اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

سهم قطعه سازان از افزایش قیمت خودرو چقدر است؟

هزینه تامین قطعات،‌ حدود 70 درصد قیمت خودرو را تشکیل می‌دهد که در بازار فعلی خودرو سهم ناچیزی را به خود اختصاص داده است.

سهم قطعه سازان از افزایش قیمت خودرو چقدر است؟

اخبار شرکتها؛ یکی از موضوعاتی که صنعت خودروسازی در ایران را با چالش فراوان مواجه کرده است، میزان ارزبری قطعات خودرو است. قطعات خودرو علاوه بر وارداتی بودن، در مواردی که نیز در داخل تولید می شود براساس قیمت ارز مورد ارزیابی و قیمت گذاری قرار می‌گیرند. 

افزایش قیمت خودرو طی ماه گذشته توسط وزارت صمت و عدم افزایش قیمت قطعات تاحدود زیادی قطعه سازان را با مشکل مواجه کرده است. قیمتی که خودروسازان در حال خرید قطعه از قطعه سازان هستند با ارز 11 هزار تومانی صورت گرفته و هم اکنون قطعه سازان مجبور هستند دلار مورد نیاز خود را از طریق صادرات و با قیمت 22 هزار تومان تهیه کنند.

سهم مواد اولیه در قیمت تمام شده خودرو با احتساب مواد اولیه وارداتی بیش از ۷۰ درصد  است و طی ۵ ماه گذشته قیمت مواد اولیه لازم برای تولید خودرو حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و این در حالی است که قطعه سازان برای تامین ارز مورد نیاز خود با مشکل روبرو هستند. از دیگر سو، از سوی دیگر شرکت‌های تولیدکننده فولاد، مس و آلومینیوم نیز به بهانه تحریم، بیشتر به صادرات توجه دارند و اقدام خاصی برای تامین نیاز تولیدکنندگان قطعات انجام نمی دهند.

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در صورت عرضه خودرو در بورس، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آن نیز باید از طریق بورس قیمت‌گذاری شود، اظهار داشت: حالا که خودرو در بورس عرضه نمی‌شود و قیمت آن به صورت دستوری تعیین می شود، قیمت‌گذاری مواد اولیه نیز باید به صورت دستوری انجام شود.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان همگن نیز با بیان اینکه خودروسازان دستور سرپرست وزارت صنعت برای اصلاح قرارداد قطعه سازان را اجرا نکرده اند، گفت: افزایش ۱۰ و ۲۳ درصدی قیمت خودروسازان در خرید از قطعه سازان اتفاق نیفتاده هرچند این میزان رشد قیمت، شبیه یک شوخی است و قیمت تمام شده قطعات رشد ۸۰ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: با شرایط فعلی بیشتر قطعه سازان با تعطیلی مواجه خواهند شد و دوباره شاهد تولید خودروهای ناقص و پرشدن پارکینگ خودروسازها خواهیم بود.

محبی نژاد شناور شدن قیمت قطعات را یکی از راهکارهای برون رفت از وضعیت فعلی دانست و تاکید کرد: در حال حاضر راهکار اصلی افزایش قیمت قطعه است تا مشکل فعلی قطعه سازان برطرف شود. 

کارشناسان معتقدند با ادامه روند فعلی و در صورت تدام زیان قطعه سازان، وضعیت تولیدکنندگان با چالش جدی مواجه خواهد شد. طبق آمارهای موجود قیمت مواد اولیه تولید قطعات خودرو طی یک سال گذشته 80 درصد افزایش یافته و قطعه‌سازان باید به طور متوسط ۴۰ درصد افزایش قیمت محصولاتشان را داشته باشند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول