اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین باید ۶ سال پیش امضا می شد

سفیر اسبق ایران در چین با تاکید بر اینکه ایران کشوری است که می‌تواند هم انرژی و هم امنیت را برای چین تامین کند، گفت: به نظر من قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین باید شش سال پیش به امضا دو طرف می‌رسید.

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین باید ۶ سال پیش امضا می شد

مهدی صفری سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در چین در گفتگو با برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد اظهار داشت: چین کشوری که نیاز زیادی به انرژی دارد و یکی از فاکتورهای تامین انرژی «امنیت انرژی» است.

وی افزود: امنیت انرژی در خلیج فارس و دریای عمان بوسیله ایران تامین می‌شود چون ۱۲۰۰ کیلومتر از سواحل متعلق به ایران است.

سفیر اسبق ایران در چین ادامه داد: «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین شش سال پیش در دیدار با حسن روحانی گفت: چین و ایران روابط استراتژیک با همدیگر دارند که یکی از فاکتورها داستان انرژی است.

وی در خصوص اینکه می گویند «چین قدرت چهارم نظامی در دنیاست را قبول ندارم»، افزود: چین، آمریکا و روسیه ابر قدرت های هستند که در دنیا در ابعاد نظامی حرکت می کنند اما در کنار این «اقتصاد و تجارت » برای کشور چین بسیار مهم است.

صفری بیان داشت: تجارت و اقتصاد چین در دنیا اول است چون آمریکایی‌ ها که اقتصاد شان اول است بطور دائم در حال چاپ پول هستند اما چینی ‌ها در اثر تجارت و کار تکنولوژیکی به دنبال فتح قله‌های موفقیت یکی پس از دیگری می باشند.

وی با بیان اینکه تجارت چین در دنیا مستلزم امنیت است، گفت: ایران یک شریک قوی در منطقه است و می‌تواند این امنیت را بصورت تکمیلی برای چین تامین کند.

سفیر اسبق ایران در چین افزود: ایران کشوری است که می‌تواند هم انرژی و هم امنیت را برای چین تامین کند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در دوران اوباما شروع به محاصره کردن چین از ناحیه جنوب و شرق کردند. چینی‌ها به این فکر افتادن که این محاصر می‌تواند ضایعاتی هم در بحث تجارت و هم در بحث تامین انرژی برای آنان داشته باشد از اینرو بلافاصله رئیس جمهور چین نگاه به غرب و راه ابریشم را مطرح کرد. هدف چینی‌ها این بود که ازطریق قزاقستان و ترکمستان وارد خاک ایران شوند و با مسیر قطار سیکل تجارت خود را با اروپا و مواد اولیه مورد نیازی که باید وارد شود، ببینند. چینی‌ها وقتی دیدند ایران دیرکرده مسیر خود را از طریق روس‌ها بستند.

صفری گفت: 
به نظر من قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین باید شش سال پیش به امضا دو طرف می‌رسید.


سفیر اسبق ایران در چین افزود: چین در حال حاضر قرارداد خود را با عراق و سایر کشورها بسته است.

وی یادآورشد: وقتی این گونه مسائل مطرح می‌شود غربی‌ها، اسرائیلی ها و کشورهای مرتجع عربی نگران می شوند مبادا اجرای این گونه قراردادها اثر تحریم ها و فشارها علیه ایران را خنثی کند از اینرو به دنبال فرافکنی و فضاسازی در این زمینه هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول