اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

فارس من| سرگردانی 191 هزار کشاورز در یک شرکت سرمایه‌گذاری/ ارائه درخواست برای حضور در فرابورس

در حالی که 191 هزار کشاورز از 23 سال قبل با خرید اوراق پذیره‌نویسی شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی ایران کورزی‌ می‌خواستند سهام‌دار شوند، اما بعد از 23 سال مسؤول امور سهامداران این شرکت می‌گوید شرکت فعلا زیان‌ده است و از سال 94 درخواست پذیرش در فرابورس را داده است.

فارس من| سرگردانی 191 هزار کشاورز در یک شرکت سرمایه‌گذاری/ ارائه درخواست برای حضور در فرابورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، متاسفانه در خلاء قوانین شفاف و نیز عدم نظارت بر شرکتها، باعث شده هر روز عده‌ای از مردم از کلاهبرداری شرکت‌هایی با عنوان پیش‌فروش خودرو،‌ پیش خرید مسکن،‌ شرکتهای تضامنی، شرکتهای سرمایه‌گذاری ،‌شرکتهای هرمی و عناوین مختلف متضرر شده و دست به دامن رسانه‌ها می‌شوند.

نکته مهم و عمومی در این موارد،‌ سوء استفاده از کم آگاهی مردم و نیز سوء استفاده از حس پولدار شدن برخی مردم بدون زحمت کشی و نیز عدم نظارت مقامات ناظر و شکاف قوانین است، مثلا شرکتهایی می‌توانند اوراق منتشر کنند که نزد بورس یا فرابورس ثبت شوند و نظارتی بر آنها باشد، ‌شرکتهای خصوصی و یا بانک دولتی نمی‌تواند سهام منتشر کند.

در این زمینه تعداد هزار و 53 نفر از مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «مطالبات سهامداران شرکت سرمایه گذاری کشاورزی ایران (کورزی)» اعلام کرده‌اند، از سال 76 شرکتی به نام سرمایه‌گذاری کشاورزی ایران با حمایت بانک کشاورزی که الان هم جزو سهامداران عمده این شرکت به شمار می‌رود، در تمام ایران از کشاورزان و دامداران سرمایه‌های‌شان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بهانه سرمایه‌گذاری اخذ کردند.

آنها نوشته‌اند 100 میلیون برگه سهام 100 تومانی و در مجموع 10 میلیارد تومان پول در سال 76 از مردیم دریافت کردند و به آنها برگه‌هایی به نام حق تقدم سهام تحویل دادند و طی این 23 سال هر بار که سهامداران مراجعه کرده‌اند به آنها گفته‌اند این شرکت زیانده است و پاسخ دادند به زودی در تابلوی فرابورس پذیرش می‌شود.

خبرنگار فارس در تماس با بخش امور سهامداران شرکت سرمایه گذاری کشاورزی ایران خواستار توضیح شد که کشاورزان زیان دیده حالا باید چه کنند؟ که خانم قاسمی در این زمینه گفت: سهامداران فعلا کار خاصی لازم نیست انجام دهند، ما به زودی وارد فرابورس می‌شویم و بعد از این که نماد شرکت سرمایه گذاری کشاورزی (کورزی) در فرابورس باز شد، می‌توانند سهام این شرکت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خرید و فروش کنند.

وی گفت: از سال 94 درخواست پذیرش در فرابورس داده‌ایم، هنوز نپذیرفته‌اند. ممکن است امسال در فرابورس پذیرش شویم.

قاسمی در برابر این پرسش که صورت‌های مالی این شرکت احتمالا زیانده و ناشفاف است که بعد از 5 سال سال هنوز مورد پذیرش فرابورس قرار نگرفته است، گفت: شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی ایران از سال 79 تا 94 زیان‌ده بود، الان هنوز به سوددهی نرسیده، اما تراز مالی شرکت مثبت شده و وقتی وارد فرابورس شود، به سوددهی هم می‌رسد.

مسؤول امور سهامداران شرکت گفت: سهامدار عمده این شرکت بانک کشاورزی است و بانک کشاورزی مانند سایر سهامداران سهام دارد و همچنین اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی نیز سهامدار عمده بعدی است و هم بانک کشاورزی و هم اتحادیه مرکزی تعاونی و کشاورزی هر کدام یک عضو هیأت مدیره دارند.

وی در مورد این که آیا می‌توان با مدیر عامل شرکت صحبت کرد، گفت: ما مسؤول سهام هستیم و ایشان فعلا حضور ندارند.


ایران کورزی

خبرنگار فارس با بانک کشاورزی تماس گرفت که روابط عمومی بانک کشاورزی اعلام کرد: پیرو درج خبری با عنوان« مطالبات سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی ایران‌کورزی» در صفحه «فارس من» و همچنین پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری فارس، خواهشمند است دستور فرمایید  به منظور تنویر افکار عمومی نسبت به درج توضیحات  زیر اقدام لازم به عمل آید.

1- نسبت بانک کشاورزی با شرکت سرمایه گذاری کشاورزی ایران منحصر به دو رابطه  پذیره نویس سهام و سهام دار بوده است که در نقش سهامداری صرفاً خدمات بانکی مورد نیاز پذیره نویسی سهام شرکت را به عنوان واسطه مالی میان شرکت و پذیره نویسان ایفا کرده و بدیهی است که بانک پذیره نویس هیچگونه تعهدی در مقابل شرکت یا در مقابل پذیره نویس ندارد.

2- بانک کشاورزی سهام شرکت را نیز داراست و به عنوان سهامدار آن هم سهامدار اقلیت شرکت، فاقد هرگونه مسئولیت در قبال  عملکرد شرکت در مقابل سهامداران و اشخاص ثالث است. 

3- مدیریت و سهام غالب شرکت سرمایه گذاری ایران، در اختیار گروه اتحادیه های تعاونی روستایی و معادل 7.74 درصد متعلق به بانک کشاورزی و مابقی متعلق به 2400 شخص حقوقی و 190 هزار شخص حقیقی سهامدار است.لذا به دلیل کثرت سهامداران تصمیم گیری درباره تعیین تکلیف موضوع، از طریق اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی باید پیگیری شود.


نماینده بانک کشاورزی در هیات مدیره ایران کورزی

تعدادی از سهامداران این شرکت از روز گذشته با خبرگزاری فارس تماس گرفتند به عنوان مثال شاه تقی یکی از کشاورزان منطقه لرستان گفت: از 23 سال قبل به هر کشاورز 100 هزار تومان سهام شرکت سرمایه گذاری کشاورزی فروخته شد. بعدت از 3-2 سال پیگیری کردیم و گفتند شرکت زیانده است و دیروز وقتی با شرکت تماس گرفتیم گفتند مدیران قبلی این شرکت اختلاس کرده‌اند و این شرکت در حال حاضر زیانده است.

این سهامدار گفت: بسیاری از خریداران اولیه سهام شرکت سرمایه گذاری کشاورزی ایران کورزی حتی فوت کرده‌اند و الان فرزندان آنان پیگیر سهام متوفیان هستند و وقتی به بانک کشاورزی مراجعه می‌کنیم به ما می‌گویند این شرکت زیانده است و چون کشاورزان سهامدار عمده هستند به ما آدرس و شماره حساب بدهید اگر باز هم ضرر کرد از حساب شما زیان شرکت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برداریم.

همچنین امروز نیز یکی از کشاورزان در تماس با خبرگزاری فارس، از شرکت سرمایه گذاری ایران کورزی گلایه کرد و وقتی خبرنگار فارس پرسید مگر بانک کشاورزی بانک خصوصی است که بخواهد سهام واگذار کند، گفت: ما کشاورزان به بانک کشاورزی اعتماد کردیم و فکر می‌کردیم اگر سهام این شرکت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خریداری کنیم سود می‌کنیم، اما بعد از 23 سال جواب درستی به ما نمی‌دهند.

به گزارش فارس، بر اساس اطلاعاتی که در سامانه جامع ناشران بورسی، کدال منتشر شده شرکت سرمایه گذاری کشاورزی ایران با ماهیت سهامی عام در سال 76 تاسیس شده و در صورت‌های مالی منتهی به 31 شهریور 97 این شرکت آمده است بانک کشاورزی با داشتن 7.7 میلیون سهم دارای 7.74 درصد سهام است. همچنین اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران با داشتن 6.9 میلیون سهم دارای 6.92 درصد سهام است. سایر اتحادیه‌های تعاونی روستایی و کشاورزی ایران در 147 مرکز دارای 4.57 درصد سهام، شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس 63 صدم درصد و همچنین سایر سهامداران حقوقی و شرکت‌های تعاونی شامل 2 هزار و 409 سهامدار در مجموع 6.52 درصد سهام، سایر سهامداران حقیقی شامل 191 هزار و 797 سهامدار با داشتن 72 میلیون و 228 هزار و 968 سهم معادل 72.23 درصد سهام هستند.

همچنین در بخش سود و زیان شرکت در سال مالی منتهی به 31 شهریور 97 آمده است: زیان خالص شرکت 2 میلیارد و 280 میلیون ریال بوده است.

همچنین اعضای هیأت مدیره این شرکت شامل جلیل اسکندری رئیس هیأت مدیره لیسانس، رحمت الله قاسمی فوق لیسانس، محمد مصباح لیسانس، پیام قنبری لیسانس، رضا لیاقت ورز لیسانس که در همان زمان مدیر روابط عمومی بانک کشاورزی هم بوده است و در گزارشات بعدی این شرکت بهنام کیخسروی دانش به جای رضا لیاقت ورز مدیر قبلی روابط عمومی بانک کشاورزی به عنوان نماینده بانک کشاورزی، عضو هیأت مدیره شرکت معرفی شده است.

متن کامل این گزارش ایران کورزی را می توانید از اینجا+ ایران کورزی ایران کورزی  + دریافت کنید.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول