اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

طرح تحول سلامت، نجاتگر اصفهان در مبارزه با کرونا شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در استان اصفهان عمده بار درمان به دوش بخش دولتی است و این مسأله به خصوص در بحث کرونا خوب جلوه‌گر شد؛ اگر زیرساخت‌ها را در سال اول طرح تحول سلامت ارتقا نداده‌بودیم، آمار مرگ ‌و‌ میر بیش از اکنون بود.

طرح تحول سلامت، نجاتگر اصفهان در مبارزه با کرونا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، طاهره چنگیز صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص گزارش عملکرد اصفهان از ویروس کرونا بیان کرد: اولین جلسات، قبل از دستور ستاد داده شده و اولین دستورالعمل‌های استانی از ۶اسفند صادر شد و بازبینی دقیق در تجهیزات بیمارستان‌ها شروع شد و هماهنگی از نظر مراقبت بین بخش‌های خصوصی و دولتی شروع شد.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان در ادامه گفت: راهبرد آموزش و اطلاع‌رسانی از اسفندماه شروع شد و هم‌چنان ادامه دارد و مشارکت خیرین و نهادهای اقتصادی را داشتیم؛ اتاق بازرگانی به طور فعال، کمک خود را شروع کرد و افزایش تولید وسایل محافظتی با کار جهادی غذا و دارو و حمایت پارک علم و فناوری و خیرین انجام شد.

وی در خصوص نقش سامانه راه‌اندازی شده در کاهش مراجعات حضوری، اظهار داشت: سامانه ۳۱۱۳ از اول اسفندماه ۳۰ خط تلفنی که برای حراست خریده شده بود، فعال‌سازی شد و اپراتورهایی از داوطلبان، پزشکان ، اساتید و کادر دانشکده پرستاری مامایی که ابتدا ۲۴ ساعته پاسخگو بودند واپراتور دوم، پیام‌های ضبط شده را ارسال می‌کند که نقش زیادی در کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها داشت.

چنگیز در ادامه گفت: اکنون ۲۵۰۰ تماس تلفن داریم در اوج خود ابتدای کار به ۵۰۰۰تماس در روز می‌رسید با سیستم فورواردینگ تعدادی از پاسخگوها در محل حضور ندارند و امکان مشاوره تخصصی با متخصصین را نیز فراهم کردیم.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان در خصوص نحوه ارزیابی بیان کرد: بحث پایش با انواع مختلفی با اهداف و شاخص‌های مختلفی در وزارتخانه توسط حوزه‌های مختلف، صورت می‌گیرد؛ یکی از اقداماتی که اگر موفق شویم با کمک معاون وزیر انجام دهیم این است که به ارزشیابی‌ها انسجام بخشیم‌ بانک شاخص و بانک روش داشته باشیم؛ زیرا تولید مکرر اطلاعات، شانس خطا را نیز افزایش می‌دهد؛ یک مجموعه اطلاعات داشته باشیم و حوزه‌های مختلف بتوانند اطلاعات را برای خود برداشت کنند.

وی درخصوص گزارش عملکرد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت گفت: جمعیت ثبت‌نام شده حدود ۴ میلیون و ۴۰۰هزار نفر ولی جمعیت تحت پوشش ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است که برای یک دانشگاه علوم‌پزشکی به تنهایی جمعیت زیادی است و از نظر تعداد هیأت علمی ۹۸۰ نفر هیأت‌علمی داریم با حدود ۲۰درصد استاد و ۴۹ درصداستادیار که عمدتا استادیارانی هستند که در قالب گذراندن طرح فعالیت دارند.

چنگیز افزود: از نظر کارکنان غیر هیأت‌علمی تعداد این افراد به حدود ۲۷هزار نفر می‌رسد که از این تعداد ۲۵هزار نفر در بخش بهداشت ‌و‌ درمان و ۱۳۰۰ نفر در آموزش و پژوهش فعالیت می‌کنند و نزدیک به ۹۴۰۰ دانشجو داریم که در دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان نزدیک به یک سوم این تعداد دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند. دانشجویان شهریه‌پردار نیز کمتر از ۱۲ درصد هستند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با اشاره به پراکندگی استان اظهارداشت: از نظر آمار واحد‌های بهداشتی، با توجه به پراکندگی استان، خدمات بهداشتی و درمانی بسیار گران می‌شود؛ ما جمعا ۲۳ مرکز بهداشت شهرستان و ۴۸ مرکز بهداشت جامع سلامت شبانه‌روزی است یکی از معضلات ما مراکز جامع سلامت شبانه‌روزی حائز ساختار است؛ جاهایی که براساس معیارهایی گسترش وزارت،  نباید شبانه‌روزی کنیم ولی براساس نیاز منطقه، مجبور هستیم، شبانه‌روزی کنیم.

وی گفت: در مجموعه دانشگاهی، ۶۹۰۰ تخت هزینه‌بر داریم و در بخش غیردولتی ۳۸۰۰ تخت که در استان اصفهان عمده بار درمان به دوش بخش دولتی است و این مسأله به خصوص در بحث کرونا خوب جلوه‌گر شد؛ اگر زیرساخت‌ها را در سال اول طرح تحول سلامت ارتقا نداده‌بودیم، آمار مرگ ‌و‌ میر بیش از اکنون بود.

چنگیز ادامه داد: بیمارستان‌های کمتر از ۶۰ تخت‌خوابی، عموما در شهرستان‌هایی هستند که حالت حاکمیتی دارد و ضریب اشغال تخت آن‌ها معمولا به ۳۰درصد نمی‌رسد که بیمارستان‌های هزینه‌زایی هستند که بار شهرستان‌ها بر دوش بیمارستان‌هایی است که ممکن است درامد بهتری داشته باشند. جمعا ۳۹ بیمارستان داریم که ۱۱ بیمارستان کم‌تر از ۶۰ تخت مصوب دارند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حوزه اورژانس، گفت: از مجموع ۲۶۹ پایگاه اورژانس ۱۱۵ در منطقه آمایشی هفتم، ۱۴۷ پایگاه مربوط به حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. 

وی تصریح کرد: هنوز تعدادی از مناطق به پایگاه فعال نیاز دارند و ما نتوانستیم به دلیل بودجه آن را دایر کنیم؛ در بودجه سالیانه هر پایگاه علی‌رغم اینکه ارزیابی شده و اعتبار لازم برای هر پایگاه شهری و جاده‌ای، براورد شده ولی نام و نشان مشخصی در اعتبارات دانشگاه ندارد.

وی بیان داشت: خدماتی هم وجود دارد که کاملا رایگان است ولی بیمه‌ها قبول نمی‌کنند و تحت پوشش جایی هم نیست و باز هم نام و نشان و اعتباری ندارد؛ فقط شهر تهران ردیف اورژانس مجزا دارد و پایگاه‌های اورژانس تهران هزینه‌های خود را از دانشگاه علوم‌پزشکی دریافت نمی‌کنند. این درحالی است که در کل کشور برعکس این موضوع است و به درآمدهای اختصاصی فشار می‌آورد.

 چنگیز افزود: هر استانی تعداد پایگاه‌های اورژانس مشخص شده است و بودجه هر پایگاه هر ماه مشخص است. تعویض قطعات آمبولانس‌ها، تعمیرات و هزینه مواد مصرفی زیاد است و به عملکرد بقیه بخش‌ها فشار می‌آورد و در بخش‌های دیگر نارضایتی به وجود می‌آید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص پیشنهادش بیان کرد: در حوزه برنامه عملیاتی پیشنهادی بود در سال ۹۸ که جز مصوبات هیأت امنا است و طبق آن عمل می‌شود. از مجموعه فعالیت‌های برنامه عملیاتی که ۱۷۵۴ فعالیت برای ۵۹۰ برنامه بوده، به تدریج میزان انطباق در برنامه عملیاتی افزایش یافته و توانستیم رتبه سلامت را در سال ۹۷ داشته‌باشیم. بیشترین اهداف فعالیت‌ها در حوزه بهداشت بوده است.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول