اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

استقبال گسترده از سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس/ ثبت 690 گزارش از سراسر کشور در یک هفته

با آنکه تنها یک هفته از راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس می‌گذرد، ثبت 690 گزارش فساد حکایت از استقبال گسترده مردم از این سامانه دارد.

استقبال گسترده از سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس/ ثبت 690 گزارش از سراسر کشور در یک هفته

به گزارش خبرگزاری فارس، با هدف مردمی‌کردن مبارزه با فساد و دخیل‌کردن همه آحاد جامعه در این مبارزه مقدس، «سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس» با شعار «ایران را برای مفسدین نا امن می‌کنیم» از روز ۱۴ تیرماه ۱۳۹۹ آغاز به کار کرد. 

با آنکه هنوز یک هفته از آغاز به کار این سامانه نگذشته، شاهد استقبال مخاطبین از این سامانه بوده‌ایم. به گونه‌ای که از روز ۱۴ تیرماه تا ساعت ۱۶ روز شنبه ۲۱ تیرماه، ۶۹۰ مورد سوت‌زنی و گزارش فساد به ثبت رسیده است که البته ۱۰ درصد مستند است و باقی باید در تعامل با خبرنگار تکمیل شود.

بررسی گزارشات فساد دریافتی از نگاه محتوایی

بررسی سوت‌زنی‌های دریافتی در سامانه از نگاه «محتوایی» حاکی از آن است ۱۰ درصد گزارشات دریافتی متعلق به زمین‌خواری، ۱۰ درصد اختلاس، ۳۳ درصد رانت و سوء‌استفاده، ۱۱ درصد رشوه، ۹ درصد تخلفات اداری مسئولان و کارکنان نهادها و سازمان‌ها، ۴ درصد قاچاق و ۳ درصد گرانفروشی است.

مابقی گزارشات دریافتی که شامل 20 درصد پیام‌ها می‌شود جزو مصادیق گزارش فساد محسوب نمی‌شوند و شامل پیام‌هایی چون تشکر از خبرگزاری بابت راه‌اندازی این سامانه، انتقاد و پیشنهاد و مطالبه از مسئولان می‌باشد.

 


بیشترین گزارشات متعلق به کدام سازمان‌هاست؟

بر اساس درصد فراوانی گزارشات دریافتی مردم که در سامانه به ثبت رسیده است،  شهرداری‌های سراسر کشور، بانکها و موسسات مالی اعتباری، وزارت صمت و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه، وزارت جهاد کشاورزی، استانداری‌های سراسر کشور، سازمان محیط زیست، وزارت نفت، سازمان بورس و دو شرکت خودروساز بزرگ کشور بیشترین گزارشات را به خود اختصاص داده اند. 

پیگیری‌های فارس در خصوص گزارشات دریافتی

از این میان پس از بررسی و اعتبارسنجی اولیه گزارشات ارسالی مردم، ۳۳ درصد گزارشات برای سازمان‌ها و نهادهای متولی برای پیگیری و برخورد در صورت نیاز، ارسال خواهد شد. در صورت عدم پیگیری نهاد متولی گزارشات به نهادهای نظارتی ارسال می‌شود و نتیجه آن از طریق رسانه اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

حدود ۱۵ درصد گزارشات نیز به خاطر ماهیت گزارشات مستقیما به نهادهای نظارتی ارسال شده و پیگیری تا حصول نتیجه ادامه خواهد یافت. 

35 درصد از گزارشات دریافتی نیز به منظور تحقیق و تکمیل گزارشات به بخش های مختلف تحریریه خبرگزاری ارجاع شده تا ضمن بررسی دقیق‌تر ماجرا، گزارشات تحقیقی از آنها آماده و منتشر گردد. گزارشات تکمیل شده فارس برای نهادهای نظارتی ارسال خواهد شد. 

باقی گزارشات دریافتی شامل پیام‌های تشکر، انتقاد و پیشنهاد و مطالبات مردمی هستند که در حوزه گزارشات سوت‌زنی قرار نمی‌گیرند.

 

خبرگزاری فارس ضمن صیانت کامل از هویت گزارش دهندگان فساد، نتیجه پیگیری خود از نهادهای متولی یا دستگاه های نظارتی را تا حصول نتیجه پیگیری کرده و از طریق شماره تلفن های ثبت شده گزارش‌دهندگان نتیجه را در هر مرحله به آنان اعلام خواهد کرد. 

در صورتی که نهاد مسئول حاضر به پاسخ قانع‌ کننده نباشد، گزارش همراه با مستندات به قوه قضائیه ارجاع داده می شود و ادامه مسیر پیگیری خبرگزاری فارس از دادگاه خواهدبود. در نهایت نیز دستگاه پاسخگو یا بی‌اعتنا به سوت‌زنی گزارشگرهای مردمی در رسانه معرفی می‌شوند.

پاسخ به همه پرسش های شما درباره سامانه سوت‌زنی/ از کجا شروع کنیم/ نقش فارس چیست؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول