اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

هزینه تست سرولوژی/ چه کسانی باید تست کرونا بدهند؟

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت گفت: درباره تست کرونا فقط آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت که دستورالعمل‌های آن را رعایت می‌کنند، مورد تایید است.

هزینه تست سرولوژی/ چه کسانی باید تست کرونا بدهند؟

به گزارش  خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، سیامک سمیعی مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت در نشست خبری مجازی با خبرنگاران اظهار داشت:هر چه بتوانیم خدمات آزمایشگاهی را کم کنیم  و نتایج را بهبود بخشیم به نفع بیماری کروناست و اقدامات پیشگیرانه بسیار مهم است.

وی ادامه داد: فقط آزمایشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت و اینکه طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت را رعایت می‌کنند، مورد تایید است و باید تعرفه ها را رعایت کنند.موضوع دیگر اینکه از آزمایش سرولوژی برای تعیین تکلیف افراد استفاده می‌شود و این آزمایش واکنش سیستم ایمنی بدن را مشخص می‌کند.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت افزود: کوتاهترین زمانی که سیستم ایمنی بدن می‌تواند پاسخ دهد کمتر از یک هفته نیست و این در همه افراد هم یکی نیست.اگر آزمایش سرولوژی بخواهید از فردی انجام دهید شاید یکماه فرصت بخواهید. افرادی که فرم بدون علامت و کم علامت داشته باشند ممکن است آزمایش سرولوژی آنها منفی باشد و برای تعیین وضعیت این افراد استفاده کنند.

سمیعی تاکید کرد: از تست سرولوژی فقط برای بررسی اپیدمیولوژی استفاده می‌کنیم و باید مواظب باشیم مردم به این دل نبند چون در کسانی که حتی آنتی بادی ظاهر می‌شود بعد از چند هفته پایین می‌آید و نشان می‌دهد قابل اطمینان نیست.بیش از 180 آزمایشگاه داریم که داوطلب خدمت هستند که 70 آزمایشگاه خصوصی هستند و 90 آزمایشگاه مربوط به معاونت درمان و یکسری آزمایشگاه برای دستگاه‌های دیگر است و 170  آزمایشگاه مجوز انجام تست پی سی آر دارند.

سمیعی با اشاره به اینکه تا این لحظه فقط به آزمایشگاه برای همکاری با دانشگاه‌ها مجوز داده‌ایم  نه اینکه افراد مستقیم به این آزمایشگاه ها مراجعه کنند، افزود:در حال تدوین دستورالعمل هستیم  و برای برنامه بازگشت به کار برنامه داریم تا از آزمایشگاه خصوصی استفاده کنیم.

وی افزود: کمی بیش از 30 هزار تست روزانه ظرفیت داریم و چون نگرانی از این داریم که آنفولانزا و کرونا با هم باشد، در نتیجه دستور داریم تا ظرفیت آزمایشگاهی را افزایش دهیم. آزمایش برای تشخیص قطعی کرونا  آزمایش تشخیص مولکولی است و خیلی مهم است افرادی که این تست را انجام می‌دهند دانش کافی را داشته باشند. آزمایش سرولوژی کاربرد محدودی در مدیریت بالینی افراد دارد و برای تعیین وضعیت جامعه از لحاظ شیوع ویروس استفاده می‌کنیم.  

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت بیان داشت: اکنون دو مطالعه برای سرولوژی در وزارت بهداشت شروع شده که یکی ارزش سرولوژی و دیگر مطالعه‌ای که شروع شده درباره فواصل یکماهه وضعیت استانهاست.با توجه به افزایش شیوع کرونا ظرفیت آزمایشگاه و زنجیره تولید کیت‌ها تحت شعاع قرار گرفته است. وزارت بهداشت ملزم است هرچند وقت یکبار تجربه سایر کشورها و دستگاه‌های بین‌المللی را ببیند و بر اساس آنها عمل کند.

چه کسانی باید تست کرونا بدهند؟

سمیعی اضافه کرد: متوجه شدیم افرادی که در اولویت نبودند به مراکز سرپایی مراجعه کردند؛ در حالی که بهداشت جهانی می‌گوید کسانی که در بیمارستان بستری هستتند و افراد آسیب پذیر در اولویت اول برای آزمایش کرونا قرار دارند. همچنین گروه پزشکی اولویت بعدی برای انجام تست هستند و گروه سوم گروهی هستند که مثلا در خانه یک نفر مبتلا شده و دیگر افراد باید تست بدهند تا مطمئن شویم مبتلا نشده‌اند.

وی  متذکر شد: در این شرایط اگر نفر اول پیدا شد می‌گوییم همه افرادی که با این فرد ارتباط داشتند به ایزوله بروند و به افراد بدون علامت نیز می‌گوییم به ایزوله بروند تا با حداقل انجام تست آزمایشگاهی بتوانیم زنجیره انتقال ویروس را متوقف کنیم.اگر فردی در محیط کار تستش مثبت شد افرادی که با وی ارتباط داشتند به ایزوله بروند و اگر در دوره ایزوله این افراد علائمی نداشتند بعد از مدت 10 روز  بدون آزمایش از ایزوله بیرون بیایند اما این افراد باید ماسک و دیگر موارد ضروری را رعایت کنند.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت خاطرنشان کرد: افرادی که با بیماری ارتباط داشته‌اند و می‌خواهند به سر کار بروند باید از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری را رعایت کنند و در کنار این باید در محل کار نیز تعداد افراد شاغل را کاهش دهیم. همچنین در کارخانه‌ها باید هر روز نیروها کنترل شوند.

نمونه گیری در منزل مورد تأیید وزارت بهداشت نیست

سمیعی با اشاره به اینکه نمونه گیری در منازل توسط برخی آزمایشگاه‌ها و دانش بنیانها نوعی موازی کاری با وزارت بهداشت است، تاکید کرد: ما به هیچ عنوان با فعالیت این مراکز موافق نیستیم ؛ چون این کار کاملا پنهان و از کنترل ما خارج است و نتایج  و اطلاعات ان به ما نمی رسد.البته در مواردی که افراد آسیب پذیر هستند در صورتی که با رعایت دستورالعمل های وزارت بهداشت انجام شود و نتایج در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرد موافق هستیم.

سطوح انتقال دهنده کرونا هستند

وی تصریح کرد: نظرات درخصوص انتقال ویروس به وسیله سطوح مختلف در حال تکمیل شدن است و سطوح نیز می توانند منتقل کنند اما بستگی به شرایط سطوح دارد و آلودگی سطوح نیز بسیار مهم است. همچنین اینکه نتایج آزمایش فردی چقدر منفی است متفاوت است و بستگی به این دارد که آزمایشگاه مورد نظر آزمایش غیر ضرور باشدیا خیر؛ آزمایشات ما خیلی موارد مثبت دارد و در آزمایشگاه غیر ضروری اشتباه زیاد است.

هزینه 30 هزار تومانی تست سرولوژی

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت با اشاره به تعیین تعرفه تست کرونا اظهار داشت: تعرفه ها بر عهده وزارت بهداشت نیست و باید به تصویب هیات وزیران برسد. برای انجام تست سرولوژی تعرفه وجود دارد و حدود 30 هزار تومان است.اکنون اگر در جامعه رقابتی  اتفاق بیفتد و تولید کنندهای کیت قیمت کیت را پایین بیاورند تعرفه در همین حدود خواهد بود اما برآورد ما از هزینه تمام شده کیت ها 17 هزارتومان است و هزینه انجام تست حدود 30 هزار تومان است.

سمیعی با بیان اینکه تست مولکولی در بهترین شرایط 70 درصد  مثبت است، گفت: از تست سرولوژی نمی‌توانیم برای تعیین افراد استفاده کنیم.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول