اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

لطفا آدرس غلط ندهید!/ کوبیدن بر طبل تحریم؛ توهمی برای فرار از مسوولیت

حالا و در چند‌ماه اخیر آفتی به جان کشور و جامعه افتاده که نشان می‌دهد کوبیدن بر طبل تحریم بیش و پیش از آنکه یک نشان واقعی از مشکلات و معضلات اقتصادی کشور باشد، بیشتر یک تصور و توهم برای فرار از مسوولیت بوده است.

لطفا آدرس غلط ندهید!/ کوبیدن بر طبل تحریم؛ توهمی برای فرار از مسوولیت

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه «صبح نو» در سرمقاله خود به دادن آدرس غلط توسط مسئولین برای مشکلات داخلی کشور پرداخته است که متن آن در ادامه می‌آید.

کلیدواژه بسیاری از بحث‌ها برای ارتقای بهبود وضعیت اقتصادی کشور یکی بوده است؛ «تحریم». هرچند کمرنگ و پررنگ شدن این واژه نسبت معناداری با هم و تلاش دولتمردان برای حل واقعی مشکلات داشته است.

اصلاً شاید بتوان مدعی شد کم‌رنگ و پررنگ کردن این کلیدواژه نسبت عکسی با هم و تلاش دولتمردان دارد. حالا و در چند‌ماه اخیر آفتی به جان کشور و جامعه افتاده که نشان می‌دهد کوبیدن بر طبل تحریم بیش و پیش از آنکه یک نشان واقعی از مشکلات و معضلات اقتصادی کشور باشد، بیشتر یک تصور و توهم برای فرار از مسوولیت بوده است.

کرونا و تکانه‌های اقتصادی آنچنان پاشنه بر گلوی نظام اقتصادی بیمار کشور گذاشته که می‌توان مدعی شد بازگشت به شرایط اقتصادی دو سال قبل برای خیلی‌ها تبدیل به رویا و آرزو شده است.

کسی از چنین پیشامدی خوشحال نیست اما وضعیت فعلی نشانه یک مساله مهم است؛ نظام اقتصادی فعلی کشور با همه مختصات و نقاط ضعف و قوت بیش‌از آنکه از تحریم متأثر باشد، از بی‌تدبیری سکانداران سیاسی و اقتصادی کشور متأثر است.

این اقتصاد به هر دلیلی در این سال‌ها تبدیل به یک موجود در حال احتضار شده است؛  موجود در حال احتضاری که تحریم برایش صرفاً حکم لگدهایی را دارد که نفس را تنگ می‌کند. حالا تحریم را بردارید و کرونا را بگذارید، توفیری در اصل مساله نمی‌کند.

گیریم غرب‌گرایان داخلی - ولو برای مدتی موقت-  موفق به کاهش تحریم‌ها هم می‌شدند ، با کرونا چه می‌کردند؟ با حجم عظیم واردات و له شدن مسیر کارآفرینی و تولید داخلی چه می‌کردند؟ با رواج نظام سفته‌بازی و سایه سنگین آن بر تولید چه می‌کردند؟!

راه‌حل این معضل‌ها نه برجام است و نه گرفتن وام از بانک جهانی و نه زیر بار قرض‌های خارجی رفتن. دادن نشانی غلط تحریم، کار کسانی است که برای حل مساله در پی ساده‌ترین راه‌ها می‌گردند غافل از آنکه همیشه درست‌ترین راه‌ها، ساده‌ترین آن‌ها نیستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول