اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

کنعانی: آنهایی که چشم خود را بر تاریخ مقاومت ملت یمن بسته‌اند، به خاطر شکستشان ایران را سرزنش نکنند

رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره عنوان کرد: آنهایی که چشم خود را بر تاریخ مقاومت ملت یمن بسته‌اند، شایسته نیست که به دلیل شکست تجاوز نظامی خود به یمن، ایران را سرزنش کنند.

کنعانی: آنهایی که چشم خود را بر تاریخ مقاومت ملت یمن بسته‌اند، به خاطر شکستشان ایران را سرزنش نکنند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ناصر کنعانی رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره امروز (دوشنبه) ۲۳ تیر ماه به برخی اتهامات مطرح شده در پایگاه خبری «اخبار الیوم» که در روز چهارشنبه ۱۸ تیر ماه در مقاله‌ای به قلم محمد حسن البناء منتشر و اتهامات بی اساسی نسبت به جمهوری اسلامی ایران عنوان شد، پاسخ داد.

در این مطلب آمده است: ایران در طول قرن‌های متمادی و جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آغازگر جمله نظامی به هیچ کشوری نبوده است. اما بلافاصله اندکی پس از انقلاب اسلامی مردم ایران علیه رژیم خاندان پهلوی، قربانی یک تجاوز نظامی گسترده هشت ساله از سوی رژیم بعثی صدام حسین بوده است. تجاوزی که با حمایت گسترده برخی از کشورهای عربی منطقه و نیز حمایت سیاسی و نظامی آمریکا و اروپا صورت گرفته بود.

وی می‌افزاید: در شرایطی که ایران حتی امکان خرید سیم خاردار از  دیگر کشورها به دلیل محاصره ظالمانه را نداشت، رژیم صدام از همه گونه کمک‌های بلاعوض نظامی و پیشرفته‌ترین تجهیزات بهره‌مند بود و حتی زرادخانه‌های شیمیایی آن رژیم توسط برخی کشورهای مشخص اروپایی تکمیل و تقویت شد. مضافا آنکه برخی از کشورهای منطقه نیز علاوه بر حمایت سیاسی و مالی و تسلیحاتی، نیروی نظامی برای کمک به ارتش متجاوز صدام فرستادند.

*اتباع و نظامیان کشورهایی که در جمع اسرای جنگی در ایران حضور داشتند

کنعانی اضافه می‌کند: اگر نویسنده مقاله اطلاعی ندارند - که بعید می‌دانم بی اطلاع باشند - به ایشان اطلاع خواهم داد که اتباع و نظامیان چه کشورهایی در جمع اسرای جنگی در ایران حضور داشتند و بعدها توسط جمهوری اسلامی ایران به کشورهای متبوع خود تحویل داده شده‌اند.

وی خاطرنشان کرده است: کشوری که در ابتدای انقلاب مردمی و اسلامی خود، هشت سال جنگ ظالمانه و ناجوانمردانه توسط رژیم صدام و بسیاری از کشورهای منطقه و آمریکا و اروپا علیه آن تحمیل شده است، بی تردید حق دارد که خود را به امکانات پیشرفته دفاعی ملی مجهز کند تا دیگر هیچ متجاوز خیره سری اندیشه تجاوز به خاک آن را در سر نپروراند.

رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره بیان کرده است: اگر جمهوری اسلامی ایران قصد انتقام و یا تمایل به تجاوز به همسایگان خود را داشت، حتما به درخواست دولت آمریکا جهت همراهی در حمله نظامی به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی پاسخ مثبت می‌داد، اما ایران تنها کشوری در منطقه بود که همه تلاش خود را برای جلوگیری از حمله نظامی آمریکا به عراق در آن سال انجام داد، اما موفق به پیشگیری از این فاجعه و اقدام غیرقانونی دولت آمریکا نشد.

*کشوری که هر روز مورد تهدید قرار دارد، در کنار مرزهایش منتظر دشمن باقی نمی‌ماند

وی یادآور شده است: بدیهی است که اظهارات مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران در خصوص توانمندی‌ها و استحکامات نظامی در طول مرزهای آبی و خشکی ایران، نه به منظور تهدید همسایگان، بلکه برای بازدارندگی در مقابل دشمنانی است که تاریخی مملو از تجاوز و اقدام نظامی غیرقانونی علیه کشورهای مستقل دارند. کشوری که هر روز مورد تهدید یک قدرت مستکبر قرار دارد و هشت سال جنگ ظالمانه علیه خود را تجربه کرده است، بدیهی است که در کنار مرزهای خود منتظر دشمن باقی نمی‌ماند. 

کنعانی اضافه می‌کند: جای تعجب و تأسف است که نویسنده محترم چشم خود را بر تجاوز نظامی کشورهای مشخص و شناخته شده خارجی به عراق، یمن، لبنان سوریه، لیبی، افغانستان و ... می‌بندد و انگشت اتهام خود را متوجه جمهوری اسلامی ایران در این کشورها کرده و ایران را به ایجاد بی ثباتی و حمایت از تروریسم در این کشورها متهم کرده است. 

در این مطلب آمده است: این افتخار برای جمهوری اسلامی ایران نزد خداوند بزرگ و نزد وجدان‌های بیدار و منصف کافی است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، مهمترین حامی ملت مظلوم فلسطین و مدافع آزادی تمامی سرزمین‌های فلسطینی از چنگ اشغالگران صهیونیست بوده است و اساسا ایران هیچگاه رژیمی موسوم به اسرائیل را به رسمیت نشناخته است.

*ایران اولین کشوری بود که به یاری دولت و ملت عراق در مبارزه با داعش شتافت

وی می‌افزاید: در خصوص عراق، علاوه بر مخالفت رسمی ایران با تجاوز سال ۲۰۰۳ آمریکا به این کشور، ایران اولین کشوری بود که در سال‌های اخیر به یاری دولت و ملت عراق در مبارزه با تروریسم سیاه داعش شتافت و مانع سقوط بغداد و اربیل شد و تا زمان سقوط کامل خلافت داعش در عراق، در کنار دولت و ملت عراق اعم از شیعه و سنی و کرد و ایزدی و ترکمان و آشوری باقی ماند و همچنان ایستاده است.

* ایران مانع سقوط یک دولت مستقل عربی و اسلامی به دست ائتلاف تروریسم شد

کنعانی عنوان می‌کند: در خصوص سوریه، این جمهوری اسلامی ایران بود که مانع سقوط یک دولت مستقل عربی و اسلامی به دست ائتلاف تروریسم و حامیان خارجی و شناخته شده آنان شد و همچنان به درخواست دولت قاونی این کشور در کنار ارتش و ملت آن عله متجاوزان ایستاده است و اکنون نیز علاوه بر حمایت نظامی، در مقابل قانون ظالمانه و ضد انسانی «قیصر» به کمک دولت و ملت سوریه رفته است.

*ایران اولین کشوری بود که تجاوز خارجی به یمن را محکوم کرد

در این مطلب آمده است: در خصوص یمن نیز جای تعجب است که چشم بر تجاوز خارجی به خاک این کشور مستقل عربی و اسلامی بسته می‌شود و ایران به جنگ افروزی در یمن و کشتار مردم آن متهم می‌شود!

کنعانی عنوان می‌کند: اینجانب نویسنده مقاله را دعوت می‌کنم که به سوابق اسناد ثبت شده در سازمان ملل متحد رجوع کند و یا یک جستجوی ساده در موتورهای جستجوگر اینترنتی انجام دهد، تا دریابد که ایران اولین کشوری بود که تجاوز خارجی به یمن را محکوم کرد و اعلام داشت که راهکار نظامی در یمن به جایی نخواهد رسید و ایران تنها کشوری بود که از همان ابتدای بحران یمن با ارائه طرح آتش بس و دعوت به صلح و مذاکره، خواستار ممانعت از ریختن خون ملت مظلوم یمن و ویرانی این کشور شده بود.

وی تصریح کرده است: آنهایی که چشم خود را بر تاریخ مقاومت ملت یمن بسته‌اند، شایسته نیست که به دلیل شکست تجاوز نظامی خود به یمن، ایران را سرزنش کنند. 

* ایران خدمتی بی نظیر به لبنان، استقلال و عزت آن کرد

کنعانی در خصوص لبنان نیز نوشته است: اما در خصوص لبنان نیز، هر وجدان منصف و بیداری تایید می‌کند که ایران خدمتی بی نظیر به لبنان، استقلال و عزت آن کرد و با حمایت از مقاومت مردمی در این کشور و ایستادن در کنار دولت و ملت و ارتش و مقاومت مردمی در لبنان، از حاکمیت و وحدت داخلی و تمامیت ارضی این کشور دفاع کرد.

وی خاطرنشان کرده است: آنان که ایران را به خاطر حمایت از مقاومت در لبنان سرزنش می‌کنند و مقاومت مردمی لبنان را تروریسم می‌خوانند و ایران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند، پاسخ دهند که در جریان جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستسی علیه لبنان در تابستان ۲۰۰۶، در کدام سوی معرکه ایستاده بودند و چه کمکی به مردم لبنان در دفاع از تجاوز رژیم صهیونیستی کرده‌اند! (تجاوزی که کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا رنج‌های مردم لبنان ناشی از این تجاوز را "درد زایمان خاورمیانه جدید" توصیف کرد و از اسرائیل می‌خواست با آتش بس موافقت نکند!).

* ایران همواره بخشی از راه‌حل سیاسی در مسائل و بحرا‌ن‌های داخلی لبنان بوده 

وی ادامه داده است‌: و آنگاه که تروریسم سیاه داعشی از خاک سوریه جغرافیای لبنان و مردم آن را در معرض تهدید وحشتناک خود قرار داده بود، چه کسی مدافع مرزها و امنیت و آرامش مردم لبنان و شهروندان آن از همه طوایف مختلف آن شد! تاریخ و وجدان‌های بیدار بشری قضاوت خواهند کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره بخشی از راه‌حل سیاسی در مسائل و بحران‌های داخلی لبنان بوده و در برابر تجاوز خارجی نیز بخش بسیار مهمی از قدرت و اقتدار لبنان بوده است. 

*ایران همواره مصر را کشوری بسیار مهم و بی بدیل در جهان عرب و اسلام دانسته

کنعانی عنوان کرده است: اما ادعای نویسنده مبنی بر حمایت ایران از گروه‌های تروریستی در مصر نیز همانند سایر اتهامات مطرح شده ایشان بی پایه و اساس است.

وی می‌افزاید: فارغ از تفاوت نگاه ایران و مصر به برخی پرونده‌های مهم منطقه‌ای از جمله مسئله مرکزی فلسطین - که خود عامل اساسی در قطع رابطه رسمی بین ایران و مصر مبتنی بر اندیشه سیاسی و اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه مبنی بر جائز نبودن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بوده است - جمهوری اسلامی ایران همواره مصر را کشوری بسیار مهم و بی بدیل در جهان عرب و اسلام دانسته و هیچگاه بی ثباتی در مصر و یا تضعیف این کشور را تامین کننده منافع و مصلحت خود و ملت‌ها و دولت‌های منطقه نمی‌داند.

وی می‌افزاید: بدیهی است که در پرونده روابط این دو کشور تاریخ ساز و صاحب تمدن، گره‌هایی نیز وجود دارد که طرح آنها در فضای رسانه‌ای و مطبوعاتی کمکی به حل آنها نخواهد کرد.

کنعانی تصریح کرده است: اما ایران هیچگاه تمایل خود برای گفت‌وگو و تفاهم را پنهان نکرده است، چرا که ایران اساسا معتقد به ضرورت گفتگو بین کشورهای منطقه برای حل و فصل اختلافات و ریل گذاری صحیح برای تأمین منافع مشترک بدون دخالت بازیگران فرامنطقه ای است. 

رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره در پایان عنوان کرده است: دلیل مشارکت نماینده رسمی جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف اولین دوره ریاست جمهوری جناب آقای عبدالفتاح السیسی نیز همین بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول