اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

قصه پرغصه بازار افسار گسیخته مسکن در کلان‌شهر شیراز

بازار افسار‌گسیخته مسکن و رویای خانه دار شدن، قصه‌ای نخ‌نما که این روزها با افزایش چند برابری، بیش‌ازپیش به غصه و دردی بزرگ تبدیل‌شده است!

قصه پرغصه بازار افسار گسیخته مسکن  در کلان‌شهر شیراز

سرویس اقتصادی خبرگزاری فارس؛ شیراز| بازار افسار‌گسیخته مسکن و رویای خانه دار شدن ماجرایی است که پیش از این نیز بسیار به آن پرداخته شد.

 مسکن، قصه‌ای نخ‌نما که این روزها با افزایش چند برابری، بیش‌ازپیش به غصه و دردی بزرگ تبدیل‌شده است!

بعضاً شنیده می‌شود که اجاره‌بها تا حدی بالا رفته که مستأجران توانایی اجاره کردن خانه حتی در نقاط پایینی شهر را ندارند و به حاشیه‌های شهرپناه برده‌اند!

 وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کند میزان اجاره‌بها امسال از ۱۵ تا ۲۵ درصد بیشتر نخواهد شد؛ اما باید دید ضمانت اجرای این موضوع که تاکنون به هیچ‌یک از بنگاه‌های مشاور املاک شهرستان‌ها ابلاغ نشده تا چه میزان واقعی است؟!ا

 

این موضوع بیشتر متوجه قشر کارگری است که در پی آسیب از کرونا چند ماه بیکار شده وزندگی‌شان با افت بسیاری روبه‌رو شده است و حالا باید با جیب خالی به دنبال خانه‌هایی با متراژ کمتر و قیمت‌های بالاتر راهی کوچه‌پس‌کوچه‌های تنگ و تاریک شوند!

این‌ها در حالی است که وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کند میزان اجاره‌بها امسال از ۱۵ تا ۲۵ درصد بیشتر نخواهد شد؛ اما باید دید ضمانت اجرای این موضوع که تاکنون به هیچ‌یک از بنگاه‌های مشاور املاک شهرستان‌ها ابلاغ نشده تا چه میزان واقعی است؟!

بر اساس گفته‌های رئیس اتحادیه مشاور املاک شیراز تاکنون هیچ بخشنامه و دستوری بر این مبنا ابلاغ نشده و مالکان خواستار افزایش ۱۰۰ درصدی مبالغ اجاره‌بها بوده و بعضاً این افزایش را اعمال کرده‌اند.

در این میان طرح مسکن ملی اقدامی ناکام از سوی دولت است که در آخرین نفس‌های دولت فعلی به‌عنوان مسکنی مقطعی قرار است به‌زودی اجرایی شود!

طرحی که به گفته معاون عمرانی استانداری فارس برای دهک‌های متوسط جامعه در نظر گرفته‌شده و بیشتر مبنی بر آورده متقاضی است!

در دولت قبل طرح مسکن مهر که با مخالفان بسیاری روبه‌رو شد به‌صورت انبوه ساخته و بسیاری از دهک‌های پایین را صاحب‌خانه کرد. طرحی که با ورود دولت روحانی مضحک نامیده و تعطیل شد و اینک بعد از گذشت هفت سال و در واپسین روزهای حکمرانی این دولت در قالب مسکن ملی از راه رسیده است و این بار می‌خواهد قشر متوسط را خانه‌دار کند!

معاون عمرانی استانداری فارس در پاسخ به خبرنگار فارس، خود از شرایط موجود در بازار لجام‌گسیخته مسکن ابراز تأسف می‌کند

معاون عمرانی استانداری فارس در پاسخ به خبرنگار  فارس، خود از شرایط موجود در بازار لجام‌گسیخته مسکن ابراز تأسف می‌کند.

محمود رضایی معتقد است که در حال حاضر میزان اجاره‌بها در بازار عرضه و تقاضا به‌ویژه در شهرهای بزرگ قابل‌قبول نیست و هم دولت و هم نمایندگان به دنبال راهکاری برای منطقی کردن اجاره‌بها هستند.

وی با بیان اینکه ارائه لایحه‌ای از سمت دولت یا طرحی از سوی مجلس در دستور کار است، عنوان کرد: برای مدیریت این اوضاع بر اساس طرحی از سوی مجلس یا دولت باید به سمت تولید مسکن پیش رویم چراکه اعتقاد بر این است که افزایش تولید منجر به برقراری تعادل در قیمت‌ها و کاهش اجاره‌بها خواهد شد. 

گذری کوتاه در شهر و سر زدن به بنگاه‌های مشاور املاک در کلان‌شهر شیراز قطعاً شما را باقیمت‌های نجومی چه در زمینه خریدوفروش و چه در زمینه رهن و اجاره روبه‌رو می‌کند و گویای اوضاع نابسامان مسکن است.

اوضاع نابسامان مسکن در کلان‌شهر شیراز 

شرایطی که با افزایش لحظه‌به‌لحظه قیمت ارز و دلار و نوسان شدید در بازار طلا و بورس بدتر هم خواهد شد!

رضایی در ادامه گفت‌وگو افزایش قیمت مسکن را امری طبیعی قلمداد کرد و آن را ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های ساخت‌وساز شامل سیمان، گچ، آهن، میلگرد، تأسیسات برق و مواردی ازاین‌دست دانست و گفت: افزایش نرخ این عناصر تشکیل‌دهنده ساختمان قطعاً منجر به رشد قیمت ساختمان می‌شود و بر این اساس رشد قیمت با توجه به نرخ تورم تا حدی طبیعی است، اما ساخت انبوه است که تعادل را تا حدی به بازار مسکن بازمی‌گرداند.

معاون عمرانی استاندار فارس، بهره‌گیری از تسهیلات بیشتر با بهره کمتر را راه‌حل تهیه مسکن برای اقشار کم‌درآمد دانست که به نظر می‌رسد در حال حاضر عملی نخواهد شد!

وی بهره‌گیری از تسهیلات بیشتر با بهره کمتر را راه‌حل تهیه مسکن برای اقشار کم‌درآمد دانست که به نظر می‌رسد در حال حاضر عملی نخواهد شد!

تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بر اساس طرح مسکن ملی ارائه‌شده توسط دولت طرحی است که با جانمایی زمین به‌زودی آغاز خواهد شد و بر اساس ارائه ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با بهره ۱۸ درصد و پرداخت حداقل ۳۰۰ میلیون تومان آورده از سوی متقاضی، برنامه دولت فعلی برای خانه‌دار کردن دهک‌های سه تا هفت (قشر متوسط) جامعه است.

بر اساس گفته‌های معاون عمرانی استاندار فارس باهدف کاهش تورم و افزایش تولید مسکن که منجر به برقراری تعادل در قیمت مسکن خواهد شد، متقاضیانی که آورده‌ای حداقل ۳۰۰ میلیون تومان داشته باشند در طرح مسکن ملی ضمن بهره‌گیری از وام صد میلیون تومانی با ۱۸ درصد سود صاحب‌خانه خواهند شد.

در این میان دهک‌های یک و دو و درواقع قشر ضعیف جامعه که تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی هستند نیز از طریق آن دستگاه‌ها باید خانه‌دار شوند.

اما در این میان خلأیی که احساس می‌شود متوجه قشری است که نه آورده‌ای ۳۰۰ میلیون تومانی دارند و نه تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی هستند!

رضایی در این مورد با اشاره به اینکه دولت متوجه این موضوع است، بیان کرد: دولت پس از تقسیم‌بندی گروه‌های اجتماعی برای تأمین مسکن این گروه به فکر ارائه تسهیلات با مبلغ بیشتر و سود کمتر بوده که هنوز اجرایی نشده است و بستگی به حمایت بانک‌هایی دارد که می‌خواهند این اقدام را انجام دهند.

بنابراین گزارش، بر اساس گفته‌های معاون عمرانی استاندار در استان فارس برای حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی در قالب مشارکت مردمی، زمین مشخص‌شده و عملیات اجرایی به‌زودی آغاز می‌شود.

بر اساس گفته‌های وی در شهرهای بزرگ با این نرخ تورم و گرانی مسکن، قیمت تمام‌شده مسکن ملی بیش از بهای پرداختی بوده و این اقدام به‌صرفه است.

حال باید دید که در این شرایط طرح مسکن ملی که قطعاً با هزینه زیادی آغاز خواهد شد در دولت بعد که کمتر از یک سال دیگر زمام امور را در دست می‌گیرد، ادامه خواهد یافت! یا از سوی دولتمردان با طرح دیگری جایگزین شده و از رده خارج می‌شود؟!

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول