اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

هاشمی‌ سال ۵۰ می‌گفت نسلی بهتر از بچه‌های مجاهدین خلق نمی‌شناسم

دبیرکل نهضت آزادی ایران در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» گفت: آقای هاشمی‌رفسنجانی سال ۵۰ و در زندان قزل‌قلعه به ما می‌گفت من نسلی بهتر از بچه‌های مجاهدین خلق نمی‌شناسم.

هاشمی‌ سال ۵۰ می‌گفت نسلی بهتر از بچه‌های مجاهدین خلق نمی‌شناسم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، محمد توسلی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، گفت‌وگویی ویدئویی با «اعتمادآنلاین» انجام داده است که متن مهمترین محورهای این گفتگو در ادامه آمده است

- دست بیگانگان همیشه از آستین استبداد در آمده است.

- تغییر رویکرد آیت‌الله خمینی به شاه به دلیل تغییر رفتار شاه پس از سفر به آمریکا و اعلام آمادگی برای اجرای برنامه‌های آمریکا بود.

- مهندس بازرگان در دادگاه اتمام حجت کرد ما آخرین گروهی هستیم که با زبان قانون با شما حرف می‌زنیم.

- ما هم در خارج از کشور اعتقاد به مبارزه مسلحانه داشتیم/ با دکتر یزدی به این نتیجه رسیدیم که در خارج از کشور دانش مبارزه انقلابی را کسب کرده و به داخل ایران منتقل کنیم.جمعی از دوستان ما به مصر رفتند و آموزش نظامی دیدند. دانش مبارزه مسلحانه از طریق رضا رئیس‌طوسی به هسته اولیه مجاهدین خلق منتقل شد.

- دکتر شریعتی با سازمان آزادی‌بخش الجزایر در فرانسه ارتباط گرفت.

- هیات‌های موتلفه به سازمان مجاهدین خلق کمک‌های مالی و لجستیکی کردند.

- دکتر شریعتی از سال ۴۷ تا ۵۲ گفتمان‌سازی‌ای را انجام داد که منجر به تربیت نسل جدیدی شد. گفتمان شریعتی با بازرگان تفاوت داشت. شریعتی گفتمانی را ساخت که یک جوان مسلمان می‌توانست انقلابی باشد/ دکتر شریعتی توانست بعد از سال‌های ۵۱ و ۵۲ جنبش مسلحانه را به لحاظ کادرسازی تقویت کند.

- بگذارید اینجا این جمله تاریخی را از آقای هاشمی‌رفسنجانی یک بار دیگر نقل کنیم. در سال ۵۰ که ما به اتفاق ایشان، مهندس سحابی و آقای ربانی‌شیرازی و جمعی از مجاهدین خلق در زندان قزل‌قلعه بودیم، آقای هاشمی‌رفسنجانی در قبال نقدی که من به مجاهدین داشتم و نقدشان می‌کردم، می‌گفت: شما نگران این بچه‌ها نباشید. من در طول تاریخ اسلام، نسلی را به این اندازه که ایمان به اسلام و قرآن داشته باشد، در ادوار تاریخ اسلام باشد، سراغ ندارم. نگران نباشید خودشان را اصلاح می‌کنند.

- مذاکرات مهندس بازرگان، دکتر سحابی، صدر حاج‌سیدجوادی و من با آمریکایی‌ها دیپلماسی انقلاب بود. با سولیوان و استمپل دیدار کردیم تا به آنها بفهمانیم باید دست از حمایت شاه بردارند. مذاکرات ما با سولیوان و آمریکایی‌ها تا تشکیل شورای انقلاب در آذر ۵۷ ادامه داشت.

- دستاورد مذاکرات ما با آمریکایی‌ها این بود که آمریکا گام به گام حمایتش از شاه را کم کرد/ پس از تشکیل شورای انقلاب و گزارش مهندس بازرگان از مذاکرات با آمریکایی‌ها، مرحوم دکتر بهشتی و مرحوم آیت‌الله موسوی‌اردبیلی مذاکرات را ادامه دادند؛ آقای بهشتی و موسوی‌اردبیلی با سولیوان مذاکره کردند.

- اگر با آمریکایی‌ها مذاکره نکرده بودیم اصلاً معلوم نبود حتی پس از بازگشت امام خمینی به ایران رویدادها مسالمت‌آمیز پیش برود. - برای انجام مذاکرات با سولیوان و آمریکایی‌ها با سران انقلاب مشورت نکردیم.

- در اجلاس گوادلوپ سران قدرت‌های جهانی به این نتیجه رسیدند که باید حمایت‌شان را از شاه بردارند.

- حزب توده موافق انقلاب اسلامی نبود، چرا خودش را خط امامی جا زد؟

- مجاهدین خلق خودش را صاحب صلاحیت برای مدیریت کشور می‌دانست.

- نهضت آزادی به قانون اساسی و اصل ۱۱۰ آن التزام دارد، نهضت آزادی پروانه فعالیت ندارد/ نهضت آزادی راه‌حل براندازی را در راستای منافع ملی و تمامیت ارضی کشور نمی‌داند/ براندازان با نهضت آزادی زاویه دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول