اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

شناسایی 7 هزار اقدام مردمی و نوآورانه در چالش کرونا/ گام های نهایی رویداد دانش بنیان چالش کرونا

چالش کرونا مدتی است که شروع به کار کرده در این بین موفق به شناسایی 7 هزار اقدام مردمی و نوآورانه شده است و اختتامیه رویداد دانش بنیان چالش کرونا با حضور برترین نوآوران کشور، حامیان چالش کرونا در مسیر انتخاب، ارزیابی و حمایت 8 مرداد ماه امسال برگزار می‌شود.

شناسایی 7 هزار اقدام مردمی و نوآورانه در چالش کرونا/ گام های نهایی رویداد دانش بنیان چالش کرونا

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس،  جوانان دانش‌بنیان کشور موفق به طراحی و راه‌اندازی سامانه هوشمندی شده‌اند که مردم و نخبگان می‌توانند از این طریق ایده خود را ثبت کنند و پیرامون مساله، ایده‌،‌ جمع‌سپاری و اقداماتی که برای حل مساله نیاز است پیش بروند و حمایت‌های لازم نیز از آنها صورت می‌پذیرد.

بدینسان در خبرگزاری فارس میزبان حسین زاده قشمی دبیر اجرایی ستاد چالش کرونا بودیم تا گفت‌وگویی در زمینه چالش کرونا و چگونگی استقبال نوآوران از این چالش داشته باشیم.

فارس: درباره چگونگی شکل‌گیری‌ و شروع فعالیت‌تان بگویید.

زاده قشمی: سازمان بسیج مستضعفین، چالش نوآوری و باز کرونا را به عنوان سازوکاری نوآورانه و پربازده برگزار کرده است که این چالش، یک «رویداد» با تکیه بر قدرت هوش جمعی در جهت مردمی‌سازی فرایند حل مسائل پدیده کرونا است.

 راهکار رایج دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای حل مسائل،‌ این است که مهمترین مسائل و نیازهای خود را در قالب پروژه، آن هم معمولا به افراد و گروه‌هایی خاص محول کنند و نتیجه این کار در بسیاری موارد، خروجی‌هایی نه چندان با کیفیت به همراه هزینه‌های هنگفتی است که از بیت‌ المال صرف می‌‌شود. این در حالی است که سازوکار نوآورانه و پربازده چالش نوآوری باز  تجربیات بسیار موفقی را در کشورها رقم زده است.

ما با همکاری مجموعه‌ای از حامیان به جمع بندی رسیدیم تا فراخوانی برای ایده‌یابی‌،‌ محصول‌یابی و اقدامات برتر در حوزه بهداشت و درمان، آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی، پیامدهای اقتصادی و مدیریت کلان کرونا  که بعد از این کرونا اتفاق می‌افتد، بدهیم.

اتفاقی که در حال حاضر می‌افتد این  است که مجموعه‌هایی در کشور کرونا را بررسی می‌کنند و محصولی تولید کردند، اقداماتی انجام می‌دهند یا ایده‌هایی دارند که نیازمند حمایت اولیه‌ای است که به ثمر برسد و بر همین اساس باید فضایی فراهم شود که فراخوان و تجمیعی داشته باشند و از این طریق بتوانند با تشکیل تیم، کارهای بزرگتری انجام دهند؛ در برخی موارد  محصول نیازمند این است که یک بازار یا سرمایه اولیه برایش فراهم شود یا به یک مجموعه حامی که متولی اصلی است و از طرفی ممکن است در مجموعه‌ای برخی اتفاقات رخ دهد که سردست گرفتنش منجر به این شود که افراد دیگر هم بتوانند با الگوبرداری همین مدل را در محل و جغرافیای خود محقق کنند و نتایج خوبی دریافت کنند.

فارس: از زمان برگزاری و داوری این چالش برایمان بگویید.

زاده قشمی: ما چالش کرونا را بین جامعه نخبگانی کشور و همراهی مسؤولان راه‌اندازی کردیم که موفق به شناسایی ۷ هزار اقدام مردمی و نوآرانه در این چالش شدیم. چالش کرونا با تکیه بر قدرت هوش جمعی در جهت مردمی‌سازی فرایند حل مسائل پدیده کرونا بوجود آمد و  فعالیت ما از ۱۴ فروردین‌ماه آغاز و تا پایان ماه مبارک رمضان یعنی ۵ خرداد ماه مجددا تمدید شد که شروع داوری‌ها نیز از ۶ خرداد آغاز و تا پایان این ماه ادامه پیدا کرد.

فارس: از چه تعداد نوآور در این چالش دعوت کردید؟

 زاده قشمی: داوری‌های تخصصی در سه گروه کسب‌وکار، داوری‌ حکمرانی و سیاست‌گذاری و داوری پزشکی داشتیم و تا به امروز از بیش از ۲۵۰۰ نوآور به صورت مستقیم برای شرکت در چالش کرونا دعوت کرده‌ایم تا پیشنهادات خود را در پاسخ به این چالش در سامانه کندو ثبت کنند و در عین حال حدود ۷ هزار نوآور رصد و شناسایی شده‌اند.

  فارس: در چه حوزه‌هایی بیشترین استقبال را داشته‌اید؟

زاده قشمی: از بین نوآوران حدود ۶ هزار فعال اجتماعی مرتبط با موضوع چالش  و ۹۶۰ شرکت دانش‌بنیان، ۷۲ کانون تفکر و مراکز پژوهشی و یک هزار و ۳۰۰ مجموعه نوپا شناسایی کرده‌ایم؛ البته از برخی مجموعه‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم نیز دعوت کرده‌ایم تا در این چالش حضور داشته باشند. با توجه به اینکه چالش نوآوری باز کرونا، مشارکت شبکه قدرتمندی از حامیان را به خود جلب کرده در این بین از ۳۰ حامی دعوت و تا کنون موافقت حامیان برای سرمایه‌گذاری روی بیش از ۲۰ پیشنهاد را جلب کرده‌ایم.

فارس: حامیان اصلی در این چالش چه مؤسساتی بودند؟

زاده قشمی: از جمله حامیان اصلی در چالش کرونا سازمان بسیج مستضعفان، بنیاد تعاون بسیج، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد برکت، سازمان اقتصادی کوثر، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، همراه، اول، بسیج جامعه پزشکی،‌داده‌پردازی فن‌آوا، موسسه علمی و آموزشی رزمندگان و حامی‌های مختلف دیگر نیز هستند که از طرح‌ها حمایت می‌کنند.

فارس: آیا برای بخش مالی این ایده‌ها برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است؟

زاده قشمی: جوایزی برای نفرات برتر که ایده، طرح یا محصول ارائه داده‌اند در قالب حمایت در نظر گرفته شده است. دسته‌ای از اقدام و محصول وجود دارد و ایده هم باید قابلیت تجاری‌سازی داشته و مبتنی بر حل مساله باشد. علاوه بر قابلیت تجاری سازی قابلیت مبتنی بر حل مساله باید بتوانند مسیر را با هدایت‌گری‌های ما طی کنند و به نقطه مشخصی برسند و با توجه به شاخص‌ها ایده‌ها منجر به محصول شود و ایده‌ها و محصولات فناوری که این شاخصه‌ها را داشته باشند در مسیر داوری قرار می‌گیرند.

فارس: بر چه مبنایی جوایز را تعیین می‌کنید؟

زاده قشمی: از طرف دبیرخانه با ۷ هزار نوآور از مجموعه‌های دانش‌بنیان، کانون‌های تفکر و اندیشه، دانشگاهیان، اساتید، اعضای هیات علمی، نخبگان، گروه‌های نخبگانی در طی ۲ ماه تماس گرفته و چالش توضیح داده شد تا آنها طرح‌ها، ایده‌ها و محصولاتشان را به ما معرفی کردند. مبنا بر این است در پایان چالش ۵۴۰ میلیون تومان به ۹ نفر از برگزیدگان اهدا شود.

 ارزیابی توسط گروه داوری و اهدای جوایز به نفرات و گروه‌های منتخب صورت می‌گیرد که براساس محور ایده، محصول یا خدمت و محور اقدام صورت می‌گیرد. در مسیر  اول سه ایده، سه محصول و سه اقدام برتر جایزه دریافت می‌کنند.

در مسیر دوم چالش نوآوری باز کرونا، از شبکه حامیان قدرتمندی برخوردار است؛ تمامی پیشنهادات ثبت شده با توجه به حوزه فعالیت هر حامی، گروه‌بندی شده و مورد بررسی قرار گرفته که شامل سرمایه‌گذاری و مشارکت، ارائه تسهیلات، تامین زیرساخت و تامین سرمایه در گردش است.

نوع پیشنهاد  رتبه  جوایز (تومان)
ایده 1 80.000.000 
2 60.000.000
3 40.000.000
محصول  1 80.000.000
2 60.000.000
3 40.000.000
اقدام  1 80.000.000
2 60.000.000
3 40.000.000
مجموع 540.000.000

فارس: چه برنامه‌ای برای اختتامیه چالش کرونا دارید؟

زاه‌ قشمی: بنا داریم روز ۸ مرداد ماه ۹۹ رویدادی یک روزه براساس چالش ایران قوی و چالش کرونا برگزار کنیم که در حال برنامه‌ریزی چند  اقدام در این زمینه هستیم. در بخش صحبگاهی این رویداد یکسری ورکشاپ‌های تخصصی در زمینه آموزش به نوآوران در راستای تخصصی‌ شدن ادبیاتشان در مواجهه با  ارائه خواهیم کرد. البته بخش دیگر هم مربوط به مباحث برندینگ و آموزش است.

بخش عصرگاهی از دو بخش تشکیل شده که در بخش اول یکسری مباحثی داریم که منتخبی از نوآورها درمورد محصول، کار و برندشان صحبت می‌کنند و البته در کنار این حضور نمونه‌های موفق استارتاپی کشور را نیز خواهیم داشت که از تجربیاتشان می‌گویند و ایجاد انگیزه برای نوآوران خواهند داشت؛ البته در این رویداد یک روزه همزمان میزگردها و جلسات تخصصی ارتباط بین نوآوران و حامیان را خواهیم داشت تا با حضور در این چالش و رویداد از طرح خود دفاع کنند؛‌ همچنین  در نظر داریم در این روز یکسری از حمایت‌ها نهایی و منجر به عقد قرارداد شوند.

همچنین در دو ساعت پایانی اختتامیه این رویداد علاوه بر بیانات دبیر جشنواره، اهدای جوایز به برترین‌ها،‌ میهمانان و برترین‌ حامی‌ها و داوران چالش کرونا را داریم؛ بازدید مسؤولان تمام نهادهای حاکمیتی و دولتی را که مرتبط با چالش کرونا هستند را در طول روز خواهیم داشت تا شاهد حمایت‌ها و رونق نوآوران باشیم؛ در ضمن در کنار این رویداد یک روزه نمایشگاهی از برترین محصولات، ایده‌ها، و طرح‌هایی که به دست ما رسیدن برگزار خواهیم کرد تا مسؤولین از برترین محصولات نهایی شده بازدید و حمایت داشته باشند.

فارس: ... و کلام آخر

زاده قشمی: در تاریخ ۲۶ تیرماه ۹۹ یک پیش رویداد مجازی برای نوآوران برگزار خواهد شد که در این سمینار مجازی ضمن حضور همه نوآوران چالش کرونا تعدادی از حامیان نیز حضور دارند و ضمن تشریح برنامه‌های چالش کرونا و اعلام برنامه‌های رویداد نهایی ۸ مرداد ماه، چند نفر از اساتید حوزه نوآوری، نسبت به آموزش نوآوران در زمینه آماده سازی طرح ها و محصولات برای ارائه به حامیان و رسیدن به مرحله تولید، توزیع و توسعه آماده شوند. تلاش ما در دبیرخانه چالش کرونا آماده سازی نوآوران و تقویت طرح ها، ایده ها و محصولات آنها و ریل‌گذاری صحیح برای ارتباط نوآوران و حامیان خواهد بود.

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول