اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

استفاده از پساب فاضلاب برای رفع کمبود آب بخش صنعت سمنان

استاندار سمنان از ارائه راهکار برای تأمین کسری آب بخش صنعت استان خبر داد و گفت: استفاده از پساب فاضلاب تهران و سمنان از راه‌حل‌های مناسب برای رفع دغدغه‌ این حوزه است.

استفاده از پساب فاضلاب برای رفع کمبود آب بخش صنعت سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، علیرضا آشناگر عصر امروز در شصتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان با بیان اینکه در استان بالغ‌بر ۳۲۰ لیتر کسری آب در بخش صنعت وجود دارد، گفت: راهکارهای مناسبی در این خصوص اندیشیده شده که استفاده از پساب شهر سمنان، یکی از راه‌حل‌های مناسب به‌منظور رفع مشکلات و دغدغه‌ها در این حوزه است.

وی افزود: شهرداری سمنان با سرمایه‌گذار در این حوزه تفاهم خوبی داشته است که چیزی در حدود ۳۰۰ لیتر در ثانیه خروجی این طرح است که می‌توان از این مهم برای تأمین کسری آب بخش بخش صنعت استفاده کرد.

استاندار سمنان ادامه داد: ۱۰۰ لیتر بر ثانیه از این خروجی به‌منظور نگهداری فضای سبز شهرداری سمنان مورداستفاده قرار گرفته است و خرید ۲۰۰ لیتر بر ثانیه باقیمانده از خروجی این طرح، علاوه بر ایجاد درآمد پایدار برای مباحث پیرامون مدیریت شهری شهرداری، می‌تواند برای رفع مشکلات صنعت نیز مطلوب باشد و بخش عمده‌ای از کسری را تأمین کند.

آشناگر با بیان اینکه استفاده از پساب فاضلاب تهران نیز به‌منظور تأمین کسری آب در بخش صنعت استان سمنان، از دیگر راهکارهای قابل‌تأمل و موردتوجه است، خاطرنشان کرد: علاوه بر شناسایی چاه‌های فعال و قابل‌واگذاری به بخش صنعت و تعامل با صاحبان آن‌ها، تأمین آب از منابع خارج از استان نیز از دیگر مباحث موردتوجه است که به‌صورت ویژه پیگیری می‌شود و مباحث و روند پیرامون آن مطلوب بوده و پیشرفت خوبی دارد.

وی گفت: نیاز است تا نمایندگان به این مهم به‌عنوان پروژه مشترک استانی عنایت داشته باشند و در راستای توسعه کل استان سمنان پیگیری در این بخش را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دهند تا روزی شاهد آن باشیم که کمبود آب آشامیدنی و صنعت استان برطرف شود.

استاندار سمنان عنوان کرد: همچنین از سد نمرود نیز تخصیصی برای این مهم در نظر گرفته شده که در آینده و با بهره‌برداری از این سد، می‌توان از این سهمیه نیز برای تأمین کسری آب بخش صنعت استفاده کرد.

آشناگر تأکید کرد: در شهرستان‌های شاهرود و دامغان نیز این مشکلات در بخش کسری آب صنعت دیده می‌شود که نیاز به مساعدت دارد و همچنین به‌طور ویژه در جنوب دامغان نیاز است که برای ایجاد ارزش‌افزوده، معادن را از خام‌فروشی دور کنیم و به سمت فرآوری سوق دهیم.

وی ادامه داد: فرآوری مواد معدنی علاوه بر ایجاد ارزش‌افزوده و ارزآوری برای اقتصاد استان سمنان، نیاز به منابع آبی محدودتری دارد که می‌تواند مشکلات در حوزه کسری آب بخش صنعت استان را کمتر کند؛ اما نیاز است تا وزارت نیرو در این خصوص همراهی داشته و با گشاده‌دستی در خصوص تخصیص آب، همراهی بیشتری کند.

استاندار سمنان بیان کرد: پیشنهاد شد تا از ابطال کارت‌های بازرگانی واحدهای صادرکننده استان به دلیل عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات با تدوین دستورالعملی مشخص و با ارائه مهلت زمانی جلوگیری به عمل آید.

آشناگر افزود: مسائل واحدهای صادرکننده و مباحث پیرامون ارز حاصل از صادرات آن‌ها طی جلسه‌ای جداگانه و در کارگروه بررسی می‌شود و راهکار و راه‌حل مناسب آن تهیه خواهد شد تا در قالب بسته پیشنهادی به رئیس‌جمهوری نیز انعکاس پیدا کند.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول