اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

حل بخشی از مشکل کم‌آبی شالیزارهای فومن/کمبود زیرساخت‌های آب‌رسانی عمده‌ترین مشکل شالیزارها

به گفته فرماندار فومن با اقدامات انجام‌شده ازجمله حفر چاه، امروز بخشی از زمین‌های شالیزاری در شهرستان فومن که با مشکل کم‌آبی مواجه بودند مشکلشان رفع و مابقی هم در ساعات آینده و نهایتاً تا فردا از طریق بعضی از آب‌بندان ها تا مشکلشان برطرف می‌شود.

حل بخشی از مشکل کم‌آبی شالیزارهای فومن/کمبود زیرساخت‌های آب‌رسانی عمده‌ترین مشکل شالیزارها

به گزارش خبرگزاری فارس از فومن، در استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار وجود دارد که از این مقدار ۱۷۲ هزار هکتار آن توسط کانال‌های آب‌رسانی سد سفیدرود انجام می‌شود که شالیزارهای شهرستان فومن هم از این قاعده مستثنی نیستند. 

شهرستان فومن دارای ۱۴ هزار هکتار اراضی شالیزاری است که از این مقدار ۹ هزار هکتار آن توسط کانال آب‌رسانی سد سفیدرود و مابقی توسط نهرهای سنتی آب‌رسانی می‌شوند که به گفته فرماندار شهرستان فومن در این حوزه مشکلی وجود نداشته و عمده‌ترین مشکل این شهرستان تأمین آب شالیزاری به‌وسیله نهرهای سنتی است که شالیزاران را با مشکل جدی مواجه کرده است.

بنابر گفته محمدرضا محسنی امسال به دلیل گرمای زودرس و آغاز زودهنگام نوبت‌بندی آب به‌صورت دوروزه بخشی از شالیزارهای فومن با مشکل جدی کم‌آبی مواجه شدند که تنها دلیل آن عدم آب‌رسانی به شالیزارهای بعضی از روستاها است لذا اگر آب‌رسانی به‌موقع به این شالیزارها انجام نشود ۷۰ هکتار از اراضی در این شهرستان از بین رفته و کشاورزان مهم‌ترین محصول خود برای کسب درآمد را از دست می‌دهند.

در تاریخ اول تیرماه بود که رئیس امور آب شهرستان فومن گفت حدود ۶ هزار هکتار از اراضی این شهرستان حدود یک هفته با مشکل کم‌آبی مواجه هستند که تمامی آنان به‌صورت سنتی و از آب رودخانه آبیاری می‌شوند در همین خصوص و به‌منظور حل این مشکل مسؤولین شرکت آب منطقه‌ای به‌منظور چاره‌اندیشی و جلوگیری از کاهش خسارت به شالیزارهای فومن از این شهرستان بازدید کردند تا اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند.

دیروز خبرهایی در فضای مجازی و به نقل از فرماندار شهرستان فومن پخش شد مبنی بر اینکه اگر در مدت ۲۴ ساعت مشکل آب‌رسانی به شالیزارهای فومن انجام نشود ۷۰ هکتار از اراضی این شهرستان از بین می‌رود و به همین منظور در تماسی که با محمدرضا محسنی داشتیم وی این خبر را تائید و گفت: مقرر شد هرچه سریع‌تر با نوبت‌بندی سریع و هدایت آب به شالیزارها جلوی این مشکل بزرگ گرفته شود.

استان گیلان امسال به لحاظ بارشی وضعیت بسیار خوبی داشته و آب ذخیره‌شده در پشت سد سفیدرود دارای شرایط بسیار خوبی است ولی سؤال اینجاست که چرا همچنان برخی از مناطق فومن و دیگر شهرستان‌ها با مشکل تأمین آب کشاورزی مواجه هستند که به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان، در این استان مشکل تأمین آب وجود ندارد و مشکل از نحوه نامناسب توزیع آب به دلیل کمبود زیرساخت‌های مناسب است.

به اعتقاد وحید خرمی مشکلات موردی کمبود آب کشاورزی در برخی مناطق گیلان ازجمله فومنات با نوبت‌بندی آب سد سفیدرود تا چند روز آینده حل می‌شود ولی رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان می‌گوید وظیفه تأمین آب شالیزاری بر عهده آب منطقه‌ای است و فرماندار فقط باید اقدامات و تأمین منابع برای حل مشکل را انجام دهد.

محسنی می‌گوید با اقدامات انجام‌شده ازجمله حفر چاه، امروز بخشی از زمین‌های شالیزاری در شهرستان فومن که با مشکل کم‌آبی مواجه بودند مشکلشان رفع و مابقی هم در ساعات آینده و نهایتاً تا فردا از طریق بعضی از آب‌بندان ها مشکلشان برطرف می‌شود.

نکته‌ای که می‌شود به آن تأکید کرد این است که برای حل دائم مشکل تأمین آب شالیزاری در برخی از مناطق استان گیلان ازجمله فومنات باید علاوه بر برنامه‌های کوتاه و میان‌مدت برنامه‌ای بلندمدت هم داشت زیرا در غیر این صورت شالی‌کاران هرساله دغدغه تأمین آب کشاورزی خواهند داشت.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول