اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

استفاده ارزان‌تر مردم از اینترنت در شبکه داخلی/ دیتاسنتر خارجی با دلار و اینترنت داخلی به ریال محاسبه می‌شود

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: وقتی با یک اینترنت خارجی در حال استفاده از دیتاسنتر خارجی هستیم به ازای تبادل داده به دلار هزینه می‌کنیم اما در استفاده داخلی هزینه آن به صورت ریالی برداشت می‌شود، این موضوع یعنی استفاده مردم از شبکه داخلی ارزان تر است.

استفاده ارزان‌تر مردم از اینترنت در شبکه داخلی/ دیتاسنتر خارجی با دلار و اینترنت داخلی به ریال محاسبه می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اینترنت این روز‌ها نقش مهمی در زندگی ما دارد تا جایی که اگر نباشد خیلی از فرایند‌های زندگی روزمره فلج می‌شوند، مراودات مالی، خرید‌های بزرگ، ثبت نام‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان همه با اینترنت انجام می‌شوند. اینترنت کاری کرده که فرستادن یک پیام، از شکل فیزیکی خودش در آمده و با ده برابر سرعتی انجام شود که نامه‌های قرن ۱۸ و ۱۹ به مقصد می‌رسیدند.

این روزها بعضی از اپراتور‌های اینترنت در کشورمان، هزینه‌های ترافیک داخلی و ترافیک خارجی را تفکیک کرده‌اند و قیمت‌های متفاوتی برای این خدمات دریافت می‎کنند. بر این اساس سایت‌هایی که روی سرور‌های داخلی اجرا شده‌اند (مثل خبرگزاری‌ها، سایت‌های بانکی، سایت مدارس و دانشگاه‌ها، شبکه‌های اجتماعی ایرانی و…) سایت‌های داخلی هستند و سایت‌ها و اپلیکیشن‎های روی سرور خارجی، ترافیک خارجی محسوب می‎شوند.

درباره وضعیت  تعرفه هزینه های اینترنت داخلی در مقابل استفاده از  محتواهای خارجی با تعدادی از مسوولان که در این حوزه اقداماتی انجام داده‌اند، گفت‌وگو کردیم که در ادامه می خوانید:

* سکانس اول ، سازمان فناوری اطلاعات: کیفیت محتوای داخلی مانند فیلیمو آپارات و نماوا با عرضه کننده خارجی متفاوت است

امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه هزینه استفاده از محتوای داخلی در قالب شبکه ملی اطلاعات در مقایسه با محتواهای  خارجی بسیار کمتر است، گفت: در مرحله اول باید بگویم شبکه ملی اطلاعات امکان حکمرانی را افزایش می‌دهد یعنی اگر  بخواهیم  فیلمی را از فیلیمو‌، آپارات یا نماوا مشاهده کنید خواهید دید که کیفیت آن با عرضه‌کننده خارجی متفاوت است که این تفاوت بخاطر همان شبکه ملی اطلاعات است، در واقع این شبکه عملا درحال حاضر هم وجود دارد، یعنی کیفیت در دسترس را برای مردم بالاتر می‌برد و قیمت را افزایش می‌دهد.

* کاهش تا ۵۰ درصدی قیمت ترافیک داخلی اینترنت

وی با تاکید بر اینکه هزینه استفاده از شبکه داخلی قابل مقایسه با شبکه های خارجی نیست، افزود: ما می‌گوئیم اگر ترافیک درون شبکه داخلی باشد ما می‌توانیم  تا ۵۰ درصد کاهش هزینه داشته باشیم.

 

*  ظرفیت ترافیکی شبکه داخلی‌ حدود ۴ برابر ظرفیت ترافیکی شبکه اینترنت است

ناظمی با بیان اینکه ظرفیت ترافیکی شبکه داخلی‌ حدود ۴ برابر ظرفیت ترافیکی شبکه اینترنت ما است، تصریح کرد: به احتمال زیاد علت موضع گیری مردم نسبت به شبکه ملی به دلیل عدم آگاهی مردم درباره کارکرد آن است، چون در ذهن آنها متصور می‌شود که وقتی ما اینترنت داریم چه نیازی به شبکه ملی اطلاعات است.

*  زمانی که در فیلیمو آپارات و نماوا به مشاهده فیلم می‌پردازیم کیفیت بهتری را شاهد هستیم 

وی در پاسخ به این سوال که چرا باید شبکه ملی اطلاعات برای مردم اهمیت داشته باشد، ادامه داد: استفاده مردم از شبکه ملی اطلاعات یا محتوای داخلی به دلیل این است که کیفیت بهتری از سرویس دریافت می‌کنند، به طور مثال  زمانی که در فیلیمو آپارات و نماوا به مشاهده فیلم می‌پردازیم کیفیتی که دریافت می‌شود به مراتب بهتر است، حتی خیلی از مردم که پس از دانلود به مشاهده فیلم می‌پرداختند اکنون به صورت آنلاین فیلم‌ها را نگاه می‌کنند.

*  وقتی با یک اینترنت خارجی در حال استفاده از دیتاسنتر خارجی هستیم به ازای تبادل داده به دلار هزینه می‌کنیم  اما در استفاده داخلی هزینه آن به صورت ریالی برداشت می‌شود

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: ما می‌توانیم قیمت داخلی را برای سایت‌های داخلی کاهش دهیم به خاطر این است که ظرفیت ترافیکی شبکه داخلی‌مان حدوداً ۴ برابر ظرفیت ترافیکی شبکه اینترنت ما است و همه هزینه‌های آن برای ما پائین‌تر است. وقتی با یک اینترنت خارجی در حال استفاده از دیتاسنتر خارجی هستیم به ازای تبادل داده به دلار هزینه می‌کنیم اما در استفاده داخلی هزینه آن به صورت ریالی برداشت می‌شود، در واقع برای مردم کاهش هزینه و افزایش کیفیت معنای شبکه ملی اطلاعات است. 

سکانس دوم ، شرکت مخابرات ایران:  ۵میلیون پورت اینترنت با سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه

سید مجید صدری مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز درباره هزینه کم استفاده از اینترنت داخلی نسبت به شبکه خارجی گفت: مطابق با اهداف شبکه ملی اطلاعات، ایجاد ۵ میلیون پورت اینترنت با سرعت بالای ۲۵ مگابیت بر ثانیه با تکنولوژی‌های VDSL و FTTH  در دستور کار قرار دارد، البته باید به این نکته اشاره کنم که تا پایان خردادماه ۵۵۰ هزار پورت VDSL در تهران و قم نصب ‌شد، در دستور کار داریم که تا پایان سال یک میلیون پورت VDSL آماده واگذاری شود.

وی افزود: در حال حاضر در تکنولوژی ADSL متوسط سرعت اینترنت حدود ۸ مگابیت بر ثانیه است که در تکنولوژی VDSL امیدواریم متوسط سرعت به ۴۰ مگابیت بر ثانیه برسد که مردم می توانند هم نیاز خود را به اینترنت برآورده کنند و هم در هزینه های خود کاهش قابل توجهی را احساس کنند این در حالی است که تا پیش از این هزینه سیم کشی فیبرنوری در یک ساختمان حداقل ۳۰۰ هزار تومان بود  اما هم اکنون این کابل کشی به صورت رایگان برای متقاضیان انجام می‌شود و مشترک تنها باید هزینه مودم پرداخت کند.از طرفی باید به مشترکان تجاری پیشنهاد کنم که از سرویس شبکه دسترسی فیبرنوری (FTTH ) استفاده کنند چون سرعت بالایی را در اختیارشان می‌گذارد.

صدری تصریح کرد: ترافیک داخلی شبکه اینترنت مخابراتی در سال گذشته حدود ۱۰ درصد بود که امسال به ۳۰ درصد نسبت به ترافیک خارجی رسیده است. از طرفی باید بگویم  ما شاهد رشد ۱۵۵ درصدی ترافیک بین‌الملل و رشد ۲۱۰ درصدی ترافیک داخلی طی ماه‌های اخیر بوده ایم همچنین در حال حاضر  ۲۹ میلیون مشترک تلفن ثابت در کشور وجود دارد، به طوری که ۵۱ هزار و ۴۰۰ روستا به ارتباط تلفن ثابت و ۱۵ هزار روستا از طریق مخابرات به اینترنت متصل هستند و باید بگویم ۱۶۵ هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور برقرار است.* ترافیک داخلی شبکه اینترنت مخابراتی نسبت به ترافیک خارجی ۳۰ درصد است

سکانس سوم ، کارشناس IT :

* کاربران برای رفع نیاز خود از شبکه ملی استفاده کنند

فاطمه صادقی مدرس و کارشناس IT نیز درباره استفاده از اینترنت و شبکه داخلی گفت: اینترنت ملی یکی از دلایل اصلی سرعت پیشرفته اینترنت در هر کشوری است در واقع  اینترنت داخلی موجب افزایش سرعت اینترنت می‌شود از طرفی باید بگویم با عملیاتی شدن طرح اینترنت داخلی در ایران، حتی در صورتی که اینترنت در فضای جهانی به هر دلیلی با مشکل مواجه شود، کاربران در داخل کشور می‌توانند از شبکه ملی استفاده کنند و نیاز خود را بر طرف کنند. به این ترتیب، وابستگی به منابع خارجی اینترنت از بین می‌رود و استقلال در این زمینه برای کشور به دست می‌آید.

* شبکه اینترنت داخلی  منجر به کاهش هزینه اینترنت می شود

وی افزود: یکی دیگر از فواید شبکه اینترنت داخلی این است که منجر به کاهش هزینه اینترنت خواهد شد. بنابراین، یکی از جنبه‌های مهم استفاده از محتوای داخلی، بعد اقتصادی آن است که به نفع دولت و مردم است. به عبارت دیگر، اینکه دیتاهای پرطرفدار مستقیما بر روی شبکه داخلی به گردش در آید و یک بار به خارج و داخل کشور برنگردد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول