اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

در میزگرد فارس عنوان شد: حجاب، «نه» بزرگ انسان به فرهنگ برهنگی و استثمار است

برخی مسوولان و متولیان امور زنان در استان کردستان معتقد هستند که، حجاب «نه» بزرگ انسان به فرهنگ برهنگی و استثمار است که بر مدار سوءاستفاده از جاذبه‌ها و توانایی انسان علیه انسانیت در حرکت است.

در میزگرد فارس عنوان شد: حجاب، «نه» بزرگ انسان به فرهنگ برهنگی و استثمار است

خبرگزاری فارس استان کردستان/ عدالت ناصری، حجاب و عفاف که یک دستور دینی است از مسائل مهم و کلیدی جامعه ماست و با بسیاری از مسائل پیوند خورده و دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شده است.

از آن جهت که رعایت حجاب و عفاف در تنظیم روابط زن و مرد نقش دارد، به همه افراد جامعه مربوط می‌شود این حکم از آثار، برکات و نقش‌آفرینی‌های خاصی برخوردار است و اگر حقیقت این حکم برای انسان‌ها روشن و آشکار شود بعید است که فطرت‌های سالم و خداخواه تسلیم آن نشوند و آن را اطاعت ننمایند.

در راستای بزرگداشت هفته عفاف و حجاب که از 19 تیرماه آغاز و تا 25 این ماه ادامه دارد، خبرگزاری فارس میزگردی را با این موضوع و با حضور فرانک قدسی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان، بتول سرکانی مسوول بسیج جامعه زنان استان و لیلا ارشدی مسوول امور بانوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر برگزار کرد.

در این میزگرد «تعریفی از حجاب»، «رعایت حجاب برای کاهش سایر آسیب‌های اجتماعی»، «دلایل بدحجابی در جامعه» و «چگونگی گسترش حجاب در سایر کشورها» مورد بحث قرار گرفت.

حجاب برگرفته از منابع غنی اسلامی

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان با اشاره به مقوله مهم حجاب و عفاف اظهار کرد: در قانون اساسی کشور ما به بحث مهم حجاب و عفاف اشاره شده است و حجاب در منابع غنی اسلامی از جمله قرآن کریم مورد تاکید قرار گرفته شده است.

فرانک قدسی بیان کرد: در کتاب آسمانی ما حدود حجاب کامل معرفی شده و علاوه بر آن اشاره شده که عفت اصل کار و پایه حجاب بوده و رعایت این موضوع هم برای زنان و هم برای مردان مورد تاکید قرار گرفته است که قطعا این تساوی در مسائل ارزشی و اخلاقی بین زنان و مردان نمود دارد و ما نباید فکر کنیم که حجاب فقط مختص زنان است بلکه همه باید برای بهبود اوضاع جامعه عزم همگانی داشته باشند.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه حجاب در استان کردستان براساس آئین نامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: بی‌شک مقوله حجاب و عفاف پیشنیه زیادی دارد و مختص به سالهای اخیر نیست بگونه‌‍ای که در سال‌های 76، 84 و 86 اصلاحیه‌هایی در آئین‌نامه‌های حجاب انجام شده است و اکنون گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه مورد توجه قرار گرفته و برای پیگیری اجرای این مصوبه کارگروه حجاب و عفاف استان با ریاست استاندار کردستان و با دبیری مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان تشکیل شده است.

وی تعمیق ارزش‌های دینی به ویژه در بحث حجاب و عفاف را هدف اصلی این کارگروه دانست و گفت: به دلیل اینکه استانداری دستگاهی نظارتی و حاکمیتی است قطعا اجرای این مهم از سوی دستگاههای دولتی با مشارکت سازمان‌های غیردولتی و مردمی پیگیری خواهد شد و وظایف دستگاه بر طبق ماموریت هر دستگاه تعیین می‌شود.

فعالیت 75 بازرس در حوزه ارزیابی حجاب و عفاف دستگاه‌های اجرایی

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان کردستان اضافه کرد: برای بررسی فعالیت‌های هر دستگاه تیم‌های بازرسی در استان تشکیل شده که نحوه انجام فعالیت‌های حوزه حجاب و عفاف، معایب، محاسن و پیشنهادات ادارات را در این حوزه بررسی می‌کنند و در این راستا در سال 98 در استان کردستان 75 بازرس از کارشناسان استانداری و فرمانداری‌ها ماموریت داشتند تا وظایف دستگاههای فرهنگی را در حوزه حجاب و عفاف به صورت محسوس و نامحسوس بررسی کنند و در نهایت هر کدام از دستگاه‌ها ارزیابی و دستگاه‌های برتر نیز تشویق شوند.

قدسی با اعلام اینکه در سنوات قبل دستگاه‌ها به یک شکل ارزیابی می‌شدند، اضافه کرد: در سال گذشته دستگاههای خدماتی، آموزشی، فرهنگی، بهداشتی به تفکیک و متناسب با وظایفی که داشتند بررسی شدند.

مسئله حجاب و عفاف تنها به فرهنگ کشور ما مربوط نمی‌شود و در همه مناطق دنیا پوشش معنا و مفهوم خود را دارد و متناسب با آداب و روسم و اندیشه‌های هر کشوری تعریف می‌شود اما برای نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه اسلامی ما نیاز است الگوهای متناسب با فرهنگ غنی اسلامی معرفی شود و در این راستا همکاری و همراهی همه اقشار جامعه نیاز است.

قدسی افزود: برای نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف نیاز به همدلی و همکاری مسوولان دولتی و مشارکت و همراهی سازمان‌های مردم نهاد و اقشار عام مردم است و با هر نوع مفاسد اخلاقی که در جامعه روی می‌دهد تا کمرنگ شدن آن باید برخورد شود و در این راستا نباید تنها منتظر دستگاه‌های دولتی و یا نهاد خاصی شد چون ممکن است منجر به متلاشی شدن خانواده‌هایی بشود.

وی گفت: همانگونه که این روزها مردم برای شیوع بیماری‌ای همچون کرونا نگران هستند باید برای شیوع مفاسد اخلاقی اجتماعی نیز نگران باشیم و مهم نیست که در چه موضع، پست، مقام و جایگاهی قرار داریم بلکه باید رسالت و مسوولیت خود را انجام دهیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان یادآور شد: بخشی از کار در حوزه اجتماعی و به ویژه رعایت حجاب و عفاف به ادارات دولتی برمی‌گردد و بخشی از آن به خود مردم مربوط می‌شود که باید برمبنای قرآن کریم و ارزش‌های دینی و اسلامی به آن بپردازند.

بی‌شک انتقال مقوله‌ای مانند رعایت حجاب که برای جامعه ما ارزش محسوب می‌شود؛ به جوانان امروزی، نیازمند توجه به تغییرات روز است، جوان امروزی پوشش جوانان نسل‌های گذشته را نمی‌پذیرد و خواستار تنوع و زیبایی است. 

پرداختن به مقوله حجاب نیازمند اقتضائات روز است

قدسی با اشاره به اینکه امروز جامعه در حال تغییر و تحول است و باید متناسب با تغییرات جامعه برنامه‌های موثر و جوان و نوجوان پسند اجرا کنیم، گفت: فعالیت و برنامه‌های سالهای گذشته نمی‌تواند در نهادینه کردن مقوله‌ای همچون حجاب کارساز باشد و پرداختن به مقوله حجاب نیازمند اقتضائات روز است.

وی از حجاب به عنوان یک قانون برگرفته از منبع غنی اسلامی یاد کرد و گفت: کشور ما یک کشور اسلامی است و باید حدود این کشور را پیش ببریم.

وی اضافه کرد: در سازو کار فرهنگی همه به این نتیجه رسیده‌اند که از اهرمهای سلبی استفاده کنند و باید با برنامه‌ریزی‌هایی که برگرفته از ایده و نظر خود مردم است فرهنگ حجاب و عفاف تعمیق و گسترش یابد.

افزایش لباس‌های وارداتی در فروشگاه‌ها و سطح بازار خود مشکلی است که رونق کسب و کار را از تولیدکنندگان داخلی که مطابق با موازین اسلامی و فرهنگ غنی کشور به دوخت لباس می‌پردازند، می‌گیرد بنابراین باید مسوولان کشور برای کاهش واردات پوشاک و توجه به تولیدات داخلی اهتمام جدی داشته باشند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان اذعان کرد: قطعا جمهوری اسلامی ایران نمی‌پذیرد که در تولیدی‌ها و فروشگاهها اجناسی به بازار عرضه شود که مخالف قانون اساسی آن کشور است و اگر اجناس غربی در فروشگاه‌ها می‌بینیم باید از خرید آن جلوگیری شود.

بدحجابی عامل ایجاد سایر مفاسد اجتماعی است

قدسی افزود: بدحجابی مفاسد اخلاقی و اجتماعی، قتل و بسیاری از مشکلات را می‌تواند به همراه داشته باشد بنابراین باید عفت و حجاب را نهادینه کرد چراکه افراد دارای تدین درونی، خود را در برابر مفاسد کنترل می‌کنند و در واقع تقوای حضور را برای خود ایجاد می‌کنند که این مهم اصلی‌ترین مسئله در بحث ارزش‌هاست و امروز نیاز است تقوای حضور را در جوانان و نوجوانان و فرزندانمان تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد از طلاق‌هایی که روی می‌دهد به دلیل ورود به مسائل غیراخلاقی و غیرارزشی از جمله بدحجابی است، اظهار کرد: در چند سال اخیر سعی براین بوده که از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله بدحجابی استفاده ببریم.

وی به انعقاد 17 تفاهم‌نامه کشوری و استانی با دستگاههای اجرایی پرداخت و بیان کرد: براساس این تفاهم‌نامه‌ها فعالیت‌هایی در راستای رعایت شئونات اسلامی و مقابله با مفاسد اخلاقی انجام توسط دستگاه‌ها انجام می‌شود که این وظایف جدای از فعالیت‌ها و شرح وظایف خود ارگان‌هاست.

به گفته مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان از جمله طرح‌هایی که براساس این تفاهم نامه‌ها اجرا می‌شود، اجرای طرح کنترل و کاهش مفاسد اخلاقی، چکامد، چهره به چهره است که با همکاری ارشاد اسلامی پیگیری خواهد شد.

قدسی ارتقا و به روزرسانی دانش مشاوران و روانشناسان نیرو انتظامی، خرید کتب برای تحقیقات در راستای رفع مفاسد اجتماعی، ساماندهی کودکان کار، توانمندسازی زنان حاشیه شهر و کاهش خشونت ارا ز جمله سایر طرح‌هایی دانست که با همکاری دستگاههای اجرایی در استان پیگیری می‌شود.

وی عنوان کرد: اعتباری که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی برای اجرای این تفاهم‌نامه‌ها در سال 98 اختصاص یافت 90 میلیارد ریال است که در قالب هزینه‌ای و تملک‌دارایی‌ها این اعتبار صرف شده است.

وی همچنین کل اعتبار کارگروه حجاب و عفاف و صیانت از حقوق شهروندی در سال 98 را 300 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این اعتبار برای تامین ملزومات حضور بازرسان در بازدیدها هزینه شده است.

وی گفت: امور اجتماعی استانداری کردستان هر گونه طرح کاربردی و جدیدی که برای رفع مشکل بدحجابی و بی حجابی در استان ارائه شود را حمایت خواهد کرد و مورد استقبال قرار میدهد.

شهید مطهری در مورد واژه «حجاب با تأکید بر مفهوم پوشش بیان می‌کنند: «کلمه حجاب هم به معنی پوشیدن است و هم به معنی پرده و حاجب. بیشتر استعمالش به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‌دهد که پرده وسیله پوشش است، و شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت هر پوششی حجاب نیست، آن پوششی حجاب نامیده می‌شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد.»

حجاب یعنی پوشش و بازدارندگی

مسوول بسیج زنان استان کردستان نیز در این میزگرد به تعریفی از حجاب پرداخت و گفت: حجاب به معنای پوشش و بازدارندگی و عفاف دارای یک معنی عام است که یک رکن و اساس به شمار می رود.

بتول سرکانی با اشاره به اینکه در سوره نور خطاب عفاف ابتدا به آقایان است که از مردان خواسته نگاه خود را از نامحرم حفظ کنند، افزود: در قرآن کریم بعد از مردان زنان برای حفظ حجاب مورد خطاب قرار گرفته‌اند و این بیانگر آن است که عفاف و حجاب تنها مختص بانوان نیست و آقایان نیز باید این مسئله را مورد توجه داشته باشند.

وی بیان کرد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که در سال 84 تصویب شد برای هرکدام از دستگاه‌ها وظایفی در نظر گرفته شده که یکی از این دستگاه‌ها نیروی مقاومت بسیج است و چندین سال است که برنامه‌های حجاب و عفاف را علاوه بر هفته حجاب و عفاف در طول سال پیگیر هستیم و در سطح حوزه و پایگاههای مقاومت بسیج نیز دنبال می‌کنیم.

اجرای 300 برنامه ویژه هفته حجاب و عفاف در کردستان

وی اضافه کرد: حدود 300 برنامه ویژه عفاف و حجاب در این هفته پیش‌بینی شده است که همایش مدافعان حریم خانواده، استفاده از فضای مجازی، اجرای طرح ندای فطرت براساس مقوله سبک زندگی اسلامی، راه‌اندازی کتابخانه ندای فطرت در مرکز بسیج جامعه زنان، ساعات گفتگو با خدا در فضای مجازی ویژه کودکان، برگزاری مسابقات فرهنگی حجاب و عفاف، نمایشگاه‌های حجاب و عفاف در سطح پایگاههای بسیج، تجلیل از بانوان محجبه و کارآفرین، کرسی‌های آزاداندیشی با استفاده از ظرفیت نخبگان در پایگاههای بسیج، برگزاری همایش مروارید در صوف در قالب مسابقه، برگزاری نشست‌هایی با تولیدکنندگان پوشاک داخلی برای ترغیب مردم به خرید پوشاک ایرانی و غیره از جمله این برنامه‌هاست.

مسوول جامعه بسیج زنان استان کردستان اظهار کرد: بسیج برای همه اقشار و همه گروه‌های سنی برنامه‌های خاص خود را دارد و بی‌شک مخاطبان برنامه‌های بسیج همه آحاد مردم هستند.

نگاهی به مبانی «حجاب و عفاف» که برخاسته از حقایق دین و در افق بالاتر از عالم ماده تدوین و تبیین شده است، در عصر برهنگی، تنها پاسخ مثبت و حقیقی به نیازهای درونی و بازگشت به گرایش‌های فطری جامعه انسانی است که سلامت،امنیت، معنویت و کمال را در خانواده و اجتماع میسور می‌سازد؛ و این انتخاب تنها راه رسیدن به کمال و سعادت الهی است، مبانی و ریشه و راه‌های این حقیقت را می‌توان از بطن قرآن و روایت‌های اصیل اسلامی به دست آورد.

سرکانی با اشاره به اینکه امروز می‌بینیم پوشاک محلی و سنتی ایران در حال فراموش شدن است، بیان کرد: پوشاک ایرانی قدمتی طولانی دارد و واردات لباس‌های غربی از طریق قاچاق ضربه بزرگی به فرهنگ ایرانی اسلامی وارد می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: سرانه تولید چادر در سطح کشور 60 الی 80 میلیون مترمربع است و 39 میلیون مترمربع نیز قاچاق وارد ایران می‌شود اما بدلیل ارزان بودن البسه وارداتی مردم استقبال زیادی از تولیدات داخلی نمی‌کنند و همچنان عده‌ای از جوانان و نوجوانان ما طرفدار لباس‌های وارداتی با متد غربی هستند.

طراحان لباس داخلی حمایت شوند

وی با اشاره به اینکه باید به طراحان لباس داخلی که دغدغه‌مند هستند و توانایی دارند بها داد و آنها را حمایت کرد، گفت: صدا و سیما و رسانه‌ها در معرفی تولیدات داخلی باید نقش‌آفرینی کنند و اصناف نیز بر تولیدات البسه در بازار توجه و نظارت بیشتری داشته باشد.

مسوول جامعه بسیج زنان استان کردستان اضافه کرد: گفتمان پیامبر(ص) برگرفته از قرآن کریم است و پیامبر نیز بر حجاب تاکید داشته‌اند و اگر به گفتمان پیامبر بپردازیم دیگر شاهد وضعیت اسف بار دبدحجابی در جامعه نخواهیم بود.

سرکانی اعلام کرد: بی‌شک یک حرکت دسته جمعی و یک پویایی و همراهی مردم و مسوولان برای گفتمان سازی پیامبر اکرم در خصوص حجاب و عفاف نیاز است.

وی اضافه کرد: همه قوانین جامعه ما مورد احترام است و حجاب و عفاف نیز به همینگونه است و براساس فرهنگ جامعه دینی و اسلامی و قوانین جامعه باید رعایت شود چرا که ما در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم نسبت به این مقوله مهم و اثرگذار در کاهش آسیب‌های اجتماعی بی‌تفاوت باشیم.

پیاده کردن آموزه‌های دینی و عینی نمودن دستورالعمل‌های شریعت، وظیفه آحاد جامعه است. اما در این میان سازمان‌های فرهنگی حکومت دینی، وظیفه‌ای مضاعف به دوش می‌کشند و باید خط مشی کلی جامعه را بر رعایت آموزه‌های دینی و توجه به معروفات و دوری از منکرات بنا نهند که بی‌شک مقوله حجاب و عفاف میز به عنوان یک فریضه الهی از این امر مستثنی نیست.

پرداختن به مقوله حجاب فراتر از یک هفته است

مسوول امور بانوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان نیز در خصوص حجاب و عفاف اعلام کرد: پرداختن به مقوله حجاب فراتر از یک هفته است و باید تمامی ایام سال به این موضوع مهم توجه کنیم.

لیلا ارشدی تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم نیز بر اهمیت حجاب و عفاف تاکید دارد و فرموده است زنان و مردان باید به آن بپردازند چرا که حفظ حجاب و عفاف ریشه از عقل انسان دارد و اگر عقل انسان جامع باشد برای حفظ ارزش‌ها و حریم و پاکدامنی خود تلاش خواهد کرد.

وی بیان کرد: ماهواره، فضای مجازی و گسترش شبکه‌های اجتماعی به ترویج عقاید و افکار غربی‌ها می‌پردازد و همین امر باعث شده است که عده‌ای از پوشش غربی تبعیت کند اما باید انسان برای حفظ حریم خود ارزش قائل شود و حجاب را رعایت کند.

رسانه‌ها در آگاه‌سازی جامعه برای انتخاب پوشش مناسب موثرند

وی خاطرنشان کرد: برخی از البسه‌هایی که در بازار بفروش می‌رسد با پوشش اسلامی منطبق نیست و این بدلیل نداشتن آگاهی لازم توسط بانوانی است که از این البسه استفاده می‌کنند و نیاز است از طریق رسانه و فضای مجازی جامعه را آگاه کرد تا مانع گسترش آسیب‌ها شد.

مسوول امور بانوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: ستاد امر به معروف با تذکر لسانی در راستای مقابله با بدحجابی ورود می‌یابد و دستگاههای دولتی نیز در این راستا بعنوان بازوی اجرایی کمک حال ستاد امر به معروف بوده و هستند و با ستاد همکاری می‌کنند تا زمینه گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه افزایش یابد.

ارشدی اضافه کرد: باتوجه به اینکه قبل از انقلاب اسلامی به مقوله حجاب و عفاف توجهی نمی‌شد، گفت: امروز می‌بینیم که با ظهور نظام انقلاب اسلامی و به برکت خون شهدا بیداری میان مردم و انقلاب فکری و درونی بوجود آمد که مردم را آگاه کرد و شخصیت زن از لحاظ حجاب بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

وی گفت: امروز می‌بینیم که جامعه ما منطبق با ارزش‌های انقلاب اسلامی است و اگر می‌بینیم عده‌ای پوشش مطابق با قوانین دینی و اسلامی ندارند باید آگاه شوند.

پایه‎های اساسی رشد شخصیت کودکان و نوجوانان از طریق تقلید نهاده می‎شود و این شیوه ی تقلید هم از راه شنیداری و هم از طریق بصری حاصل می‎شود. تقلید و الگوپذیری از ویژگی‌های دوران کودکی است. کودک هر آن چه را که ببیند، براساس تقلید می‎پذیرد و مطابق آن ها عمل می‎کند، بدون این که از خوبی و بدی آن اطلاع داشته باشد. چشم و گوش کودک، چون دریچه‎ای باز است و ذهن کودک مانند دوربین عکاسی است که هر چه می‎بیند در آن منعکس و ثبت می‎شود بنابراین می‌توان گفت که مادر جایگاه والایی در توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی به ویژه نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف دارد و باید این فریضه الهی در خانواده‌ها رشد یابد تا در جامعه نیز رعایت شود.

خانواده مهمترین نهاد در ترویج فرهنگ حجاب است

وی اضافه کرد: اگر هر خانواده‌ای بعنوان جامعه‌ای کوچک و مقدس بتواند برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی تقویت شود می‌تواند حجاب و عفاف را در خانواده و جامعه خود تضمین کند و مانع ایجاد معضلات و آسیب‌هایی چون طلاق، فساد و غیره باشد.

مسوول امور بانوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردستان گفت: یکی از شخصیت‌ه‌ای انگلیسی پایه‌ریزی کرده بود که بتواند نظام اسلامی را به تزلزل در بیاورد اما زمانی که دیدند با جنگ نظامی به موفقیتی نمی‌رسند جنگ نرم را به راه انداختند و عفت خانواده‌ها را مورد هدف قرار دادند که قطعا این امر منجر به ایجاد فساد و تزلزل بنیاد خانواده خواهد شد.

به گفته ارشدی امروز می‌بینیم در برخی کشورهای غربی نیز بانوانی به حجاب روی آورده‌اند و این بیانگر آن است که این افراد از قانوان اسلام مطلع شده‌اند و خود را با حجاب بیمه کرده است که از آسیب‌های شخصی خود جلوگیری کند.

وی بیان کرد: ممانعت کردن و جلوگیری در راستای عفت و حجاب در کشورهای غربی نمی‌تواند مانع رشد افراد باشد و افرادی که مقید به رعایت حجاب هستند قطعا به درک کامل این مقوله رسیده‌اند و آنرا پیگیر خواهند بود و بی‌شک می‌توانیم به صراحت بگوییم که حجاب نه بزرگ انسان به برهنگی فرهنگی و استثمار است، استثماری که برمدار سوء استفاده از جاذبه‌ها و توانایی انسان علیه انسانیت به حرکت در می‌آید.

شکوفایی اسلام در غرب نمادهای مختلفی دارد که از جمله آنها،گسترش حجاب در میان دختران و زنان غیر مسلمانانی که به اسلام روی می‌آورند، آنها به حجاب به‌عنوان یک عامل مهم در ایجاد امنیت روحی و روانی می‌نگرند، امنیتی که با پدیده برهنگی و بی‌بند و باری در غرب مورد تهدید قرار گرفته است.

امروز نیاز است برای گسترش و نهادینه کردن این مبحث مهم اجتماعی مردم، مسوولان و سازمان‌های مردمی دست در دست هم دهند و با اعلام نه در برابر فرهنگ غرب زمینه‌ساز رشد فرهنگ اسلامی باشند.

انتهای پیام/2330/72/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول