اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

سیاهی بازار چادر مشکی/ از تاخت و تاز خارجی‌ها تا چتر بسته دولت برای فروشندگان و خریداران

مغازه مملو از پارچه‌های مشکی و رنگی است و زینت هر مغازه توپ‌های رنگ به رنگ چادرهای کره‌ای و ژاپنی است، صدای فروشنده رشته افکارم را پاره می‌کند و می‌گوید: اگر پول داری ژاپنی بخر وگرنه به کیفیت کره‌ای شک نکن!

سیاهی بازار چادر مشکی/ از تاخت و تاز خارجی‌ها تا چتر بسته دولت برای فروشندگان و خریداران

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ رقابتی بس ناجوانمردانه است وقتی آلبوم بازار پارچه و پوشاک را ورق می‌زنیم و نگاهمان تنها به مهمانان خارجی می‌خورد که معلوم نیست از کدام راه آمده‌اند.

الگانس سرت می‌کنی یا حریر؟ فروشنده می‌پرسد و من همچنان دور تا دور مغازه را برانداز می‌کنم، اینجا همه رقم چادری را می‌توانی پیدا کنی. از مدل ملی بگیر تا لبنانی، شالدار، دانشجویی، عربی و بالاخره ساده. مدل هایی که هر کدام مشتری‌های خاص خودشان را دارند و جنس و کیفیت و مارک هر کدام هم به تناسب جیب مشتریانشان متفاوت است. 

مغازه مملو از پارچه‌های مشکی و رنگی است و زینت هر مغازه توپ‌های رنگ به رنگ چادرهای کره‌ای و ژاپنی است. در حال نگاه کردن به پارچه‌های چادری و قیمت‌های فضایی آن به سر می‌بردم که صدای فروشنده رشته افکارم را برید و گفت: اگر پول داری ژاپنی بخر وگرنه به کیفیت کره‌ای شک نکن!

بازار؛ خالی از چادر ایرانی!

از فروشنده تقاضای چادر ایرانی می‌کنم که با با پوزخند می‌گوید: ایران مگر چادر هم تولید می‌کند؟ وقتی می‌پرسم که چرا چادر ایرانی نداریم؟ می‌گوید: صنعت تولید نخ مشکی نداریم و هزاران مشکل دیگر...

وی که از کهنه‌کاران بازار بیرجند است، می‌گوید: اگر تمام بازار بیرجند را زیرو رو کنی یک پارچه مشکی ایرانی پیدا نمی‌کنی و وقت خود را تلف کرده‌ای چرا که در آخر نیز مجبور به انتخاب همین چادرهای کره‌ای و ژاپنی می‌شوی!

متأسفانه دولت به کالاهایی مثل غذای سگ و گربه، مربا، موز، چوب‌بستنی و غیره ارز دولتی می‌دهد اما به کالاهای فرهنگی مثل چادر نه!

 

پناهی دلیل عمده تولید نشدن پارچه چادر مشکی در کشور را عدم وجود زیرساخت‌ها و البته مهم‌تر از همه عدم حمایت دولت عنوان می‌کند و می‌افزاید: متأسفانه دولت به کالاهایی مثل غذای سگ و گربه، مربا، موز، چوب‌بستنی و غیره ارز دولتی می‌دهد اما به کالاهای فرهنگی مثل چادر نه!

وی با بیان اینکه این روزها قیمت چادر مشکی به‌دلیل تخصیص نیافتن ارز دولتی بسیار افزایش یافته اشاره‌ای به قیمت‌ها می‌کند و می‌گوید: یک قواره چادر معمولی که در سال گذشته بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بوده امسال به ۲۵۰ تا ۳۸۰ هزار تومان و پارچه‌های با کیفیت‌تر که سال گذشته ۳۰۰ هزار تومان نهایت تا ۵۰۰ هزار تومان بوده به بیش از ۸۰۰ هزار تومان تا بالای یک میلیون تومان رسیده است!

بازار چادر مشکی در انحصار خارجی‌ها

در روزگاری که مردم در تأمین مایحتاج روزانه خود با مشکل مواجه‌‌اند قیمت بالای چادر بسیاری از خانواده‌ها را وسوسه می‌کند تا هزینه خرید چادر را از مخارج خود حذف و فرزندانشان را از چادر محروم کنند

 

«هر چه رنگ پارچه چادری که انتخاب می‌کنید مشکی‌تر و مواد به کار رفته در ساخت آن طبیعی‌تر باشد قیمت آن نیز گران‌تر می‌شود» این را یکی از فروشندگان پارچه به خبرنگار فارس می‌‌گوید و می‌افزاید: در روزگاری که مردم در تأمین مایحتاج روزانه خود با مشکل مواجه‌‌اند قیمت بالای چادر بسیاری از خانواده‌ها خصوصا آن‌هایی که از سطح درآمد بالا برخوردار نیستند را وسوسه می‌کند تا هزینه خرید چادر را از مخارج خود حذف و فرزندانشان را از چادر محروم کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای کره، ژاپن تایوان از جمله تولید کنندگان پارچه‌های چادر برای ایران هستند، می‌افزاید: چادر مشکی در انحصار کره‌، اندونزی و چین است و حتی ممکن است این چادرها با مارک ژاپن به خریدار ارائه شود چرا که ژاپن در این زمینه دارای برند جاافتاده‌تری است و تنوع زیادی در محصولات خود دارند.

این فروشنده ادامه می‌دهد: گران بودن مواد اولیه و مشکلات متعددی که در عرصه تولید وجود دارد فعالیت در این عرصه را برای تولیدکننده بدون صرفه اقتصادی کرده و به همین دلیل و وجود مشکلات کارخانجات تولید در خصوص این محصول با مشکل مواجه است.

در مورد پارچه بیشتر فروشندگان از همان ابتدا تبلیغ جنس خارجی را دارند و به‌عنوان مثال از پارچه‌های ترک تبلیغ می‌کنند

 

حسینی با گلایه از برخی فروشندگان چادر در بازار، عنوان می‌کند: بیشتر در خرید لوازم خانگی خارجی یا ایرانی بودن کالا مطرح می‌شود اما در مورد پارچه بیشتر فروشندگان از همان ابتدا تبلیغ جنس خارجی را دارند و به‌عنوان مثال از پارچه‌های ترک تبلیغ می‌کنند.

حجاب برتر زنان گرفتار سونامی افزایش قیمت

این روزها حجاب برتر زنان گرفتار سونامی افزایش قیمت شده به‌طوری که در بازار چادرهایی با قیمت‌های نجومی دیده می‌شود و این پوشش زنان ایرانی به مرور در سایه بی‌توجهی مسئولین نیز در حال تبدیل شدن به یک کالای لوکس است و مسئولین نیز برنامه‌ای برای کاهش قیمت و نظارت بر این بازار ندارند!

این جاست که خلأ نبود تولیدات داخلی به شدت حس می‌شود. زمانی مافیای واردات اجازه نفس کشیدن به تولیدکننده داخلی را نمی‌دادند و اکنون نیز با قدرت بدون حضور رقیب داخلی و نظارت مسئولین نبض بازار را در دست گرفته و چادر را با سودهای باورنکردنی عرضه می‌کنند.

ما دولت اسلامی داریم ولی حمایت از چادر و پوشش خیلی کم است و از فروشنده و تولیدکننده کننده حمایت نمی‌شود و قیمت چادر نسبت به مانتو بسیار بالاتر است

 

«در این آشفته بازار اقتصادی هیچ کالایی در کشور از افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت در امان نمانده؛ از طلا و ارز گرفته تا پیاز و گوجه‌فرنگی چه برسد به پارچه چادر مشکی» این‌ها را یکی از پارچه‎فروشان کهنه‌کار بازار بیرجند به خبرنگار فارس می‌گوید و می‌افزاید: ما دولت اسلامی داریم ولی حمایت از چادر و پوشش خیلی کم است و از فروشنده و تولیدکننده کننده حمایت نمی‌شود و قیمت چادر نسبت به مانتو بسیار بالاتر است.

وی با بیان اینکه نخی که برای چادر‌‌های مشکی استفاده می‌شود در ایران موجود نیست، عنوان می‌کند: اکثر کارخانه‌های چادر انحصار کشورهای خارجی از جمله کره و ژاپن است و تعرفه گمرگ برای وارد کردن این چادرها بالا است و قیمت چادر نیز بستگی به جنس آن دارد.

وی با ذکر یک مثال و حساب سر انگشتی به عمق این ماجرا می‌پردازد و توضیح می‌دهد: چنانچه کسی بخواهد در طول سال دو بار چادر بخرد آن هم یک چادر معمولی و ارزان‌قیمت باید حداقل ۶۰۰ هزار تومان هزینه کند البته ناگفته نماند بی‌کیفیت‌ترین پارچه مد نظرمان است؛ اما اگر بخواهد یک پارچه با کیفیت خریداری کند از یک تا سه میلیون و شاید بیشتر هم باید هزینه کند و این در صورتی است که با همین هزینه می‌تواند بیش از هفت تا ده مانتو را خریداری کند؛ اینجاست که باید تصور کنیم تهیه چادر در یک خانواده کارگر با دو یا سه فرزند دختر و مادر خانواده و با حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی چطور ممکن است؟

قیمت چادر مشکی دست‌خوش نوسانات ارز

سربه فلک کشیدن قیمت چادر در حالی است که به گفته فعالان این حوزه و فروشندگان آن چادر در یک سال گذشته با رشد ۵ برابری در قیمت مواجه بوده است اتفاقی که گرانی دلار به سر چادر آورده و حالا آن را برای به خصوص برای خانواده‌هایی که از بضاعت مالی بالایی برخوردار نیستند، دست نیافتنی کرده است.

۹۳ درصد پارچه چادری ایران وارداتی است و تنها هفت درصد این محصول در داخل تولید می‌شود و این موضوع سبب شده که چادر یکی از کالاهایی باشد که به شدت تحت تأثیر قیمت دلار قرار گرفته است

 

آن‌طور که مسئولان امر گفته‌اند؛ ۹۳ درصد پارچه چادری ایران وارداتی است و تنها هفت درصد این محصول در داخل تولید می‌شود و این موضوع سبب شده که چادر یکی از کالاهایی باشد که به شدت تحت تأثیر قیمت دلار قرار گرفته است.

یکی دیگر از فروشندگان چادر در بازار بیرجند گریزی به قیمت‌های بالای چادر و بی‌رغبتی مردم در خرید این کالای حجاب و عفاف می‌زند و می‌گوید: قیمت هر متر پارچه کریستال کره‌ای که در سال ۹۷ حدود ۲۰ هزار تومان بود در سال گذشته به حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان و در سال جاری به حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان و گاها تا ۱۵۰ هزار تومان (بسته به کیفیت و نوع پارچه) رسیده است؛ قاعدتاً با این قیمت یک قواره ۵ متری برای مشتری از ۵۰۰ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان آب می‌خورد، بماند که باید هزینه دوخت هم پرداخت کند که بسته به مدل دوخت، قیمت آن متفاوت است.

وی از افزایش پنج تا ده برابری قیمت هر متر پارچه در بازار در مقایسه با سال ۹۷ و ۹۸ خبر می‌دهد و بیان می‌کند: خریداران چادر نسبت به گذشته کمتر شده‌اند چرا که وقتی قیمت دلار از سه هزار تومان به هشت هزار تومان و به ۲۱ هزار تومان می‌رسد عرضه‌کننده چادر هم مجبور می‌شود هر متر پارچه‌ای را که قبلاً ۲۰ هزار تومان و شاید کمی بیشتر یا کمتر می‌خریده را هم‌اکنون ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان بخرد و در نتیجه چادری که تا پیش از این با ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به دست مشتری می‌رسد حالا بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است البته مد نظر ما یک قواره چادر خیلی معمولی است.

پر طرفدارترین و مرغوب‌ترین پارچه‌های بازار به برندهای کشور کره و ژاپن بر می‌گردد که حالا قیمت آن در مقایسه با سال قبل و سال قبل‌تر از آن نجومی شده است

 

این فروشنده پارچه اضافه می‌کند: پر طرفدارترین و مرغوب‌ترین پارچه‌های بازار به برندهای کشور کره و ژاپن بر می‌گردد که حالا قیمت آن در مقایسه با سال قبل و سال قبل‌تر از آن نجومی شده و حتی از سر گرانی دیگر در خیلی از مغازه‌ها، وجود ندارد و اگر باشد هم قیمت آن در وسع خرید خیلی‌ از مشتریان نیست.

چتر بسته دولت برای فروشندگان و خریداران چادر

وی با گلایه از اینکه دولت از فروشنده‌ها و خریدارهای چادر حمایت نمی‌‌کند، می‌گوید: در هیچ کشوری به اندازه ایران مصرف چادر مشکی وجود ندارد و اگر تولید داخل وجود داشته باشد می‌توانیم در تولید پارچه در این زمینه به خودکفایی برسیم و اجازه ندهیم چینی‌هایی که حتی مفهوم واژه حجاب و چادر ما را نمی‌دانند از این عرصه و بازار کشور ما برای خود سودآوری داشته باشند.

خانم زارعی خریدار چادر با بیان اینکه زنان جامعه به دلیل بی‌کیفیتی چادر‌‌های موجود چندین بار در طول سال چادر خریداری می‌کندد، می‎افزاید: با وجود هزینه بالای چادر فروشنده‌ها تخفیفی در این زمینه ندارند در حالی که سایر پوشش‌ها با تخفیف‌های بسیاری خوبی در طول سال ارائه می‌شود.

چادر مشکی زیر ۲۵۰ هزار تومان نداریم

قیمت یک پارچه چادری ساده و معمولی  کمتر از ۲۵۰ هزار تومان نیست و همین چادر کمتر از سه ماه استفاده مفید دارد و بعد از مدتی خراب می‌شود

 

وی اضافه می‎کند: قیمت یک پارچه چادری ساده و معمولی  کمتر از ۲۵۰ هزار تومان نیست و همین چادر کمتر از سه ماه استفاده مفید دارد و بعد از مدتی خراب می‌شود و به همین دلیل مجبورم دوباره خرید داشته باشم اما این امر برای برخی‌ها امکان‌پذیر نیست و تصمیم به کنار گذاشتن حجاب برتر می‌گیرند.

در راسته بازار بیرجند  انواع دیگری از چادر مشکی با عناوینی همچون دانشجویی، ایرانی، شالی وعربی و غیره به چشم می‌خورد. به سراغ یکی از مغازه‌های عرضه چادر رفتیم تا قیمت چادرهای آماده در بازار را رصد کنیم.

دختر جوان بعد از زیر رو کردن و پوشیدن چند نوع چادر طرح‌دار در آخر چادر مورد نظر را انتخاب می‌کند و برای آخرین بار چادر را می‌پوشد و نظر مادر را جویا می‌شود؛ مادر هم با تکان دادن سرش مهر تأیید را می‌زند و خنده بر لبان دخترک نقش می‌بندد و از فروشنده می‌خواهد چادر را برایش آماده کند.

در این بین فرصت را غنیمت شمرده و گپ‌وگفت کوتاهی با مادر انجام می‌دهم و از او می‌پرسم؛ هر چند وقت یک بار چادر می‌خرید که مادر در جوابم می‌گوید: اگر در مجموع حساب کنم سالی پنج تا شش چادر برای خودم و دو دخترم خریداری می‌کنم از چادر ساده گرفته تا طرح‌دار. هیچ کدام از چادرها کیفیت لازم را ندارند و بعد از گذشت یک ماه یا قرمز می‌شوند و یا بر اثر شست‌وشو از رنگ و رو می‌روند و یا هم پاره می‌شوند؛ چه کنیم که باز مجبور به خرید مجدد می‌شویم.

چادرهایی که کمی با کیفیت‌تر و کارشده تر است به یک میلیون تومان هم می‌رسد که با حقوق کارگری وسعمان نمی‌رسد.

 

وی اضافه می‌کند: الان اگر بخواهی یک چادر خیلی ساده و معمولی بخری، نمی‌توانی چادری با قیمت کمتر از ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان پیدا کنی؛ دیگر چادرهایی که کمی با کیفیت‌تر و کارشده تر است به یک میلیون تومان هم می‌رسد که با حقوق کارگری وسعمان نمی‌رسد.

مادر اشاره‌ای به چادر خریداری شده می‌کند و بیان می‌کند: همین چادر اکنون برایمان ۳۸۰ هزار تومان آب خورده است ولی شاید به یک تا دو ماه نکشد که یا قرمز شود یا از رنگ و رو بیفتد؛ با این هزینه‌های سرسام‌آورکنونی در خرج و مخارج زندگی مانده‎ایم اما باز هم نمی‌توان چادر را از سبد خانوار حذف کرد چرا که برای ما بهترین پوشش است.

بازار داغ افزایش قیمت چادر مشکی

فروشنده مغازه هم گریزی به چگونگی بالا رفتن قیمت چادر مشکی در بازار می‌زند و یادآور می‌شود: موج اول گرانی چادر دقیقا بعد از گرانی‌های یکدفعه ای اجناس بود، دقیقا بعد از آن موج، خریدهای لوازم حجاب و عفاف هم بالا رفت و تقریبا سه تا چهار برابر شد.

وی ادامه می‌دهد: چادری که قبلا در گران‌ترین حالت صد هزار تومان بوده سال گذشته قیمتش چیزی نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان و اکنون بالای ۵۰۰ هزار تومان رسیده و در مجموع می‌توان گفت؛ قیمت انواع مختلف چادرهای آماده در بازار نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل دو تا سه برابر شده است.

وی اضافه می‌کند: قیمت انواع چادرهای پرطرفدار نظیر دانشجویی، قجری، جلاجیب و ملی کمتر از ۲۵۰ هزار تومان نیست و چادرهایی مثل چادرهای لبنانی و عربی به‌دلیل اینکه متراژ بیشتری پارچه می‌برد از ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تهیه آن برای خیلی از مشتریان سخت شده است.

قیمت چادرهای سوپر کَن کَن ژاپنی به ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان، کَن کَن بیش از ۳۵۰ هزار تومان رسیده است

 

وی مطرح می‌کند: قیمت چادرهای کَن کَن از ۳۵۰ هزار تومان آغاز می‌شود و چادرهای کمی باکیفیت‌تر و شاید طرح‌دارتر پایشان را کمی فراتر از این قیمت ها گذاشته‌اند و قیمت چادرهای سوپر کَن کَن ژاپنی هم در بازار به ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

نبض بازار چادر مشکی در دست واردات

واردات از کشورهایی مانند ژاپن، کره، اندونزی، تایلند و سوئیس در حالی صورت می‌گیرد که عمده این کشورها مصرفی در این بازار ندارند اما با شناخت بازار فروش خود توانسته‌اند نبض بازار چادر مشکی را در ایران در دست بگیرند و سالانه برای کشورهای خود میلیون‌ها دلار ارزآوری را به بار بیاورند.

طبق آمار در کشور چند کارخانه تولید چادر مشکی وجود دارد و تنها در یکی از این کارخانجات خط تولید فعال است و البته با توجه مصرف بالای پارچه چادر مشکی در کشور ظرفیت‌های بسیار فراتر از این در کشور وجود دارد و با فعال شدن کارخانجات در این زمینه علاوه بر اشتغال‌زایی بسیار زیادی که ایجاد می‌شود می‌توانیم به خودکفایی در این زمینه نیز برسیم.

رتبه نخست ایران طی ۵۰ سال گذشته در مصرف چادر مشکی نشان از این دارد که اگر حمایت کافی از تولیدکنندگان این عرصه صورت بگیرد شاهد رونق این کارخانجات خواهیم بود اما با تأسف باید گفت که گویی آنچه که این کارخانجات را به ورطه تعطیلی می‌برد واردات بیش از حد است.

سودآوری واردات این محصول به اندازه‌ای است که انگار ایستادن در برابر این مافیای واردکننده سخت به‌نظر می‌رسد و یا تاکنون عزم و اراده‌ای نتوانسته در برابر این واردکنندگان ایستادگی کند

 

 

سودآوری واردات این محصول به اندازه‌ای است که انگار ایستادن در برابر این مافیای واردکننده سخت به نظر می‌رسد و یا تاکنون عزم و اراده‌ای نتوانسته در برابر این واردکنندگان بایستد.

وقتی مردم در تأمین هزینه‌های خوراک خود هنوز مشکل دارند طبیعی است که به فکر پوشاک نباشند و آن را در درجه دوم اهمیت قرار دهند و همین مسأله هم اقتصاد زندگی همه کسانی که در عرصه فروش چادر مشغول بوده‌اند را فلج کرده است. اگرچه شاید بتوان با نخریدن یا کم‌خریدن برخی اقلام زندگی را گذراند، حذف برخی کالاها حیات فرهنگی جامعه را به‌خطر می‌اندازند که چادرمشکی بانوان از جمله آن‌هاست.

گلایه «آیت‌الله عبادی» از گرانی چادر مشکی

آیت‌الله «سیدعلیرضا عبادی» نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی چند روز پیش با اشاره به اهمیت مسئله عفاف و حجاب در جامعه، گفت: ماجرای کشتار مظلومانه مردم در مسجد گوهرشاد، شناسایی یک مسئله استعماری برای تسلط استعمار غرب بر جهان بود و کارشناسی کرده‌اند که اگر بتوانند زنان مسلمان را از عفاف و  حجاب دور کنند یعنی کشور را تصرف کردند.

وقتی چادر تبدیل به لباس‌های زننده و کوتاه شده باید بر خود بلرزیم و خوابمان نبرد چراکه این قضیه از مسلسل‌های رضاخان بسیار خطرناک‌تر است

 

وی متذکر شد: وقتی چادر تبدیل به لباس‌های زننده و کوتاه شده باید بر خود بلرزیم و خوابمان نبرد چراکه این قضیه از مسلسل‌های رضاخان بسیار خطرناک‌تر است بنابراین باید در زمینه عفاف و حجاب از اساتید دانشگاهی و فرهنگیان کمک گرفت و همراه با ائمه جماعت در مساجد و همه فضاهای جامعه به این مسئله مهم پرداخته شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با ابراز تأسف از انواع لباس‌های غیرمتعارف و غیراسلامی در سطح بازار، مطرح کرد: چادر مشکی و لباس‌های عفاف و حجاب بسیار گران و نایاب است که مسجد می‌تواند در این زمینه از مسؤولان مطالبه کند.

و سؤال از مسئولان...

راستش تمام دغدغه‌ام به عنوان یک زن ایرانی که چادر را به‌عنوان پوشش اصلی خود برگزیده این است؛ چرا ایرانی‌ها از تولید پوشش ملی خود هم ناتوان هستند؟ چه کسانی از این ناتوانی سود می‌برند؟ بازاریان؟ دلالان؟ تجار؟ یا دست‌های پنهانی که سودهای سرسام‌آور از واردات سالانه میلیون‌ها مترمربع چادر مشکی به جیب می‌زنند؟

در فهرست محصولات وارداتی، کالاهای غیرضروری مثل مربای هویچ، کلاه‌گیس، سنگ پا، دسته بیل، غذای سگ و گربه دیده می‌شود ولی چادرمشکی نه!

 

چرا مسئولان برای ارزان‌کردن و دردسترس قراردادن این حجاب برتر برای تمام اقشار جامعه تلاش نمی‌کنند؟ وزارت صنعت و معدن سال گذشته میلیاردها واردات داشته، چگونه ممکن است در فهرست محصولات وارداتی، کالاهای غیرضروری مثل مربای هویچ، کلاه‌گیس، سنگ پا، دسته بیل، غذای سگ و گربه دیده می‌شود ولی چادرمشکی که جزو کالاهای فرهنگی در جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، با بی‌توجهی و بی‌مهری مواجه شده است؟

انتهای پیام/3403/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول