اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

رقابت برای ثبت عملکرد «عفاف و حجاب» در گینس معنوی/ حجاب حکم ساختگی نیست

همسر هشتمین شهید مدافع حرم استان گلستان در هفته‌ای که مزین به عفاف و حجاب است به سوالات تعدادی از جوانان پیرامون اینکه حجاب حکم قرآن است یا یک حکم ساختگی؛ حجاب یک امر شخصی است یا عمومی؛ آرامش در جامعه عفیفانه حاکم است یا برهنه پاسخ روشن و صریح داد.

رقابت برای ثبت عملکرد «عفاف و حجاب» در گینس معنوی/ حجاب حکم ساختگی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، گاهی حرف‌ها آنقدر دلنشین و نفوذ کلام قدرتمند می‌شود که گذر زمان قابل احساس نیست؛ حالا وقتی قرار باشد درس اخلاق را از لسان همسر شهید مدافع حرم، آن هم در جوار یک شهید گمنام بشنویم موضوع خاص‌تر و خالص‌تر می‌شود، بسیج رسانه واحد خواهران استان گلستان و سپاه گرگان این محفل صمیمی را ترتیب دادند تا آنچه در زمینه «عفاف و حجاب» ذهن جوان را درگیر خود کرده به پاسخی روشن هدایت کند، اشرف کشانی همسر «افشین ذورقی» هشتمین شهید مدافع حرم استان گلستان است که با الهام از آیات قرآن پاسخگوی سوالات و شبهات تعدادی از بانوان و دختران در حوزه عفاف و حجاب می‌شود، قطعا خواندن این گفت‌وگوی جذاب و شنیدنی خالی از لطف نیست.

 

*حجاب در قرآن آمده یا یک حکم حجاب ساختگی است؟

*آدرس دقیق قرآنی در الزام حجاب/ حجاب مختص دین اسلام نبوده و نیست

نخستین سوال اینگونه مطرح شد که آیا رعایت حجاب در قرآن آمده یا یک حکم حجاب ساختگی است؟ همسر شهید مدافع حرم در پاسخ گفتند؛ حجاب امر الهی و دینی است، و فقط مختص دین اسلام نمی‌شود همه ادیان و مردم جهان به موضوع حجاب اعتقاد دارند، یک آدرس دقیق قرآنی می‌تواند مسئله را بر همگان روشن کند در سوره احزاب آیه 59 آمده که حجاب و پوشش برای زنان واجب و لازم است، حجاب فقط مختص دین اسلام نبوده و نیست، حتی آنهایی که دین ندارند خودشان را در برابر دیگران می‌پوشانند.

برای برخی افراد این سوال وجود دارد که چرا زن مسلمان باید حجاب داشته باشد، جواب بسیار روشن است؛ حجاب برای زن همانند قلعه‌ای است که جسم و روح انسان را از گزند آسیب‌ها و خطرات در امان نگه می‌دارد، در حقیقت حجاب برای زنان محدودیت ایجاد نمی‌کند بلکه به انسان ارزش می‌بخشد همانطوری که ما شیشه عطر را به دلیل باارزش بودن در جایی محفوظ قرار می‌دهیم تا دیگران از آن استفاده نکنند عفت زن مسلمان هم آنچنان باارزش است که نباید در معرض دید نامحرم قرار بگیرد تا همیشه در امنیت کامل روحی و روانی قرار بگیرد.

 

*حجاب امر شخصی است یا عمومی؟ چرا برخی مرز این دو را از هم تفکیک نمی‌کنند؟

*شخصی بودن حجاب تا مرحله چهار دیواری و حریم خصوصی

دختر جوانی که دغدغه خودش در حوزه حجاب را اینگونه بیان می‌کند و در قالب سوال می‌گوید حجاب امر شخصی است یا عمومی؟ چرا برخی مرز این دو را از هم تفکیک نمی‌کنند؟

حجاب تا زمانی می‌تواند شخصی باشد که در چهاردیواری خانه باشیم وقتی از فضای منزل بیرون می‌آئیم به دلیل اینکه با افراد مختلف جامعه سروکار داریم دیگر نمی‌توانیم بگوئیم حجاب جنبه شخصی دارد و هر طور دلمان می‌خواهد در جامعه حضور پیدا می‌کنم، پوشش هر فردی می‌تواند در روح و روان دیگران تاثیر بگذارد.

حجاب فقط برای بانوان نیست بلکه از جانب آقایان هم باید رعایت شود اما پوشش برای بانوان جدی‌تر است، بانوان به دلیل ظرافتی که دارند باید گوهر وجودی خودشان را حفظ کنند طلا هر چه باارزش‌تر با‌شد از چشم‌ها پنهان می‌شود، از طرفی به مردان نیز توصیه و تاکید شده تا نگاه خودشان را کنترل کنند.

زنان با حفظ حجاب و رعایت متانت از انواع و اقسام نگاه‌ها بیمه می‌شوند اگر جامعه به این باور برسد که در سایه عفاف و حجاب به تعالی می‌رسد به سادگی ارزش وجودی خود را تنزل نمی‌دهد و آن را حراج نمی‌کند.

 

*مزاحمت برای بانوان در کشورهای غربی کمتر دیده می‌شود مگر آنها تقوای بیشتری دارند یا نامحرم در آنجا وجود ندارد؟

* 60 درصد آزارهای جنسی در غرب به پلیس گزارش نمی‌شود

سوال دیگری را یکی از دختران با این مضمون که برخی فکر می‌کنند مزاحمت برای بانوان در کشورهای غربی کمتر دیده می‌شود مگر آنها تقوای بیشتری دارند یا نامحرم در آنجا وجود ندارد؟ را از همسر شهید سوال می‌کند و همسر شهید پاسخ می‎دهد.

زن در دین اسلام جایگاه خاصی دارد که این جایگاه در غرب نیست، زنان در کشورهای غربی ابزار کسب درآمد هستند و به زن همچون کالا بها داده می‌شود، آنجا به زن برای خوشگذرانی و مسائل غیراخلاقی نگاه می‌شود، در کشور انگلستان 60 درصد تعرض‌ و آزار و اذیت زنان و دختران به پلیس گزارش نمی‌شود و در ظاهر می‌گویند مدافع حقوق زن هستند.

 

*آرامش روانی در جامعه‌ای که پوشیدگی بیشتر است دیده می‌شود یا در جامعه‌ای که آزادی و برهنگی وجود دارد؟

*بدحجابی، آزادی و برهنگی سرچشمه فروپاشی خانواده

سوال دیگر را بانوی محجبه‌ای مطرح می‌کند در این قالب که به نظر شما آرامش روانی در جامعه‌ای که پوشیدگی بیشتر است دیده می‌شود یا در جامعه‌ای که آزادی و برهنگی وجود دارد؟

حجاب پوشش بیرونی و عفاف حجاب درونی است، زن مسلمان با پوشش کامل و کنترل اعضاء و جوارح‌اش قطعا به آرامش روانی در جامعه کمک می‌کند، اگر به آمار آسیب‌های اجتماعی نگاهی بیندازیم سرچشمه بروز آنها و از هم گسیختگی کانون خانواده‌ها به دلیل بدحجابی، آزادی و برهنگی است.

 

یک زن مسلمان وقتی در جامعه حاضر می‌شود اگر پوشش مناسب نداشته باشد فقط به خودش آسیب نمی‌زند بلکه بسیاری از افراد را به گناه وادار می‌کند، بزرگترین و اصلی‌ترین دلیل که آرامش جامعه را حفظ می‌کند رعایت عفاف و حجاب است.

* و اما سخن پایانی و ناگفته‌هایی که باید چراغ راه باشد...

مسوولان برای ثبت عملکرد عفاف و حجاب در گینس معنوی از یکدیگر سبقت بگیرند

هدف ما از دورهمی صمیمی این بود که بتوانیم تاثیری هر چند کوچک در افزایش آگاهی عمومی و رعایت این واجب الهی داشته باشیم و لحظه‌ای فکر کنیم اگر یک زن بدحجاب در مقابل همسر و یا فرزندانمان قرار بگیرد آنها چه عکس‌العملی نشان می‌دهند؟ اینها مسائلی است که باید به آن بیشتر فکر کرد.

روی دیگر سخنانم به کسانی است که می‌توانند قلمی و یا قدمی برای رضایت امام زمان (عج) بردارند، کاری نکنیم که مدیون خون شهدا شویم، شهدا با پای برهنه و دستان خالی برای حفظ خاک و ناموس وطن جنگیدند از هر آنچه داشتند گذشتند تا جامعه اسلامی در آسایش و آرامش باشد هر مسوولی که در جایگاه تصمیم‌گیری قرار گرفته اگر قدم خالصانه برای مردم برندارد و در مسوولیت خود کوتاهی کند باید پاسخگو باشد.

 

مسوولان باید به فکر کار فرهنگی فاخر برای جوانان باشند تا جوان ما به سمت تبلیغات مسموم دشمن گرایش پیدا نکند، دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی هیچ وقت از پای نمی‌نشینند تا به اهداف شوم خود برسند اگر تلاش مسوولان کشورمان مضاعف نشود و برنامه‌محور نباشند از غافله عقب می‌مانند، در خیلی از موارد در اخبار و گفته‌های مسوولان شنیده‌ایم که همواره سعی می‌کنند آثار و ارزش‌های استان را ثبت در گینس کنند چه خوب بود به این مرحله هم می‌رسیدیم مسوولان برای ثبت عملکرد عفاف و حجاب در گینس معنوی از یکدیگر سبقت بگیرند.

باید قدر جوانان کشورمان را بدانیم آنها ثابت کردند اگر راه برایشان باز شود حرف‌های زیادی برای گفتن دارند که برای به ظهور رساندن استعدادهایشان لازم است مسوولان از آنها حمایت کنند تا در گردونه مشکلات همچنان سربلند میدان باشند.

انتهای پیام/83001/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول