اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

فارس من|تداوم نابسامانی در بازار پوشک/دست اندازهایی برای بهبود نرخ رشد جمعیت

هرج و مرج در بازار پوشک در حالی همچنان تداوم دارد که یکی از الزامات افزایش نرخ رشد جمعیت، بهبود شاخص اقتصادی خانوارها و کنترل قیمت کالاهای مورد نیاز کودک است. این در حالی است که علاوه بر نبود نظارت بر قیمت گذاری این محصول مهم، نرخ آن در سامانه 124 نیز درج نشده است.

فارس من|تداوم نابسامانی در بازار پوشک/دست اندازهایی برای بهبود نرخ رشد جمعیت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه ای تحت عنوان «کمبود دوره‌ای پوشک»، کنترل قیمت و رفع کمبود در بازار پوشک را خواستار شده اند. هرج و مرج در بازار پوشک حدود 2 سال است که تشدید شده و با وجود اهمیت قیمت این کالا، نظارت چندانی از سوی دستگاه های مسئول صورت نگرفته است.این در حالی است که تعداد تولیدکنندگان پوشک در کشور رقم بالایی نیست و کنترل قیمت تولیداتشان کار سختی به نظر نمی رسد.

 مسئولان تاکید زیادی بر لزوم بهبود نرخ رشد جمعیت دارند و این موضوع را عاملی برای رشد شاخص های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور می دانند. حال آنکه برای تحقق این هدف باید شرایط اقتصادی خانواده ها را نیز در نظر گرفت و در این جهت کنترل و مدیریت بازار لوازم بچه از اهمیت بالایی برخوردار است.

در حال حاضر قیمت درج شده بر روی پوشک های تولیدی در کشور اختلاف قابل توجهی با نرخ فروش آن در بخشی از بازار خرده فروشی دارد، در عین حال، مراکزی مانند داروخانه ها این محصول را نرخ درج شده روی کالا عرضه می کنند و فروشگاه ها نیز با قیمتی بین نرخ درج شده بر روی کالا و نرخ خرده فروشی این محصولات را به خریداران عرضه می کنند.

به عنوان مثال قیمت مصرف کننده درج شده بر روی پوشک بچه 80 هزار و 500 تومان است که بر روی بسته بندی با لحاظ تخفیف 10 درصدی 72 هزار و 450 تومان درج شده است. این در حالی است که همین کالا در مرکز خرده فروشی با قیمت 63 هزار تومان به فروش می رسد. با توجه به اینکه فروشنده هیچگاه کالای خود را زیر قیمت عرضه نمی کند و از فروش آن سود می برد، قطعا در خرید از مراکز عمده فروشی، قیمت این پوشک پایین‌تر خواهد بود. به این ترتیب بین قیمت درج شده بر روی پوشک و نرخی که از سوی برخی خرده فروشان اعلام می شود اختلاف 17 هزار و 500 تومانی وجود دارد. 

از سویی تولیدکننده ماه هاست که عنوان «تخفیف 10 درصدی» را بر روی تولیداتش درج می کند و در این شرایط مشخص نیست چرا نرخ واقعی (قیمتی که کالا توسط خرده فروشی به مردم عرضه می شود) بر روی کالا درج نمی شود و دلیل عرضه آن تحت عناوینی مانند «تخفیف محدود» آنهم با قیمت بالا چیست؟

هرج و مرج در قیمت گذاری پوشک در شرایطی همچنان تداوم دارد که با توجه به اهمیت نرخ آن در سبد خرید بسیاری از خانوارها، قیمت این محصول بر روی سامانه 124 درج نشده است. 

این تفاوت قیمت اتفاق تازه ای نیست و سال گذشته نیز وضعیت بازار طوری بود که قیمت درج شده بر روی پوشک بچه ۶۷ هزار تومان بود ولی این محصول در فروشگاه با قیمت ۵۶ هزار و ۹۵۰ تومان و در برخی مراکز خرده‌فروشی با قیمت ۴۶ هزار تومان عرضه می‌شد. به این ترتیب سال گذشته نیز شاهد اختلاف ۲۰ هزار تومانی قیمت درج شده و نرخ عرضه در خرده فروشی ها بودیم.

محمدرضا فیاض، مشاور وزارت صنعت سال گذشته در مورد نابسامانی بازار پوشک به خبرنگار فارس گفته بود: نمایندگان ستاد تنظیم بازار و تشکل‌های تولیدی بنا بر معیارهای روز اقتصادی و تولیدی، قیمت کالاها را تعیین و پایش می‌کنند، بعد از اینکه قیمت‌ها در ستاد تنظیم بازار مشخص شد، ممکن است امواج اجتماعی باعث ایجاد تغییراتی در این قیمت‌ها شود و یا برخی از قیمت‌ها عدول کنند که دستگاه‌های نظارتی موظفند بر این موضوع نظارت داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرده بود که شاهد واقعی شدن همه قیمت‌ها باشیم، اما تاکنون این اتفاق در مورد برخی محصولات سلولزی نیفتاده است.

حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت نیز قبلاً در مورد کنترل قیمت ها با اشاره به اینکه گرانی برخی از کالا‌ها ربطی به تورم ندارد، گفته بود: ما با موج سواری مقابله می‌کنیم، بزرگترین نقطه قوت طرح همکاری و همیاری واحد‌های صنفی است لذا اصناف از جنس مردم هستند، بخش عمده‌ای از اصناف معتمد محل هستند، سوءاستفاده کنندگان به دنبال گران فروشی هستند که با آنها به صورت قاطع برخورد می‌کنیم.

نابسامانی فقط مختص بازار پوشک نیست و این موضوع در مورد دیگر محصولات سلولزی نیز مشاهده می شود. در این شرایط مردم همچنان منتظر برخورد دستگاه های مسئول با هرج و مرج در بازار پوشک اعم از پوشک کودک و بزرگسال هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول