اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

بهاروند: صبح شهادت شهید سلیمانی آمریکایی‌ها پیغام فرستادند که پاسخ ندهید

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: صبح شهادت شهید سلیمانی، آمریکایی‌ها پیغام فرستادند که پاسخ ندهید.

بهاروند: صبح شهادت شهید سلیمانی آمریکایی‌ها پیغام فرستادند که پاسخ ندهید

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد مکتب حاج قاسم درباره صبح شهادت سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس عنوان کرد:وزارت امور خارجه حدود دو یا سه ساعت پس از ترور شهید سلیمانی کار خود را شروع کرد.

 وی افزود: وزیر و مدیران ارشد وزارت امور خارجه شش صبح روزی که این جنایت رخ داد، در وزارت امور خارجه حاضر شدند و برای پیگیری امور تقسیم‌کار صورت گرفت.

 بهاروند عنوان کرد: بلافاصله سفیر سوئیس به‌ عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض بسیار شدید ایران به وی ابلاغ و محفوظ بودن حق جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به این تعرض به حاکمیت و امنیت ملی ایران به اطلاع آمریکایی‌ها رسید. 

بهاروند افزود: آمریکا از طریق سفیر سوئیس پیام داده بود که ایران پاسخ ندهد که بلافاصله رد شد.

 وی در خصوص گزارش گزارشگر سازمان ملل که ترور سپهبد سلیمانی را خلاف منشور ملل متحد برشمرده، نیز گفت: اینکه خانم کالامارد به عنوان گزارشگر سازمان ملل و یک متخصص و حقوقدان بی طرف اقدام آمریکا را محکوم کند با ارزش است. این گزارش اکنون سند سازمان ملل متحد است و در آینده و تا دهه‌ها خواهد بود.

آگنس کالامارد گزارشگر سازمان ملل بامداد روز سه‌شنبه به وقت تهران جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را غیرقانونی خواند.

خانم کلامارد که گزارش جدید خود در مورد قتل‌های خودسرانه از طریق به کارگیری پهپادهای نظامی را به نشست شورا ارائه می‌کرد، تاکید کرد: اقدام آمریکا مطابق هیچ از موازین حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل قابل توجیه نیست. 

اسماعیل بقایی‌هامانه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو که مواضع کشورمان را در این نشست تشریح می‌کرد، ترور سپهبد شهید سلیمانی و همراهانش را نه تنها نقض صریح اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل، بلکه تعدی آشکار به مبانی حقوق بشر و اصول مدنیت خواند که مسئولیت بین‌المللی آمریکا را آن کاملا محرز است. (اینجا بخوانید)

سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی و همراهانشان بامداد روز جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ و در حال ترک فرودگاه بغداد در طی عملیات تروریستی رژیم تروریستی آمریکا به شهادت رسیدند.

لازم به ذکر است، روز جمعه ۱۳ دی ماه پس از اقدام جنایتکارانه و تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش در بغداد، کاردار سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران به وزارت خارجه ایران احضار و اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد. پس از آن وزارت خارجه سوئیس اعلام کرد که آمریکا از طریق این کشور پیامی را به ایران منتقل کرده و تهران نیز موضع خود درباره ترور سردار قاسم سلیمانی را نیز به نماینده سوئیس در ایران اعلام کرده است.

همچنین وزارت خارجه سوئیس اعلام کرد که نماینده این کشور در تهران از موضع ایران درباره ترور سردار سلیمانی نیز مطلع شده است.

در همین خصوص سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه عصر جمعه در گفتگو با فارس از احضار کاردار سوئیس در تهران به وزارت خارجه برای دومین بار خبر داد و گفت که در این احضار پاسخ مقتضی به پیام آمریکایی‌ها به وی ابلاغ شد. 

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه (۱۵ دی ماه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره جزییات پیام آمریکا که روز جمعه سوئیسی‌ها به ایران تحویل دادند، عنوان کرد: چون جزییات نامه توسط آمریکایی‌ها منتشر نشد از بیان جزییات معذورم. نامه‌ای از سوی پامپئو وزیر خارجه آمریکا بود که خیلی خارج از روال و تشریفات دیپلماتیک و بی ادبانه بود و ما هم بعدازظهر در سومین جلسه اضطراری که داشتیم آن نامه را بررسی و پاسخ آن را تهیه کردیم و با همان لحنی که شایسته مقامات آمریکایی‌ بود، پاسخ آنها را در سطح پایین‌تر از تصور آنها دادیم که فکر نکنند خبری است.(جزییات بیشتر)

در همین خصوص یک منبع مطلع در گفت‌وگو با فارس به جزییاتی از پاسخ قاطعانه، محکم و در شأن آمریکایی‌ها در پی نامه توهین آمیز «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت: ایران در جواب این نامه که نه به امضای محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، بلکه به امضای دفترش برای آمریکایی‌ها ارسال شده، به این رفتار خلاف عرف دیپلماتیک وی پاسخی در شأن وی داده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول