اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

صدور 4 میلیون کد سهامداری در سال جاری

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه در مراسم رونمایی از سامانه احراز هویت غیرحضوری از صدور 4 میلیون کد سهامداری جدید در سال جاری خبر داد.

صدور 4 میلیون کد سهامداری در سال جاری

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسین فهیمی مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه امروز در مراسم رونمایی از سامانه احراز هویت غیرحضوری مشتریان در سامانه سجام که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوارق بهادار انجام شد گفت: در حالی که در سال‌های قبل بیشتری کد سهامداری که صادر می‌شد به 100 هزار نفر در سال 97 می‌رسید، این رقم در سال 98 به 600 هزار نفر رسید و در سال جاری روزی 100 هزار کد معاملاتی جدید صادر می‌شود به گونه‌ای که ظرف سه ماه 4 میلیون کد معاملاتی جدید در بازار سرمایه صادر شده است.

وی افزود: در سال گذشته عملیات تسویه وجود که در این شرکت انجام شد دو برابر بودجه کشور یعنی هزار هزار میلیون تومان بود که امسال تا سه ماهه اول نسبت به مدت مشابه سال قبل این رقم 5 برابر شد و ارزش معاملات بورس نسبت به سال قبل 3.3 برابر شده است.

فهیمی همچنین گفت: واگذاری صندوق واسطه‌گری مالی یکم دولت با حضور شبکه بانکی و شبکه کارگزاری‌های کشور انجام شد و حتی کسانی که کد بورسی نداشتند با کد ملی واحدهای این صندوق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خریداری کردند و ما با ترکیبی از سامانه کد ملی ثبت احوال، شماره تلفن همراه به نام فرد و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات بزرگ‌ترین طرح از ابتدای بازار سرمایه تاکنون را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که عبارت از آزادسازی سهام عدالت بود اجرا کردیم.

به گفته مدیر عامل سمات شورای عالی بورس قبلا فقط ماهی یک جلسه داشت الان هفته‌ای 3-2 جلسه دارد.

مدیرعامل سمات همچنین با اشاره به صدور کد بورسی برای حدود 50 میلیون نفر سهامدار عدالت گفت: این کار بدون نیاز به مراجعه افراد صورت گرفت و هر کس که شماره حساب فعال به نام خودش داشت، یا شماره موبایل بنام داشت، احراز هویت تلقی شده و برای آنها کد بورسی صادر شد.

به گفته وی، از دهم خرداد ماه که سهام عدالت آزادسازی شد از 49 میلیون مشمول سهام عدالت تا آن زمان 13.6 مم نفر روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده بودند و کار سفارش گیری برای فروش 30 درصد پرتفوی سهام عدالت، کار با کمک شماره ملی افراد انجام شد به گونه ای که در یک روز 480 هزار نفر در بانک ملی اقدام به تقاضا برای فروش 30 درصد سهام عدالت خود کرده بودند و 3 روز بعد پول به حساب آنها واریز شد.

فهیمی همچنین گفت: این همه مشتری سهام عدالت بر اساس کد ملی و سفارش‌های خرد در قالب 110 تقاضا تجمیع می‌شود و پول آن نیز در سطح کد ملی افراد به حسابشان واریز می‌شود. به گونه‌ای که روزی 1.8 میلیون نفر به بانک‌ها و 1.076 میلیون نفر نیز به کارگزاری‌ها مراجعه می‌کردند و برای سفارش سهام عدالت خود 2 هزار و 735 میلیارد تومان سهام سفارش شد که بلافاصله 2 هزار و 731 میلیارد تومان به حساب این افراد واریز شد و فقط 3 هزار نفر از این تعداد پول نگرفته بودند که آن هم مشکلشان حل می‌شود.

به گفته وی از این به بعد موج دوم سهام عدالت یعنی حضور شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در بورس خواهد بود و با توجه به ذائقه مردم مبنی بر سرعت در معاملات باید خدمات هوشمند و سریع به مردم ارائه کنیم.

به گفته وی تعداد رکورد اطلاعات سهامداران عدالت به 2.5 میلیارد رکورد می‌رسد، 36 شرکت و نماد در بورس و فرابورس حضور دارند، 5 نماد به صورت حق تقدم بوده و تعداد سهامداران عدالت 49 میلیون نفر هستند.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که برای وثیقه کردن سهام هر فرد نیازی به کاغذبازی نیست، فقط کد QR تعداد سهام هر فرد به وی داده می‌شود که قابل ارائه به مجموعه‌های مختلف مالی است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول