف تسهیلات را افزایش داد و مبلغ 36 میلیون تومان برای خانوار روستایی و 60 میلیون تومان برای مددجویان شهری در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: 30 میلیارد تومان کمک هزینه اجاره بها در نظر گرفته شد و تحویل منازل مسکونی برای خانواده‌های دارای دو معلول تا پایان سال عملی می‌شود. همچنین پرونده الکترونیکی برای مراکز و موسسات تشکیل خواهد شد و از اعمال سلیقه در صدور مجوز به مراکز و موسسات جلوگیری شود.

راه اندازی 40 خانه نگهداری سالمندان و بیماران روانی 

قبادی دانا با اشاره به اینکه 40 خانه کوچک نگهداری سالمندان و بیماران روانی مزمن در هفته بهزیستی راه اندازی می‌شود، بیان داشت: 27 هزار نفر از افراد دارای معلولیت نخاعی حق نگهداری در خانه دریافت  می‌کنند. همچنین بیمه اجتماعی 113 هزار سرپرست خانواده انجام شده است.

تأمین دفترچه بیمه برای همه مددجویان/ اختصاص 10 میلیارد تومان توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره)

رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه محدودیتی برای صدور دفترچه بیمه مددجویان وجود ندارد، ابراز داشت: پوشش 100 درصدی در این خصوص داریم. همچنین بنیاد مستضعفان در دوران کرونا بیش از 60 میلیارد تومان به مددجویان  و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز 10 میلیارد تومان کمک کرده است.

وی  با اشاره به تصویب قانون فرزند خواندگی در مجلس ، اظهار داشت: این فرزندان به خانواده‌های فاقد فرزند ، دارای فرزند و کسانی که می‌خواهند فرزند قبول کنند داده می‌شود و با داشتن صلاحیت‌های لازم این کار صورت می‌گیرد.

80 درصد کودکان کار خیابانی از اتباع خارجی 

قبادی دانا با اشاره به کودکان کار خیابانی، متذکر شد: بیش از 80 درصد کودکان کار خیابانی از اتباع خارجی هستند و برخی به صورت باندهای قاچاق به کشور میآیند و برخی نیز ایرانی و از شهرهای دیگر می‌آیند.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه برنامه بهزیستی ساماندهی کودکان کار با رویکرد موردی است، بیان داشت: جمعیت  هدف ما در کودکان کار خیابان ، خانواده های انهاست و باید شناسایی کرده و مورد حمایت قرار دهیم.مراکز نگهداری این کودکان از 3 مرکز به 7 مرکز افزایش یافته است.

فعالیت 15 هزار مهد کودک در کشور

وی با بیان اینکه برخی دوست دارند این کودکان در خیابان باقی بمانند  و از آنها استفاده سیاسی و تبلیغی داشته باشند، افزود: 15 هزار مهدکودک در کشور داریم و این مراکز توسط بخش غیر دولتی اداره می‌شوند و مهدکودکها نیز در دوران کرونا و با توجه به تعطیلی آنها در لیست مشاغل آسیب دیده از کرونا قرار گرفته‌اند.

قبادی دانا با اشاره تلاش برای ارای طرح جامع ارتقای مهد کودک‌ها در کشور، خاطرنشان کرد:هزینه نگهداری سالمندان در مراکز نگهداری 3 میلیون تومان است که  اکنون هر فرد 924 هزار تومان   از سوی بهزیستی اختصاص پیدا می‌کند.

وجود یک میلیون و 500 هزار خانوار دارای معلول 

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون و 500 هزار خانوار دارای معلولیت در کشور وجود دارد، گفت: سازمان برنامه و بودجه مبلغ 20 میلیارد تومان با عنوان کرونا در این دوران به بهزیستی داده است.

وجود 203 مرکز نگهداری دختران و زنان آسیب دیده اجتماعی

وی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان برای حمایت از پرسنل مراکز غیردولتی نگهداری 10 میلیارد تومان در نظر گرفته و به 20 هزار پرسنل به ازای هر نفر 500 هزار تومان پرداخت شد، تصریح کرد: در حال حاضر 203 مرکز دولتی و غیر دولتی روزانه و شبانه روزی برای حمایت از دختران و زنان آسیب دیده اجتماعی در کشور وجود دارد.افرادی که دچار مشکل هستند و به دادگاه مراجعه می‌کنند بهزیستی آمادگی دارد تا اقدامات و مشاوره‌ای لازم را به این افراد داشته باشد و تعامل خوبی نیز با قوه قضائیه داشته‌ایم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول