اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

تذکر رهبر انقلاب به معنای گرفتن حق سؤال و نظارت از مجلس نیست

سخنگوی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه تذکر رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس، معطوف به روش استفاده از ابزار سؤال و نظارت است، گفت: رهبر انقلاب، وظیفه ذاتی مجلس را تعطیل نکردند.

تذکر رهبر انقلاب به معنای گرفتن حق سؤال و نظارت از مجلس نیست

حجّت‌الاسلام محمّدصادق کاظمی، سخنگوی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به بیانات رهبر معظّم انقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس گفت: یکی از وظایف ذاتی مجلس، وظیفه نظارتی است و بیانات رهبر انقلاب مبنی بر تعامل قوا با یکدیگر و پرهیز از جنجال، منافی وظیفه ذاتی مجلس نیست.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب تأکید کردند که مجلس باید نظارت کند و از حق سؤال و تفحص استفاده کند، اظهار داشت: در اینکه نظارت و سؤال پرسیدن، یک ابزار مجلس است شکی نیست، امّا وقتی ابزاری در دست افراد قرار دارد، ممکن است تعمداً یا سهواً استفاده نادرست از آن انجام دهند.

رهبر انقلاب، وظیفه ذاتی مجلس را تعطیل نکردند

کاظمی با بیان اینکه تذکر رهبر انقلاب به نمایندگان، معطوف به روش استفاده از ابزار سؤال و نظارت است، گفت: رهبر انقلاب، وظیفه ذاتی مجلس را تعطیل نکردند. اتفاقاً بر روی نظارت تأکید کردند و به همین دلیل ما باید از مجلس نسبت به استفاده از حق نظارت خود مطالبه کنیم.

سخنگوی جمعیت رهپویان، لزوم استفاده صحیح از ابزار سؤال و نظارت را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به حضور وزیر امور خارجه در مجلس گفت: برخی نطق‌ها بسیار متین و با استناد به قانون اساسی مطرح شد و نمایندگان محترم نکات خود را گفتند. برخی تعبیرهایی مثل خائن و دروغگو هم به کار برده شد که زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و در عرصه بین‌المللی بازتاب مناسبی ندارد و این خلاف شأن نظام جمهوری اسلامی است.

استیضاح وزرا در سال آخر دولت، عملاً  نفعی ندارد

وی با بیان اینکه یکی از ابزار نمایندگان، استیضاح است، گفت: چنانچه در سال آخر دولت، وزیری استیضاح بشود، روند این کار، یک ماهی طول می‌کشد و تا وزیر بعدی مشخص شود، چندماهی طول می‌کشد. بنابراین استیضاح وزرا در سال آخر دولت، عملاً  نفعی ندارد و همین چند کاری که وزارتخانه انجام می‌دهد تعطیل می‌شود. البته در موارد خاصی از قبیل اینکه یک وزیری اوضاع کشور را بهم می‌ریزد یا اقدامی انجام می‌دهد که نیاز باشد فوری جلوی او گرفته شود، می‌توان از ابزار استیضاح استفاده کرد، امّا در بین وزرا حداقل من چنین فردی را سراغ ندارم، شاید نمایندگان محترم سراغ داشته باشند.

ابزار نظارت برای دورهمی و خوش و بش نیست

کاظمی با بیان اینکه سؤال از وزرا و رئیس‌جمهور می‌تواند در دستور مجلس قرار گیرد، گفت: با این وجود، استیضاح وزرا یا رئیس‌جمهور در سال آخر دولت، مغایرت با غرض نظارت است. چرا که ابزار نظارت برای دورهمی و خوش و بش نیست، بلکه برای این است که روندها اصلاح بشود. حالا اگر نظارتی انجام بشود، ولی روندها خراب تر بشود یعنی نظارت اشتباه بوده است.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور کارنامه‌ای دارد و باید اجازه داد تا دولتش تمام شود و پاسخگوی کارنامه‌اش باشد. حتی اگر رئیس‌جمهور هم استیضاح بشود، در این یکسال هیچ اتفاق مثبتی برای کشور رخ نمی‌دهد. چرا که تا رئیس‌جمهور استیضاح بشود و رئیس‌جمهور بعدی سر کار بیاید، این یکسال هم سپری می‌شود.

باید اجازه داد تا روحانی پاسخگوی کارنامه خراب خود باشد

سخنگوی جمعیت رهپویان با بیان اینکه «باید اجازه داد تا روحانی پاسخگوی کارنامه خراب خود باشد»، گفت: چنانچه رئیس‌جمهور استیضاح بشود، نه‌تنها در قبال کارنامه خود پاسخگو نخواهد بود بلکه صدایش هم بلند می‌شود و مدعی می‌شود که نگذاشتند کار کنم.

کاظمی تصریح کرد: اتفاقاً آقای روحانی باید بماند و نسبت به خط به خط کارهایش پاسخگو باشد. آقای روحانی در جاهایی کوتاهی کرده و نباید می‌کرد، در جاهایی به دشمن اعتماد کرده که نباید می‌کرد، همچنین در جاهایی کند رفته و در جاهایی هم علیه جریان انقلابی تند رفته است. استیضاح در مقطع فعلی، یعنی شانه خالی کردن از جواب دادن.

وی با تأکید بر اینکه رئیس‌جمهور باید بماند و به افکار عمومی و دولت بعدی پاسخگو باشد، گفت: آقای روحانی که اقتصاد را خراب کرده، لااقل بماند و بابت کرده‌ها و نکرده‌های خود پاسخ دهد.

کاظمی با بیان اینکه مجلس با ابزارهای نظارتی می‌تواند دولت را در سال آخر با تدابیر جدید مجلس که تدابیر اقتصادی است، همراه‌تر کند، گفت: آقای قالیباف اعلام کرد که مجلس در چند محور، اقداماتی را در دست اقدام دارد، خب مجلس این‌ طرح‌ها را مصوب و دولت را مجبور به عمل به این قوانین کند.

وی با بیان اینکه همه جریان‌های انقلابی در این مجلس نیرو دارند، تصریح کرد: اگر از این مجلس که واقعاً عصاره جریان‌های انقلابی است، رفتار عاقلانه در حوزه نظارت نبینیم باید بگوییم از جریانات انقلابی کشور ناامید می‌شویم. مجلس جایگاه حساسی دارد و نباید در دام هوچی‌گری و هیجانات کاذب بیفتد. مجلس نیازمند یک عقلانیت است و این موضوع را باید به‌طور مرتب گوشزد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول