اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

شورای نگهبان نگاه سیاسی ندارد/ دولت و مجلس پاسخگوی شعارهای خود باشند

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه گفت: وجود دولت‌ها و مجالس گوناگون با گرایش‌های فکری متفاوت دال بر این حقیقت است که شورای نگهبان نگاه سیاسی به کاندیداها ندارد.

شورای نگهبان نگاه سیاسی ندارد/ دولت و مجلس پاسخگوی شعارهای خود باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، حجت‌الاسلام محسن مفید امروز در نشست خبری که به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان برگزار شد، با اشاره به وظیفه خطیر شورای نگهبان در پاسداری از اسلامیت و جمهوریت نظام و پاسداشت قانون اساسی، اظهار داشت: شورای نگهبان حتی قبل از شکل‌گیری مورد هجمه دشمنان قرار گرفت و در طول این 40 سال نیز همواره مورد کینه و هجمه جهان سلطه و عوامل ضد انقلاب و مخالف اسلام بوده است.

انجام درست وظایف هجمه‌های داخلی و خارجی را به همراه دارد

‏وی دشمنی‌های نظام استکبار با این شورا را نشانه جایگاه ویژه آن دانست و گفت: تحریم پنج نفر از اعضای این شورا توسط آمریکا دلیلی بر اهمیت این شورا و نقش بی‌بدیل آن در نظام اسلامی است.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه افزود: در داخل نیز شاهد هجمه‌های سنگین به جایگاه و اعضای شورای نگهبان هستیم، حتی بعضی از دوستان نیز از سر ناآگاهی به این شورا حمله می‌کنند، البته این هجمه‌ها برای ما افتخار است و نشان می‌دهد که این نهاد توانسته به درستی وظایف خود را انجام دهد.

وی تصریح کرد: ما خود را مصون از خطا و اشتباه نمی‌‌دانیم و در جاهایی انتقاداتی بر ما وارد است؛ ما در بعضی موارد سهوا اشتباهاتی را مرتکب شده‌ایم.

اتهامات به شورای نگهبان از روی کینه است

مفید با اشاره به برخی اعتراضات و اتهاماتی که اخیرا به این دفتر وارد شده است، منبع این اتهامات را یک عده خاص دانست که به علت دشمنی و کینه‌توزی دست به این کار می‌زنند.

وی در خصوص ماجرای رد اعتبارنامه یکی از نمایندگان مجلس، اضافه کرد: در زمان رسیدگی به صلاحیت‌ها مدارکی دال بر رد صلاحیت این شخص وجود نداشت و پس از پایان انتخابات و آغاز به کار مجلس یک سری اسناد جدید در خصوص این شخص مطرح شد که قبلا شورای نگهبان به آن‌ها دسترسی نداشت و همین مدارک سبب رد اعتبارنامه این فرد در مجلس شد.

شورای نگهبان سهمیه‌بندی برای جریانات سیاسی ندارد

این مسؤول وجود دولت‌ها و مجالس گوناگون با گرایش‌های فکری متفاوت را دال بر این حقیقت دانست که شورای نگهبان نگاه سیاسی به کاندیداها ندارد و تاکید کرد: ما یک سری شرایط عمومی برای همه کاندیداها در نظر داریم که براساس آن‌ها نظر صلاحیتی خود را اعمال می‌کنیم و در هیچ کدام از مراحل رسیدگی به صلاحیت نامزدها، گرایش سیاسی شخص کاندیدا مدنظر نیست.

وی با بیان اینکه ما سهمیه‌بندی برای جریانات سیاسی نداریم، ادامه داد: مردم همیشه مختار بوده‌اند که از بین جناح‌ها و طیف‌های مختلف دست به انتخاب بزنند و حضور کمتر  یک طیف در مجلس نشان دهنده‌ این است که مردم به آن طیف اقبال کمتری نشان داده‌اند نه اینکه شورای نگهبان تعداد بیشتری از افراد آن طیف را رد کرده است.

مفید با تاکید بر اینکه فساد اخلاقی و مالی خط قرمز شورای نگهبان است، اظهار داشت: ملاک ما در تایید یا رد صلاحیت افراد قانون و شرایط مشخص شده در آن است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تأثیرات مثبت ایجاد دفاتر ثابت شورای نگهبان در استان‌ها و شهرستان‌ها، حفظ انسجام شبکه نظارت، استمرار آموزش‌های لازم شبکه نظارت، رصد جریانات سیاسی، رصد کسانی‌که به عنوان کاندیدای احتمالی مجلس یا ریاست جمهوری مطرح هستند و نیز رصد رفتار و عملکرد نمایندگان فعلی را از مزایای تشکیل دفاتر استانی شورای نگهبان برشمرد.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه با انتقاد از نبود سیستمی برای ثبت‌نام و بررسی شرایط اولیه‌ی کاندیداها، بیان کرد: کاندیداها حداقل چند ماه قبل از انتخابات باید ثبت‌‌نام کنند و شرایط اولیه آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد  و افزود: رویه‌ کنونی باید اصلاح شود و شورای نگهبان شورای نگهبان باید در مورد شرایط ثانویه نامزدهای واجد شرایط اعمال نظر کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص تخلفات انتخاباتی توسط نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات در حوزه اسلام‌آباد غرب و کرمانشاه، افزود: متأسفانه قانون تخلفات انتخاباتی جامع و بازدارنده نیست و شورای نگهبان فقط وظیفه نظارت بر امر انتخابات را دارد و برخورد با تخلفات بر عهده عوامل اجرایی، عوامل انتظامی و قضایی است و ما نیز در صورت محرز شدن تخلفات، گزارش آن را به نهادهای قضایی ارجاع می‌ دهیم.

مفید ادامه داد: ما معتقدیم مردم فیلتر بسیار مهمی هستند و خود مردم هم می‌توانند با رصد رفتار کاندیداها و در صورت مشاهده تخلفات احتمالی با رأی خود با آنان پاسخ مناسب بدهند.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه در خصوص کاهش مشارکت مردم در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی از لزوم بررسی علل این این موضوع سخن گفت و تاکید کرد: دولت و مجلس حتما باید در خصوص عملکرد خود و شعارهایی که داده‌اند پاسخگو باشند.

 مفید در پایان گفت، در انتخابات مجلس دشمن به شدت بر روی کرونا مانور داد و علی‌رغم ضعف عملکرد مسؤولان و همه فضاسازی‌های دشمن باز هم یک انتخابات در تراز بسیار قابل قبول در سطح جهان، برگزار شد و حضور مردم بسیار بیشتر از میانگین حضور جهانی بود.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول