اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

پسماندهای پلاستیکی، زخمی ماندگار بر پیکر محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه میزان مصرف پلاستیک در ایران ۵۰۰ هزار تن در سال است، می‌گوید: امروزه پسماندهای پلاستیکی علاوه بر آسیب رساندن به محیط زیست برای سلامتی انسان‌ها نیز مضر است.

پسماندهای  پلاستیکی، زخمی ماندگار بر پیکر محیط زیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، پلاستیک‌ها به علت قابلیت‌های فراوان و قیمت ارزان به شکل‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و با وجود اینکه در سال‌های اخیر شعارها و پویش‌های متعددی برای مصرف کمتر از آنها به راه افتاده است، اما هنوز هم در نواحی گوناگون انواع کیسه‌های پلاستیکی و بطری‌های رها شده در طبیعت همچون زخمی ماندگار بر پیکر محیط زیست به شمار می‌روند.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به نامگذاری ۲۱ تیرماه به عنوان روز ملی بدون پلاستیک به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: این روز  بهانه‌ای برای شناساندن هرچه بیشتر مضرات پلاستیک‌های رها شده در طبیعت برای محیط زیست است.

 ایران از لحاظ جمعیتی هفدهمین کشور دنیا است اما از نظر مصرف پلاستیک جزو ۵ کشور اول جهان قرار گرفته است

 

رضا میرزایی می‌افزاید: ایران از لحاظ جمعیتی هفدهمین کشور دنیا است اما از نظر مصرف پلاستیک جزو ۵ کشور اول جهان قرار گرفته است که با یک حساب سرانگشتی درمی‌یابیم در کشورمان بیش از ۳ برابر متوسط جهانی پلاستیک مصرف می‌شود.

میزان مصرف پلاستیک در ایران ۵۰۰ هزار تن در سال است

وی با بیان این که میزان مصرف پلاستیک در ایران ۵۰۰ هزار تن در سال است، اظهار کرد: امروزه پسماندهای پلاستیکی علاوه بر آسیب رساندن به محیط زیست برای سلامتی انسان‌ها نیز مضر بوده تا جایی که آسیب‌های جبران ناپذیری را به محیط زیست و زیستمندان در آن وارد می‌آید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان می‌کند: باید در نظر داشته باشیم که پلاستیک‌ها حدود۲۰۰ تا ۵۰۰ سال در طبیعت ماندگاری دارند و ماده‌ای مخرب محیط زیست و تنوع زیستی، مصرف کننده انرژی و آب و مولد گازهای گلخانه‌ای است بنابراین اولین اقدام ما در این زمینه باید کاهش مصرف تولیدات حاصل از این ماده باشد.

وی ادامه می‌دهد: حفاظت محیط زیست در قانون اساسی به عنوان یک رسالت همگانی شناخته شده و هر یک از ما وظیفه داریم به تعهد اجتماعی خود برای داشتن یک محیط زیست سالم عمل کنیم. 

میرزائی با تاکید بر اینکه طبیعت یک ظرفیت معین دارد و بهره برداری بیش از اندازه اثرات تخریبی جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت، افزود:  فرهنگ سازی و آگاهی بخشی  دراستفاده نکردن از مواد پلاستیکی یکبار مصرف و اراده مردم برای استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای؛ به کاهش مصرف پلاستیک کمک می‌کند، اما قطعا وضع قوانین انگیزشی و حمایت دولت از سرمایه‌گذاری در تولید پلاستیک‌های تجدیدپذیر عاملی موثربرحفظ محیط زیست خواهد بود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول