اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

آمریکا دنبال سلب حاکمیت چین از مناطق مورد مناقشه دریای چین جنوبی است

یک خبرگزاری آمریکایی خبر داد که کاخ سفید قصد دارد تمامی ادعاهای حق حاکمیتی پکن درباره مناطق مورد مناقشه دریای چین جنوبی را رد کند.

آمریکا دنبال سلب حاکمیت چین از مناطق مورد مناقشه دریای چین جنوبی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقامات آمریکایی اعلام کردند که دولت ترامپ قصد دارد اقدامات خود علیه چین را افزایش داده و به یکی از حساس‌ترین موضوعات منطقه‌ای چین بپردازد و تقریبا تمامی ادعاهای چین درباره حق حاکمیت خود در دریای چین جنوبی را رد کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس گفته این مقامات آمریکایی، این اقدام کاخ‌سفید باعث خشم پکن خواهد شد که پیشتر نیز چین تحریم‌های آمریکا و دیگر اقدامات علیه خود را تلافی کرده بود.

مقاماتی که این موضوع را مطرح کرده‌اند اعلام کردند خواستار فاش نشدن هویتشان به دلیل حساسیت موضوع هستند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به دلیل نحوه مقابله با شیوع ویروس کرونا تحت انتقادات شدید قرار دارد و به دنبال آن است که اقداماتی را علیه چین اتخاذ کند.

پیش از این سیاست آمریکا این گونه بوده که اصرار داشت اختلافات درباره حریم دریایی میان چین و همسایگان کوچکتر خود از طریق سازمان ملل حل شود اما هم اکنون آمریکا درصدد است تا تمامی اظهارات چین درباره حق حاکمیت خود بر حریم آبی دریای چین و خارج از آب‌های بین‌المللی برسمیت شناخته شده را غیرقانونی توصیف کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت در پیش‌نویس بیانیه‌ای که قرار است کاخ‌سفید اعلام کند آمده است: «جهان به چین اجازه نخواهد داد تا با دریای چین به عنوان امپراطوری دریایی خود رفتار کند.»

در پیش نویس این بیانیه همچنین آمده است: «آمریکا در کنار متحدان و شرکای جنوب شرق آسیای خود در حمایت از حق حاکمیت آنها بر منابع فراساحل که منطبق با حقوق و تعهدات آنها تحت قوانین بین‌المللی است، خواهد ایستاد. ما از جامعه بین‌الملل در دفاع از آزادی دریاها و احترام به حاکمیت‌ها حمایت خواهیم کرد.»

این در حالی است که «لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین چند روز پیش در سخنانی گفته بود که مشکل منطقه این است که «برخی کشورها از هزاران مایل دورتر می‌آیند و به فعالیت‌های نظامی گسترده در منطقه دست می‌زنند». (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول