اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

کرونا دوباره در اوج/ گروه‌های جهادی به عرصه خدمت داوطلبانه برمی‌گردند

تعداد روزانه جانباختگان کرونا از ۳۰ خرداد صعودی و سه‌رقمی شده. این در حالی است که از گروه‌های جهادی که پای کار دفع بلای جهانگیر کرونا بودند، کم‌تر می‌شنویم. مراکز درمانی دوباره اعلام نیاز کرده‌اند و باید جهادی‌ها به میدان بیایند.

کرونا دوباره در اوج/ گروه‌های جهادی به عرصه خدمت داوطلبانه برمی‌گردند

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: اسفندماه سال گذشته بود که مهمانی هرچند کوچک اما منحوس و خطرناک، فضای جهان و به تبع، کشور ما را تغییر داد. ویروسی که به مرور با گسترش روزافزون خود شهر به شهر مردم را درگیر کرد و برنامه‌ها و تجمعات مختلف را تحت تاثیر قرار داد.

موج اول ویروس کرونا از اسفندماه در ایران آغاز شد و خردادماه با کاهش کشته‌ها و میزان ابتلای روزانه افراد به پایان رسید. برای این امر همراهی و همکاری گروه‌های جهادی با نیروهای کادر درمانی بسیار مهم و اثرگذار بود، به حدی که آمار تلفات ناشی از کرونا در مقطعی به حدود ۳۰ نفر هم حتی رسید.

گروه‌های جهادی مساجد و هیأت‌ها در این مدت از ضدعفونی معابر و سطوح، تا تولید اقلام مختلف بهداشتی، حضور در کنار کادر درمانی به عنوان کمک بهیار، تغسیل اموات کرونایی، تولید آبمیوه و طبخ سوپ و ... را انجام دادند و بارهای اسیاسی را از دوش کادر درمان کشور به عنوان جهادگران خط مقدم برداشتند. این تلاش‌ها با پایان موج اول این بیماری و بعد از عید فطر با عدم نیاز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها فروکش کرد.

گروه‌های جهادی با راه‌اندازی قرارگاه نرجس خاتون با مجموعه‌های بهداشتی و درمانی کشور ارتباط داشتند و براساس اعلام نیاز این مراکز، ظرفیت‌های خود را برای تهیه و تولید اقلام بهداشتی و یا تولید سوپ و آبمیوه متمرکز می‌کردند اما با فروکش کردن بیماری کرونا و عدم نیاز مراکز درمانی و همچنین بازگشایی مراکز و کسب‌وکارهای مختلف که نشان از به ثبات رسیدن شرایط داشت، گروه‌های جهادی نیز فعالیت‌های خود را کم و کمتر کردند. 

در روزهای اخیر مجدداً تعداد جانباختگان ناشی از کرونا سه رقمی شده است و حتی در روز ۱۹ تیرماه رکورد درگذشتگان ناشی از این بیماری، به بیشترین رقم خود در این مدت یعنی عدد ۲۲۱ درگذشته نیز رسید. تعداد افراد مبتلا به این بیماری در ۲۴ ساعت نیز هر روز رقم نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد که نشان از بی‌تفاوتی مردم نسبت به این بیماری و البته جای خالی تلاش‌های جهادی دارد.

تاکید مجدد رهبر انقلاب به نهضت رشد و توسعه روحیه احسان در مبارزه با کرونا

مقام معظم رهبری در سخنرانی روز ۲۲ تیرماه خود در دیدار مجازی با نمایندگان مجلس یازدهم، گسترش مجدد بیماری کرونا و جان‌باختن روزانه تعداد زیادی از مبتلایان را حقیقتاً غم‌انگیز خواندند و با تجلیل چندین باره از خدمات درخشان و فداکاری‌های کادر‌های درمانی که بعضی از آن‌ها نیز در راه خدمت به مردم به بیماری مبتلا شدند و یا جان باختند، گفتند: با وجود این خدمات، بعضی افراد حتی کار ساده‌ای مثل ماسک زدن را انجام نمی‌دهند که من واقعاً از آن پرستاری که فداکارانه در حال ارائه خدمت است خجالت می‌کشم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به واقعیت تلخ دور شدن کشور از موفقیت اولیه در مقابله با کرونا، خطاب به همه دستگاه‌ها، گروه‌های خدمت‌رسان و آحاد مردم تأکید کردند: همه نقش خود را به بهترین وجه ایفا کنند تا در کوتاه‌مدت زنجیره سرایت را قطع کنیم و کشور را به ساحل نجات برسانیم.

ایشان مشارکت گسترده مردم در نهضت خدمت مؤمنانه در آستانه ماه رمضان را بسیار با ارزش و گره‌گشا از زندگی قشر‌های ضعیف دانستند و افزودند: این نهضت تعاون و احسان باید رشد و توسعه پیدا کند و هرکس به هر شکل که می‌تواند کمک و مراقبت کند که کسی از نیازمندان از قلم نیفتد.

اعلام آمادگی گروه‌های جهادی برای کمک به کادر درمانی

مجتبی قره‌گزلو، مسئول هیأت حداث‌الحسین (ع) می‌گوید: گروه‌های جهادی همچون گذشته آماده کمک‌رسانی به روند درمان و مقابله با ویروس کرونا هستند، اما باتوجه به هماهنگی‌های صورت گرفته باید مراکز درمانی اعلام نیاز کنند تا ما مجدداً ظرفیت خود را بسیج کنیم. تولید اقلام بهداشتی و یا تولید آبمیوه و سوپ نیازمند اعلام نیاز مراکز درمانی است؛ زیرا محل مصرف آنها این مراکز هستند که تاکنون اعلامی در این خصوص صورت نگرفته است.

اعلام نیاز مجدد مراکز درمانی به گروه‌های جهادی

حجت‌الاسلام رضا کریمی، استاد حوزه معصومیه قم و مسئول قرارگاه جهادگران سلامت حضرت نرجس خاتون می‌گوید: با هماهنگی و بررسی وضعیت بیمارستان‌های محل بستری بیماران کرونایی در کشور، براساس اعلام کادر درمانی و مسئولان پزشکی نیازمند حضور مجدد جهادگران برای کمک به نیروهای درمانی هستیم.

وی افزود: در موج دوم شیوع کرونا، متاسفانه بسیاری از نیروهای درمانی به این بیماری مبتلا شده‌اند و مراکز درمانی نیازمند نیروهای جهادگر هستند که تاکنون تعداد بسیاری از سوی این قرارگاه اعزام شده است اما نیازمند عزم جدی و تلاش مجدد گروه‌های جهادی و هیأت‌های مذهبی برای رفع این نیاز در سراسر کشور هستیم.

کریمی گفت: در گام اول مقابله با این بیماری مساجد، هیأت‌ها و گروه‌های جهادی اقدام به تولید آبمیوه و طبخ سوپ داشتند که موجب کمک به بیماران و کادر درمانی و همچنین دلگرمی برای آنان بود، اما متاسفانه امروز کمتر شاهد این امر هستیم و گویی این قشر در غربت به سر می‌برند که باید به سرعت این گروه‌ها در این زمینه‌ها فعال شوند که بسیار هم مهم و مورد نیاز است.

مسئول قرارگاه جهادگران سلامت حضرت نرجس خاتون خاطرنشان کرد: برای مقابله با این ویروس ضدعفونی و گندزدایی معابر و سطوح و حتی تولید ماسک، شیلد و گان کمتر مورد نیاز است و گروه‌های جهادی توان خود را باید صرف تأمین نیروی جهادی مورد نیاز در مراکز درمانی و همچنین تولید آبمیوه، سوپ و دیگر خوراکی‌های مغذی که در گذشته تأمین شد، کنند.

نگاهی به تجربه ۳ ماهه گروه‌های جهادی علیه کرونا

مساجد و هیأت‌ها در قالب گروه‌های جهادی از ابتدای شیوع ویروس کرونا در اسفندماه توان و ظرفیت خود را برای کمک‌رسانی به مردم، بیماران و کادر درمانی بسیج کردند و با فرمان لغو تجمعات مختلف از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، هیأت‌های مذهبی و سپس اماکن متبرکه و مساجد به پیروی از این تصمیم، ابتدا محدودیت‌هایی را برای حضور افراد در این اماکن پیش‌بینی کردند، اما نهایتاً درهای همه مراکز و اماکن متبرکه به روی زائران و ارادت‌ورزان بسته شد و ظریفت و برنامه‌های خود را به سمت خدمت‌رسانی سوق دادند.

هیأت‌ها پیشگام در تعطیلی جلسات و تجمع‌ها

هیأت‌های مذهبی را می‌توان اولین تجمعات دانست که در لبیک به توصیه‌های پزشکی و ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشگام لغو جلسات بودند؛ به طوری که بعد از اعلام شیوع این ویروس در کشور، در اولین مناسبت یعنی سالروز شهادت امام‌‌هادی (ع) در روز ۸ اسفندماه، بسیاری از جلسات، لغو شد و به سمت برگزاری جلسات مجازی حرکت کرد

اعمال اولین محدودیت‌ها در مساجد کشور

مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران، ۱۰ اسفندماه طی اولین بیانیه کرونایی خود در خصوص فعالیت مساجد در آن زمان، با توجه به شیوع ویروس کرونا اعلام داشت: تنها مساجد برخوردار از امکانات بهداشتی، نماز جماعت برگزار خواهند کرد. این بیانیه و تصمیم در استان‌های دیگر کشور نیز به گونه‌های دیگر با نظر امامان جمعه اجرایی شد. در نهایت در روز ۲۸ اسفندماه تمام مساجد کشور در پی شیوع این بیماری نماز جماعت خود را تعطیل کردند.

اعلام آمادگی جمعی از روحانیان و مداحان برای خدمت‌رسانی به مردم در نامه به وزیر بهداشت

جمعی از طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه، هیأت‌های مذهبی، مجموعه‌های فرهنگی ـ تربیتی و پایگاه‌های بسیج شهر تهران ۱۱ اسفندماه در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت نوشتند: نظر به شیوع گسترده بیماری کرونا آمادگی خود را به منظور مشارکت مردمی و خدمت‌رسانی اعلام می‌داریم.

در پی این نامه قرارگاه جهادگران سلامت نرجس خاتون تشکیل شد تا گروه‌های جهادی و هیأت‌های مذهبی را هم‌راستا کند.

حجت‌الاسلام رضا کریمی استاد حوزه معصومیه قم و مسئول قرارگاه جهادگران سلامت حضرت نرجس خاتون می‌گوید: این قرارگاه در گام اولیه فعالیت خود از ۱۷ مرکز درمانی و ۱۱ بیمارستان کشور سرکشی کرد تا نیازهای کادر درمانی را احصا کند و سپس با اعلام به مساجد، هیأت‌ها و کادر درمانی برای تولید اقلام بهداشتی مختلف مانند ماسک، گان و شلید و ... اقدام کردند.

وی افزود: در قالب پویش جهاد دوزندگی در مجموع ۱۲۳ هزار ماسک، ۳۶۰۰ گان و ۲ هزار شلید و بسیاری از اقلام بهداشتی مورد نیاز را تولید کرد.

کریمی تصریح کرد: با توجه به ارتباط این قرارگاه با مجموعه‌های درمانی، بحث اعزام نیروهای مردمی برای کمک به کادر درمان با هماهنگی این قرارگاه اجرایی شد. در این راستا ۷۴۱ نیروی داوطلب آموزش دیدند و در مجموع ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر شیفت در بیمارستان‌ها برای کمک به کادر درمان حضور پیدا کردند. 

 مسئول قرارگاه جهادگران سلامت حضرت نرجس خاتون تصریح کرد: سرکشی از خانواده‌های اموات کرونایی یکی دیگر از فعالیت‌های این قرارگاه بود که ۱۵ گروه اعزامی شامل ۱۵ طلبه و ۱۵ زوج جهادی برای عرض تسلیت به خانه این اموات رفتند و ۱۰۰۰ تماس تلفنی نیز برای عرض تسلیت برقرار شد.

فصل جدید فعالیت مساجد و هیأت‌ها

سازمان تبلیغات اسلامی نیز از سوم اسفندماه، شورای مبارزه با ویروس کرونا را تشکیل داد که یکی از طرح‌های مصوب شده در آن، ایجاد پویش «به توان ما» برای خدمت‌رسانی در حوزه‌های مورد نیاز کشور بود. در این پویش تلاش شد با توجه به تعطیلی جلسات مذهبی در هیأت‌ها و همچنین مراسم‌هایی مشابه اعتکاف در مساجد، ‌هزینه‌های پیش‌بینی‌شده برای آن‌ها، به سمت رفع نیازهای کشور در زمینه تأمین کالاهای بهداشتی و مایحتاج محرومین سوق داده شود که در این راستا شورای هیأت‌های مذهبی کشور، استان‌ها و شهرستان‌ها، هیأت‌های رزمندگان اسلام و مجموعه‌های فرهنگی بسیاری پای کار آمدند و در قالب یک برنامه تلویزیونی نیز دو هفته در شبکه سوم سیما به ترویج این پویش پرداخته شد.

ضدعفونی معابر و سطوح عمومی در گام اول

جوانان در مساجد و هیأت‌ها با شیوع ویروس کرونا برای کمک‌رسانی به مردم و کادر درمانی کشور بسیج شدند. ابتدا با هماهنگی مسئولان وزارت بهداشت، جوانان مسجدی و هیأتی‌، ضدعفونی معابر و سطوح عمومی را برعهده گرفتند. در تهران هیأت حداث‌الحسین (ع) با راه‌اندازی ستاد مردمی مبارزه با کرونا و ایجاد یک شبکه مدون، هرشب با کمک دیگر هیأت‌ها، مساجد و گروه‌های جهادی، شهر را شست‌وشو می‌دادند.

مجتبی قره‌گزلو، مداح و مسئول هیأت حداث الحسین (ع) در این خصوص می‌گوید: در ابتدای این امر، تنها هیأت حداث‌الحسین (ع) در منطقه شمیرانات تهران با هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت دفاع مایع ضدعفونی دریافت سطوح عمومی را ضدعفونی می‌کرد، اما به مرور با هماهنگی با پایگاه‌های بسیج و هیأت‌های مختلف در تمام مناطق ۲۲ گانه تهران، جوانان پای کار آمدند و شب‌ها به ضدعفونی پرداختند.

وی افزود: پس از فعال شدن جوانان در شهر تهران، بسیج و هیأت‌ها در شهرستان‌های تهران نیز پای کار آمدند؛ به‌طوری که تمام استان تهران، شب‌ها ضدعفونی می‌شد که این امر موجب پاکسازی سطوح عمومی از وجود ویروس بود. شب‌ها حدود ۲ هزار و ۳۰۰ جوان هیأتی در گروه‌های مختلف با دریافت مواد مناسب به ضدعفونی مناطق مختلف استان تهران پرداختند.

برای آشنایی با روند کار این جوانان این فیلم را مشاهده کنید:

 

 

کمک مسجدی‌ها به در خانه ماندن مردم 

پیش از عید نوروز با شیوع روز افزون بیماری کرونا، توصیه مسئولین کشور به سمت در خانه ماندن مردم سوق پیدا کرد، ساعت کاری بسیاری از ادارات کاهش یافت، مشاغل بسیاری تعطیل شد و کارمندان نیز تا حد امکان به دورکاری پرداختند. در این میان تأمین مایحتاج روزانه از مسائل اساسی بود که به خصوص برای سالمندان باتوجه خطر بیشتر این بیماری برای این قشر، مهم و ضروری بود. جوانان بسیجی مساجد برای تأمین مایحتاج مردم وارد کار شدند.

حجت‌الاسلام حجت‌الله ذاکر، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران در این خصوص می‌گوید: یکی از اقدامات خوبی که در این ایام توسط جوانان صورت گرفت، تهیه مایحتاج سالمندان و خانواده‌های دارای بیمار کرونایی بود که در این راستا ۴۰ هزار نوبت خرید برای این افراد صورت گرفت.

بسیج حدود ۱۰ هزار روحانی برای کمک به بیماران و تغسیل اموات

حجت‌الاسلام غلامرضا شفیع زاده، رئیس سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور می‌گوید: مرحله اول تلاش‌های این قشر در حوزه کمک به بیماران در بیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌ها بود که طلاب برای امید دادن، کمک به دعا و توسل و انجام آداب شرعی و گاهاً انجام برخی امور بهداشتی که نیروهای خدماتی بیمارستان‌ها، فرصت رسیدگی به آن را نداشتند، تلاش کردند. دومین حوزه فعالیتی طلاب، تغسیل و تجهیز اموات کرونایی بود. در ابتدای شیوع این بیماری به دلیل ناهماهنگی‌های لازم برخی از اموات بدون تغسیل به خاک سپرده شدند، اما بعد از فتوای مقام معظم رهبری در خصوص لزوم تغسیل و تجهیز این اموات، با هماهنگی مسئولان پزشکی، آرامستان‌ها و ... طلاب و روحانیون برای تغسیل اموات وارد عمل شدند.

۱۰۰۰ شعبه استانی هیأت رزمندگان بسیج شدند

ضدعفونی معابر و سطوح بعد از مدتی با حضور نیروها و نهادهای مختلف از سوی جهادی‌ها کم‌رنگ‌تر شد و تلاش و توان این نیروهای جوان و جهادی در عرصه‌های دیگری همچون تولید ماسک، گان، شیلد و سایر اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم و کادر درمانی مصروف شد.

روند تولید این اقلام از اسفندماه آغاز شد و در ایام تعطیلات نوروز هم ادامه داشت. علی اکبر مداحی، مدیر ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام با اشاره به راه‌اندازی پویش ملی «جهادگران سلامت» اظهار داشت: این پویش با هدف انجام فعالیت‌های متنوعی مانند ضدعفونی و گندزدایی معابر، اماکن عمومی، مساجد، بقاع متبرکه و … . همچنین توزیع اقلام بهداشتی و ضد عفونی به عموم مردم، تولید اقلام بهداشتی همانند ماسک، لباس یکسره یکبار مصرف و ... طراحی شد که در مجموع  ۱۰۰۰ شعبه استانی هیأت رزمندگان، برای اجرای پویش، این شعب فعال شدند.

کمک ۱۷ میلیاردی هیأتی‌ها برای مبارزه با کرونا

حجت‌الاسلام مجید باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی نیز گفت: تا روز نهم فروردین‌ماه در قالب پویش «به توان ما»، اقلام مختلف اعم از بهداشتی، شامل ماسک، دستکش و مایع ضدعفونی و اقلام غذایی مجموعاً به ارزش ۱۷ میلیارد و ۱۶۵ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان به دست مردم رسید که برای این امر ۶ هزار و ۹۶۲ تشکل فرهنگی و هیأت مذهبی مشارکت داشتند.

بیش از ۱۶۰ هزار هیأتی پای کار خدمت‌رسانی به مردم

وی ادامه داد: در این بازه زمانی ۶۳۴ موکب سلامت برای خدمت‌رسانی به مردم از سوی هیأت‌های مذهبی برپا شد و ۱۶۰ هزار و ۴۹۷ نفر که عموماً از هیأتی‌های کشور بودند نیز در بخش عملیاتی این پویش خدمت‌رسانی کردند.

تولید ۱۱ میلیون ماسک توسط مساجد تهران

حجت‌الاسلام ذاکر معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران نیز در خصوص فعالیت‌های مساجد تهران می‌گوید: براساس گزارش‌های رسیده از ۹۶۶ مسجد استان تهران، مسجدی‌ها ۱۱ میلیون ماسک و بیش از ۲ میلیون گان تولید کردند و یک میلیون و ۵۵۰ هزار اقلام بهداشتی و یک میلیون دستکش نیز میان نیازمندان توزیع کردند.

ذاکر با اشاره به اینکه مسجدی‌های تهران در طول این ایام بیش از ۲۳ هزار نوبت به ضدعفونی معابر و سطوح عمومی پرداختند، تصریح کرد: مساجد ۳۵۰ ایستگاه سلامت برای کمک‌رسانی به مردم و توزیع اقلام بهداشتی ایجاد کردند.

تولید آبمیوه و طبخ سوپ در هیأت‌ها و مساجد

بسیاری از مساجد و هیأت‌های کشور برای کمک به کادر درمانی بیمارستان‌ها و بهبود حال بیماران کرونایی، اقدام به طبخ سوپ و تولید آبمیوه طبیعی در سراسر کشور کردند.

ذاکر در این خصوص می‌گوید: در ایام کرونا مسجدی‌ها بیش از ۵ میلیون لیتر آبمیوه برای کادر درمانی و بیماران تولید و توزیع کردند.

این رقم جدای از میلیون‌ها لیتر آبمیوه طبیعی است که توسط هیأتی‌ها تولید و در بیمارستان‌های مختلف کشور توزیع شد.

تقدیر مقام معظم رهبری از گروه‌های جهادی

مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود به مناسبت آغاز سال ۹۹ در خصوص فعالیت گروه‌های جهادی در مقابله با ویروس کرونا فرمودند: «در قضیّه‌ این بیماری اخیر، [یعنی] کرونا، فداکاری‌ها به قدری چشمگیر بود که افرادی را که در خارج از این کشور هم هستند به تحسین وادار کرد؛ در درجه اوّل مجموعه‌های درمانی؛ پزشکان، پرستاران، بهیاران، مدیران، کارکنان حول و حوش بیمارستان‌ها. در کنار این‌ها مجموعه‌های مردمی داوطلب، دانشجویان، طلّاب، بسیجی‌ها و عناصر گوناگون که رفتند در خدمت درمان و پرستاری از این بیماران قرار گرفتند، به یاری درمان‌کنندگان رفتند؛ همه‌ اینها مایه‌ی عزّت و آبرو است. مجموعه‌های پشتیبانی، کسانی که کارخانه‌های خودشان را، حتّی بعضی خانه‌های خودشان را در اختیار تولید وسایل و امکانات مورد نیاز مثل دستکش یا فرض کنید که ماسک و از این قبیل برای بیماران یا برای عامّهی مردم، آحاد مردم قرار دادند. مجموعه‌های خدماتی، مثل آن کسانی که رفتند درون خیابان‌ها برای ضدّعفونی کردنِ خیابان یا حتّی نقاطی که مردم به آن‌ها مراجعه می‌کنند. یا مجموعه‌هایی مثل جوان‌هایی که تصمیم گرفتند به افراد مسن کمک کنند، درِ خانه‌های آن‌ها بروند، خریدهای آن‌ها را انجام بدهند. یا آن‌هایی که اجناسی را تهیه کردند، مجّانی به مردم دادند؛ دستکش مجانی، ماسک مجانی. بعضی به کسبه‌ مشکل‌دار کمک کردند؛ اجاره نگرفتند، طلبکاری‌های خودشان را به تأخیر انداختند و از این قبیل خدماتی که انجام گرفت. این‌ها آن زیبایی‌هایی است که در خلال حوادث سخت خودش را نشان می‌دهد؛ ... من قلباً و صمیمانه از همه آن کسانی که اشاره کردم و نام بردم تشکّر می‌کنم و مژده می‌دهم که پاداش الهی در انتظار آن‌ها است؛ چه پاداش دنیوی و چه پاداش اخروی.»

این تقدیر روح و جان دوباره‌ای به جهادی‌ها بخشید و موجب شد تا موج جدیدی از جوانان به سمت کمک به فعالیت‌های جهادی حرکت کنند و برنامه‌های خود را با قوت بیشتری ادامه دهند. همچنین کمک‌های مردمی برای اجرای این فعالیت‌ها نیز بیش از پیش شد.

نیمه شعبان متفاوت هیأتی‌ها

شب نیمه شعبان، همیشه در کشور حال‌ و هوای خاصی داشت. خیابان‌ها آذین‌بندی و ایستگاه‌های صلواتی بسیاری راه‌اندازی می‌شد، اما امسال با وجود کرونا، این مهمان ناخوانده، مردم به خانه‌نشینی توصیه شده بودند. پس تمام برنامه‌های آذین‌بندی و ایستگاه‌های صلواتی لغو شده بود اما هیأتی‌ها تلاش کردند این بار جشن خود را با توزیع اقلام بهداشتی رایگان در سطح شهر و همچنین توزیع اقلام و بسته‌های غذایی میان نیازمندان برپا کنند.

توصیه رهبری به رزمایش همدلی، همگان را به میدان آورد

مقام معظم رهبری در سخنرانی خود به مناسبت میلاد امام زمان (عج) که به صورت پخش زنده از رسانه ملی انجام شد، باتوجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن برای معیشت و کسب‌وکار اقشار مختلف، همگان به خصوص گروه‌های جهادی را به رزمایش مواسات و کمک مومنانه در آستانه ماه مبارک رمضان دعوت کردند. این دعوت شور دوباره‌ای میان مساجد، هیأت‌ها و گروه‌های جهادی انداخت و در مجموع طی سه نوبت (ابتدای ماه رمضان، روز میلاد امام حسن (ع) و روز عید فطر) برای کمک به اقشار آسیب‌دیده از این بیماری کمک کردند.

رزمایش همدلی در دو قالب توزیع بسته‌های ارزق و طبخ و توزیع غذای گرم برای وعده‌های سحر و افطار نیازمندان طراحی شد.

هزینه افطار مساجد تهران به ۲۵ هزار نیازمند رسید

حجت‌الاسلام حجت‌الله ذاکر، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در این خصوص می‌گوید: مسجدی‌ها در قالب رزمایش همدلی دو پویش «هرمسجد یک قربانی» و «هر مسجد ۱۰۰ خانوار» را اجرایی کردند که در این راستا هزینه افطار هرساله مساجد به ۲۵ هزار نیازمند اختصاص یافت. همچنین ۲۵۰۰ قربانی نیز از سوی مساجد انجام و گوشت حاصل میان نیازمندان توزیع شد.

هیأتی‌ها بیش از ۶ میلیون سبد ارزاق میان نیازمندان توزیع کردند

یوسف ارجونی، مسئول سازمان بسیج مداحان کشور نیز می‌گوید: هیأت‌های مذهبی در قالب رزمایش همدلی ۶ میلیون و ۴۸۰ هزار بسته معیشتی در بین نیازمندان توزیع کرده‌اند و علاوه برآن ۷۷۱ میلیون تومان نیز جمع‌آوری و در میان بخش دیگری از نیازمندان تقسیم کردند.

توزیع ۱۱۸ هزار پرس غذای گرم به همت مسجدی‌ها میان نیازمندان

حجت‌الاسلام حبیب رضا ارزانی، مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز می‌گوید: همزمان با فرا رسیدن سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع) و در راستای اجرای طرح ملی راهکار در لبیک به منویات مقام معظم رهبری، ۱۱۸ هزار پرس غذای گرم به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تهران میان نیازمندان توزیع شد.

همچنین مساجد تهران، در این ایام ۲۸۵ هزار بسته معیشتی، ۴۹ رأس گوساله، ۲۲۱۵ رأس گوسفند و ۱۷ هزار مرغ ذبح و میان نیازمندان توزیع کردند.

رزمایش همدلی هیأتی‌ها با ۲۶۳ میلیارد تومان

هادی شعبانی مسئول دفتر خدمات اجتماعی جامعه ایمانی مشعر با ارائه گزارشی از فعالیت هیأتی‌ها در قالب رزمایش همدلی می‌گوید: در مجموع هزار و ۶۶ هیأت‌مذهبی در قالب پویش علی یاوران، ۳۴ میلیون و ۵۹۲ هزار وعده غذایی به ارزش ۲۶۳ میلیارد و ۱۵۲ میلیون و ۷۱۵ هزار تومان را طی ماه مبارک رمضان میان نیازمندان توزیع کردند، که البته بیشتر این وعده‌ها با حمایت خیرین هیأتی تأمین شده و بخش دیگری از این کمک‌ها با حمایت سپاه پاسداران، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و برخی دیگر از مجموعه‌های خدمات‌رسان تأمین شد.

هیأتی‌ که همچنان ماسک می‌دوزد

البته هنوز هم بعد از عید فطر برخی از گروه های جهادی فعالیت خود را عاشقانه و داوطلبانه ادامه داده‌اند. یکی از این مجموعه‌ها، هیأت مکتب‌العباس (ع) در منطقه عبدل‌آباد تهران است که عظیم محمودی مسئول آن می‌گوید: در این هیأت در مجموع از سوم فروردین‌ماه تا عید فطر ۸۰ هزار گان تولید شد که به تمام استان‌های کشور و در مجموع ۳۶۰ بیمارستان ارسال شد. بعد از عید فطر نیز کار را تعطیل نکردیم و به تولید ماسک مشغول هستیم و روزانه ۷ هزار ماسک تولید می‌کنیم و به صورت رایگان مقابل ایستگاه‌های مترو توزیع می‌کنیم و در صورت نیاز به مدارس، حوزه‌های علمیه، مساجد و هیأت‌های مذهبی ارائه می‌کنیم.

موفقیت کشور در مقابله با موج اول ویروس کرونا نشان داد که یاری و همراهی مردم، گروه‌های جهادی و ظرفیت‌های خدماتی با کادر درمانی مهم و اثرگذار است و اگر در شیوع مجدد این بیماری هم دوباره مردم همراهی کنند و گروه‌های جهادی پای کار بیایند، به حول قوه الهی می‌توانیم کرونا را شکست دهیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول