به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از ادارهکل روابط عمومی وزارت علوم، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست مجازی رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور اظهار داشت: حدود ۲۰۰ هزار ظرفیت خوابگاهی به جز خوابگاههای خودگردان را دارا می باشیم. حداکثر ۵۰ درصد از این تعداد یعنی ۱۰۰ هزار نفر در بهترین شرایط ، در این دوره قابل استفاده است که می تواند به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسی اختصاص یابد.
در این نشست مجازی که با حضور منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، معاونان وزارتخانه و رؤسای دانشگاههای سراسر کشور به صورت وبینار، در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم و با موضوع بررسی وضعیت آموزش عالی در سال پیش رو برگزار شد، مجتبی صدیقی با اشاره به تجربیات و چالشهای نیمسال تحصیلی گذشته اظهار داشت: از جمله دستاورهای نیم سال تحصیلی گذشته میتوان به ایجاد پتانسیل ذیقیمت زیرساخت آموزش مجازی اشاره کرد.
وی افزود: ارزیابیها و آزمونها، عدم ارائه واحدهای عملی، حذف ترم توسط تعدادی از دانشجویان به ویژه در تحصیلات تکمیلی، مشکلات خوابگاههای غیردولتی و خودگردان، بازگشت دانشجویان خارجی به کشورهایشان و کاهش منابع مالی و درآمدها به ویژه در موسسات غیردولتی از جمله مشکلات و چالشها بودند که در ترم گذشته با آنها مواجه بودیم.
صدیقی با بیان اینکه در شرایط فعلی به تحرک بیشتر دانشگاهها نیازمندیم، افزود: درازمدت بودن حضور ویروس کرونا، ضرورت برنامهریزی طولانی را ایجاب میکند تا از احتمال افت دستاوردهای علمی و پژوهشی جلوگیری کنیم، لذا استفاده از ایام تابستان برای برنامهریزی در سناریوهای مختلف با توجه به روند شیوع ویروس و محدودیتهای حضور فیزیکی و رعایت موارد بهداشتی و ظرفیت خوابگاهی ضروری است.
معاون وزیر علوم درباره امکانهای پیش روی آموزش عالی گفت: آنالیز دقیق ظرفیتهای قابل استفاده خوابگاهها در هر دانشگاه با توجه به معماری هر خوابگاه و فضاهای مشترک آن متناسب با دستورالعملهای بهداشتی باید انجام شود. استفاده چرخشی و غیر ثابت از ظرفیت خوابگاه و حل مشکلات اتاقهای خالی نشده با همکاری دانشجویان برای نیمسال تحصیلی آینده لازم است.
صدیقی در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامههای پیشنهادی در مقاطع مختلف گفت: در مقطع کارشناسی و در بخش دروس تئوری برای دانشجویان موجود، پیشنهاد ما برگزاری غیر حضوری کلاسها است. برای دروس عملی و آزمایشگاهی نیز میتوان از تقسیم ترم به بازههای چند هفتهای و ارائه متمرکز واحدهای عملی برای چند دسته از دانشجویان و میهمانی برای این واحدها در دانشگاههای محل سکونت دانشجو را برنامهریزی کرد و استفاده از سیستم مجازی برای ارائه بخشی از واحدهای عملی متناسب با تجربیات جهانی میتواند مدنظر قرار گیرد. در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز ترکیب آموزشهای حضوری و غیرحضوری مورد نظر خواهد بود.
وی در خصوص دانشجویان خارجی نیز اظهار داشت: دانشجویان خارجی به دو دسته جدیدالورود و شاغل به تحصیل تقسیم میشوند. در زمینه دانشجویان جدید الورود، برخی از آنها نیازی به گذراندن دوره آموزش زبان فارسی ندارند، برای آن دسته که به این آموزش نیاز دارند نیز باید با رعایت کلیه مراحل مرسوم، در مراکز منتخب آموزش زبان فارسی نسبت به آموزش به غیر فارسیزبانان به وسیله آموزش مجازی اقدام شود.
صدیقی در پایان سخنان خود گفت: همچنین پیشنهاد ما پیشبینی تعداد واحدهای محدود مجازی برای دانشجویان جدیدالورود با توجه به تأخیر در معرفی و تلاش برای حضور آنها حتی برای مدتی کوتاه جهت آشنایی با دانشگاه است. در خصوص تغذیه دانشجویی هم مواردی همچون ارائه سرویس به خوابگاهها در ظروف دربسته و استفاده از رستورانهای مکمل و سایر رستورانها با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی پیشنهاد میشود.
انتهای پیام/