اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

با خود مراقبتی کمتر بیمار شوید و از بیمه تخفیف بگیرید

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بخش بیمه‌ای نتوانسته ارتباط معناداری میان بسته‌های خودمراقبتی و پرداخت حق بیمه و هزینه‌های مردم برقرار کند و در تمام دنیا به این گونه است، کسی که نسبت به خودمراقبتی خود بیشتر اهمیت می‌دهند، از تسهیلات ویژه‌ای نظیر تخفیفاتی در پرداخت حق بیمه یا جوایز بهره‌مند می‌شوند.

با خود مراقبتی کمتر بیمار شوید و از بیمه تخفیف بگیرید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، طاهر موهبتی صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص اهداف بازدید از این استان اظهار داشت: بعد از تشکیل حوزه امور استان‌ها در معاونت حقوقی مجلس طی ابلاغ صادره از وزیر،  بحث ارزیابی عملکرد و بازدیدهای دوره‌ای استان‌ها مطر‌ح شد و این نکته هم اشاره شد که عدم ارزیابی عملکرد در سازمان‌های‌ خصوصی و دولتی، تبعات منفی به همراه خواهد داشت. 

معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت در ادامه گفت: یکی از طبیعی‌ترین تکالیف ستادهای اجرایی این است که در واحد‌های استانی حضور پیدا کنند و ضمن انتقال تجارب از نزدیک و به صورت میدانی، مسائل و مشکلات استان‌ها را بررسی کنند؛ این در حوزه بهداشت و درمان کشور به دلیل تکثر، تعدد و بزرگی دارای اهمیت ویژه‌ای است.

وی گفت: در نظام ارزیابی، سیستم به قابلیت‌ها وظرفیت‌ها واقف شده و نقاط قوت را متوجه می‌شود؛ ما همیشه نقاط بهبودی داریم که می‌تواند ارتقا یابد و هم‌چنین پیاده‌سازی صحیح، موجب ایجاد رغبت و انگیزه‌ای در سیستم می‌شود. 

موهبتی افزود: طبق تجربه گذشته دو نوع ارزیابی وجود داشت؛ ارزیابی مستمری که معاونان وزارت‌خانه از دانشگاه به صورت مستمر و هر ۶ ماه یک بار براساس شاخص‌های عمومی و اختصاصی، انجام می‌دهند؛ در شاخص‌های اختصاصی وزن گذاری می‌شود و در شاخص‌های عمومی، خلاقیت، مهارت ارتباطات است که در اختیار معاونت‌ها قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص بازدیدهای امروز در اصفهان، بیان کرد: بازدیدهای امروز جزو بازدیدهای موردی است؛ یعنی در استان، چالشی به وجود آمده است؛ تیمی برای ارزیابی باید باشد؛ این بازدید، موجب تقویت می‌شود. بازدیدهای دوره‌ای به منظور تقویت و جایگاه  جایگاه عملکرد دانشگاه در مقابل دیگران است. 

وی در خصوص انتخاب اصفهان به منظور بازدید، بیان داشت: اعتباربخشی از بخش آموزش شده که قابل تکمیل است ولی بیشتر به جنس آموزش پرداخته است؛ به دلیل مسؤولیتی که اصفهان برعهده داشت و تجربه اعتباربخشی  و ارزیابی از این استان بدون بازدید نیز، مثبت بود؛ لذا برنامه امروز آزمایشی است، این فرایند می‌تواند ایراداتی داشته باشد و اصلاحاتی شود. 

موهبتی در خصوص روش پیشنهادی گفت: روش به این صورت است که سیستم ارزیابی در اختیار رئیس دانشگاه و معاونت‌ها، قرار می‌دهیم که ابتدا خودشان خود را ارزیابی می‌کنند؛ جمع‌بندی امتیاز دانشگاه، به صورت پکیج در اختیار مقام عالی وزارت قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: در کنار این، بازدیدی از حوزه بیمه‌ای استان داشتیم که در روز گذشته ۱۰۰۰ میلیاردتومان از خزانه کل دریافتی داشتیم که بتوانیم بخشی از بدهی‌های خود را به ارائه‌دهندگان خدمت ، پرداخت کنیم که تا پایان هفته به سرعت انجام خواهد شد.

موهبتی با اشاره به این موضوع که به مسائل پیشگیری در کشور کمتر اهمیت می‌دهیم، گفت:  اجرای طرح مشوق‌های بیمه‌ای در کشور که پیش‌بینی شده است در همین ماه با حضور ، وزیر بهداشت، انجام می‌گیرد؛ مبنای یک بیمه کارآمد این است که ما حتما توجه ویژه‌ای به مسائل پیشگیری داشته باشیم و در کنار آن پروتکل‌های خودمراقبتی ارزشمندی در حوزه بهداشت‌و‌درمان کشور وجود دارد.

وی افزود: علی‌رغم ابلاغ طولانی مدت آن، بخش بیمه‌ای نتوانسته ارتباط معناداری میان بسته‌های خودمراقبتی و پرداخت حق بیمه و هزینه‌های مردم برقرار کند. در تمام دنیا به این گونه است، کسی که نسبت به خودمراقبتی خود بیشتر اهمیت می‌دهند، از تسهیلات ویژه‌ای نظیر تخفیفاتی در پرداخت حق بیمه یا جوایز بهره‌مند می‌شوند. 

معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت گفت: ما در ۴ فاکتور مثل فشارخون، قندخون، چربی خون و ... در بخش اول، کار علمی کردیم و به احتمال زیاد به‌صورت پایلوت در استان گلستان، آغاز خواهدشد. کسانی که می‌توانند در طول ۱‌سال، خودمراقبتی کنند و سبک زندگی خود را به سمتی که شاخص‌های موردنظر وزارت‌بهداشت به عنوان اولین نظام سلامت، تغییر دهند؛ در بخش بیمه‌ای برای آن‌ها تسهیلاتی قائل می‌شویم.

وی ادامه داد: این تسهیلات می‌تواند تخفیف پرداخت حق بیمه یا تعیین جوایزی باشد، سالیانه در بخش دیالیز ۶۰۰ میلیارد تومان، سالیانه هزینه می کنیم؛ بخش قابل توجه ورودی بیماران دیالیزی، بیماران دیابتی هستند. ما اگر می‌توانستیم قند‌خون افراد را کنترل کنیم، علاوه بر صیانت از سلامتی مردم، هزینه‌های وارده بر فرد را نیز کاهش می‌دهیم؛ این کار ارزشمند را اگر در استان شروع کنیم، به مدت ۳ الی ۴ ماه می‌توانیم در سطح کشور، عملیاتی کنیم.

موهبتی در خصوص سهم اصفهان از اعتبارات بیان کرد: سالیانه حدود ۳۶۰میلیارد تومان، در بخش خدماتی درمانی، هزینه‌هایی است که پرداخت می‌کنیم که البته ۹۰‌ درصد این پول از منابع ملی تامین می‌شود؛ درحالیکه در  بنگاه اقتصادی مثل بیمه باید افرادی که توانایی مالی دارند پول خود را پرداخت کنند.

معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت بیان کرد: اکنون ۸۵‌ درصد بیمه شدگان، رایگان هستند.  با راه اندازی این نظام ارزیابی، بحث بیمه‌ای رایگان برای عموم تبدیل شده است به کسانی که توانایی مالی ندارند. ما از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان استعلام کرده، افرادی که در دهه‌های یک، دو و سه باشند، می‌توانند از بیمه رایگان بهره‌مند شوند؛ دهک‌های هفت، هشت، نه و ده باید کل سرانه را پرداخت کنند.

وی گفت: امروز می‌توانیم مدعی باشیم که بیمه به سمت علمی شدن حرکت می‌کند؛ بیمه یک دستگاه و بنگاه اقتصادی است که ضرورت‌ها و اصول بیمه‌ای را باید در خود پیاده‌سازی کند.

موهبتی افزود: امروز ۳۸۰۰ میلیاردتومان بدهی وجود دارد که ناشی از عدم تخصیص اعتبارات در سال ۹۷ است؛ یعنی اکنون سیستم به قدری کارآمد عمل می‌کند که با همان اعتباری که در سال داده می‌شود، می‌تواند به خوبی اداره شود. طبیعی است که باید شرایط کشور را درک کرد. تخصیص‌های ناقص است و محدودیت منابع وجود دارد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اظهارداشت: در بخش کرونا به شهروندان تاکید داریم که بزرگترین هدیه به همکاران در حوزه سلامت،خودمراقبتی است و به هراندازه خودمراقبتی داشته باشید تاب آوری نظام سلامت را بیشتر خواهید کرد. در آمریکا از هر ۱۰۰هزار نفر، ۳۴.۶ تخت آی سی یو وجود دارد. در کشور ما این عدد به ۶.۶ می‌رسد. پولی که آن‌ها از gdp هزینه  ۱۷.۵‌درصد است یعنی ۴۳ برابر ایران سرانه مصرف می‌شود.

وی در ادامه گفت: البته در دو دولت اخیر توجه ویژه‌ای هم مجلس و هم دولت داشت این عدد به ۸ درصد رسیده است. سرانه‌ای که به لحاظ دلار برای سلامت یک نفر در کشور هزینه می‌شود، ۴۱۵‌دلار است که در آمریکا به ۹۸۰۰ و در انگلیس به۴۰۰۰دلار می‌رسد. اما در موضوع کرونا ایران هم به لحاظ تخصصی بهتر ظاهر شد.

موهبتی بیان داشت: سرانه تخت در ایران ۱.۶ است در حالیکه در بسیاری از کشورها بالاتر است. خروجی ایران در مرگ ۱‌میلیون قابل‌پذیرش بود؛ در کشور ۴۰میلیون بیمه شده داریم. حدود ۴۰هزار نفر از بیمه‌شدگان ما به عنوان کرونا در بیمارستان‌ها، پذیرفته‌شدند. تسهیلات ویژه‌ای برای کرونا قائل شدیم. 

معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت اظهارکرد:  روی تخت بیمارستان دیگر کسی بیمه نمی‌شود چون خلاف قواعد بیمه‌گری است ولی برای کرونا این کارشد؛ یعنی هر کس روی تخت بیمارستان، تشخیص داده شد که به کرونا مبتلا است، بلافاصله بیمه می‌شود. فرد درصورت توانایی مالی، هزینه‌اش را پرداخت می‌کند درغیراینصورت رایگان خواهد بود. هم‌چنین دومورد دارویی که تحت پوشش بیمه نبود با مصوبه وزارت بهداشت و ستادملی کرونا ابلاغ شد.

وی گفت: اگر کسی به دلیل کرونا در این قسمت‌ها بستری شود، ۹۰درصد تعرفه دولتی پرداخت می‌شود؛ حتی درصورت عدم توانایی پرداخت ۱۰درصد باقی‌مانده با مددکاری صورت گرفته بیمار می‌تواند آن ۱۰‌درصد را نیز پرداخت نکند و۷۰ درصد بخش سرپایی نیز توسط بیمه پرداخت می‌شود. 

موهبتی در پایان گفت: دفترچه‌های بیمه چندماه تمدید شد که مراجعات، کاهش یابد؛ با ۱۶۶۶ نیز پاسخگویی به نیازهای مردم بود. در شروع ویروس کرونا یکی از نگرانی‌ها در کشور، استرس و ترس مردم است که باید به طریقی آن‌ها را آرام می‌کردیم.

معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت در پایان گفت: رویکردی که از ابتدا در دانشگاه علوم‌پزشکی تاکید شد تاکید بر برنامه‌ریزی ادغام یافته و هم افزایی بین حوزه‌های مختلف بود به این معنا که حوزه‌ها باید با هم هماهنگ باشند. یکی از برنامه‌های شاخصی که با این رویکرد پیش‌رفته است ایجاد مراکز جامع سلامت آموزشی بوده‌است. ۴ مرکز سلامت جامع شهری را با هماهنگی بهداشت و دانشکده پزشکی دراختیار گروه اجتماعی پزشکی قراردادیم.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول