اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

اما و اگرهای سربازی؛ از پارتی‌بازی و خرید خدمت خبری نیست!

کفالت، امریه، خرید خدمت و چگونگی تقسیم و شایعاتی مبنی بر پارتی‌بازی و ... ازجمله موضوعاتی بود که رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در مورد آنها سخن گفت.

اما و اگرهای سربازی؛ از پارتی‌بازی  و خرید خدمت خبری نیست!

گروه انتظامی خبرگزاری فارس- مریم عرب‌انصاری: سربازی دغدغه روزهای جوانی فرزندان ذکور ایرانی است؛ قصه پرغصه ای از نظر بعضی ها; شاید از این لحاظ که فکر می‌کنند دو سال از عمرشان را  به هدر می‌رود؛ یا فکر می‌کنند که با رفتن به سربازی فرصت اشتغال و تحصیل را از دست می‌دهند و از بقیه جا می‌مانند؛ اما به این توجه نمی‌کنند که دو سال سربازی فقط مختص آنها نیست چراکه همه افراد ذکور جامعه باید خدمت سربازی را بگذرانند. 

خدمت سربازی با همه اما و اگرهایش خوب و بد بودن‌ و ضعف‌ و قوت‌هایش باید طی شود و افراد وضعیت خدمتی خود را تعیین تکلیف کنند؛ یا باید به سربازی رفت یا با روش‌های دیگری چون معافیت تحصیلی و معافیت پزشکی و ... انجام آن را به تأخیر یا تعویق انداخت.

قصه این روزهای سربازی مشمولان رنگ و بوی دیگری دارد چرا که کرونا سربازی را هم تحت تأثیر خود قرار داده و برخی اعزام‌ها را به تعویق انداخته و به برخی مشمولان از جمله دیپلمه‌ها فرصت بیشتری داده؛ تا بمانند و در کنکور شرکت کنند؛اگرچه همین فرصت بیشتر به دیپلمه‌ها اعتراض را در بین مشمولان کنکوری ارشد و بالاتر به وجود آورده که چرا برای دیپلمه‌ها فرصت قائل شده اند ولی برای لیسانسیه‌ها خیر.

به هر حال چه بالا برویم و چه پایین بیاییم «سربازی، سربازی است» باید پسران به سربازی بروند و به قول قدیمی‌ها مرد شوند.

  ***   

آگاهی از چند و چون خدمت سربازی از جمله امریه‌ها، اعزام‌ها، مدت خدمت،‌کفالت و... ما را بر آن داشت تا با امیر دریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح به گفت وگو بنشینیم.

* پارتی بازی نداریم/ تقسیم ها سامانه ای است

فارس: برای اعزام‌ها حرف و حدیث زیاد است؛ برخی‌ها می‌گویند آنهایی که آشنا دارند در سازمان یا پادگان‌های خوبی می افتند؛ این صحیح است که در اعزام‌ها پارتی‌بازی می‌شود؟

در بحث مشمولان وظیفه ،‌ستاد کل نیروهای مسلح هر ماه سهمیه‌ها را مشخص کرده و به سازمان وظیفه عمومی می‌دهد و این سازمان هم به طور سیستمی افراد را تقسیم می‌کند.

در تقسیم مشمولان موارد و شرایطی همچون آمایش سرزمینی یگان‌ها، آمایش سرزمینی در حوزه جمعیت، تعداد و ظرفیت مراکز آموزشی، تاهل، مدرک تحصیلی و مهلت‌های اعزام تاثیر دارد اما باید گفت که در توزیع مشمولان، افراد دخیل نیستند.

فارس: آیا تاکنون تخلفاتی در خصوص اعزام افراد وجود نداشته است؟

ممکن است تخلفاتی دیده شود که با توجه به بحث نظارت‌هایی که بازرسی سازمان و ستاد کل انجام می‌دهند حتما در صورت مشاهده برخورد لازم انجام می‌شود.

طی سال‌های گذشته نیز با عده‌ای متخلف برخورد شده و هم اکنون نیز در صورت بروز، برخورد لازم انجام می‌شود.

به طور مثال با افرادی مواجه بودیم که کارت‌های جعلی می‌گرفتند و یا با  دسیسه و فریب کارت پایان خدمت می‌گرفتند که شناسایی شده و برخورد  لازم را انجام دادیم.

به هر حال ممکن است آسیبی وجود داشته باشد ولی تعداد آنها خیلی کم است چرا که دستگاه‌های نظارتی در این موضوع بسیار دقیق و قوی عمل می‌کند.

در ضمن باید گفت در سازمان وظیفه عمومی سامانه‌ای وجود دارد و سیستمی مکانیزه برای تقسیم طراحی شده که بر اساس آن مشمولان تقسیم شده و خروجی‌شان به نیروهای مسلح واضح و روشن است.

فارس: بعد از دوره آموزشی، تقسیم مشمولان چگونه است؟

وقتی دوره آموزشی سربازان در مراکز آموزشی تمام می‌شود اطلاعات این مشمولان به صورت سیستمی به ستادها اعلام می‌شود و ستادها بر اساس نیاز موجود با توجه به مدرک تحصیلی مشمولان و مشاغلی که در دست دارند و اولویت موجود در یگان‌ها افراد را جذب می‌کنند؛ تقسیم افراد بعد از دوره آموزشی بر اساس نیاز ستادها به صورت سامانه‌ای است.

* اما و اگرهای سرباز امریه‌ها

فارس: موضوع سرباز امریه‌ها چگونه است؟ چگونه مشمولان در زمره سرباز امریه ها قرار می گیرند؟

ستاد کل نیروهای مسلح برای کمک به دستگاه‌های دولتی سهمیه‌ای را به آنها اختصاص داده و این دستگاه‌ها می‌توانند به جای کمبود کارمندان از ظرفیت سربازان استفاده کنند البته باید گفت دستگاه‌های دولتی اولویت‌شان تأمین مناطق محروم است.

* ارتباطات شخصی در سرباز امریه ها بی‌تأثیر است

فارس: شرایط سرباز امریه‌ها را چه نهادی تعیین می‌کند؛ ستاد کل یا دستگاه‌های دولتی؟

شرایط جذب مشمولان در دستگاه‌های دولتی را ستاد کل اعلام می‌کند که چه کسانی با چه تخصص‌هایی را جذب کنند و اکثر این دستگاه‌های دولتی نیز سیستمی هستند مثل تربیت معلم، وزارت صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان.

باید گفت در جذب امریه‌ها ارتباطات شخصی نمی‌تواند اثرگذار باشد چرا که افراد به صورت سیستمی و سامانه‌ای امریه سازمان می‌شوند.

اما اگر فردی به دلیل نفوذ وارد شود با توجه به نظارت و کنترلی که نمایندگی‌های موجود در سازمان‌ها انجام می‌دهند بلافاصله برخورد شده و امریه‌ها لغو می‌شوند و در نهایت نیز سهمیه آن سازمان قطع می‌شود؛  البته باید گفت تا به حال خوشبختانه مشکل خاصی نداشتیم.

* حقوق سرباز امریه ها با بقیه سربازان فرقی ندارد

فارس: از سربازان امریه گفتید؛ یک سؤال اینجا پیش می‌آید که حقوق و بیمه سرباز امریه‌ها را چه کسی پرداخت می‌کند؟

دستگاه‌های بکارگیرنده این سربازان باید حقوق‌شان را پرداخت کنند؛ بیمه‌ای که به سرباز امریه‌ها تعلق می‌گیرد همان بیمه نیروهای مسلح است یعنی بیمه سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح.

حقوق هم همان حقوق سربازان دیگر است چرا که مبلغ حقوق را ستاد کل تعیین کرده و هر مبلغی که به سربازان دیگر با همان مدرک و درجه داده می‌شود به سربازان امریه نیز تعلق می‌گیرد.

فارس: در مصاحبه‌های قبلی گفته بودید که ستاد کل در سال جاری 80 هزار تومان به حقوق همه سربازان اضافه کرده است آیا این افزایش حقوق به امریه‌ها نیز تعلق می‌گیرد؟

بله؛ به آنها هم ابلاغ شده است؛ باید گفت هیچ فرقی بین حقوق یک سرباز امریه‌دار با سایر سربازان نیروهای مسلح با توجه به مدرک و درجه‌اش وجود ندارد.

*24 ماه خدمت، مدت زمان سربازی امریه دارهاست

فارس: تفاوت اصلی سرباز امریه‌ها با دیگر سربازان چیست؟

یکی از تفاوت‌ سرباز امریه‌ها در مدت زمان خدمت است؛ کارکنان وظیفه در نیروهای مسلح بر اساس نوع خدمت و منطقه محله خدمت مدت زمانی سربازی‌شان فرق می‌کند که از 18 تا 24 ماه متفاوت است. 

افرادی که در مناطق امنیتی و عمدتا مرزها خدمت می‌کنند مدت زمان سربازی‌شان 18 ماه است؛ سربازان مناطق محروم و کمتر توسعه یافته با توجه به درجه سه و 4 آئین‌نامه 19 ماه خدمت می‌کنند و سایر سربازان که درمناطق عادی و خوش آب و هوا هستند مدت سربازی‌شان 21 ماه است.

سرباز امریه‌ها مدت خدمت‌شان از همه بیشتر است و باید 24 ماه خدمت کنند. 

تفاوت دیگری که سرباز امریه‌ها دارند این است که این افراد مدارک تحصیلی بالا مثل فوق لیسانس و دکترا دارند و به دستگاه‌های دولتی مأمور می‌شوند و بیشتر در مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و .. خدمت می‌کنند؛ البته ممکن است سرباز امریه‌ها در برخی دستگاه‌ها در مناطق برخوردار هم به  دلیل تخصصی که دارند به کارگیری شوند.

*تفاوت حقوق سربازان در چیست؟

فارس: آیا حقوق سربازان با توجه به محل خدمت‌ متفاوت است؟

حقوق سربازان نیز با توجه به محل خدمت سربازی در مناطق عادی، محروم و امنیتی با هم فرق داشته و درصدی اختلاف دارد؛ سربازانی که در مناطق امنیتی خدمت می‌کنند علاوه بر حقوق مصوب فوق‌العاده ماموریتی هم دریافت می‌کنند. 

* روند دریافت معافیت پزشکی

فارس: در سال‌های گذشته با مواردی مواجه بودیم که افراد برای نرفتن به سربازی و گرفتن معافیت‌های پزشکی با دسیسه اقدام به تقلب‌ می‌کردند. هم اکنون روند دریافت معافیت پزشکی چیست و ستاد کل چه نظارتی دارد تا از وقوع تقلب و دسیسه جلوگیری کند؟

برای گرفتن معافیت پزشکی آئین‌نامه موارد را مشخص کرده است؛ کلیه مشمولان که دچار بیماری باشند توسط پزشک معاین اولیه، بررسی می‌شوند و در صورت احراز بیماری اگر در شمول یکی از معافیت‌ها باشند به سازمان وظیفه عمومی معرفی می‌شوند.

سازمان وظیفه عمومی این افراد را به مراکز درمانی تخصصی معرفی کرده و پس از انجام آزمایشات دقیق به شورای پزشکی سازمان وظیفه عمومی رفته تا تعیین تکلیف شوند.

ممکن است در این فرایند افرادی دسیسه کنند اما در ادامه با توجه به روندی که وجود دارد شناسایی شده و برخورد می‌شود. 

هم اکنون با توجه به آنکه همه فرایندها به صورت سیستمی بوده و دستورالعمل‌های دقیقی وضع شده است وضعیت به گونه‌ای است که آمار تخلف‌ها بسیار پایین آمده است. 

* معافیت کفالت به اولین فرزند ذکور بالای 18 سال تعلق می گیرد

فارس: در خصوص معافیت کفالت با توجه به تغییر کبر سن از 70 به 75 سال خیلی از مشمولان این موضوع را عنوان می‌کنند که فرزند بزرگ خانواده دور از پدر و مادر بوده و امکان کمک به خانواده را ندارند؛ این افراد درخواست معافیت کفالت دارند در صورتی که برادر بزرگتر دارند که بعضا در خارج از استان یا کشور سکونت دارند. وضعیت این افراد چگونه است؟

کبر سن 75 سال تعیین شده است؛ طبق قانون و مواد 44 و 44 مکرر کفالت به مشمولانی تعلق می‌گیرد که تنها فرزند ذکور بالای 18 سال باشند.

اگر مشمولی برادر سالمی داشته باشد که بالای 18 سال بوده و مهجور نباشد نمی‌تواند برای معافیت کفالت اقدام کند ولو اینکه برادر بزرگتر ازدواج کرده باشد، از خانواده دور باشد و حتی خارج از کشور باشد؛ این موضوع یک قانون است وگرنه هر کسی می‌تواند به بهانه‌ای برای معافیت کفالت اقدام کند.

کفالت به فردی داده می‌شود که آن خانواده تنها همین فرزند را برای سرپرستی داشته باشند مثل تنها فرزند ذکور مادران فاقد شوهر یا اینکه خانواده‌ای یک فرزند بالای 18 سال داشته باشد. 

* از خرید خدمت خبری نیست

فارس: با توجه به شیوع ویروس کرونا تعدادی از مشمولان درخواست تعویق اعزام‌ها را خواسته‌اند. برخی‌ها از خرید خدمت سؤال کرده‌اند؛ ستاد کل برای اجرای طرح جریمه مشمولان غایب برنامه‌ای دارد؟

بارها گفته‌ایم و دوباره اعلام می‌کنم طرح جریمه مشمولان غایب در دستور کار نیست و قرار نیست این موضوع تجدید و احیا هم شود؛ بنابراین به مشمولان غایب دوباره تاکید می‌کنم که منتظر احیای طرح جریمه مشمولان غایب نبوده و در اولین فرصت برای اعزام اقدام کرده و خود را معرفی کنند تا هر چه زودتر به وضعیت سربازی‌شان رسیدگی شود.

باید این موضوع را هم اعلام کنم که جلب و دستگیری مشمولان فراری با قوت در دستور کار بوده و افرادی که بیش از یک سال از غیبت‌شان گذشته باشد بعد از دستگیری به دستگاه قضایی معرفی شده و بعد از تعیین تکلیف به خدمت فرستاده می‌شوند.

* اضافه خدمت در انتظار مشمولان غایب و فراری

فارس: از جلب و دستگیری مشمولان غایب گفتید؛ سربازان غایب و مشمولان فراری چقدر اضافه خدمت می‌خورند؟

مشمولانی که مدت غیبت‌شان کمتر از یک سال باشد سه ماه اضافه خدمت سنوانی می‌خورند اما افرادی که بیش از یک سال غیبت داشته باشند علاوه بر تعیین تکلیفی که دستگاه قضایی برایشان اعمال می‌کند 6 ماه اضافه خدمت سنواتی نیز در سامانه برایشان ثبت می‌شود.

در ضمن این نکته را هم باید تاکید کرد که افرادی که برایشان غیبت ثبت شود دیگر نمی‌توانند از کسر خدمت سربازی استفاده کنند.

*فرصت ستاد کل برای مشمولان دیپلمه است

فارس: ستاد کل برای شرکت دیپلمه‌ها در آزمون سراسری فرصت قائل شده و تا یک هفته بعد از انجام آزمون به آنها فرصت معرفی داده است؛ این فرصت برای لیسانسیه‌ها هم وجود دارد؟

فرصتی که ستاد کل به مشمولان دیپلمه داده با توجه به وضعیت کرونا و تغییر زمان آزمون سراسری بوده است؛‌خیلی از مشمولان دیپلمه این دغدغه را داشتند و ستاد کل با توجه به شرایط این فرصت را برای مشمولان دیپلمه قائل شد.

ذکر این نکته ضروری است که اگر تا یک هفته پس از انجام آزمون سراسری دیپلمه‌های مشمول خود را معرفی نکنند حتی در صورت قبولی در دانشگاه، قبولی‌شان کان لم یکن شده و باید به سربازی بروند؛ اما اگر در فرصت یک هفته‌ای بعد از آزمون به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کرده و وضعیت سربازی خود را تعیین و به خدمت بروند بعد از قبولی در کنکور و با شروع کلاس‌ها می‌توانند به  دانشگاه بروند.

این افراد مدت زمانی را که در سربازی سپری کردند در پرونده‌شان ذخیره شده و از دوره سربازی‌شان کسر شود.

در مورد مشمولان لیسانسیه هیچ تغییری صورت نگرفته است؛ همه افراد یک سال بعد از پایان تحصیلات‌شان فرصت دارند در هر آزمون و امتحانی شرکت کنند، این موضوع شامل فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد، دکترا، سازمان‌های فنی و حرفه‌ای و کارشناسی‌های ناپیوسته است؛ ستاد کل فرصتی بیشتری برای این افراد قائل نشده و این افراد تا پایان فرصت یک ساله باید به خدمت اعزام شوند.

این دسته از مشمولان ‌منعی برای شرکت در کنکور ارشد و بالاتر هم ندارند.می‌توانند در حین خدمت در کنکور هم شرکت کنند.

* دوره آموزش سربازی یک ماهه است

فارس: هفته پیش اخبار ضد و نقیضی در خصوص مدت زمان آموزش سربازی منتشر شد. آخرین تصمیمات در این خصوص چیست؟

مدت زمان آموزش سربازی با توجه به شرایط کرونا یک ماهه بوده و تا اطلاع ثانوی بدین صورت است.

گفتنی است مخاطبان خبرگزاری فارس با درج موضوعاتی از جمله «تمدید معافیت سربازی برای همه کنکوری ها» و «خرید خدمت سربازی از سر گرفته شود» پیگیری این موضوعات را از خبرگزاری فارس خواستار بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول