اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کهگیلویه و بویراحمد

مختومه شدن 20 هزار پرونده در دادگستری کهگیلویه/برخورد با احتکارکنندگان کالا در شرایط کرونا

رئیس دادگستری شهرستان کهگیلویه گفت: چندین فقره احتکار ناشی از شیوع ویروس کرونا در منطقه اعلام شد که به سبب اهمیت موضوع و رعایت حال شهروندان در سریعترین زمان ممکن برخوردهای قضایی صورت گرفت و در صورت مشاهده این روند باز هم برخورد خواهد شد.

مختومه شدن 20 هزار پرونده در دادگستری کهگیلویه/برخورد با احتکارکنندگان کالا در شرایط کرونا

برای دانستن و کسب اطلاع از زوایای پیدا وپنهان شهری، شنیدن وهمکلام شدن با قضات آن شهرستان می تواند در نوع خود کافی و وافی قلمداد شود، بدون تردید این تعامل وتبادل سر منشأ اطلاعاتی خواهد بود که به سهولت بتوان از آن استنباط های تحلیلی و… داشت و برونداد رفتار و منش آن مردم را قیاسی دید و ارزیابی کرده و در ادامه به قضاوت نشست.

مصاحبه زیر دلیل وانگیزه ای شد تا از کم و کیف کارنامه دستگاهی کسب اطلاع کرده که خود نظم دهنده جامعه بوده و در ادامه می تواند به تشدید و وفور امنیت اجتماعی کمک شایانی داشته باشند.

تنظیف و تلطیف فضای دادگستری شهرستان کهگیلویه به تنهایی کافی است تا پیام های متعددی را برای اهل خرد ساطع کند،بنابراین آنچه در زیر می خوانید گفتگوی تفصیلی فارس با رئیس دادگستری شهرستان کهگیلویه  است

وی می گوید: علاوه بر اینکه روز خاصی برای ملاقات عمومی دارد،اگر جلسه ای نداشته باشد،شهروندان هر روز که مراجعه کنند می توانند مشکلات پرونده خود را به بنده اطلاع دهند تا مرتفع شود..

*ابتدا بیوگرافی از خودتان و سوابق تحصیلی شغلی بفرمایید.
 رشته حقوق را در مقطع کارشناسی از دانشگاه عالی شهید مطهری تهران، ارشد جزا و جرم شناسی دانشگاه قم و دکترای این رشته را از دانشگاه آزاد یزد اخذ کرده و سه سال قضاوت در دادسرای یاسوج که آنجا دادیار اجری احکام، دادیار ناظر زندان و هم دادیاری تحقیق و اظهارنظر دادسرا را تجربه کرده و مستشاری در حوزه قضایی گچساران و دادستانی کهگیلویه از جمله سوابق قضایی دیگر است.

*با توجه به پیشرفت چشمگیری که در حوزه علم و دانش داشته اید چه پیشنهادی برای علاقمندان به این حوزه دارید و از اهداف کاری خود بگویید.
استفاده از ظرفیت دبیرستان شهید مطهری در یاسوج که پذیرش افراد مستعد از جمله اولویت های آن است پیشنهادم به علاقمندان رشد و علم در شهرستان کهگیلویه است و در خصوص اهداف،اولین هدف کاری این بوده که در تصدی مسئولیت شهرستان، فارغ از هرنوع شگرد وشیوه ی مدیریتی، اجرای اصول نوین حقوق با نگاه ویژه به حقوق شهروندی باشد.


*در خصوص زمان انتظار برای برگزاری جلسه دادگاه نخستین توضیح دهید.
اگرپرونده ای با ابلاغ وحضور خوانده و خواهان صورت گیرد در کمترین زمان ممکن دادگاه برای آن برگزار می شود، البته استثنائاتی به دلیل عدم حضور هریک از طرفین دعوا وجود دارد که مستثنی از زمان دادرسی می باشد،البته همواره تلاش مجموعه کوتاه تر کردن زمان رسیدگی به پرونده است..

*استاندارد برنامه های اجرایی را در سطح شهرستان چگونه ارزیابی میکنید.

استاندارد برنامه های اجرایی مطلوب بوده و سیاست های کلی ما مستند بر برنامه هایی است که از طریق سیستم قضایی ابلاغ می شود،  همواره تلاش این است که حصول زودهنگام به اهداف مورد نظر در دادگستری شهرستان کهگیلویه قبل از اتمام فرجه قانونی شود و قطعا با توجه به روحیه جهادی و برنامه هایی که ریاست محترم قوه قضائیه حضرت آیت‌الله رئیسی دارند هماهنگی زودتر از موعد از جمله برنامه های پیش روست.

*جناب کرمی لطفا  آمار واطلاعاتی از  برونداد فعالیت دادگستری شهرستان در طول دوران تصدی خود شرح دهید.

در حوزه کهگیلویه قریب به 20 هزار پرونده ورودی و قریب 20 هزار مختومه شده که روند خوبی در یکسال اخیر طی شد،ادارات از ظرفیت ها استفاده کنند تا ورودی پرونده ها در دادگستری کمتر شود.

پیشی گرفتن دادگستری کهگیلویه در مقایسه با تهران و هر استانی از جهت رسیدگی و سخت افزاری از جمله نقاط قوتی است که همواره شاهد رضایت ارباب رجوع بوده ایم،در حوزه ابلاغ الکترونیکی بیش از 91 درصد ابلاغ ها در سطح شهرستان الکترونیکی بوده و کمتر از 9 درصد سنتی است.)

*تعداد شعبات دادگستری را بفرمایید.

شعب دادگاههای عمومی؛ کیفری، حقوقی ، دادگاه انقلاب ، دادسرا، دادستانی، دادیاری و شعبه بازپرسی شعب ما هستند که برای هر کدام از شعبه ها یک قاضی داریم و در مجموع 13 قاضی مشغول به فعالیت هستند که توانمندی و رعایت حقوق شهروندی از جمله ویژگی های بارز آنها بوده که قطعا ارزش آفرینی برای دادگستری کهگیلویه را به همراه خواهد داشت.

*در خصوص حق وکیل برای افراد بی بضاعت توضیح لازم را بفرمایید.

برای افراد بی بضاعت در خصوص چاره اندیشی برای داشتن وکیل، استناد به قانون اساسی کافی است،همه شهروندان حق داشتن وکیل در دادگاه را دارند و هیچکس نباید به دلیل عدم توانایی مالی از حق داشتن وکیل محروم شود، لذا کسانیکه توانایی انتخاب وکیل ندارند می توانند به واحد ارشاد مستقر در دادگستری مراجعه و با تکمیل فرم از وکیل معاضدتی بهره مند شوند.

 البته معاضدت قضایی منحصر به تعیین وکیل نبوده بلکه کارشناس و پزشکی قانونی معاضدتی هم هستند و کسانیکه در جریان رسیدگی به پرونده قادر به تامین این هزینه ها نیستند می توانند از این قبیل معاضدت قضایی برخوردار باشند، این مهم که از جمله پتانسیل های موجود در قانون است که طبیعتا قابلیت اجرا در دادگستری شهرستان کهگیلویه را دارد و هرگاه که به حسب پرونده نیاز به این مهم محرز شود مکاتبات لازم در سریعترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت.

* در خصوص عدم رضایت احتمالی شهروندان پیرامون رعایت حقوق شهروندی که در برخی مواقع در مراجعه به دادگستری ممکن است با آن مواجه شوند صحبتی دارید؟

 ضمن رد نکردن این موضوع تقاضای بینش واقعی به موضوع  را داریم،کمیت و کیفیت کار، ممکن است گاهی عنان اختیار را از هر انسان عادی سلب کند و نهایتا توهینی انجام و یا حتی اخلاقی رعایت نشود که در هیچ موردی توجیه عکس‌العمل همکاران هدف نیست بلکه هدف نهایی همیشه خدمت به همشهریان بوده و هست و در هر حال ما ملزم هستیم که حرمت مراجعین را رعایت کرده و یادآوری کنیم که هرگونه تندی با اصحاب دعوا یا نقض حقوق شهروندی به هر شکل قطعا موجب مسؤولیت قانونی خواهد بود،تکریم ارباب رجوع و رعایت حرمت مراجعین در سایر ادارات یک مسئله اعتقادی است که گاهی ممکن الزام قانونی هم نداشته باشد.

اما در دادگستری این موضوع الزام آور است(‌حتی برای مجرمین ومتهمین) ‌و چون قانون است ضمانت اجرائی برای آن پیش بینی شده است. فلذا هر کسی که مسائل حقوق شهروندی‌اش توسط همکاران رعایت نشود می تواند موضوع را به شخص بنده و دفتر منعکس کند و ما هم موظفیم که به کمیته مربوطه منعکس کنیم و قطعا تبعات و آثار انتظامی آن همکارن گرامی را گریبانگیر خواهد کرد.

*تدابیری جهت پیگیری از وقوع جرم در حوزه شما اندیشیده شده است؟

 پیشگیری از جرم یک مقوله فراقوه‌ای است که علاوه بر قوه‌قضائیه دستگاه‌های دیگری نیز درگیر این موضوع هستند و به عنوان مثال مشکلات اقتصادی می‌تواند در وقوع جرم مؤثر باشد که این موضوع نیازمند از بین بردن این بسترها در قوای دیگر است و بدین سبب است که حسب فرمایش مقام معظم رهبری همه دستگاهها ملزم هستند در زمینه پیشگیری از وقوع جرم با قوه قضائیه همکاری کنند.

امروزه افزایش نرخ رشد جرائم و بروز جرائم نوظهور با وجود اعمال مجازاتهای سخت گیرانه و همچنین هزینه های فراوانی که جرائم مستقیم و غیر مستقیم بر جامعه به ویژه نظام عدالت کیفری وارد می سازد، سیاست گزاران کشور را بر آن داشته که به جای مجازات صرف، پیشگیری از وقوع جرم را وارد سیاست کاری خود نمایند، لذا اگر ما می خواهیم محیط سالم برای رشد فضائل اخلاقی داشته باشیم، یا یک محیط سالم اداری ایجاد کنیم، یا عدالت و امنیت قضائی را تامین کنیم و با بیکاری و فقر و بیماری های اجتماعی مبارزه کنیم (که همه در پیشگیری از وقوع جرم موثرند)، باید همه مجموعه حاکمیتی نظام سمت و سوی پیشگیرانه داشته باشند و درنهایت اینکه عملیاتی کردن پیشگیری از وقوع جرم موضوعی است که بدون مشارکت مردم و نهادهای مختلف امکان پذیر نمی باشد.

* در خصوص جرائم سازمان یافته توضیح بفرمایید.

 عدم وجود جرائم سازمان یافته شده  در شهرستان کهگیلویه نشانه فهم و همگرایی مردم با هم و با حاکمیت است که ضمن دعوت آحاد مردم به آگاهی پیرامون کسب و کار خود، آشنایی با قوانین را لازمه زیستن در همه ادوار می دانیم، فعلا در ارتباط با بورس و افراد و شرکت هایی مدعی سبدگردانی جرمی گزارش نشده اما از شهروندان تقاضا داریم که همواره مواظب باشند تا در دام کلاهبرداران نیفتند و آگاه باشند که فرد کلاهبردار عموما رد جرم را خیلی کمرنگ می‌کند که به همین دلیل پیگیری قضایی را با سختی مواجه می‌کند لذا همان "پاییدن مال و دزد نکردن همسایه" مثلی ارزشمند است که رعایت آن شرط زیستن کم استرس در عصر حاضر است.

کاهش فرصت‌های ارتکاب جرم و کنترل ابزار ارتکاب جرم روشهای ساده تر و کم هزینه تری بوده که لازم است متناسب با موقعیت تدابیر خاصی اندیشیده شود.

مثلا" در مقابله با سارقین پنهان کردن زیورآلات توسط بانوان، استفاده از دوربین‌های مداربسته به چشم‌های الکترونیکی، استفاده از حفاظ و نگهبان محله، در مقابله با افراد ضعیف النفس حفظ حجاب توسط دختران و بانوان و...

کرمی ضمن ابراز تأسف از گزارش چندین فقره احتکار ناشی از شیوع ویروس کرونا در منطقه ای که به نوعدوستی شهرت عام و خاص دارد را اعلام داشتند که به سبب اهمیت موضوع و رعایت حال شهروندان در سریعترین زمان ممکن برخوردهای قضایی صورت گرفت که در صورت مشاهده این روند سریع ادامه خواهد داشت.

*بخش دیگری از این گفتگو که گویای نگاه جامع نگر رئیس دادگستری شهرستان کهگیلویه به مقوله های مربوط به دستگاه قضا بود، در نظر گرفتن آسیب های اجتماعی حاصل از صدور احکام در دستگاه قضایی و تأثیرات آن بر محیط جامعه بود.

وی با اشاره به اینکه حوادث منحصر به قشر خاصی از جامعه نیست و با حضور در زندان و مصاحبه با زندانیان جرائم غیر عمدی و مشاهده انسانها از هر قشر و طبقه اعم از راننده، مکانیک، پزشک، مهندس، روحانی، صنعتگر، مخترع، آموزگار، نجار، بنا، نقاش، زن، مرد،پیر، نوجوان، جوان، نشان میدهد که حوادث منحصر به قشر خاصی از جامعه نیست، گاهی حوادث بی آنکه آدمی بخواهد بی خبر از راه می رسد و اینجاست که اگر کارگر، کارمند ساده و یا از دیگر اقشار آسیب پذیر جامعه باشد به همان نسبت جامعه بیشتر متأثر خواهد شد.
 به زندان افتادن افراد بدلیل بدهکاری بویژه در جرائم غیر عمد، آثار زیان باری را نه تنها برای مددجویان و خانواده آنان دربر دارد بلکه قربانیان جرم نیز باید این آثار و زیانها را تحمل کنند.

لطمات روحی و روانی، فسادهای اخلاقی، اعتیاد و دیگر آسیبهای اجتماعی از عواقب این امر بوده که از جنبه های فردی، خانوادگی و اجتماعی قابل بررسی و تأمل است، اگر چه بخشی از آسیبها با پرداخت دین از یکطرف برای خانواده آسیب دیده و از طرف دیگر برای خانواده آسیب رسان قابل جبران است ولی بخش عمده ای از این صدمات، از جمله فساد و فحشاء، اعتیاد به مواد مخدر ، خدشه دار شدن هویت جوانان و نوجوانان در زمانی که شخصیت آنان در حال شکل گیری است، متلاشی شدن کانونهای خانوادگی بر اثر طلاقهای ناخواسته از جمله مواردی است که جبران آن کاری بسیار سخت و بعضاً غیر ممکن بنظر می رسد. زندانی شدن فرد علاوه بر آثار سوء پیش گفته بر روی فرزندان، متوجه همسر زندانی نیز می شود، بخصوص در مواردی که حبس طولانی باشد، همسر تمایل بیشتری به طلاق پیدا می کند. گسترده شدن دامهای شیطانی در مسیر راه این زنان نه تنها فساد اخلاق و تباهی را برای آنان در بردارد، بلکه تهدیدی برای سلامت اجتماع خواهد بود.
*ذکر خاطره ای شیرین از زبان رئیس دستگاه قضایی کهگیلویه، در این بخش از گفتگو که اشک شوق را بر چشمان خبرنگار فارس جوان جاری ساخت، خاطره فراموش نشدنی این گفتگو بود که بنابر پیشنهاد مصاحبه شونده از بیان آن معذوریم.

*در خصوص احکام سبز و پدیده طلاق اگر اشاره داشته باشید ممنون می شویم.

اگرچه عبارت احکام سبز قضایی بیشتر اصطلاحی رسانه ای است و بطور مشخص چنین عنوانی در قانون قید نشده اما منظور همان احکامی است که بنا بر قانونی مجازات اسلامی به عنوان احکام جایگزین حبس به کار گرفته می شود به این صورت که به استناد ماده 66 قانون مجازات اسلامی، مرتکبان جرائم عمدی به جای حبس به مجازات جایگزین حبس محکوم می‌شوند.
  موضوع استفاده از احکام جایگزین در دادگاه کهگیلویه هم در سطح خوبی قرار دارد و امیدواریم که در آینده شاهد صدور احکام جایگزین و متناسبی در شهرستان باشیم که قطعا اثرات این احکام بر جامعه پوشیده نیست.

طلاق در زمره غم انگیز‌ترین پدیده‌های اجتماعی بوده که از دیرباز مورد توجه و بررسی بوده است.  طلاق  محصول مجموعه ای از دلایل است که نیازمند یک نگاه سیستمی است و هرگز یک علت را نمی‌توان به عنوان علت اصلی طلاق در نظر گرفت. متاسفانه طلاق  از جمله معضلات موجود در سطح شهرستان است که اگرچه سطوح متفاوت سنی با این پدیده شوم مواجهند اما در بین نسل جدید این موضوع پررنگ تر است که عدم شناخت کافی زوجین از هم، بیکاری، اعتیاد، خیانت و... از جمله دلایل این اتفاق است که میطلبد آسیب شناسی کارشناسی در این مورد انجام گرفته تا انشاءالله ضمن تشکیل خانواده ارزشی کمتر با این پدیده مواجه شویم.

 دلایل اختلاف آماری در موضوع تعداد طلاق در سطح کهگیلویه  طبیعی و ناشی از اسناد در دسترس بوده، فی المثل ثبت واقعه طلاق شهرستان های مجاور در دفاتر طلاق کهگیلیویه از جمله این موارد است که مطابق قانون ثبت اسناد و املاک ایرادی نداشته و ثبت واقعه طلاق در هر شهرستانی فعلا بلامانع است.
 خوشبختانه تاکنون در سطح کهگیلویه مورد یا مواردی از ازدواج با نیت طلاق و دریافت مهریه را مشاهده نکرده ایم.

*برنامه ای جهت آموزش موارد حقوقی برای شهروندان در نظر دارید؟

 کسب دانش حقوقی برای شهروندان ضروری بوده و در این راستا از برنامه هرمسجد یک قاضی، هر مدرسه یک قاضی و... که به پیشنهاد آیت الله رئیسی در حال انجام است  مثمر ثمر است تا ان‌شاءالله شهروندان ضمن آشنایی با حقوق خود در دام کلاهبردارن نیفتند و در صورت مواجه دانش حداقلی و پایه ای از این علم را داشته باشند.
 برخورد ساده لوحانه در معاملات جای نگرانی دارد چرا که کرارا متوجه خرید و فروش اموال ارزشمند با یک فقره چک شده ایم و هنوز این مورد در سطح جامعه درس عبرت نشده است چرا که این شگرد ابتدایی هنوز مورد استفاده بوده و کلاهبرداران با شناخت کافی از خلاءهای موجود اقدام به سوءاستفاده از افراد  می کنند، این فرمایش امام علی (ع) فکه رمودند مانند برادر با هم معاشرت کنید و مانند بیگانه با هم معامله، درس و حدیثی رفیع در معاشرات و معاملات قلمداد شود.
  نزاع های دسته جمعی به معنای واقعی کلمه در سطح کهگیلویه کاهش پیدا کرده است.

*کیفیت زندان را چگونه ارزیابی می کنید.

زندان مرکزی کهگیلویه مطابق استانداردها و گاهی فراتر از آن ابوده و از صمیم قلب آرزو دارم که گذر هیچ همنوعی به این اماکن نیفتد چرا که همونطور که اشاره کردیم عواقب آن صرفا به فیزیک زندان مربوط نیست بسیار گسترده و گاهی تا سالها وجود دارد.

* دلیل عدم وجود دادگاه مطبوعات در سطح شهرستان را توضیح می دهید.

  ضمن تشکر از اصحاب محترم رسانه، رسانه و خبرنگار از جمله بازوهای بیرونی دستگاه قضایی هستند و از رسانه های فاقد مجوز تقاضا داریم که نسبت به اخذ مجوز از طریق دستگاه مربوطه اقدام نمایند تا اگر احیانا در مواردی شاکی وجود داشت، هئیت منصفه دادگاه مطبوعات با حساسیت بیشتری در این مورد قضاوت کند.

دلیل عدم وجود دادگاه مطبوعات در شهرستان مربوط به قوانین بوده که فعلا تشخیص مراجع بر این بوده که دادگاه مطبوعات استان کفایت میکند.

*فارس: در یک نگاه می توان دیسیپلین و دانش آکادمیک را در رهبری و هدایت دکتر مجید کرمی سکاندار دستگاه قضا شهرستان کهگیلویه  مشاهده کرد. مردی خوش برخورد وب ا وقارکه به دنبال تغییر و ارتقاء شاخص های مدیریتی است، وی از سهل ترین شیوه آموزش برای حصول اهداف خود بهره می جوید، بنابراین محور تغییر را در رفتار و کردار خود می یابد که طبیعتا فرایند الگوبرداری را برای دلسوزان واقعی سهل خواهد کرد.

گفتگوی تفصیلی: نسرین هاشمی

انتهای پیام/82002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول