اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

حجاب، مسئله‌ای شخصی یا اجتماعی؟/ همه نهادها باید پای‌کار ترویج عفاف و حجاب باشند

نشست تخصصی عفاف و حجاب با حضور استادان حوزه و دانشگاه، معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی استان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و فعالان اجتماعی در حوزه زنان برگزار شد.

حجاب، مسئله‌ای شخصی یا اجتماعی؟/ همه نهادها باید پای‌کار ترویج عفاف و حجاب باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، نشست تخصصی عفاف و حجاب ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام علی‌اصغر همتیان استاد حوزه و دانشگاه، خسرو نجفی معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی استان، سیدمحمد موسوی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، نسرین عبداللهیان فعال اجتماعی در امور بانوان و حجت‌الاسلام سیدابوالقاسم کاظمی کارشناس مذهبی برگزار شد.

عدم رعایت حجاب معصیتی اجتماعی است و همه از آن آسیب می‌بینند

در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام علی‌اصغر همتیان در پاسخ به این سوال که اسلام در مواجهه با بدحجابی چه الگویی را پیشنهاد می‌دهد، گفت: اسلام در مواجهه با امور اجتماعی یک فرایند و برنامه دقیق را طی می‌کند تا یک مطلوب اتفاق بیفتد.

استاد حوزه و دانشگاه تشریح کرد: اسلام اول فکر مردم را اصلاح می‌کند، چرا که تا فکر و بینش اصلاح نشود رفتار هم اصلاح نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه گام دوم ارائه منش و رفتار صحیح است، افزود: سیره بزرگان دین در این مرحله بسیار کمک‌کننده است.

همتیان کنش صحیح را آخرین مرحله عنوان کرد و اظهار داشت: بر این اساس تمام نهادهایی که با فکر مردم سروکار دارند از جمله رسانه‌ها، نهادهایی که با رفتار مردم مرتبط هستند و نهادهای کنش‌گر در مقوله عفاف و حجاب مسؤولند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رعایت حجاب واجب و عدم رعایت آن حرام است، عنوان کرد: عدم رعایت حجاب معصیتی اجتماعی است و همه جامعه از آن آسیب می‌بینند.

 

 

بدحجابی مواجهه‌ای همچون مواجهه با کرونا می‌طلبد

وی تصریح کرد: حجاب اجباری نیست بلکه الزامی است و حجاب اجباری کلیدواژه دشمن است، حکومت اسلامی حتما برای رشد فضایل اخلاقی در جامعه و رهنمون کردن افراد به سعادت وظیفه دارد.

همتیان با بیان اینکه بانوان ما عفیفند حتی اگر نشانه آن را رعایت نکنند، گفت: نگاه‌ها تغییر کرده و دلیل آن تهاجم وحشتناک دشمن در این زمینه است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ما متناسب با تهاجم دشمن به میدان نیامده‌ایم، ادامه داد: کرونا آمد و همه قسمت‌های کشور بسیج شدند، در بحث پوشش هم باید همه پای‌کار بیایند.

انتقاد از نحوه حضور سلبریتی‌ها در اجتماع/ افراد بسیاری از سلبریتی‌ها الگو می‌گیرند

در ادامه نسرین عبدالهیان در خصوص عوامل بدحجابی در جامعه گفت: فضای مجازی پر است از شبهه‌هایی که ضرورت رعایت حجاب را تحت شعاع قرار می‌دهند و دشمن دارد برهنگی را به خورد جامعه اسلامی می‌دهد.

فعال اجتماعی در امور بانوان با انتقاد از نحوه حضور بازیگران و افراد شناخته شده در اجتماع و حتی در رسانه ملی، توضیح داد: قشر زیادی تحت تاثیر این افراد هستند و بسیاری از هنجارشکنی‌ها توسط همین افراد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه رسانه ملی ما خودش در ترویج دنیاگرایی و مادیات پیش‌قدم شده است.

عبدالهیان اظهار داشت: ضعف در باورهای دینی و اعتقادی است که انحرافات در رفتار را ایجاد می‌کند و متاسفانه این ضعف روز به روز در میان جوانان بیشتر می‌شود.

بی‌برنامگی در نحوه حضور بانوان در اجتماع و اختلاط زن و مرد

سید محمد موسوی در ادامه این نشست با بیان اینکه اقلیت باید هنجارهای اکثریت را رعایت کنند، گفت: اوایل انقلاب 70 درصد جامعه ما به حجاب معتقد بودند و در طول این 40 سال این عدد باید رشد می‌کرد که متاسفانه به دلیل برخی کم‌کاری‌ها و اشتباهات این امر محقق نشد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ما در 40 سال گذشته بیش از آنکه بر عفاف تمرکز کنیم بر حجاب که جنبه ظاهری عفت است تاکید کردیم و در گام دوم انقلاب باید به عفاف توجه بیشتری داشت.

وی با بیان اینکه زنان نیمی از جامعه هستند و باید برای نحوه حضور آنان در اجتماع برنامه داشت، افزود: اختلاط زن و مرد در ادارات و در دانشگاه‌ها نباید بدون الگوی صحیح و بی‌در و پیکر باشد.

دیدن یک صحنه مبتذل 17 روز ذهن یک نوجوان و جوان را درگیر می‌کند

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دیدن یک صحنه مبتذل 17 روز ذهن یک نوجوان و جوان را درگیر می‌کند، تصریح کرد: دختران و پسران ما چنان در برقراری ارتباط با جنس مخالف پیش رفته‌اند که دیگر میلی برای تشکیل خانواده و برقراری یک پیوند ماندگار به نام ازدواج وجود ندارد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: افراد هنجارشکن سه دسته هستند و نوع برخورد با این سه دسته باید متفاوت و متناسب باشد؛ عده‌ای از سر غفلت دست به هنجارشکنی می‌زنند و با توصیه و راهنمایی پی به اشتباه خود می‌برند.

وی با بیان اینکه عده‌ای از سر عناد هنجارشکنی می‌کنند و حتما باید با آن‌ها برخورد کرد، افزود: قانون در تفکیک نوع برخورد با این افراد کارامدی ندارد.

موسوی مجازات، نظارت اجتماعی و اقناع را سه راهکار برای مواجهه با امور اجتماعی دانست و گفت: تا زمانیکه احساس شود جامعه روی موضوعی حساس است و نظارت اجتماعی وجود دارد هنجارشکنی در آن موضوع کمتر خواهد بود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: نباید اجازه دهیم افراد تحقیر شوند و حیای آن‌ها از بین برود چراکه از فرد تحقیرشده و کسی که حیایش ریخته شده باید ترسید.

به نوجوانان در خانواده بیشتر بها دهیم

وی با اشاره به اینکه ما سه مدل خانواده در جامعه داریم که شامل مذهبی، سنتی و مدرن می‌شود، تشریح کرد: برای ترویج هر امر مثبتی برای اقناع هر نوع خانواده باید خوراک متناسب داشت.

موسوی در پایان اظهار کرد: اگر نوجوانان ما به‌واسطه هنرها، استعدادها و توانایی‌هایشان به حد کافی در خانواده تشویق شوند دیگر برای دیده شدن و جلب توجه دست به هنجارشکنی نخواهند زد.

در معضل بی‌حجابی برخورد مبنایی لازم است

حجت‌الاسلام سیدابوالقاسم کاظمی با بیان اینکه در مقوله عفاف و حجاب نباید روبنایی برخورد کرد، گفت: بی‌عفتی و بی‌حجابی نشانه وجود مبانی خراب و فاسد است و زمانی که دشمن در این زمینه کار زیربنایی می‌کند ما نباید در سطح نشانه‌ها با آن برخورد کنیم و مواجهه ما نیز باید مبنایی باشد.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: جنبه‌های مختلف این معضل و بینش زنان و مردان ما در این مسئله باید مطالعه شود تا موضوع به صورت ریشه‌ای حل شود.

بدحجابی مسبب بی‌نظمی و اختلال در جامعه اسلامی است

در پایان خسرو نجفی با بیان اینکه همه حکومت‌ها الزاماتی دارند که با روزمره افراد ذیل آن حکومت عجین شده است، گفت: تهیه بلیت برای تماشای فیلم، پرداخت قبوض آب و برق، داشتن گذرنامه برای خروج از کشور الزاماتی هستند که مورد پذیرش همه قرار گرفته است.

معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در تعاملات اجتماعی باید همه ما الزاماتی را رعایت کنیم که حجاب از این دست الزامات در جامعه اسلامی است.

وی بدحجابی را مسبب بی‌نظمی و اختلال در جامعه اسلامی دانست و افزود: بدحجابی گروهی از زنان زمینه عادی شدن تعرض به زنان عفیف را هم فراهم می‌کند پس اثر سوء آن فقط برای شخص نیست.

نجفی با بیان اینکه سیاست حجاب اجباری مقاومت مخالفان را تشدید و تظاهر به بدپوششی را بیشتر می‌کند، توضیح داد: در نوع برخورد با موضوع بدحجابی باید از نتایج پژوهش‌های علمی در این زمینه بهره برد.

معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی استان با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر ارزشمندی حجاب در جامعه کاهش یافته است، عنوان کرد: این مهم را باید از خانواده شروع کرد.

انتهای پیام/68023/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول