اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

در «به وقت ایران» عنوان شد: مدرک‌گرایی اصلی‌ترین مانع مهارت آموزی است

در برنامه «به وقت ایران» شبکه آموزش سیما به بررسی راه کارهای مهارت آموزی و موانع آن در جامعه و همچنین مشکلات صنعتگران به دلیل نگاه دولتی به تولیدکنندگان اشاره شد.

در «به وقت ایران» عنوان شد: مدرک‌گرایی اصلی‌ترین مانع مهارت آموزی است

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، برنامه « به وقت ایران» با موضوع مهارت آموزی، یکشنبه شب 22 تیر ماه با حضورعلی جدی نماینده مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و محمودرضا آقا میری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت.

در این برنامه، علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تجهیزات کارگاه های سازمان فنی حرفه ای، دانشگاه فنی حرفه ای و دانشگاه آزاد اسلامی برای 15 سال گذشته است و به نوعی متناسب  با روح محیط کار نیست. این امر در حالی است که تجهیزات،تکنولوژی و دانش روز به روز در حال تغییر است.

وی افزود: تجهیزات و تکنولوژی کارگاه های دانشگاه های مهارتی باید به روز باشد و خصوصیت دیگر اینکه مدرسین دانشگاه و اعضای هیات علمی دانشگاه باید در متن صنعت فعال بوده و با تولید و صنعت درگیر باشند. همچنین در آئین نامه نظام آموزشی و فناوری آمده است: مهارت آموزی باید در محیط کار واقعی یا شبیه سازی شده انجام شود؛ما در نظام آموزشی خود تا چه حد به این موارد پایبند هستیم؟

جدی خاطرنشان کرد: اولین مشکل در نظام آموزشی ما این است که دانش آموزان تا 18 سالگی در مدرسه مشغول تحصیل هستند. پس از آن خانواده ها آنها را راهی خدمت سربازی می کنند و بدون مهارت وارد جامعه می شوند.

وی اظهار داشت: دانش آموزان دهه 60 و 70 که خبره تر بودند، به رشته ریاضی فیزیک و پس از آن رشته تجربی و انسانی  و اگر دانش آموزان از همه جا می ماندند به فنی حرفه ای و هنرستان که مهارت آموزی بودند، می رفتند. خانواده ها جوانان را ترغیب به پشت میز نشینی کرده بودند، ولی در حوزه مهارت آموزی باید هدف محور باشیم.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از اشکالا ت مجلس ما متاسفانه این است که دولت ساخته است.مجلسی که ما تشکیل می دهیم بیش 90 درصد از بدنه دولت است. در کمیسیون صنایع و معادن دولتگرایانی هستند که نگاه دولتی دارند و دست و پای صنعتگران را بسته اند.

وی افزود: در بخش صنایع در بخش دولتی و شبه دولتی کار شده است اما کسی که در دولت کار می کند مشکلات صنعتگر را نمی بیند. وقتی در کمیسیون صنایع و بخش های مرتبط قانونی را می خواهند، بگذارند چون که نگاه دولتی دارند، نگاه کنترلی و بندها را بیشتر می کنند.

جدی با اشاره به نگاه وزارت صمت به صنعتگران بیان داشت: چون  نگاه به تولیدکنندگان و صنعتگران نگاه مثبتی نیست، کسانی که در اتاق بازرگانی و صمت هستند این تصور را ندارند که حقوقی که می گیرند غیر مستقیم از آن کارآفرین و صنعتگرمی گیرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نگاه ها به کارآفرین که فردی جهادگر است باید عوض شود و فضا را باید برای صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان باز کنیم.

همچنین محمودرضا آقا میری با بیان اینکه دربحث مدرک گرایی مشکل از نظام آموزشی است که رشد کمی گسترده ای کرده است، گفت: در کشور ما جوانان به سمت مدرک گرایی رفته‌اند به حدی که  وجود مدرک را برابر با استخدام می دانند.

وی افزود: دانشگاه 20سال پیش دانشگاه نسل اول بود که فقط آموزش می داد بعد از آن تعداد زیادی از دانشگاه ها به سمت دانشگاه نسل دوم که پژوهش نیز به آن اضافه شد، رفتند و اکنون دانشگاه های نسل سوم وچهارم باید کارآفرین باشند؛ چرا که دانشگاه زمانی معنا پیدا می کند که مفید باشد و اگر مساله محور نباشد همین می شود که در حال حاضر شاهد آن هستیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی خاطرنشان کرد: کشور ما در دانشگاه بسیار جوان است. ما حدود 100 سال است که در کشور دانشگاه داریم و بنده به عنوان استاد دانشگاه شهید بهشتی عنوان می کنم که ارتباط دانشگاه کاملا با صنعت قطع است.

وی اضافه کرد: از آنجایی که مدرک قبل از بروز خلاقیت مطرح می شود، مدرک گرایی اولویت شده است و ما باید سیاست های مهارت و اشتغالزایی را اصلاح کنیم؛ چرا که ورودمان به اشتغال بر اساس مهارتمان نیست.

آقا میری بیان داشت: در این زمینه دانشگاه آزاد قدم هایی برداشته و در کنار رشته های مختلف فضاهای کارورزی ایجاد کرده است، اما باز هم به توانایی دانشجو بستگی دارد که اگر بخواهد می تواند مهارت را کسب کند.

برنامه «به وقت ایران» با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور،یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می رود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول