اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

زنان در همه کشورها نمادهای فرهنگی هستند

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده قم گفت: زنان در همه کشورها دارای نمادها و حساسیت‌های فرهنگی هستند.

زنان در همه کشورها نمادهای فرهنگی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، زهرا داور پناه دوشنبه شب در نشست تخصصی حجاب و چالش‌های آن که در سالن جلسات خبرگزاری حوزه برگزار شد، اظهار کرد: پژوهش‌هایی از جهات مختلف در مورد حجاب در پژوهشکده زن و خانواده انجام می‌شود ولی با این وجود در مورد گفت‌وگوی خوب و علمی حجاب کمبود وجود دارد.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوها در زمینه حجاب آمیخته و سطحی بوده و دارای زمینه بحث مشخص نیست گفت: علم به معنای طبقه‌بندی است تا دانش جدیدی شکل بگیرد و فهم افزایش پیدا کند. در زمینه حجاب مشخص نیست، افراد کدام بخش بحث قرار دارند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده قم خاطرنشان کرد: حجاب به مثابه نسبت با حاکمیت یکی از زمینه‌های بحث است که شامل نسبت مردم با حکومت و حکومت با مردم است.

وی با اشاره به نسبت حجاب با جامعه عنوان کرد: آرامش خانواده و سلامت روان جامعه در این بخش مطرح می‌شود و اگر فواید را به هر طریقی زیر سؤال ببرید، اصل حکم نیز زیر سوال می‌رود.

داورپناه با بیان اینکه حجاب به مثابه یک لباس، یک پدیده فرهنگی و عرفی است، گفت: حجاب نشان از فرهنگ، قومیت و تجربه زیسته از حیث ارزش‌های اخلاقی دارد و حجاب به معنای نسبت با خدا زمینه فقهی، قرآنی و حدیثی دارد و برخی از نظر احکام وارد می‌شوند و می‌گویند حکمی مانند نماز است.

وی عنوان کرد: شبکه معنایی حجاب شامل عفاف، ارتباط با نامحرم، آرایش داشتن و عکس پروفایل است که به بحث نیاز دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه زمانی که با پدیده‌های پیچیده مواجه هستیم به راحتی نباید تجویز کنیم، گفت: گفت‌وگوهایی در زمینه حجاب صورت می‌گیرد و به قیل و قال تبدیل می‌شود و در زمینه حجاب تجویزهایی بدون ظرافت صورت می‌گیرد که تبعات به همراه دارد.

 وی خاطرنشان کرد: برخی اوقات گفتمان رسمی به چادر تأکید و تجویز کرده در حالی که پوشش‌ در نقاط سردسیر، گرمسیر و روستاها متفاوت است.

داور پناه با اشاره به پیشنهاد برخی افراد در زمینه مخالفت با الزام حجاب، گفت: باید به این امر توجه داشت جامعه ما جامعه‌ای است که ارزش‌های خانوادگی در آن مهم است و انسان‌ها فرد نیستند و در ارتباط با هم تعریف می‌شوند.

وی حجاب را امر جدایی ناپذیر از جهان عنوان کرد و افزود: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مردم هر روز ظاهرگراتر می‌شوند و تنوع تبلیغ بیشتر می‌شود و این جهان در آخر به ما حجاب استایل می‌دهد که از حجاب به مثابه امر دینی و معنوی و مسطور کننده دور است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده خاطرنشان کرد: برای تبلیغ حجاب از هنر پیشه استفاده می‌کنیم که ممکن است خوب و محجبه باشد ولی ذات هنر پیشگی ظهور، بروز و نمایش دادن است در حالی که حجاب دارای ذات مستوری است.

وی با بیان اینکه دعواهای امروزی سنگین است، گفت: رهبری فرمودند حجاب را ما مسئله نکردیم بلکه دشمنان مسئله کردند. در بسیاری از اوقات دعوا سر حکم شرعی نیست بلکه به رسمیت شناخته شدن و کسب تأیید است.

داور پناه خاطرنشان کرد: بسیاری از موارد گناه است ولی زمانی که در ملأ عام انجام دادید مجازات دارد. 

وی با بیان اینکه زنان در همه کشورها نمادهای فرهنگی هستند، گفت: زنان و لباس‌ها همه مکان‌ها دارای حساسیت فرهنگی هستند و این قضیه به طور ذاتی دشوار و نیاز به بحث و گفت‌وگو دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده خاطرنشان کرد: اگر در زمینه تقویت ایمان دینی، تقویت عبودیت و وفاداری به اصول و فروع دین کار شود بسیار مفید است.

 وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز دلسوز و دلواپس مسئله زنان نداریم، گفت: بسیاری از طرف‌های بحث حجاب دلواپس موارد دیگر هستند؛ اکنون با کرونا بسیاری از زنان آسیب‌پذیر و سرپرست خانوار مشاغل خود را از دست دادند در حالی که آنها هیچ اقدامی نکردند.

داورپناه خاطرنشان کرد: اگر دلواپس زنان بودند و دل می‌سوزاندند هزار مسئله وجود داشت؛ پیش از اینکه فکر کنیم حق زنان با این حجاب‌ها نقض شده در حالی که حق زنان ما در جاهای دیگر گرفته می‌شود.

انتهای پیام/78003*40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول