اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

خواسته‌های مخاطبان فارس من در روزهای کرونایی؛ از برخورد با نقض‌کنندگان پروتکل‌ها تا تعدیل قیمت ماسک

استفاده از ماسک این روزها بعنوان مؤثرترین ابزار مقابله با کرونا مورد تأکید مسؤلان ارشد کشور است. موضوعی که ابعاد مختلف آن در مطالبات متعدد شما در «فارس من» نیز نمود داشت.

خواسته‌های مخاطبان فارس من در روزهای کرونایی؛ از  برخورد با نقض‌کنندگان پروتکل‌ها تا تعدیل قیمت ماسک

به گزارش خبرگزاری فارس؛ «بعضی‌ها وقتی کار ساده‌ای مثل ماسک زدن را انجام نمی‌دهند، من از پرستاران خجالت می‌کشم.» اشارات صریح رهبر انقلاب در شرایطی است که قربانیان کرونا روزانه در حال افزایش است. بی‌ملاحظگی بعضی‌ها و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، سریعاً اوضاع را به‌سمت بحران هدایت می‌کند. مطالبات و انتقادات متواتری برای استفاده از ماسک در «فارس من» هم‌چنین به‌ثبت رسیده است. این گزارش مرور آن‌ها است.

 

اول| برخورد با نقض‌کنندگان پروتکل‌های بهداشتی

بازگشایی‌ها بنا بود با رعایت پروتکل باشد. با مراعات فاصله‌گذاری‌ها. با استفاده از دستورالعمل‌هایی که وزارت بهداشت برای مشاغل مختلف تهیه کرده بود. هرچه گذشت، مراقبت‌ها کمتر شد. کار بالا گرفت. حتماً این گرفتاری‌های امروز، این تلفات پرشمار نتیجه همین سهل‌انگاری‌ها است. موضوعی که مورد توجه مخاطبان «فارس من» هم قرار گفته است. گروهی از آن‌ها با ثبت یک مطالبه خواستار برخورد و اعمال قانون برای ناقضان دستورالعمل‌های بهداشتی شدند.

در پویش آن‌ها آمده است: «به‌راحتی می‌شود با اعمال قدرت افراد سهل‌انگار را جریمه کرد. می‌توان با محل کار افراد خاطی همانگ کرد تا از حقوقش کسر شود. یا اضافه کردن میزان مالیات پرداختی‌. مثلاً بار اول یک روز به همراه تعهد آنلاین براساس هر کد ملی. در صورت تکرار به مدت یک هفته و در صورت تکرار به مدت یک ماه درآمدشان بلوکه شود. باید این افراد را با فشارهای قهری متنبه کرد.»

 

فرهنگ‌سازی جای خود؛ بعضی‌ها ولی هیچ‌رقمه بنای سازگاری ندارند. چاره‌ای جز تنبیه آن‌ها نیست. تنبیهی که بدون تردید پشتیبانی افکار عمومی را به‌دنبال خواهد داشت.

 

دوم| تعدیل قیمت ماسک؛ با گران‌فروشان برخورد شود

کمبود روزگار اوج کرونا گذشته است. تولید داخل و تلاش گروه‌های جهادی نیاز بازار به ماسک را کاملاً تأمین می‌کند. با این وجود اما هم‌چنان برخی فروشنده‌ها به‌دنبال کاسبی با جان مردمند. افزایش غیرقابل توجیه هزینه‌ها علیرغم افزایش تولید توجیه‌شدنی نیست. نمی‌شود انتظار داشت همه ماسک بزنند، و قیمت‌ها را کنترل نکرد. موضوعی که مورد انتقاد اساسی مخاطبان «فارس من» هم هست.

گروهی از آن‌ها مثلاً کمپینی باعنوان «برخورد با گران فروشی ماسک‌های تنفسی» تشکیل دادند. کمپینی که حسابی مورد استقبال مردم هم قرار گرفته است. در این پویش آمده است: «چرا برای خرید ماسک بعد از کرونا باید چند برابر هزینه کرد؟ آن‌هم در شرایطی که تولید داخل حسابی افزایش یافته است. آیا نظارتی بر این‌گونه موارد نیست؟ آیا صادرات این محصول باعث گرانی شده یا احتکار و سودجویی دلالان؟»

 

گروه دیگری از مخاطبان هم خواستار عرضه ماسک به قیمت پیش از کرونا شدند. در پویش آنها آمده است: «با توجه به اینکه تولید ماسک در کشور به حد مورد نظر رسیده و هزینه تمام شده دوخت بسیار نازل است، درخواست دارم قیمت ماسک به قیمت سابق برگردد. چرا که تعدادی از مردم به نان شب هم محتاج هستند و از پس هزینه ماسک برنمی‌آیند و اتفاقا این افراد در معرض مبتلا شدن هستند.»

موضوعی که نیازمند ورود جدی‌تر دستگاه‌های نظارتی است. آن‌هم در شرایطی که از آقای رئیس‌جمهور گرفته تا رهبر معظم انقلاب همه و همه بر رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی و استفاده همگانی از ماسک تأکید می‌کنند. «فارس من» پیگیر ماجرا است.

 

سوم| استفاده از ماسک در اماکن عمومی اجباری شود

البته که شده؛ بنا بر مصوبه ستاد مقابله با کرونا استفاده از ماسک در شهرهای با وضعیت قرمز اجباری است. مصوبه‌ای که اما آن‌چنان عملیاتی نشده است. همین یک قلم؛ یعنی استفاده اجباری از ماسک در اماکن عمومی در بسیاری از کشورها به‌صورت قانون درآمده است. قانونی که تخطی از آن جرایم سنگینی در بر خواهد داشت. چاره‌ای نیست؛ حالا که باید تا مدت‌ها با کرونا زندگی کرد، همه باید ماسک بزنند.

موضوعی که مورد توجه مخاطبان «فارس من» هم قرار گرفته است. آن‌ها هم با تشکیل یک کمپین خواستار شدت عمل در اجرای این مصوبه شدند. در پویش آن‌ها آمده است: «طبق توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی تنها راه مبارزه با کرونا استفاده همگانی از ماسک است. از مسئولان خواهشمند هستیم هرچه سریعتر قبل از این که اوضاع حادتر نشده، استفاده از ماسک را در خارج از منزل را کلاً اجباری نمایند و با متخلفین شدیداً برخورد نمایند.»

 

نه تنها شهرهای قرمز و نه فقط اماکن عمومی؛ استفاده از ماسک در کلیه اماکن در همه شهرها باید اجباری شود. برای عملیاتی شدن این مصوبه چاره‌ای جز فرهنگ‌سازی نیست. مخاطبان «فارس من» هم بر این موضوع تأکید می‌کنند. گروهی از آن‌ها با تشکیل یک کمپین خواستار فرهنگ‌سازی برای استفاده عمومی از ماسک در همه شرایط شده‌اند. اقدامی که تاحدود قابل توجهی می‌تواند از همه‌گیری بیشتر جلوگیری کند.

در همین راستا هم‌چنین پویش‌های متعدد دیگری در «فارس من» برای ترغیب دیگران به استفاده از ماسک ثبت شده است. مثلاً این‌یکی باعنوان «من ماسک می‌زنم» از عموم مردم خواسته به این اقدام بپیوندند. یا این مطالبه که از مراجع معظم تقلید می‌خواهد با «واجب» اعلام کردن مراعات پروتکل‌های بهداشتی، متدینین جامعه را نیز به این سو سوق دهند.

 

چاره‌ای نیست؛ همه باید مراعات کنند. درمان دیگری جز قطع زنجیره‌ی منحوس بیماری شناخته نشده است. زنجیره‌ای که جز با رعایت فاصله‌گذاری‌ها و استفاده همگانی از ماسک پاره شدنی نیست. «فارس من» سفت و سخت پای فرهنگ‌سازی ماجرا و تشویق شهروندان برای اقدام هماهنگ در برابر کرونا ایستاده است.

 

چهارم| کمبود «رمدسیویر» در بازار؛ مسؤلین اقدام کنند

برای بیماران وخیم کرونا در بیشتر کشورها ۲ دارو تجویز می‌شود؛ «فاوی پیراویر» و «رمدسیویر». داروهایی که بنابر مطالعات انجام‌شده می‌توانند تا حد قابل توجهی آمار مرگ‌ومیر مبتلایان بدحال را کاهش دهد. داروی اول اما در پروتکل درمانی کشور هم موجود و برای درمان بیماری درحال استفاده است. با این همه هم‌چنان «رمدسیویر» در سبد بیمارستان‌های کشور نیست. موضوعی که مورد انتقاد کاربران «فارس من» هم قرار گرفته است.

گروهی از آن‌ها با تشکیل یک کمپین باعنوان «"رمدسیویر" به پروتکل درمانی کرونا اضافه شود» خواستار افزوده شدن این دارو به سبد بیمارستان‌های کشور شدند. دارویی که آن‌طور که مسؤلین وزارت بهداشت می‌گویند هم‌چنان در حال تست بالینی و آزمایشی است. شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در این‌باره می‌گوید هنوز اثربخشی این دارو در تحقیقات داخلی به‌اثبات نرسیده است.

 

معاون وزیر با این وجود به همه اطمینان می‌دهد با تکنولوژی بالای داروسازی در کشور، هر دارویی به تأیید برسد به‌سرعت داخلی‌سازی خواهد شد. آقای شانه‌ساز گفته: «در وهله اول از همکاران پزشک خواهش می‌کنیم که تا زمانی که کمیته علمی تاییدیه یک دارو را نداده، آن را تجویز نکنند. مساله دوم این است که این داروها قبلا در قالب مطالعات بالینی در کشور تامین شده است و در اختیار است.»

 

رئیس مرکز غذا و داروی وزارت بهداشت هم‌چنین از همه خانواده‌ها خواست مطلقاً از مراکز غیرمعتبر اقدام به خرید دارو نکنند. آن‌طور که آقای شانه‌ساز گفته در روزهای اخیر موارد متعددی از کلاهبرداری و قالب کردن داروهای تقلبی به‌نام «رمدسیویر» آن‌هم با قیمت‌های نجومی به مردم گزارش شده است. هرچه که هست امیدواریم مسؤلین وزارت‌خانه هرچه سریع‌تر نسبت به تست و تولید داروهای مؤثر برای درمان کرونا اقدام کنند.

 

«فارس من» در کنار شما است. برای شکست بیماری چاره‌ای جز اتحاد و کنار هم ایستادن نیست. حتماً رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده همگانی از ماسک می‌تواند آمار تلفات را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. برای حفاظت از جان عزیزان‌مان هم که شده، رعایت کنیم.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول